Chizue Skrevet 26. desember 2014 #1 Skrevet 26. desember 2014 Så noen få klipp av Karl-Bertil Jonssons Julaften, en hel merkelig tegnefilm fra sverige, fra 1977.. Når de hadde fått tak i flaggene, så la jeg merke til ett naziflagg, noen som la merke til dette flagget med hakekorset? Hva synes du om det?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #2 Skrevet 26. desember 2014 Har ikke lagt merke til det.Anonymous poster hash: d1ad6...5b6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #3 Skrevet 26. desember 2014 Så noen få klipp av Karl-Bertil Jonssons Julaften, en hel merkelig tegnefilm fra sverige, fra 1977.. Når de hadde fått tak i flaggene, så la jeg merke til ett naziflagg, noen som la merke til dette flagget med hakekorset? Hva synes du om det? Med tanke på at det forestilte svenske overklassen på slutten av 30-tallet er det vel ikke så rart? Anonymous poster hash: 7f484...28a 5
Pawn Hearts Skrevet 26. desember 2014 #4 Skrevet 26. desember 2014 La du merke til plakaten på rommet hans? "En svensk tiger". Dette ble brukt av svenske antinazister under krigen som en oppfordring til ikke å angi politiske flyktninger fra Norge. Så ta det helt med ro, Tage Danielsson hadde absolutt ingen nazisympatier. 4
Guybrush Skrevet 26. desember 2014 #5 Skrevet 26. desember 2014 Hvis du ser på handlingen vil du oppdage at flagget med all sannsynlighet er det tyske flagget på den tiden (altså under NSDAP sitt regime). Svenskene var som kjent nøytrale på den tiden og hadde handel med tyskland. Altså de hadde ingen grunn til å boikotte bruken av det tyske flagg. Taxien de kjører har også knottaggregat som var benyttet under 2 verdenskrig som følge av mangel på bensin og diesel. Skattelisten han leser i er fra 1942. 3
Pawn Hearts Skrevet 26. desember 2014 #6 Skrevet 26. desember 2014 Oops, jeg ser at tigeren betydde mye mer enn det jeg skrev. Beklager, jeg ble feilinformert av min mor en gang for mange år siden. http://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger 1
Chizue Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #7 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ble bare rett og slett kvalm og synes at den ikke burde blitt sendt på Julaften i det hele tatt.. Men det er jo mine tanker ^^
Pawn Hearts Skrevet 26. desember 2014 #8 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ble bare rett og slett kvalm og synes at den ikke burde blitt sendt på Julaften i det hele tatt.. Men det er jo mine tanker ^^ Har du i det hele tatt sett filmen? Den passer perfekt på julaften! 8
Gjest brutal_mann Skrevet 26. desember 2014 #9 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ble bare rett og slett kvalm og synes at den ikke burde blitt sendt på Julaften i det hele tatt.. Men det er jo mine tanker ^^ Vi kan ikke og skal ikke fornekte historien. 5
Chizue Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #10 Skrevet 26. desember 2014 Har du i det hele tatt sett filmen? Den passer perfekt på julaften! Vel jeg synes ikke den passer noe særlig..
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #11 Skrevet 26. desember 2014 Her er for øvrig scenen som TS sikter til: Anonymous poster hash: 7f484...28a
Guybrush Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ble bare rett og slett kvalm og synes at den ikke burde blitt sendt på Julaften i det hele tatt.. Men det er jo mine tanker ^^ Så du mener oppriktig at en skal late som nazisme ikke eksisterte på 40tallet? Og at dette ikke var tysklands offisielle flagg? Det er en av flere bakgrunnsdetaljer som benyttes for å få seeren til å skjønne hvilken tid vi befinner oss i. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #13 Skrevet 26. desember 2014 Her er for øvrig scenen som TS sikter til: https://www.youtube.com/watch?v=xAsqO_g7pCM&t=20m30sAnonymous poster hash: 7f484...28a Hmmm... Når jeg skrev det fungerte det som en lenke. Aner ikke hva som skjedde. Dette forumet er rart. Anonymous poster hash: 7f484...28a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ble bare rett og slett kvalm og synes at den ikke burde blitt sendt på Julaften i det hele tatt.. Men det er jo mine tanker ^^ Hva gjør du hvis feks Max Manus eller en annen film med handling fra krigen kommer på i julen, skrur av i avsky? Du har tydeligvis ikke skjønt handlingen i filmen i det hele tatt. Anonymous poster hash: 19505...af4 4
Silfen Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Den er simpelthen perfekt. Digger den filmen. 6
Chizue Skrevet 27. desember 2014 Forfatter #16 Skrevet 27. desember 2014 Hva gjør du hvis feks Max Manus eller en annen film med handling fra krigen kommer på i julen, skrur av i avsky? Du har tydeligvis ikke skjønt handlingen i filmen i det hele tatt. Anonymous poster hash: 19505...af4 Glem at jeg spurte, virker som det er bare jeg og min familie som reagerte på dette..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå