AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #1 Skrevet 26. desember 2014 Noen som har barna i skolen i Oslo? Frykter østkant-skolene, men er vestkant like ille i kvalitet? Hvor er det verst med tanke på mobbing/dårlige lærere? Hvilken vestkantskole er best? Erfaringer?Anonymous poster hash: ffef5...88e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #2 Skrevet 26. desember 2014 Det finnes ikke østkantskoler og vestkantskoler. Derimot finnes det enkeltskoler. Bra eller dårlig? Hva tenker du på da? Rykte? Erfaringer fra folk som gikk ut av skolen for ti år siden? Mobbing? Kvalitet på undervisning? Tilførsel av ressurser? Enkel elevmasse, eller kvalitativ heving av kunnskapsnivå? Spørsmålet er altfor vidt, og også ganske så fordomsfullt...Anonymous poster hash: 67502...382 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #3 Skrevet 26. desember 2014 Det finnes ikke østkantskoler og vestkantskoler. Spørsmålet er altfor vidt, og også ganske så fordomsfullt...Anonymous poster hash: 67502...382 HAHA! Det må du gjerne fortsette og fortelle deg selv. Send barnet ditt til en typisk "østkantskole" og se hvor god utdanning det får. Anonymous poster hash: 662d1...6aa 15
Doge Skrevet 26. desember 2014 #4 Skrevet 26. desember 2014 Forskjellen mellom Øst og Vest er at de har mer penger i vest. Mobbing finnes overalt, og lærene har omtrent samme utdannelse uansett om de jobber i øst eller vest. Grunnen til at du frykter østkantskoler (som er som alle andre skoler) er pga noen rykter som har spredd seg, og grunnen til at folk på vestkanten ofte har bedre utdannelse er fordi de har rike foreldre som betaler for alt. 10
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #5 Skrevet 26. desember 2014 barnet ditt får kanskje en bedre en bedre utdannelse ved å sende det til en vestkantskole, men jeg føler meg ganske sikker på at miljøet er bedre på østkantskoler mye festing, røyking av weed og lav arbeidsmoral er det jeg assosisierer med vestkantskoler. Anonymous poster hash: 63aa0...fa5 6
Gjest Phoenix Skrevet 26. desember 2014 #6 Skrevet 26. desember 2014 mye festing, røyking av weed og lav arbeidsmoral er det jeg assosisierer med vestkantskoler. Anonymous poster hash: 63aa0...fa5 Sånn er det på en del østkantsskoler, og. Det handler om skolen, og hvem som går der, ikke vest eller øst. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #7 Skrevet 26. desember 2014 Men...hvorfor scorer da alle vestkantskoler GRØNT på nasjonale prøver og alle østkantskoler (unntatt Sagene/Grunerløkken) RØDT på resultater fra Nasjonale Prøver? Betyr ikke slikt noe som helst? Er Grorud verre enn Majorstuen? Er Frogner best? Hva Bislett, er det øst eller vest? Ingen vil bo på lade stedene som ender på -"rud", som i Mortensrud, Grorud, Haugerud, Manglerud, osv.? Er Ekeberg øst eller vest og hva med Nordstrand som er så nær Lambertseter (som er ekkel østkant?)? Noen som vet mer/har erfaringer? Vi skal snart flytte men vet ikke hvor ennå..er ikke fra Oslo og hører så mye merkelig.Anonymous poster hash: ffef5...88e 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #8 Skrevet 26. desember 2014 Jeg er oppvokst og bor på Grorud, og gikk på både barneskole og ungdomsskole i nærheten. Vil ikke anbefale å sende barna på en skole i Groruddalen generelt, da over halvparten av elevene på disse skolene består av utlendinger, hvor flesteparten av dem bare tuller og lager kvalme i undervisningstimene. I tillegg til dette snakker de fleste av dem så kalt "kebab norsk", som lett har en innvirkning på de norske elevene. Dette medfører også at lærerne bruker mer tid på å få ro i timene enn de bruker på selve undervisningen. Snakker kun av min egen erfaring etter 10 år på grunnskolen i Groruddalen. Dette gjorde at jeg på videregående søkte meg lenger vest, hvor miljøet var relativt mye dårligere, da man får status utifra hvor i Oslo man er fra, og hva slags klær man går med. Så, jeg ville gått for noe midt mellom øst og vest Anonymous poster hash: 910b0...eba 16
YAYOtech89 Skrevet 26. desember 2014 #9 Skrevet 26. desember 2014 Men...hvorfor scorer da alle vestkantskoler GRØNT på nasjonale prøver og alle østkantskoler (unntatt Sagene/Grunerløkken) RØDT på resultater fra Nasjonale Prøver? Betyr ikke slikt noe som helst? Er Grorud verre enn Majorstuen? Er Frogner best? Hva Bislett, er det øst eller vest? Ingen vil bo på lade stedene som ender på -"rud", som i Mortensrud, Grorud, Haugerud, Manglerud, osv.? Er Ekeberg øst eller vest og hva med Nordstrand som er så nær Lambertseter (som er ekkel østkant?)? Noen som vet mer/har erfaringer? Vi skal snart flytte men vet ikke hvor ennå..er ikke fra Oslo og hører så mye merkelig.Anonymous poster hash: ffef5...88e Det er jo ikke noe rart det, andelen med minoritetsbakgrunn er høyere i øst enn vest, og gjennomsnittettsresulatet blir derfor dårligere. Det er vel helleringen hemmelighet at det på noen skoler i vest går prestisje i å gjøre det bra på nasjonale prøver. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #10 Skrevet 26. desember 2014 Jeg er oppvokst og bor på Grorud, og gikk på både barneskole og ungdomsskole i nærheten. Vil ikke anbefale å sende barna på en skole i Groruddalen generelt, da over halvparten av elevene på disse skolene består av utlendinger, hvor flesteparten av dem bare tuller og lager kvalme i undervisningstimene. I tillegg til dette snakker de fleste av dem så kalt "kebab norsk", som lett har en innvirkning på de norske elevene. Dette medfører også at lærerne bruker mer tid på å få ro i timene enn de bruker på selve undervisningen. Snakker kun av min egen erfaring etter 10 år på grunnskolen i Groruddalen. Dette gjorde at jeg på videregående søkte meg lenger vest, hvor miljøet var relativt mye dårligere, da man får status utifra hvor i Oslo man er fra, og hva slags klær man går med. Så, jeg ville gått for noe midt mellom øst og vest Anonymous poster hash: 910b0...eba Takk fo nyttig innspill fra deg med egne erfaringer! :-) Mellom øst og vest, midt på, hva snakker vi av skoler da, både barne/ungdoms/ videregående? Videregående skoler: er det fritt skolevalg - uansett hvor i Oslo du bor så får du plass ved den skolen du velger/søker på? Hva er egentlig karakterkravene ved de ulike vdg.skolene?! Veldig ulike? Dette kan googles men har noen erfaringer tas det imot :-)Anonymous poster hash: ffef5...88e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #11 Skrevet 26. desember 2014 Det er jo ikke noe rart det, andelen med minoritetsbakgrunn er høyere i øst enn vest, og gjennomsnittettsresulatet blir derfor dårligere. Det er vel helleringen hemmelighet at det på noen skoler i vest går prestisje i å gjøre det bra på nasjonale prøver. Merkelig at St. Sunniva som har ekstrem høy andel av ikke-norske elever gjør det så bra - også i norsk. Anonymous poster hash: 5af64...3a1 3
YAYOtech89 Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Merkelig at St. Sunniva som har ekstrem høy andel av ikke-norske elever gjør det så bra - også i norsk. Anonymous poster hash: 5af64...3a1 Det kan forklares med at elevene på st. Sunniva får sin opplysnng fra Gud. Endret 26. desember 2014 av YAYOtech89 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #13 Skrevet 26. desember 2014 Takk fo nyttig innspill fra deg med egne erfaringer! :-) Mellom øst og vest, midt på, hva snakker vi av skoler da, både barne/ungdoms/ videregående? Videregående skoler: er det fritt skolevalg - uansett hvor i Oslo du bor så får du plass ved den skolen du velger/søker på? Hva er egentlig karakterkravene ved de ulike vdg.skolene?! Veldig ulike? Dette kan googles men har noen erfaringer tas det imot :-)Anonymous poster hash: ffef5...88e Snakker generelt om barne- og ungdomsskole som ikke ligger helt vest eller i groruddalen, men for eksempel ved Thorsov, Sagene osv. Det som er med videregående skoler i Oslo, er at de aller fleste enten ligger helt vest eller helt øst (Groruddalen). Da velger man jo egentlig om man ønsker å gå på en skole hvor utlendingene dominerer i flertall, eller om man velger en skole på vest hvor man kanskje opplever mer press utifra klær, status osv. som nevnt i stad, men at undervisningstimene gjerne er mer effektive. Så lenge du bor i Oslo kan du velge mellom absolutt alle de videregående skolene i Oslo, så lenge karaktersnittet er høyt nok. Og disse varier også utrolig mulig, og forandres også hvert år. Karakerkravene ligger som oftest fra 2-5 i karaktersnitt. I de siste årene er det Elvebakken og Oslo Katedralskole som har hatt de høyeste snittene (alt fra 4,7-5,2), mens Stovner og Hellerud ligger blant de laveste (mellom 2-3 i karaktersnitt). Men alle elever har rett til å gå på videregående uansett karaktersnitt, så barna kommer inn på en skole uansett! :-) Anonymous poster hash: 910b0...eba 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Takker for erfaringene du og dere ville dele! Jeg er vel noe gammeldags forstår jeg for i mitt hode har ungdomsskolen karakterer som LT, NG, G, MG og S...Anonymous poster hash: ffef5...88e
Guybrush Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Men...hvorfor scorer da alle vestkantskoler GRØNT på nasjonale prøver og alle østkantskoler (unntatt Sagene/Grunerløkken) RØDT på resultater fra Nasjonale Prøver? Betyr ikke slikt noe som helst?Anonymous poster hash: ffef5...88e En skoles resultat avhenger av elevenes kunnskapsnivå. Du kan ta en elendig skole med elendige lærere, om du bytter ut alle elevene med noen som er flinke vil du da score på topp. Betyr dette at skolen er bra? Selvsagt ikke. Det er altså for enkelt å se på skolens kvalitet som et resultat av slike tester. Det en bør se på er lærernes evner, skolens økonomiske prioriteringer, skolebyggets kvalitet, klassenes størrelse og elevenes grunnleggende evne til å ta til seg informasjon samt hvilket nivå de befinner seg på. Grunnet de offentlige skolenes vegring mot å tilpasse undervisningen vil det dessverre resultere i at elevenes undervisning hovedsaklig baseres på elevenes alder og ikke deres kunnskapsnivå og evne til å ta til seg ny kunnskap. Dette igjen innebærer at om eleven ligger langt fremme i lesing og språk (har lest lenge før skolen starter, kan alfabet og leser bøker eksempelvis) vil denne i en normal gjennomsnittsklasse sitte i 1-3 år og føle at denne ikke lærer noe nytt da pensum og skolebøkene hele tiden forholder seg til kunnskap barnet allerede har. Om en klasse har svært mange fremmedspråklige vil dette medføre at alle fag vil gå langt saktere siden en større andel av barna ikke vil forstå og nivået på klassen med tanke på språk (men også andre fag siden disse jo undervises i norsk språkdrakt) senkes. Om en da befinner seg over dette vil det i praksis si at undervisningen for denne blir svært mangelfull. Om jeg var et barn ville jeg hatt undervisning i forskjellige fag lagt opp utifra mitt kunnskapsnivå. Kanskje hadde jeg da hatt norsk sammen med flere elever som var eldre enn meg, mens jeg hadde hatt gym sammen med barn på egen alder eksempelvis. Legg da til at noen skoler og klasser har en større andel av utagerende elever, med mer vold og bråk. Dette vil selvsagt gå utover undervisningstiden. Dessverre blir ikke dette tatt tak i på alvorlig nok vis. En forsøker å hjelpe disse elevene som ødelegger for andre med det resultat at en ødelegger for alle. Det beste hadde nok meget vel vært å etter samtaler med elev og foreldre med liten endring som resultat - å plassere disse i egne klasser/skoler eller at det resulterte i langvarig utvisning. 6
Guybrush Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Merkelig at St. Sunniva som har ekstrem høy andel av ikke-norske elever gjør det så bra - også i norsk. Anonymous poster hash: 5af64...3a1 Privatskoler som St Sunniva har elever hvor foreldrene er særdeles opptatt av barnas undervisning og engasjerer seg stort i å hjelpe dem både med lekser, delta i skoleaktiviteter og annet. Selv om skolen er katolsk er flertallet av elevene ikke kristne. Det er flere elever med foreldre som er ateister og muslimer eksempelvis. Felles for de er mangelen på andre gode private skoler siden de fleste må være basert på enten alternativ undervisningsform (svært mange føler Steinerskoler og Montesori er det riktige for dem) eller religiøst fundament. Hadde det eksistert gode private skoler som hadde annet livssyn eller intet livssyn med like gode lærere og pedagogisk form hadde nok de fleste av disse valgt dem. 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 Noen som har barna i skolen i Oslo? Frykter østkant-skolene, men er vestkant like ille i kvalitet? Hvor er det verst med tanke på mobbing/dårlige lærere? Hvilken vestkantskole er best? Erfaringer?Anonymous poster hash: ffef5...88e Gikk på Marienlyst på slutten av 90-tallet og for ikke så lenge siden var det en kåring over de verste skolemiljøet i Oslo der Marienlyst var en av de ti verste. Anonymous poster hash: 688e9...99a
fluffyunicorn Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Men...hvorfor scorer da alle vestkantskoler GRØNT på nasjonale prøver og alle østkantskoler (unntatt Sagene/Grunerløkken) RØDT på resultater fra Nasjonale Prøver? Betyr ikke slikt noe som helst? Er Grorud verre enn Majorstuen? Er Frogner best? Hva Bislett, er det øst eller vest? Ingen vil bo på lade stedene som ender på -"rud", som i Mortensrud, Grorud, Haugerud, Manglerud, osv.? Er Ekeberg øst eller vest og hva med Nordstrand som er så nær Lambertseter (som er ekkel østkant?)? Noen som vet mer/har erfaringer? Vi skal snart flytte men vet ikke hvor ennå..er ikke fra Oslo og hører så mye merkelig.Anonymous poster hash: ffef5...88e Vi har en som går på Bolteløkka skole, rett ved Bislett stadion. Vi er kjempefornøyd med skolen hvertfall, og jeg har forstått det sånn at det er en populær skole, folk flytter til området for å få plass..
Gjest Lillja Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Sønnen min går på huseby skole. Dødsbra skole, engasjerte ansatte og stor fokus på mobbing og samhold i klassene. Jeg er kjempe fornøyd!
helenaa Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har problemer meg å skjønne om du er seriøs, TS (omtalen av Lambertseter som "ekkel østkant" er i alle fall veldig merkelig). Men jeg kan jo svare seriøst, likevel: De aller fleste har bare erfaring med en skole, eller to. Det er med andre ord veldig vanskelig for enkeltpersoner å sammenligne. Det eneste vi kan komme med er enkelterfaringer. Og skillet øst/vest har sikkert noe å si, men det kan også være store forskjeller innad i "øst" og "vest". Så hvis du tenker å flytte til oslo, og vil orientere deg ut fra skoletilhørighet, vil jeg anbefale at du sier litt mer om hvilke områder i Oslo som er aktuelle for deg, og spørre om erfaringer om de aktuelle skolene i de områdene. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå