AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #1 Skrevet 27. desember 2014 Hei, Jeg har nylig måttet selge bolig med tap pga. samlivsbrudd. Jeg har ingen egenkapital og prøvde først å søke startlån fra Husbanken til egenkapital. DNB og Nordea godttok slik finansiering. Dette fikk jeg avslag på og måtte derfor kjapt finne meg bolig til leie. Jeg leier nå en sokkelleilighet til 9800 kr + strøm(!)/mnd. Jeg er 29 år, singel, har fast stilling og har utbetalt 20 000 kr/mnd. Jeg har ingen i familien som eier eiendom som kan stille dette som sikkerhet. Er det noen andre alternativer dere vet av? Alt av tips mottas med stor takk Anonymous poster hash: 0418b...be6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #2 Skrevet 27. desember 2014 Du må vel gjøre som oss andre, spare opp egenkapital før du kan kjøpe. Anonymous poster hash: f8bc7...daa 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #3 Skrevet 27. desember 2014 Hei, Jeg har nylig måttet selge bolig med tap pga. samlivsbrudd. Jeg har ingen egenkapital og prøvde først å søke startlån fra Husbanken til egenkapital. DNB og Nordea godttok slik finansiering. Dette fikk jeg avslag på og måtte derfor kjapt finne meg bolig til leie. Jeg leier nå en sokkelleilighet til 9800 kr + strøm(!)/mnd. Jeg er 29 år, singel, har fast stilling og har utbetalt 20 000 kr/mnd. Jeg har ingen i familien som eier eiendom som kan stille dette som sikkerhet. Er det noen andre alternativer dere vet av? Alt av tips mottas med stor takk Anonymous poster hash: 0418b...be6 Uten partner har du ikke mulighet, nei. Hva med å kjøpe sammen med en venn? Anonymous poster hash: ebc71...9e8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #4 Skrevet 27. desember 2014 Samlivsbrudd fører dessverre ofte til at man må starte helt på nytt. Særlig om man må selge en bolig kun etter kort tid, 1-5 år. Med salgskostnader og flytteutgifter går man gjerne i underskudd eller i 0, sitter man igjen med noe overskudd skal det også deles på to. Så hva gjør man? Jobber og tjener så mye som mulig og leier så billig som mulig en periode slik at man får spart opp ny egenkapital. Når jeg ble skilt satt jeg igjen med 150 000 i gjeld og hovedomsorgen for to små barn. Leiligheten var solgt med tap og eksen hadde etterlatt noe gjeld. Jeg hadde ganske god lønn, men minimal mulighet til å spsre likevel. Vi bodde trangt i en toroms, var kun på billige ferier og jeg jobbet som frilanser når ungene var i seng. Uten å snu på hver krone levde vi så billig vi kunne, men unnet oss noe godt i hverdagen. Sparte opp det jeg kunne og etter 4 år kom jeg meg inn på boligmarkedet igjen. Den enkleste løsningen er å kjøpe sanmmmen med noen, men da sitter man i samme fella. Så jobb mye, gjerne ekstrajobb. Lev rimelig i hverdagen. Bo billig. Klarer du å spare 5-7000 i måneden har du nok til egenkapital i løpet av 3-5 år. Da kan du kjøpe en leilighet :-) Vet det ikke er oppløftende, men det går an. Du er ikke alene om å oppleve dette, og dessverre ikke den siste. Anonymous poster hash: bcf9f...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #5 Skrevet 27. desember 2014 Ser jo ut som du kan lett spare 5.000kr i mnd. 5.000x12 = 60.000kr i året. 5år = 300.000kr Pen egenkapital. Så ser ikke problemet. Anonymous poster hash: 3e578...c64 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #6 Skrevet 27. desember 2014 Hei, Jeg har nylig måttet selge bolig med tap pga. samlivsbrudd. Jeg har ingen egenkapital og prøvde først å søke startlån fra Husbanken til egenkapital. DNB og Nordea godttok slik finansiering. Dette fikk jeg avslag på og måtte derfor kjapt finne meg bolig til leie. Jeg leier nå en sokkelleilighet til 9800 kr + strøm(!)/mnd. Jeg er 29 år, singel, har fast stilling og har utbetalt 20 000 kr/mnd. Jeg har ingen i familien som eier eiendom som kan stille dette som sikkerhet. Er det noen andre alternativer dere vet av? Alt av tips mottas med stor takk Anonymous poster hash: 0418b...be6 Det enkleste og raskeste vil være å finne seg en partner. Da kan du feks bo hos han mot å betale en liten leie mens dere får testet ut forholdet. Dersom forholdet fungerer godt og dere vil satse videre så kan du kjøpe deg inn. Det er dessverre meget vanskelig alene uten hjelp fra foreldre eller kjæreste og det vil ta deg mange år. Anonymous poster hash: 9a862...287
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #7 Skrevet 27. desember 2014 Du klarer fint å få lån til 1.4? Det finnes mange leiligheter til rundt den prisen. De leilighetene som koster rundt 1.4 ligger på østkanten og er ganske grei i størrelse for en. Hvis du starter med det og selge det om noen år, så får du litt fortjeneste til større bolig. Eller til du finner deg en ny partner. Bare husk å sikre deg før du blir samboer:)Anonymous poster hash: e2049...f6a
Nowayback Skrevet 27. desember 2014 #8 Skrevet 27. desember 2014 Sånn generelt; Det er tragisk at man ikke kan få kjøpt bolig som singel med en inntekt på 300.000 kr. Det er altfor vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet. Man er nesten nødt til å ha partner..
Gjest Phoenix Skrevet 27. desember 2014 #9 Skrevet 27. desember 2014 Fikk du avslag hus Husbanken eller i vanlig bank? Hva med å lete etter en billigere leilighet evt. søke på nytt i bank? Bo i leiligheten i tre måneder. Sett opp ett budsjett over dine faste utgifter. Ta en oversikt over forbruket ditt, vis hvor mye du bruker i måneden og hvor mye du kan spare ved siden av å bo i den leiligheten du bor i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå