AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #1 Skrevet 27. desember 2014 Jeg har begynt å gi min lille nydelig datter Nestle havregrøt, og hun reagerte ikke på den. Til og med søtpotet. Imorgen begynner jeg med en porsjon grøt - pleier å gi om dagen. Mitt spørsmål 1. Når kan jeg begynne å endre og gi henne grøt om kvelden før leggetid? Eller bør det ventes hvis jeg skal gi sammen med ulike grønnsakmos for å se om evnt hun reagerer på? Har dere grøt + grønnsaksmos oppi eller ved siden av? 2. Når gir man fruktmos? Må det gis ved grøt eller kan man gi litt smak etter grøt f.eks eller et annet tidspunkt? 3. Hvordan kan grønnsakmos oppbevares? Kan den ligge i kjøleskapet, har laget søtpotetmos men er så usikker om jeg kan gi henne da den er i kjøleskapet. Hvor lenge kan den ligge i kjøleskapet hvis det går an i f.eks plastboks? Eller tar man i fryseren? Hvor lang tid tar den før dn blir tint? Hvordan oppbevarer dere i? Isbiterboks uten lokk eller? Beklager mange spørsmål men vil for hennes beste ;o) Anonymous poster hash: 39ba5...d60
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #2 Skrevet 27. desember 2014 Det er for kjapt å gå rett opp til full porsjon om hun kun har fått smaksprøver/litt grøt nå. Grøt er mye tyngre for magen, og trenger litt tilvenning på systemet. Vi brukte og Nestle i starten, men la merke til at babyen etterhvert fikk treg mage. Da byttet vi merke, og problemet var løst. Utover det anbefaler jeg ikke å oppbevare grønnsaksmos i kjøleskap - det holder seg ikke lenge, spesielt ikke for spedbarn som har ekstra sart mage. Vi lagde større porsjoner uten å blande først(de skal bli vant til en og en smak av gangen - men det har i praksis ingenting å si om de liker det meste), så fryste vi i begre. Da er det viktig å velge noe som tåler å bli varmet opp i veldig varmt vann, i tillegg til å være BPA/ftalatfrie(klarer ikke skrive det siste der ordentlig ). Plast inneholder dette om det ikke er merket. Begere som er ment som babymat/mme/mm er fritt for dette(eks Avent sine for morsmelk, de brukte vi til grønnsaksmos - fås kjøpt på apoteket). Vi satte enten beger i kjøleskap så det rakk tine, eller helte kokt vann oppi en bolle med begeret i så det tinte der, men synes det var mest praktisk med en sånn liten kjele til smør som du tar den frosne mosen oppi(som igjen står i et vannbad på komfyren, ellers blir det for høy varme. I mosen tilsetter du en teskje olje eller melkefri margarin - de trenger fettsyrene. Det finnes sikkert noen der ute som "alltid har oppbevart alt i kjøleskap X antall dager" men det er altså ikke i henhold til Mattilsynets veileder, selv ikke for voksne. Og spedbarn blir veldig fort dehydrerte av dårlig mage, så her ville jeg vært nøye. Det finnes forøvrig en veldig fin brosjyre som heter "mat for spedbarn" som forteller deg alt Du kan også blande alt du vil med litt grøtpulver og/eller mm/mme etterhvert, det kommer helt an på apetitten og behovet hos barnet. Anonymous poster hash: 81229...779
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #3 Skrevet 27. desember 2014 Forøvrig er det viktig med rask nedkjøling at mat, det skal stå maksimalt 2 timer i romtemp. Vi tok bare begerne oppi en langpanne og helte oppi vann med isbiter. Da gikk nedkjølingen kjempefort. Anonymous poster hash: 81229...779
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #4 Skrevet 27. desember 2014 Det er for kjapt å gå rett opp til full porsjon om hun kun har fått smaksprøver/litt grøt nå. Grøt er mye tyngre for magen, og trenger litt tilvenning på systemet. Vi brukte og Nestle i starten, men la merke til at babyen etterhvert fikk treg mage. Da byttet vi merke, og problemet var løst. Utover det anbefaler jeg ikke å oppbevare grønnsaksmos i kjøleskap - det holder seg ikke lenge, spesielt ikke for spedbarn som har ekstra sart mage. Vi lagde større porsjoner uten å blande først(de skal bli vant til en og en smak av gangen - men det har i praksis ingenting å si om de liker det meste), så fryste vi i begre. Da er det viktig å velge noe som tåler å bli varmet opp i veldig varmt vann, i tillegg til å være BPA/ftalatfrie(klarer ikke skrive det siste der ordentlig ). Plast inneholder dette om det ikke er merket. Begere som er ment som babymat/mme/mm er fritt for dette(eks Avent sine for morsmelk, de brukte vi til grønnsaksmos - fås kjøpt på apoteket). Vi satte enten beger i kjøleskap så det rakk tine, eller helte kokt vann oppi en bolle med begeret i så det tinte der, men synes det var mest praktisk med en sånn liten kjele til smør som du tar den frosne mosen oppi(som igjen står i et vannbad på komfyren, ellers blir det for høy varme. I mosen tilsetter du en teskje olje eller melkefri margarin - de trenger fettsyrene. Det finnes sikkert noen der ute som "alltid har oppbevart alt i kjøleskap X antall dager" men det er altså ikke i henhold til Mattilsynets veileder, selv ikke for voksne. Og spedbarn blir veldig fort dehydrerte av dårlig mage, så her ville jeg vært nøye. Det finnes forøvrig en veldig fin brosjyre som heter "mat for spedbarn" som forteller deg alt Du kan også blande alt du vil med litt grøtpulver og/eller mm/mme etterhvert, det kommer helt an på apetitten og behovet hos barnet. Anonymous poster hash: 81229...779 TS her. Har gitt henne grøt nå i 5 dager. 1 og 2 dag 2 ts ca så til 4 - 8 - 10 så vips er tom..... Vel, når ga du henne full porsjon? Hvilke merke fungerte best for dere? Jeg vil unngå grøt uten gluten. Jeg tenkte å koke isbit brett så ha dem i før fryseren, når de er harde så tar jeg dem i plastposen med merke dato.....Kanskje dumt å ha i plastposen.....Ja, har sett Avent på apoteket, vurderer det. Har også beger fra Tupperware i små porsjoner , kan eventuell bruke - skal sjekke om de er frie for BPA og f.... Skal sjekke ut brosjyren og tusen takk for hjelpen :D Anonymous poster hash: 39ba5...d60
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #5 Skrevet 27. desember 2014 TS her. Har gitt henne grøt nå i 5 dager. 1 og 2 dag 2 ts ca så til 4 - 8 - 10 så vips er tom..... Vel, når ga du henne full porsjon? Hvilke merke fungerte best for dere? Jeg vil unngå grøt uten gluten. Jeg tenkte å koke isbit brett så ha dem i før fryseren, når de er harde så tar jeg dem i plastposen med merke dato.....Kanskje dumt å ha i plastposen.....Ja, har sett Avent på apoteket, vurderer det. Har også beger fra Tupperware i små porsjoner , kan eventuell bruke - skal sjekke om de er frie for BPA og f.... Skal sjekke ut brosjyren og tusen takk for hjelpen :D Anonymous poster hash: 39ba5...d60 Unngå med gluten tenker du? Jeg introduserte gluten litt gradvis - mest havre i starten, så litt fullkorns etterhvert som jeg blandet med havre - og så etterhvert begge deler. Det er ikke lengre slik at man skal unngå gluten ifht risiko på cøliaki, faktisk viser en svensk studie at cøliaki har høyere forekomst hos de som har fulgt "ingen gluten" råd. Men i starten kan man godt være tilbakeholden - og introdusere. Grøt er en veldig god jernkilde, og deres eget jernlager går jo bort ved 6 mnd. Det viktigste er derfor at man er oppe i fulle porsjoner til da(eller noe annet med mye jerninnhold). Samtidig er det tungt for magen, så jeg ville i noen uker fokusert på delvis grøt og delvis avocado/grønnsaker - det er en veldig bra kombinasjon. Babyen skal jo fortsatt ha mm/mme som hovedmat en liten periode. God apetitt er veldig bra, og får de alt for mye gulper de det opp igjen. Er bleiene også fine og de er fornøyde ellers så er det ingenting iveien for å øke litt ekstra. Jeg tror jeg brukte en spiseskje annenhver dag eller noe sånt, men babyen min var ganske var i magen og i apetitten. Om du kan bruke Nestle hadde jeg ikke byttet - de andre merkene er nesten dobbel så dyre. Vår spiser bare Småfolk - og det koster flesk altså. Innholdet er akkurat det samme - faktisk vinner Nestle mange tester med enkelte av grøtene sine(ikke alle) mens Hipp har fått dårlig karakter på enkelte. Vår tåler heller ikke Nan veldig bra, så jeg tror det er årsaken til særheten Det viktigste er bare at du passer på å unngå sterke allergener og de andre tingene som står i brosjyren, ellers kan de i prinsippet smake på det meste etterhvert og styre porsjoner selv sålenge de øker normalt i vekt. Man skal ikke la barna være sultne, og dersom de blir ganske matglade så kan du etterhvert gi ekstra grønnsaker om det tar "helt av". Men det skjer nok ikke nå, det er først når de etterspør mat. Jeg har også brukt glassmat, og idag er den like god og næringsrik som hjemmelagd. Det kommer så an på hva barnet selv foretrekker og liker. Vi både kjøpte og lagde pæremos - som er veldig bra for fordøyelsen, så vi blandet det i grøt. Avocado er også bra for fordøyelsen(uten på være så hardt som svisker). Må man tilsette svisker hadde jeg heller byttet grøt for å skåne magen. Banan er for hardt for noen, så gi det gradvis og se om det blir helt stopp i bleia. Her har det ingen negativ effekt. Du kan også lage havregrøt selv av havremel - men da må du passe på å lage det riktig og tilsette mme /mm etterpå i tillegg til en god jernkilde om du skal gjøre det på jevnlig basis. Jeg synes kjøpegrøt er best fordi du er garantert å få alle næringsstoffer uten å måtte passe på innhold i alt mulig. Mitt havremel står fortsatt i skapet uåpnet Ellers har vi og lagd endel mos av aprikos, veldig bra jerninnhold og smaker godt i grøten. Genialt å kaste en terning oppi varm grøt så det blir akkurat passe temp Eneste du må passe på med Aventbegerne er at du ikke tar kokende vann rett over fra frysen, jeg la de i kjøleskapet på morgenen og brukte dem på ettermiddagen - da sprakk ikke glassene. Jeg har de fortsatt intakt etter mange måneders bruk. Søtpotet kan også bakes kjapt i micro - aldri prøvd, men tar utrolig lite tid og kan serveres sammen med en smørklatt til både deg/dere og baby Anonymous poster hash: 81229...779
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #6 Skrevet 27. desember 2014 Øhm........mente at jeg økte med en ss hver dag Anonymous poster hash: 81229...779
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 TS her Wow - for et langt svar og det hjalp veldig ! Jeg skrev litt feil her og der i farta. Jeg mener at jeg vil gi henne grøt som inkluderer grøt, slik at hun ikke utvikler cøliaki. Det var en bra tips å gi delvis grøt og delvis mos/grønnsaker. Skal bare prøve frem med grønnsaker, hun fikk skikkelig brekninger av gulrotmos. Holdte på å kaste opp, hehe. Hun elsker søtpotetmos. Ja, får prøve frem med pære, avokado etc Jeg bruker ca 2 ss nå for tiden - tenker å øke da hun viste interesse for grøt Ja, merket at avføringen er fortsatt myk. Jeg gir henne bare om dagen, tenker å gi henne om kvelden etterhvert, slik hun vil sove bedre med god mette mage. Hun sover hele natta, gjorde det nesten siden fødsel. Elsker å sove, et skikkelig sovebaby Leste om aprikos som er også bra. Fikk lyst å lage hjemmelaget fruktmos i terninger. Jeg gjorde med gulrot - men hvor lang tid tar det før den tiner? Fordi grøt blir fort kaldt når den først er på 40 grader for å blande Brukte du olje i alle mos? eller smør? Jeg klarte å glemme å tilsette olje i gulrotmos, men får gjøre neste gang, tør ikke å ta olje i etter da? ) Anonymous poster hash: 39ba5...d60
bib_84 Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Vi begynte med grøt (Hipp risgrøt) og sviskemos. Nå (5mnd) bruker vi ulike typer grøt, og hvis jeg merker at han begynner å bli hard i magen gir jeg litt ekstra sviskemos så ordner det seg Jeg har kjøpt isbitformer med lokk, spesielt beregnet på babymat. Når jeg ordner grøt er det genialt å bare putte en terning eller to med frossen fruktmos i kjelen når jeg varmer opp vannet. Skal jeg gi kun fruktmos tar jeg det opp om morgenen og lar det tine i kjøleskapet, eller så bare kjører jeg det noen minutter i micro
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Ts her Når du legger fruktmos i varmt vann så blander du med grøt ? Ikke for hver seg ?Anonymous poster hash: 39ba5...d60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå