Gå til innhold

Har blitt skilt og planlegger å reise alene- Men hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle Kg'ere!

Jeg er nyseparert og har lyst til å reise alene på ferie ca. 1-2 uker til sommeren. Jeg har aller helst lyst til å reise til ASIA, men jeg tror ikke jeg har råd til det i år. Derimot, vet jeg at det er mange fine steder i Sør-europa som kunne være aktuelle.

Jeg ser for meg et varmt sted (ca. 30 gr), med mulighet for bading og sol.-Men etter 2-3 dager blir jeg fort lei av dette, så jeg kunne tenke meg å oppelve ting også ( feks. byshopping, fjellturer etc.)

Er det noen som har noen forslag til steder?

PS: jeg ønsker IKKE å reise charter og vil ikke dra til små øyer. Tenker mer noe sånt som italia et sted?

Anonymous poster hash: 51db3...114
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Malaysia,Kuala Lumpur

Har alt du ønsker deg

Endret av PappaBetaler
Skrevet

Tror du kan få billige billetter med Norwegian til Bangkok om du bestiller nå. Å feriere i Thailand er billig. Men du bør være i 14 dager om du drar så langt.

Anonymous poster hash: 6f84e...aaa
Skrevet

Takk for svar, men malaysia har jeg vært i (og syntes det ikke var bedre enn helt ok) og tailand er jeg ikke så interessert i heller.

Asia er billig iå bo i men flyreisen er kostbar. itillegg skal man bo der og gjøre mye aktiviteter som koster mer enn hva jeg hadde sett for meg egentlig...:(

Noen som har forslag på steder i europa da? :blomst:

Anonymous poster hash: 005e0...7c3
Skrevet

Takk for svar, men malaysia har jeg vært i (og syntes det ikke var bedre enn helt ok) og tailand er jeg ikke så interessert i heller.

Asia er billig iå bo i men flyreisen er kostbar. itillegg skal man bo der og gjøre mye aktiviteter som koster mer enn hva jeg hadde sett for meg egentlig... :(

Noen som har forslag på steder i europa da? :blomst:

Totalen i Asia blir som regel billigere (med to uker eller mer) enn et opphold i for eksempel Spania eller Hellas. Du betaler kanskje mer for flyreisen til Asia, men oppholdet nede er betydelig rimeligere.

Dersom du ønsker en rimelig ferie i Europa, er Albania i vinden. Jeg vet ikke hvor mye det er å gjøre, men kan være et rimelig alternativ.

Eventuelt kan du jo også ta tog innenlands i Italia, og gjøre det som en backpacker greie?

Skrevet (endret)

Mostar er dr/tfint, samme med Sarajevo. Ikke er det dyrt heller. Du kan også lett dra til kroatia derfra dersom ønskelig.:)

Endret av serara
Skrevet

Hva med å fly ned til Milano og reise rundt i nord-Italia? Det er ikke mer enn et par timer med tog mellom de fleste større byene der, du kan se kunst i Firenze og Venezia, shoppe i Milano, spise fantastisk mat i Bologna, gå i Alpene hvis du vil og strand er det masse av langs Adriaterhavet, både på italiensk og kroatisk side. Du høres ganske fleksibel ut, og man kan fint ha base i f.eks Verona, Padova eller Bologna og dra på dagsturer derfra. Umbria lenger syd er også en fin mulighet, flott natur selv om byene er mindre der. Men da kunne du kanskje ha avsluttet med et par dager shopping i Roma.

Anonymous poster hash: ec837...8fa

• Liker 3
Skrevet

Cinque terre! Rimelig fullt i høysesongen juli-august da, men der finner du det meste du leter etter :) Søk bilder på google! Ca 25-30 grader, et par av byene har strand, Monterosso er den største byen av de fem byene og har størst strand. Det går lokaltog mellom byene, i tillegg til båt fra La Spezia (der må man uansett bytte tog når man kommer fra andre steder). Det går sti mellom byene, da jeg var der i sommer var de fleste rett ved kysten stengt, men jeg tror de skal åpne til våren. Uansett er det flere stier lenger oppe i fjellene, og byene er veldig søte og sjarmerende. Gå noen steg bort fra hovedgatene og du finner nesten ingen turister ;) For å komme til Cinque Terre kan du ta tog fra de fleste byer; Roma, Torino, Pisa... Mer enn 1 uke i området kan kanskje bli litt kjedelig da byene er veldig små, så turen kan lett kombineres med en helg i f.eks. Roma. Jeg reiste alene i Cinque terre i sommer, synes det passet veldig bra :) Jeg skal helt klart tilbake for å gå stiene langs kysten!

Skrevet

Cinque terre! Rimelig fullt i høysesongen juli-august da, men der finner du det meste du leter etter :) Søk bilder på google! Ca 25-30 grader, et par av byene har strand, Monterosso er den største byen av de fem byene og har størst strand. Det går lokaltog mellom byene, i tillegg til båt fra La Spezia (der må man uansett bytte tog når man kommer fra andre steder). Det går sti mellom byene, da jeg var der i sommer var de fleste rett ved kysten stengt, men jeg tror de skal åpne til våren. Uansett er det flere stier lenger oppe i fjellene, og byene er veldig søte og sjarmerende. Gå noen steg bort fra hovedgatene og du finner nesten ingen turister ;) For å komme til Cinque Terre kan du ta tog fra de fleste byer; Roma, Torino, Pisa... Mer enn 1 uke i området kan kanskje bli litt kjedelig da byene er veldig små, så turen kan lett kombineres med en helg i f.eks. Roma. Jeg reiste alene i Cinque terre i sommer, synes det passet veldig bra :) Jeg skal helt klart tilbake for å gå stiene langs kysten!

Hvor lang tid tar det med tog tid om man drar fra Roma? :) det hørtes spennende ut

Skrevet

Hvor lang tid tar det med tog tid om man drar fra Roma? :) det hørtes spennende ut

Jeg mener det tok ca 3 timer til La Spezia. For å komme til en av de fem småbyene må du som oftest bytte der, men lokaltoget videre tar maks 20 minutter til byen som er lengst unna (Monterosso). Tog i Italia er veldig enkelt, du kan selv sjekke togtidene på www.trenitalia.it og bestille der :) Jeg fant også fram et par nyttige sider fra bokmerkene mine, her og her står det litt mer om tog i Italia. Det er forskjellige typer tog, freccia-togene er de raskeste (og dyreste).

Skrevet

Jeg anbefaler:

Fly til Milano (shopping-paradis), bli der noen dager. Ta toget ned til en av byene på Liguria-kysten sør for Genova (f.eks. Rapallo, Santa Margherita Ligure). Derfra tar du dagsturer med tog og båt til Cinque Terre og til Portofino.

Jeg har gjort dette flere ganger som voksen og alene-reisende. Anbefales!

Anonymous poster hash: c24d6...46d
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler:

Fly til Milano (shopping-paradis), bli der noen dager. Ta toget ned til en av byene på Liguria-kysten sør for Genova (f.eks. Rapallo, Santa Margherita Ligure). Derfra tar du dagsturer med tog og båt til Cinque Terre og til Portofino.

Jeg har gjort dette flere ganger som voksen og alene-reisende. Anbefales!

Anonymous poster hash: c24d6...46d

Kan man ta tog fra milano til roma? Hvor langt er det i så fall? Lurer også på om det er andre anbefalte strandsteder i italia enn cinque terre (ble litt lei forrige gang jeg var der og kunne tenke meg å se noen nytt:-))

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Spania, fly til Barcelona, ha litt byliv der, dra videre til Valencia og Xabia?

Anonymous poster hash: fefe0...394
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å reise til Italia om sommeren er turistfelle og dyrt.

Anonymous poster hash: 597fc...d69
Skrevet (endret)

Dra på en arrangert tur, det har jeg gjort flere ganger. Både alene og med kjæreste/venner.
F.eks G-adventures. De har turer over hele verden og du får med deg en lokal guide som kjenner landet, språket og alt. Kjempegøy og det er ikke noe charter over det, du får mest sansynlig sett og gjort ting du ikke hadde tenkt på alene, i tillegg har du selskap hele veien, og man må ikke være med gruppa, det er fridager. Når man reiser alene har man delt rom med andre som reiser alene, men du kan betale ekstra for å få enerom hele veien også.

Er forresten folk i alle aldere på slike turer. Siste turen jeg var på var yngste 22 og elste 65.

Endret av kaleidoskop
Gjest Nanna87
Skrevet

Reis til Brasil! Jeg drar ganske snart helt alene;)

Skrevet (endret)

Å reise til Italia om sommeren er turistfelle og dyrt.

Anonymous poster hash: 597fc...d69

Det er ikke sant. Selvfølgelig er de mest kjente attraksjonene overfylt med turister og tildels dyrt. Og i høysesongen gjelder vel det ikke bare i Italia?

Men Italia er mye, mye mer enn de mest kjente stedene.

Endret av Dolce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...