Gå til innhold

Hund og raketter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere år har ikke hunden vår brydd seg stort om dette, men i kveld var hunden alene ute i hagen og plutselig hører vi at noen tullinger har fyrt opp raketter, og hunden vår ble superstresset og sprang frem og tilbake, kom fort inn men var tydelig preget, fulgte med i vinduene og fant ikke roen.

Hvordan bør vi gå frem nå? Hva kan vi og hva burde vi ikke gjøre for å minske dette igjen? Er jo få dager igjen til nyttårsaften. Vi reiser til hytta og der er det lite raketter men noe er det jo. (Vi pleier å være der nyttårsaften, hunden er nå 3 år. Reagerer ikke på kraftig tordenvær eller spregning.)

Anonymous poster hash: bfcfe...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pleid å ta med hunden min ut på nyttår for å ha han vandt med det. Første smellet skremmer han litt som regel, men så slapper han av. Bærer han først i et minutt eller to, så han får høre et smell eller to, så setter jeg han ned, og da er han i snuse og tisse modus uten å bry seg særlig om rakettene. Er verst hvis raketten smeller før han enser at det er nyttår.

Skrevet

Ja de her kom brått på oss for å si det slik. Han har roet seg ned nå, men er riktig spent på onsdagen :-/

Skrevet

Prøv å sette på raketter på youtube og simuler det. Se hvordan hunden reagerer. Hvis han reagerer mye så sett det på med jevne mellomrom så han venner seg til det

Anonymous poster hash: e14fd...0fd
Skrevet

Prøv å sette på raketter på youtube og simuler det. Se hvordan hunden reagerer. Hvis han reagerer mye så sett det på med jevne mellomrom så han venner seg til det

Hvordan bør vi oppføre oss, gigodbiter, trene litt triks, eller bare late som ingen ting? Hindre mulighetene for å løpe å gjemme seg vekk?

Skrevet

Hvordan bør vi oppføre oss, gigodbiter, trene litt triks, eller bare late som ingen ting? Hindre mulighetene for å løpe å gjemme seg vekk?

Sett på og ingorer og lat som ingenting. Da forstår hunden utfra deres kroppsspråk at det ikke er fare

Skrevet

Sett på og ingorer og lat som ingenting. Da forstår hunden utfra deres kroppsspråk at det ikke er fare

Takker. Da vet vi hva vi skal drive med disse dagene.

Skrevet

Eller bare ha han på fanget så han føler seg trygg i starten, så han har noe trygt.

Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Ta det som det kommer da? Ikke sunt å stresse så mye og bekymre seg så mye. Bikkja dævver ikke, punktum.

Endret av Badebuksa
Skrevet

Ta det som det kommer da? Ikke sunt å stresse så mye og bekymre seg så mye. Bikkja dævver ikke, punktum.

Nei, den dør ikke, men det er ikke gøy med en hund som er livredd i en uke. Folk smeller jo opp raketter i dagevis, i tillegg til nyttårsaften. Min forrige hund var livredd, og skalv i dagevis rundt nyttår. Løp ned i kjelleren og gjemte seg - gjorde på gulvet i ren redsel. Det er ikke godt for verken dyr eller eier.

Er veldig spent på den jeg har nå. Det blir hans første nyttårsaften. Jeg tenker å være inne sammen med han og ta det aldeles med ro. Kanskje han også tar det helt rolig.

Skrevet

Nei, den dør ikke, men det er ikke gøy med en hund som er livredd i en uke. Folk smeller jo opp raketter i dagevis, i tillegg til nyttårsaften. Min forrige hund var livredd, og skalv i dagevis rundt nyttår. Løp ned i kjelleren og gjemte seg - gjorde på gulvet i ren redsel. Det er ikke godt for verken dyr eller eier.

Er veldig spent på den jeg har nå. Det blir hans første nyttårsaften. Jeg tenker å være inne sammen med han og ta det aldeles med ro. Kanskje han også tar det helt rolig.

Nei det er ikke noe gøy å se hunden sin sånn. Nå har vi spilt av rakettlyder noen runder, vi var helt som vanlig og det var lite reaksjon, annet enn at h*n tittet litt ekstra i den retningen det smalt først. Tar noen runder til frem til onsdag, og satser på at h*n tar det roligere da når det er ekte lyder og ikke lydklipp.

Krysser fingrene for at nyhunden din tar det på strak pote :)

Skrevet

Nei det er ikke noe gøy å se hunden sin sånn. Nå har vi spilt av rakettlyder noen runder, vi var helt som vanlig og det var lite reaksjon, annet enn at h*n tittet litt ekstra i den retningen det smalt først. Tar noen runder til frem til onsdag, og satser på at h*n tar det roligere da når det er ekte lyder og ikke lydklipp.

Krysser fingrene for at nyhunden din tar det på strak pote :)

Kanskje vi skulle prøve det også! Takk, det håper jeg jammen meg :)

Skrevet

Jeg har pleid å ta med hunden min ut på nyttår for å ha han vandt med det. Første smellet skremmer han litt som regel, men så slapper han av. Bærer han først i et minutt eller to, så han får høre et smell eller to, så setter jeg han ned, og da er han i snuse og tisse modus uten å bry seg særlig om rakettene. Er verst hvis raketten smeller før han enser at det er nyttår.

Veterinærer anbefaler å aldri ta med hundene ut på nyttårsaften uavhengig om de er redd eller ei, for det er større sjanse for å få en skuddredd hund av det. Selv om hunden virker rolig så kan den vise dempende signaler vi ikke ser, noe som for oss ser ut som vanlig atferd. Gjorde den feilen med den tidligere hunden. Virket rolig ute, men egentlig så var den livredd og det gjorde vondt verre.

Eller bare ha han på fanget så han føler seg trygg i starten, så han har noe trygt.

Man skal heller aldri ta en hund opp på fanget eller løfte den. Det er som å si at det er en grunn for at den er redd og at det er farlig. Den vil oppfatte det som en helt annerledes situasjon, og kan bli mye mer stresset. Dette gjelder også å klappe, trøste eller oppsøke hunden når den er redd. Det beste er å ikke lage noen stor sak av det, og oppføre seg som normalt. Anbefaler også å sette på fyrverkerie på lavt volum, reagerer hunden så må man begynne på scratch med veldig lav lyd. (Kanskje litt dårlig tid for det nå)

Anonymous poster hash: fd175...9b8

• Liker 2
Skrevet

Vi har satt på fyrverkerilyder på tven hver dag siden starten av desember. Begynte med lav lyd når hunden var trøtt og ville sove, og har gradvis økt volumet.

Har hørt et par smell på tur, da har vi latt som ingenting, og det har gått bra. Så får vi se på onsdag hvordan det går.

Skrevet

Spilt flere runder og hunden ligger bare å sover nå :) så da krysser vi fingrene for at den ikke reagerer like stresset i morgen på de ekte sakene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...