Gå til innhold

Hvordan komme igang med jogging?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan følge et nybegynner program som du finner gratis på løplabbet, eller du kan fikse greiene selv.

Start med å bestemme deg for 2 faste dager i uken. På med joggesko og løp rolig. Når du får høy puls stopper du opp eller setter tempoet kraftig ned. Bytt på å jogge og rask gange.

Jogg steder du liker, variere hvor du jogger, det er kjekt med "stueforandring" også når du jogger.

Ha alltid nyvasket treningstøy og refleksvest klart - alltid! Da saboterer du ikke deg selv.

Vet ikke om du er feit, fit eller i dårlig kondis. Jeg var feit når jeg begynte å løpe. Mange ville fraråde meg å jogge. Er du utrent kan du få vondt i ankler og rygg - dritt i det men husk å lytte til kroppen. Jeg begynte i det små og bygget meg opp. Er kommet i ganske god form nå.

Skrevet

Jeg bruker disse 3 stegene under. Det er bænkers!

1: Ta på deg sko og en tights.

2: Åpne døra

3: Ta et byks over den høye dørstokken og jogg i vei.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg bruker disse 3 stegene under. Det er bænkers!

1: Ta på deg sko og en tights.

2: Åpne døra

3: Ta et byks over den høye dørstokken og jogg i vei.

LOL! :)

Veldig bra start. For å unngå skader og en fin progresjon er From Couch 25K et veldig bra nybegynnerprogram :)

Gjest fallerifallera
Skrevet (endret)

Hold deg unna asfalt! Kan fort ødelegge knær osv. Også kan det lønne seg å starte veldig rolig, så det ikke blir en for vond opplevelse. Da kan det blir tøft å fortsette. Varier også hvor du løper, hvor lenge osv, så du ikke blir så fort lei. Bytt på langdistanse og intervaller. Kan også være lurt å trene andre former for utholdenhet også, slik som sykling, langrenn, svømming, osv.

Endret av fallerifallera
Skrevet

Begynn forsiktig og ikke sett deg for høye mål! Jeg gikk foreksempel fra 2 km til 6 på et halvår! Kan også være lurt å spe på med noe som belaster knær og ankler mindre, som sykling eller svømming! Og til slutt: det blir skikkelig gøy å jogge med en gang du merker fremgang! :)

Skrevet (endret)

Dørstokkmila er ofte den verste for meg… Er man først utenfor døren går det meste seg til. Vet ikke hvilket utgangspunkt du har, men f.eks. http://www.c25k.com er en fin start :)

Endret av BlåSwix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...