Gå til innhold

Trist jul.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet min far for to mnd siden, vi inviterte min min mor til å bo her i jula å være sammen med barnebarn og oldebarn, problemet er at min Eldste datter på 21 har ADHD og kan være ganske fritttalende ,som igjen oppfattes som frekt av min mor. min mor kom med noen komtentarer om at de var ganske utakknemlige og hvor bra de har det hjemme osv når da søstrene beynte å erte hvrandre om ferier og passing av kjæledyr,

Den eldste reiser seg opp å sier at hun synes enkelte ting bestemor sa var sårende, da min mor blir forbanna og mener det var en spøk,begynner å gråte å vil bli kjørt hjem, hjelp , jeg står i midten av dette hva gjør jeg???? jeg tar på meg mye av dette siden jeg og min mann bare prøvde å gjøre det koselig for alle parter.......

Anonymous poster hash: 87236...79d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å årsaksforklare rappkjeftethet med at "vedkommende har ADHD, stakkar, kan ingenting for det" er så dumt at jeg nesten spruter juleøl ut av nesa her jeg sitter.

Anonymous poster hash: 8f0bd...44a
  • Liker 10
Skrevet

Kanskje hun ikke har det så godt selv? Vet ikke omdine foreldre var gift fortsatt, men hun harjoogså mistet noen, og følelsene blir forsterket ved høytider.

Ta en prat til med datteren din/døtrene, og forklare. Hun/de vet det sikkert allerede, men det er greit å få påminnelsen. Mora di overdrev litt, men med tanke på hvordan hun har det, så er det ikke så rart tross alt. Ta en prat med henne også. Noen trenger et lite spark bak for å innse at andre også kan sørge, men har forskjellige måter å vise det på.

Skrevet

Å årsaksforklare rappkjeftethet med at "vedkommende har ADHD, stakkar, kan ingenting for det" er så dumt at jeg nesten spruter juleøl ut av nesa her jeg sitter.

Amen!

Drittlei jeg og av unnskyldninger pga den og den lidelsen eller diagnosen.

Har hatt et tøft liv selv men aldri slengt dritt eller skapt kvalme rundt meg.

Diagnose eller ikke,de rundt må forholde seg til personen,noe som ikke er noe lettere om han/hun er bipolar, har adhd eller annet!

• Liker 2
Skrevet

min mor kom med noen komtentarer om at de var ganske utakknemlige og hvor bra de har det hjemme osv når da søstrene beynte å erte hvrandre om ferier og passing av kjæledyr,

Den eldste reiser seg opp å sier at hun synes enkelte ting bestemor sa var sårende, da min mor blir forbanna og mener det var en spøk,begynner å gråte å vil bli kjørt hjem,

HVOR står det at de var frekke? De ertet hverandre.. Søstre bruker å tøyse med hverandre.

• Liker 1
Skrevet

HVOR står det at de var frekke? De ertet hverandre.. Søstre bruker å tøyse med hverandre.

Hun svarte ikke frekt etter min mening, men hun kunne la det gli forbi etter min mening, sa ikke at ADHD er en unskyldning.......

Skrevet

Da får du ta din mor til side og trøste henne og vise litt forståelse. Hun mistet sin mann for to måneder siden og savner ham sikkert fælt nå i jula og takler kanskje ikke kranglende tenåringer så godt. Kanskje dere to kan kjøre eller gå en tur? La henne få litt ro og omsorg, sitt ihvertfall ikke og synes synd på deg selv.

Anonymous poster hash: 954e5...0fc
  • Liker 1
Gjest brusmaskin
Skrevet (endret)

Bestemor sa noe urimelig, barnebarnet reagerer.

Visst kunne barnebarnet ideelt sett latt det passere av hensyn til bestemor, på samme måte som bestemor kunne latt være å si det hun sa.

Adhd er ingen unnskyldning for å være frekk, men en har ofte problemer med impulskontrollen, noe som fører til nettopp slike situasjoner der enfor eksempel tar til motsvar når en kanskje burde latt det være.

Selv om ikke adhd er en unnskyldning, så er det fremdeles en tilstand som innebærer en del annerledes, tidvis uakseptabel, oppførsel, så kanskje bør bestemor skaffe seg litt kunnskap om diagnosen? Tar en dignosen seriøst, krever det at en aksepterer hva den innebærer og delvis tilpasser seg.

Endret av brusmaskin
Skrevet

Bestemor sa noe urimelig, barnebarnet reagerer.

Visst kunne barnebarnet ideelt sett latt det passere av hensyn til bestemor, på samme måte som bestemor kunne latt være å si det hun sa.

Adhd er ingen unnskyldning for å være frekk, men en har ofte problemer med impulskontrollen, noe som fører til nettopp slike situasjoner der enfor eksempel tar til motsvar når en kanskje burde latt det være.

Selv om ikke adhd er en unnskyldning, så er det fremdeles en tilstand som innebærer en del annerledes, tidvis uakseptabel, oppførsel, så kanskje bør bestemor skaffe seg litt kunnskap om diagnosen? Tar en dignosen seriøst, krever det at en aksepterer hva den innebærer og delvis tilpasser seg.

Adhd er ingen psykisk lidelse som gjør at man automatisk mangler folkeskikk. Jeg har adhd og selvfølgelig ville jeg tatt hensyn rundt bestemor om hun nylig hadde mistet livspartneren sin. Adhd gjør deg ikke tilbakestående på sosiale normer og regler

Anonymous poster hash: b05e2...19c

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Hva var problemet? Synes ungen virker en smule overfølsom

Anonymous poster hash: ec502...853

Gjest brusmaskin
Skrevet (endret)

Adhd er ingen psykisk lidelse som gjør at man automatisk mangler folkeskikk. Jeg har adhd og selvfølgelig ville jeg tatt hensyn rundt bestemor om hun nylig hadde mistet livspartneren sin. Adhd gjør deg ikke tilbakestående på sosiale normer og regler Anonymous poster hash: b05e2...19c

Du vet like godt som meg at lav impulskontroll er et diagnostisk kriterie ved adhd ...

Jeg har ikke sagt at diagnosen fører til manglende folkeskikk, tilbakeståendhet ved sosiale normer og regler ...

Situasjonen som er beskrevet viser at bestemoren først sier noe som trigger barnebarnets kommentar. Det er ikke mangel på folkeskikk som er problemet, men hun klarer sannsynligvis ikke å la være å si i fra om det hun føler er kjipt sagt av bestemoren.

Det er mulig du har god kontroll til tross for diagnosen din, men det er slett ikke like lett for alle. Mange får denne diagnosen netopp fordi impulskontrollen er lav. Om den ikke var det, ville de vært diagnosefri...

Endret av brusmaskin
  • Liker 1
Skrevet

Du vet like godt som meg at lav impulskontroll er et diagnostisk kriterie ved adhd ...

Jeg har ikke sagt at diagnosen fører til manglende folkeskikk, tilbakeståendhet ved sosiale normer og regler ...

Situasjonen som er beskrevet viser at bestemoren først sier noe som trigger barnebarnets kommentar. Det er ikke mangel på folkeskikk som er problemet, men hun klarer sannsynligvis ikke å la være å si i fra om det hun føler er kjipt sagt av bestemoren.

Det er mulig du har god kontroll til tross for diagnosen din, men det er slett ikke like lett for alle. Om impulskontroll ikke var et problem ville ikke diagnosen blutt satt ...

Veldig stor forskjell på å ta seg sammen og være bevisst på at man må ha kontroll når en er i dyp sorg rundt deg og på å si akkurat hva man vil, når man vil. De gangene jeg har kommet med noe upassende fordi jeg glemte å være bevisst er det null problem å ro seg unna med å tenke litt før man fortsetter å prate. Psykiske lidelser til tross, adhd er definitivt en av de mildeste av de. Det er sånne som deg som opprettholder stigmatiseringen av folk med adhd. Vi er ingen slaver av diagnosen vår. Vi kan akkurat som deg følge sosiale regler og ha empati når andre har det vondt, det er bare å være bevisst egen oppførsel.

Gjest brusmaskin
Skrevet (endret)

Veldig stor forskjell på å ta seg sammen og være bevisst på at man må ha kontroll når en er i dyp sorg rundt deg og på å si akkurat hva man vil, når man vil. De gangene jeg har kommet med noe upassende fordi jeg glemte å være bevisst er det null problem å ro seg unna med å tenke litt før man fortsetter å prate. Psykiske lidelser til tross, adhd er definitivt en av de mildeste av de. Det er sånne som deg som opprettholder stigmatiseringen av folk med adhd. Vi er ingen slaver av diagnosen vår. Vi kan akkurat som deg følge sosiale regler og ha empati når andre har det vondt, det er bare å være bevisst egen oppførsel.Anonymous poster hash: b05e2...19c

Av de mildeste? Det er da grader av adhd også, så fintfor deg at du er mildt rammet, men du kan ikke bruke din egen situasjon for å si noe om andre med samme diagnose. Dette vet du også veldig godt. (Adhd er forrresten ikke noen psykisk lidelse).

Jeg har aldri sagt at man er slaver av diagnosen, men at man skal ta trekkene på alvor og forsøke å forstå dem heller enn å være formanende. Barnebarnets utsagn kan automatisk forstås som frekt og uoppdragent og en kan være fordømmende, eller en kan forstå at dette er en situasjon som kan oppstå nettopp pga diagnosen.

Vi har ikke noe problem med å forstå at bestemor er litt uttafor pga sorg og dermed har sine reaksjoner, så hvorfor skulle en ikke ha forståelse for reaktiv oppførsel hos en ung jente som bærer en ofte slitsom og vanskelig diagnose som er kjent for å skape sosiale vansker?

Du stigmatiserer andre med adhd når du stempler kjernetrekk ved diagnosen som mangel på folkeskikk (med henvisning til at du selv er så kjekk).

Det er stor forskjell på å være slave av diagnosen og at man av og til har utslag av nettopp de trekkene som gjør at en har fått diagnosen ...

Endret av brusmaskin
  • Liker 1
Skrevet

Veldig stor forskjell på å ta seg sammen og være bevisst på at man må ha kontroll når en er i dyp sorg rundt deg og på å si akkurat hva man vil, når man vil. De gangene jeg har kommet med noe upassende fordi jeg glemte å være bevisst er det null problem å ro seg unna med å tenke litt før man fortsetter å prate. Psykiske lidelser til tross, adhd er definitivt en av de mildeste av de. Det er sånne som deg som opprettholder stigmatiseringen av folk med adhd. Vi er ingen slaver av diagnosen vår. Vi kan akkurat som deg følge sosiale regler og ha empati når andre har det vondt, det er bare å være bevisst egen oppførsel.

Så fint for deg at du har kontroll på adhd'en din, eller at du har impulskontroll når du tar deg sammen. Men ikke alle med adhd er som deg. Har man impulskontroll oppfyller man faktisk ikke ett av de diagnostiske kriteriene for å ha diagnosen. Noen er hardere rammet enn andre, men har man kun milde symptomer har man kanskje ikke adhd. Det er også et kriterium at symptomene skal være så sterke at det går utover dagliglivet.

TS, jeg synes ikke datteren din var frekk. Hun sa vel bare meningen sin. Trøst både din mor og din datter. Ikke gøy å ha fått en gammel dame til å gråte og ville dra hjem. Mange med adhd, som du sikkert vet, opplever mange nederlag i sosiale settinger. Jeg ville som sagt trøstet, og hvis relasjonen ellers er bra mellom mormor og datter, vurdert om hun kunne tatt en tlf til mormor. Så lærer hun også å reparere.

Skrevet

det er noe med empati, at folk i sorg krever litt ekstra omsorg og ettertanke, at man ikke alltid turer fram med seg og sitt

Anonymous poster hash: 3027e...d62
Gjest brusmaskin
Skrevet (endret)

det er noe med empati, at folk i sorg krever litt ekstra omsorg og ettertanke, at man ikke alltid turer fram med seg og sitt Anonymous poster hash: 3027e...d62

Beklager at jeg sier dette, men etter to måneder har også folk i sorg lov å tilpasse seg omgivelsene.

Endret av brusmaskin
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...