Gå til innhold

å gifte seg i utlandet når man har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nok en av dem som ikke synes kirkebryllupp med masse gjester og kostbart kalas er noe særlig. Ikke misforstå meg. Jeg har veldig lyst til å gifte meg, men jeg har lyst til å gjøre det uten for mye stå hei rundt meg. Faktisk kan jeg tenke meg til å gjøre det i utlandet uten at noen vet om det. Hadde ikke vært nødvendig og reise så langt heller. København er bra nok. For meg er det nok å bli gift, ser det som en ære å kunne bli konen til den herlige samboern min.

Det jeg lurer litt på er om det er vanlig å ta med barn når man gifter seg i utlandet? Jeg har en sønn på 9 år som sikkert hadde hatt kjempelyst til å bli med, og jeg vil jo gjerne ha han med. Men det er det der med å ta fri fra skole og sånnt som kan bli vanskelig.

Leste litt lengre ned på siden her (har desverre glemt hvilket innlegg det var) at det var ei som ble fridd til på en eksotisk strand, og at kirken og alt var ordnet av mannen.

Vel, jeg trodde at man måtte ha alt av papirer i orden på forhånd, med underskrift og div. av begge parter + at forloverene har skrevet under når man gifter seg i utlandet (oppfattet det som om det var utlandet)

Sånn var det i hvertfall da veninnen min skulle gifte seg i Italia

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det jeg lurer litt på er om det er vanlig å ta med barn når man gifter seg i utlandet? Jeg har en sønn på 9 år som sikkert hadde hatt kjempelyst til å bli med, og jeg vil jo gjerne ha han med. Men det er det der med å ta fri fra skole og sånnt som kan bli vanskelig.

Vi tok ikke med barna våre da vi giftet oss i Las Vegas i all hemmelighet i fjor sommer. Men de ble gjort litt ekstra stas på da vi hadde bryllupsfest etterpå da, og vi kjøpte flotte klær til de (gallakjoler og dress), slik at de fikk litt følelsen av å være brudebarn allikevel.

Leste litt lengre ned på siden her (har desverre glemt hvilket innlegg det var) at det var ei som ble fridd til på en eksotisk strand, og at kirken og alt var ordnet av mannen.

Vel, jeg trodde at man måtte ha alt av papirer i orden på forhånd, med underskrift og div. av begge parter + at forloverene har skrevet under når man gifter seg i utlandet (oppfattet det som om det var utlandet)

Sånn var det i hvertfall da veninnen min skulle gifte seg i Italia

Du har helt rett. Dvs, det er ingenting i veien for å gifte seg ad hoc, men da får du ikke godkjent vielsen hjemme i Norge. Da må ekteskapsvilkårene prøves på forhånd (forlovererklæringer, fødselsattester, erklæringer fra brudefolkene sendes inn til nærmeste tingrett eller lignende). Du får da utstedt en attest som sier at prøvingsvilkårene er oppfylt.

Når dere er gift er det bare å ta med vielsesattesten til FOlkeregisteret og registrere dere som gift, enkelt og greit. Da kan du også ordne med eventuell navneendring i samme slengen dersom det skulle være aktuelt.

Lykke til - det kan virkelig anbefales å gifte seg i utlandet!

Skrevet

Det er mulig at det var et av mine innlegg du leste, for jeg har skrevet at kjæresten fridde på en eksotisk strand og at han hadde satt dato og bestilt kirken før han fridde. Men vi skal ikke gifte oss før neste sommer da! Og det blir i en kirke her i Norge. Dessverre vet jeg ikke noe særlig om praktiske detaljer ifm utenlandsbryllup. Men lykke til! :-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Tror ikke det er noen big deal å få niåringen fri fra skolen (så lenge det ikke er snakk om over lengre tid).

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg ville hatt barna med i bryllupet, selv om det var i utlandet. Tror nok mine barn hadde blitt kjempe skuffet, om de ikke hadde fått være med.

Å ta en 9 åring ut av skolen i en til to uker er ikke noe problem. De får som regel en oppgave som lekse, som kanskje går ut på å skrive fra turen eller tegne noe.

Skrevet

Hadde jeg hatt relativt store barn, altså fra fem seks og oppover ville jeg aldri tatt en så viktig avgjørelse uten at de var til stede.

Jeg skjønner at selve avgjørelsen nok er tatt før man sier ja men dere skjønner sikkert hva jeg mener....

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg dere skal ha med sønnen i bryllupet, men det kommer litt ann på..

Det jeg tenker på er det at dere bør ha en romantisk ramme rundt dette. Er det f.eks mulig å få bryllupsnatten i fred og ro hvis dere har ham med? Det ville jeg tenkt på. Hadde dere giftet dere her i Norge ville dere fått barnevakt, men hvis dere ikke har med noen for å passe ham til utlandet er det jo ikke mulig å gjøre noe romantisk.

Derfor ville jeg ikke tatt ham med. Men jeg ville laget et miniselskap for sønnen og foreldrene deres, eventuelt søsken med familie, hjemme søndagen etterpå f.eks. Bare en enkel middag hjemme der dere kan vise bilder/video og sånt. Det er nå slik at den nærmeste familie ønsker å gi dere presang uansett om de får delta. Gjør dette så blir alle fornøyde! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...