AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #1 Skrevet 27. desember 2014 http://www.osloby.no/nyheter/Hun-mister-50000-kr-i-bostotte-med-bare-to-ukers-varsel-7835290.html Kan hun flytte til en liten by der husleien er rundt 5.000kr, eller syns dere det er for mye og forlange for folk? Anonymous poster hash: f4e31...688
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #2 Skrevet 27. desember 2014 11.200 kr pr mnd. er mye for en person. Hun trenger ikke bo i Oslo. Det er selvsagt trist når hun har bodd der lenge, men slik er realiteten når man leier og ikke eier. Anonymous poster hash: ca355...38e 10
Tabris Skrevet 27. desember 2014 #3 Skrevet 27. desember 2014 (endret) Ja, jeg synes synd på henne. Det kan godt være at hun bør flytte og finne seg noe billigere, men jeg synes fortsatt synd på henne. Endret 27. desember 2014 av Tabris 17
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #4 Skrevet 27. desember 2014 Nei, survival of the fittest Anonymous poster hash: 7d0ea...7a4 6
Gjest brutal_mann Skrevet 27. desember 2014 #5 Skrevet 27. desember 2014 Dette er jo vedtatt boligpolitikk siste 25 år. Bolig er ikke lenger noe som er et sosialt gode, det er en nvestering for de som er heldige. Alle andre er det bestemt skal bli sosiale tapere. Nei, jeg synes ikke synd på HENNE. Men det skal bli et festlig land bare ti år fra nå av når de som blir holdt utenfor boligmarkedet blir stadig mer desperate. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #6 Skrevet 27. desember 2014 Jeg tenker at har man ikke råd til å bo i en dyr by så får man flytte. Det er ikke en menneskerett å bo i storbyen.Anonymous poster hash: d56e6...b2f 5
Guybrush Skrevet 27. desember 2014 #7 Skrevet 27. desember 2014 Selvsagt er dette trist. Hvem ved sine fulle fem vil godte seg over andres ulykke på denne måten? Samtidig er det åpenbart at en flytting vil medføre at hennes økonomiske problemer vil bli mindre ved å flytte ett sted hvor husleien er lavere. Det hadde vært langt verre om det ikke fantes en løsning som det her gjør. 6
Guybrush Skrevet 27. desember 2014 #8 Skrevet 27. desember 2014 Dette er jo vedtatt boligpolitikk siste 25 år. Bolig er ikke lenger noe som er et sosialt gode, det er en nvestering for de som er heldige. Alle andre er det bestemt skal bli sosiale tapere. Nei, jeg synes ikke synd på HENNE. Men det skal bli et festlig land bare ti år fra nå av når de som blir holdt utenfor boligmarkedet blir stadig mer desperate. Bolig er blitt et investeringsobjekt pga den såkalte "sosiale boligpolitikken". Når en forsøker å regulere markedet ender en opp med slike resultater. Hadde en kunnet bygge ut der en ville samt i høyden ville boligprisene i Norge stupt. Spørsmålet er om alle de som idag eier bolig er interessert i dette. Hva med deg? Du eier kanskje bolig? Ville du vært fornøyd om prisene på boliger stupte og ble halvert iløpet av 1-2 år? Og at leieprisene som resultat også ble langt lavere? Tilbud og etterspørsel. Så enkelt er det faktisk. Om en forhindrer bygging (ved å forby bygging samt gjøre nybygg og oppussing mye dyrere) vil en få stadig større etterspørsel og stadig høyere pris. Dette igjen gjør at utleieprisene følger etter av naturlige årsaker. 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #9 Skrevet 27. desember 2014 Ja, men det er også litt av konsekvensen med å ikke jobbet før. Det blir det minstesatsen og du må kanskje flytte. Anonymous poster hash: 7ac93...292 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #10 Skrevet 27. desember 2014 Jeg lever på AAP + bostøtte på 3 tusen i månden. Husleien + internet + mobil + forsikring + strøm = 9000kr i måneden (det er 8700, men legger av 9 og resterende går til høyere strømregning om vinteren) Har et matbudsjett på 2 000kr i måneden. Altså 500 kr i uken. Skapet, kjøleskap og fryser er fullt av mat, fordi jeg kjøper stort og en gang om dagen. Kun melk og fersk sjampinjong kjøpes inn 1 gang i uken på nærbutikk. Kunne fint ha klart meg på 1500 kr i måneden, sikkert mindre også. Men siden jeg kjøper ofte stort av det som er på tilbud, så kjøper jeg inn ting jeg ikke bruker opp den måneden. Jeg har mat til ihvertfall 3 måneder i skapet. Så det å mate to personer til 2000 i måneden skal gå. Teknisksett så har jeg 3 tusen til overs, men dette går som oftest inn i matbudsjettet og på sparekonto i tilfelle jeg får noen uforutsette regninger. Sparer ikke til shopping eller ferie. Kjøper sjeldent klær, kanskje to-tre ganger i året, og da er det snakk om ei bukse og en genser i året, eller to singletter. Sminke kjøpes kanskje en gang i året, ofte ikke det. Drar på kino når jeg føler for det, spiser ikke ut fordi jeg ikke har behov for det. Men kunne ha tatt meg råd til det en gang i blant om jeg ønsket det. NAV mener jeg bor dyrt. Bofellesskap er dyrere enn her jeg bor nå. De billigste bofellesskapene er forbeholdt studenter. Ellers så er alt en tusenlapp dyrere, eller samme pris. Jeg bor sentralt, og har 20 min gange til sentrum. Bor i Trondheim, og Trondheim er en dyr by å bo i. Det at folk syter og klager over at de går i minus, når de bor SÅ dyrt.. da er det deres egen skyld som ikke har kontroll over sin egen økonomi. Leiligheten er på 42 kvm og jeg bor alene. Så det er stor plass, egentlig alt for stort for bare meg. For en tusenlapp mer så kan man få 3-roms. Så det å leve på de pengen denne damen har.. det skal gå dersom hun ville. Anonymous poster hash: 48c29...e02
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #11 Skrevet 27. desember 2014 Jeg er enig i at man til en viss grad må bo etter evne, men 11 200,- er faktisk ikke dyrt i Oslo. En dame på 64 år kan nesten ikke være nødt til å flytte på hybel eller i kollektiv. Og vi kan ikke ha det sånn at bare folk med mye penger kan bo i byene/sentrum. Oslo er delt nok som den er. Jeg synes det må være plass til alle i alle bydeler, men innser at vi er langt derfra.Anonymous poster hash: cadbe...802 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #12 Skrevet 27. desember 2014 Folk må bo der de har råd til å bo, enten folk betaler lån eller leie av egen lomme eller via staten. Er det for dyrt å bo sentralt i Oslo må hun flytte, på lik linje med alle andre som opplever at området de helst vil bo i koster for mye. Det er ikke synd på henne i det hele tatt. Anonymous poster hash: 7865a...e60 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #13 Skrevet 27. desember 2014 Jeg er enig i at man til en viss grad må bo etter evne, men 11 200,- er faktisk ikke dyrt i Oslo. Anonymous poster hash: cadbe...802 Det spiller ingen rolle. Hovedstaden er dyrere enn resten av landet, og det er den i alle land. Det vil alltid koste mer i storbyer, noe annet er unaturlig. Man har ingen "rett" til å bo der man vil, nordmenn er rett og slett bortskjemt med mindre forskjeller. Ingen franskmann eller amerikaner klager over slike ting - det er gitt at noen byer og deler av landet er dyrere enn andre. Anonymous poster hash: ca355...38e 3
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 27. desember 2014 #14 Skrevet 27. desember 2014 Jeg tenker at har man ikke råd til å bo i en dyr by så får man flytte. Det er ikke en menneskerett å bo i storbyen.Anonymous poster hash: d56e6...b2f Dette er jeg enig i. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #15 Skrevet 27. desember 2014 nå leste jeg ikke artikkelen noe nøye. men jeg tenker at det er like synn i meg, som i henne. men jeg klager ikke. jeg gjør det beste ut av det. jeg er ungdom. har venner i trondheim. men jeg har 12 000 i måneden pluss en drøy tusenlapp i bostøtte.jeg skulle gjærne bodd i Trondheim. å jeg lette etter steder å bo i og rundt trondheim. men jeg måtte innse at det ikke var mulig med mine helsemessige krav og penger. så jeg flyttet til langt ut på landet. over 1 time unna byen, til en stor og fin leilighet til en liten penge. Det er desverre sånn at alle har ikke råd til å bo i byer, og sånn er det. surt. ja. veldig surt. men sånn er det. Anonymous poster hash: 25eb7...a2f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #16 Skrevet 27. desember 2014 Synes synd på henne, men hun må også tilpasse seg markedet. Det er ingen menneskerett å bo sentralt i Oslo. Det er jo på ett av de dyreste områdene hun bor på. Det er ikke andres ansvar at hun ikke har råd til å bo der. Det er vel ikke slik at hun har hatt kreft hele tiden? Alle med litt fornuft i behold vet jo at man ikke kan bo for evig i en bolig man ikke eier. Sønnen og barnebarna slutter vel heller ikke å komme på besøk, bare fordi hun ikke bor sentralt lenger.Anonymous poster hash: 5e942...ae2 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #17 Skrevet 27. desember 2014 nå leste jeg ikke artikkelen noe nøye. men jeg tenker at det er like synn i meg, som i henne. men jeg klager ikke. jeg gjør det beste ut av det. jeg er ungdom. har venner i trondheim. men jeg har 12 000 i måneden pluss en drøy tusenlapp i bostøtte.jeg skulle gjærne bodd i Trondheim. å jeg lette etter steder å bo i og rundt trondheim. men jeg måtte innse at det ikke var mulig med mine helsemessige krav og penger. så jeg flyttet til langt ut på landet. over 1 time unna byen, til en stor og fin leilighet til en liten penge. Det er desverre sånn at alle har ikke råd til å bo i byer, og sånn er det. surt. ja. veldig surt. men sånn er det. Anonymous poster hash: 25eb7...a2f Jeg kan forstå at det er surt, og det er synd at du ikke har råd til å bo der du ønsker, men du høres ekstremt fornuftig ut i forhold til din egen økonomi og du tar ansvar for din egen situasjon. Jeg hadde også slitt hvis jeg måtte flytte. Anonymous poster hash: 7ac93...292 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #18 Skrevet 27. desember 2014 Byråden sier at personene det gjelder, må ta kontakt med sitt lokale Nav-kontor hvis de får problemer. - Dette er personer som bor i leiligheter som reelt sett koster mer enn de har råd til. Man må finne et balansepunkt mellom kostnadsnivået og evnen man har til å betjene utgiftene, sier han. Enig med høyre i denne saken. Anonymous poster hash: 7ac93...292 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #19 Skrevet 27. desember 2014 Jeg kan forstå at det er surt, og det er synd at du ikke har råd til å bo der du ønsker, men du høres ekstremt fornuftig ut i forhold til din egen økonomi og du tar ansvar for din egen situasjon. Jeg hadde også slitt hvis jeg måtte flytte. Anonymous poster hash: 7ac93...292 takk. en får ikke gjort annet enn å gjøre det beste ut av situasjonen så. sånn er livet. (meg som skrev det du svarte på) Anonymous poster hash: 25eb7...a2f
Rotemor Skrevet 27. desember 2014 #20 Skrevet 27. desember 2014 Selvsagt er dette trist. Hvem ved sine fulle fem vil godte seg over andres ulykke på denne måten? Samtidig er det åpenbart at en flytting vil medføre at hennes økonomiske problemer vil bli mindre ved å flytte ett sted hvor husleien er lavere. Det hadde vært langt verre om det ikke fantes en løsning som det her gjør. Enig. I tillegg så har akkurat denne damen slitt seg gjennom kreft og mistet en stor del av inntekten sin. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå