Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 26. desember 2014 #1 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Sånn generelt sett hvor stor forandring vil det bli når man flytter fra by til bygd. Jeg har bodd alle mine 31 år i de største Norske byene. Men skal snart flytte til en liten bygd på bare rundt 1000 inbyggere. Som er en ganske stor forskjell fra Bergen, Stavanger og Kristiansand som jeg har bodd i før. Så jeg lurer på vil det ta lang tid og vende seg til et så lite sted når man er vant til noe som er mye større ?. Hva vil være den største tilvening.? Kanskje dumme spørsmål. Men det får så være. Endret 26. desember 2014 av Rhaegar Targaryen
Gjest Blomsterert Skrevet 27. desember 2014 #2 Skrevet 27. desember 2014 Sånn generelt sett hvor stor forandring vil det bli når man flytter fra by til bygd. Jeg har bodd alle mine 31 år i de største Norske byene. Men skal snart flytte til en liten bygd på bare rundt 1000 inbyggere. Som er en ganske stor forskjell fra Bergen, Stavanger og Kristiansand som jeg har bodd i før. Så jeg lurer på vil det ta lang tid og vende seg til et så lite sted når man er vant til noe som er mye større ?. Hva vil være den største tilvening.? Kanskje dumme spørsmål. Men det får så være. Du vil nok måte forholde deg til et miljø hvor alle kjenner alle. Det er trygt og fint når en er den man er. Jeg savner den nærheten i store byer,men nyter å være den ingen bryr seg med også- I Norge er det ikke størst forskjell da,men kan være merkbar. Er du hyggelig,så går jo alt bra. Jeg har bodd i store byer,og elsker a det er liv rundt meg,som jeg ikke nødvendigvis bør delta i,men være vitne til også. Det er en god trygghet at alt er innen rekkevidde. Har bodd i bygd med få innbyggere. Meldte meg fort inn i foreninger osv,og da er en inkludert :-) Se på de som å bo i et stort hus. En må samarbeide mer,om en vil ha kvalitet i livet. Elsker små bygder,men vær obs. Sladder har gode vilkår :-) Tusen innbyggere er lite,så bli kjent med kulturen der. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 I en storby er man anonym, men i ei lita bygd vet folk hvem du er. Bor man i ei bygd er det en fordel å ha en by i nærheten (syns ihvertfall jeg). Da får man i pose og sekk. Anonymous poster hash: bf435...6a8
Mann 42 Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Det er nok mest det at alle vet hvem du er i en liten bygd, og gjennom sladder og rykter får alle også etter hvert vite mye om hvordan du er. Jeg syns det er veldig ubehagelig. Jeg flytta fra by til bygd i oppveksten, og plutselig var det fullt av folk som visste all verdens ting (eller trodde de visste, det går visst for det samme) om både meg og familien. Det sugde. 3
EDM Skrevet 28. desember 2014 #5 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Gikk en del rykter om meg som ung da jeg bodde i en liten bygd med 5000 inbyggere Alle kjente alle og jeg hadde en veldig trygg oppvekst generellt sett. Alt i alt var det kun det med ryktene jeg ikke satt så stor pris på. Ellers vil jeg absolutt anbefale å flytte utpå landet spesielt om du har unger. Endret 28. desember 2014 av EDM
Gjest Evans Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Alle vet hvem du er, og de fleste lager seg vel en oppfatning om hvordan du er. Tilgjengeligheten til butikker, aktiviteter ol. er mye mindre. Ikke noe joker som er åpen 24 timer i døgnet på bygda. Ikke gåavstand til det meste lenger, du må nok bruke mye bil ettersom bussforbindelsen fort kan være svært dårlig eller ikke eksisterende. Det kommer selvsagt an på hvordan sted og hvor du bosetter deg på dette stedet, men min erfaring fra bygd til by går i hovedtrekk på anonymitet og tilgjengelighet.
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Så det virker som det mest negative er rykter og at alle tror de kjenner hverandre, Det at det er lite butikker å slik er jo også negativt. Nå er det ganske bra bussforbindelse der jeg skal flytte. Og det er ikke så langt til den nærmeste storby ca 1 time. Endret 28. desember 2014 av Rhaegar Targaryen
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Det store stygge bygdetrollet.... Anonymous poster hash: 5f43c...36a 2
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Det store stygge bygdetrollet.... Anonymous poster hash: 5f43c...36a There's always one............
misstealover Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Færre butikker. Rykter spres lettere. Folk vet hvem du er/kjenner deg igjen, og du vet hvem de andre er/kjenner dem igjen.
Berentsens Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Jeg synes ikke at det er så stor forandring. Det er klart at det ikke er mange butikker, lange åpningstider osv, men ellers er det jo fint og rolig. Mindre støy. Gjerne mer natur. Jeg føler ikke at jeg savner noe på bygda som jeg finner i større byer.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har bodd i en liten bygd i Hedmark i 3 år, og jeg kommer aldri til å flytte til en bygd igjen. Ingen av naboene pratet til oss. Vi hilste, de bare snudde ryggen til. Sånn var det i alle de 3 årene. Var en liten by i nærheten, så det var der vi var mest, og fikk litt sosialt nettverk. Men i den lille byen var det og ganske mye rare rykter som gikk om oss. Så aldri igjen. Nå bor jeg i Drammen, og føler det er helt perfekt str. på en by. Og kort vei til Oslo. Anonymous poster hash: 3ce12...3bd
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Ingen av naboene pratet til oss. Anonymous poster hash: 3ce12...3bd Akkurat dette ser jeg på som noe posetivt. Men nå vil jeg ha minst mulig med naboer å gjøre. Noe jeg har hat alle steder jeg har bodd. Endret 28. desember 2014 av Rhaegar Targaryen
absinthia Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Jeg tror at den største forandringen vil være at du blir lagt godt merke til på godt og vondt, det er lettvint når folk vet hvem du er uten at du trenger å forklare all verden og folk på små steder er som oftest mer innstilt på å bli kjent med nye folk ( ihvertfall i nord, har aldri bodd i bygder sørpå) Små sjokk av mer praktisk art er at man må planlegge mer i forhold til innkjøp og eventuelt værforholdene når en skal noe sted. Det er kjedelig å sitte ved en stengt bom i snøfokk, eller å oppleve at ferga ikke går på grunn av at det har blåst opp til storm eller orkan, når du bare skulle på julehandel, Det største sjokket jeg har fått, var å flytte,fra ei bygd ved kysten til å flytte til ei bittelitt mindre bygd på innlandet. Hadde ikke merket det før, men kystfolket er generelt mer utadvendte, kjappe i replikken og spretne, enn de ofte litt mer sindige folkene på innlandet. Hadde noen andre som flyttet til samme sted, fra kysten og som opplevde dette stedet på samme måte. - Bodde der i nesten ett år, uten å snakke med andre enn noen hundeeiere ( fordi vi selv har hund) og de som jobbet i butikken, samt utleier. Vi følte at folk skulte på oss, men den dagen vi skulle flytte, ville plutselig alle snakke med oss. - Merkelig! Bygda jeg bodde i ved kysten er det nesten umulig å ikke ende opp med å være i det minste litt sosial, da folk drar deg med på alt mulig. Når jeg plutselig oppdager folk som jeg ikke kjenner og som jeg har 40 venner til felles med på Facebook, er det ofte nyinnflyttede folk til denne bygda. Endret 28. desember 2014 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #15 Skrevet 28. desember 2014 men selv om naboene ikke hilser på deg, så står de bak gardinene og lusker, for å få med seg alt. Grøss, vil aldri bo på et lite sted igjen. Anonymous poster hash: 97316...e01 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #16 Skrevet 28. desember 2014 Det er faktisk veldig stor forskjell på folk i ulike bygder. I noen bygder får bygdedyret herje fritt, mens hos andre er folket positive, fremtidsrettede og veldig inkluderende. Det er klart, litt sladder kommer man ikke unna, men det er som regel et lite problem. Du vil sannsynligvis oppleve at hverdagen blir helt annerledes der du får mye mer tid til deg og dine. Har du bolig du selger, får du en feit bankkonto, da det koster en brøkdel for boliger i bygda! Det viktigste er uansett å dra uren fordommer og med et åpent sinn. Anonymous poster hash: f431d...81c 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #17 Skrevet 28. desember 2014 Bare idioter flytter til bygda. Anonymous poster hash: b6621...09e
79kreps Skrevet 29. desember 2014 #18 Skrevet 29. desember 2014 Jeg skulle gjerne flyttet til bygden om jeg fikk med meg resten av familien. Får jo stor og fin bolig til normal pris, natur, fred og ro. Hadde passet meg perfekt. Hva folk skulle tenke bryr jeg meg ikke så mye om. Bor en i blokk så har en nok av folk som tenker sitt, samme om en bor i rekkehus. Er bare å være hyggelig mot folk så er ikke slike ting noe problem.
Infinite Skrevet 29. desember 2014 #19 Skrevet 29. desember 2014 Hvis du egentlig trives ganske godt med å bo i en by, vil du nok aldri bli helt vant til å bo på bygda.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #20 Skrevet 29. desember 2014 Hvis du egentlig trives ganske godt med å bo i en by, vil du nok aldri bli helt vant til å bo på bygda. Og motsatt Anonymous poster hash: 5f43c...36a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå