AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #1 Skrevet 27. desember 2014 Det har seg sånn at søsteren til kjæresten min har fått barn tett etter hverandre. Den eldste på seks år kan virke litt sjalu på de tre andre. Oppførselen hans mot søsknene sine er helt forkastelig. Han sparker de når foreldrene ikke ser, slår de, lugger de og er generelt en liten drittsekk. Når han er alene er han en veldig hyggelig gutt. Det plager meg at han holder på slik med søsknene sine, men jeg føler at jeg ikke har noen som helst rett til å verken kjefte på han eller ta tak i han/avbryte det han holder på med. Synes synd på søsknene som er mindre og ikke forstår hvorfor han gjør dette. De er ikke slemme tilbake, mens han utnytter enhver mulighet til å gjøre faenskap mot de. Foreldrene får med seg at han gjør det til tider, men jeg følger ofte med når han tror at ingen ser, og det er helt utrolig at enhver mulighet som dukker opp blir brukt til å være slem. Er de utenfor synsvidden teller jeg ned fra 10. Som regel kommer det et høyt skrik og gråt lenge før jeg rekker å telle ned til 1. Er dette vanlig atferd eller er dette uvanlig? Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det, men jeg misliker slik atferd, vi hadde ingenting av dette i vår søskenflokk. Anonymous poster hash: 69f7e...d12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #2 Skrevet 27. desember 2014 Selvfølgelig skal du si i fra til gutten hvis han slår og lugger søsknene! Hvor har du fått det fra at du ikke kan det? Anonymous poster hash: 62304...87c 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #3 Skrevet 27. desember 2014 Selvfølgelig skal du si i fra til gutten hvis han slår og lugger søsknene! Hvor har du fått det fra at du ikke kan det? Anonymous poster hash: 62304...87c Hva skal jeg si? Be han la være? Han hører ikke etter og setter igang igjen ett minutt senere. Tørr ikke løfte han vekk eller noe annet. Da vil han løpe til moren gråtende og jeg vil få stygge blikk. Anonymous poster hash: 69f7e...d12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #4 Skrevet 27. desember 2014 Hva skal jeg si? Be han la være? Han hører ikke etter og setter igang igjen ett minutt senere. Tørr ikke løfte han vekk eller noe annet. Da vil han løpe til moren gråtende og jeg vil få stygge blikk. Anonymous poster hash: 69f7e...d12 Si at det ikke er lov å slå og lugge! Anonymous poster hash: 62304...87c 1
Leini Skrevet 27. desember 2014 #5 Skrevet 27. desember 2014 Ta det opp med foreldrene hans. Det er ofte at andre voksne fårlitt mer gehør enn foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #6 Skrevet 27. desember 2014 Si at det ikke er lov å slå og lugge! Anonymous poster hash: 62304...87c Det har ingen effekt når han gjør det igjen ett minutt senere - foreldrene sier også ifra til ingen nytte. Anonymous poster hash: 69f7e...d12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #7 Skrevet 27. desember 2014 Gutten trenger mer positiv oppmerksomhet utenom, dette kan føre til mange konflikter i søskenflokken. Du bør ikke være redd å bryte inn, barn trenger grenser uansett årsak. Uansett om han gjør det igjen ett minutt etter irettesettelsen. Gjentagelser er en del av oppdragelsen.Anonymous poster hash: a5ecf...5ed 3
smilo Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Han er sannsynligvis sjalu og får for lite positiv oppmerksomhet hos foreldrene som har nok med de mindre søsknene. La gutten få alenetid. Hvis du har mulighet så tar du med gutten på aktiviteter uten søsknene. Eller hjelper foreldrene slik at de kan ha alenetid med den eldste. Han trenger å bli sett, uten at han gjør ekle ting mot søsknene først. 1
Biloba Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Mener du virkelig at du ikke griper inn når hjelpeløse små barn blir utsatt for vold rett foran deg? Du kan ikke prioritere din popularitet hos foreldrene i en slik sak. Gutten har heller ikke godt av å utvikle seg i voldelig retning, han skal jo bli et voksent og empatisk menneske. Ærlig talt, her må du fortelle foreldrene nøyaktig hva som skjer. De har plikt til å beskytte de minste, og må evt søke hjelp for å oppdra og gjøre storebror tryggere og mindre sjalu. 8
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Jeg forstår deg ikke. Ikke en liten bit en gang. Her er hva du gjør: Begynn med å snakke på generelt grunnlag med foreldrene om barnets oppførsel. Si fra at du kommer til å bryte inn neste gang du opplever dette. Hvordan unngår man at dette skjer et minutt etter forrige avrbytelse? Jo, da fjerner man urokråken fra de andre barna ved å be han gå og gjøre noe annet. Det er ikke normal oppførsel at et så stort barn plager sine små søsken hele tiden (noe som er saken dersom han er i gang igjen etter et minutt). Så enten overdriver du noe helt utrolig eller så har vi her å gjøre med et barn med vesentlige adferdsvansker som bør få profesjonell hjelp. Uansett må de minste søskenene beskyttes mot bøllen. Der har du en rolle, og den er faktisk viktigere enn din popularitet hos foreldrene. Er du konfliktsky eller?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Vi skitungen at det der er ikke lov. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Ja - det er fullstendig normalt dessverre. Jeg tror jeg nesten ikke har kjent søsken som har vært sånn. Men han skal irettesettes, så lenge det ikke utvikler seg til at det er en måte han får oppmerksomhet på (at han bevisst plager søsknene for å få oppmerksomhet - negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet). Passer foreldrene på å gi ham det han trenger, eller blir han skjøvet til side?
Jade Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Man ser ikke på vold uten å gjøre noe. Punktum. Er du ikke enig? Og er det ikke ekstra gale at det er barn som får gjennomgå? Konstant? Uansett grunn, så må dette stoppes. Hver gang. Av den som ser det. Er det ting som "ligger bak" så må det tas tak i. Men søsknene skal ikke måtte bli utsatt for vold til det evt er ordnet opp i. Og ta en alvorsprat med moren. Den kan gjerne broren ta. Å være populær er ikke viktigere enn å stoppe vold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå