kjøttmeis Skrevet 26. desember 2014 #1 Skrevet 26. desember 2014 Jeg liker å skrive korte fortellinger og noveller. Spesielt thrillere/skrekk. Jeg har ikke publisert så mange enda. Kun en. (På en nettside der både forfattere og amatører kan legge ut deres verk). Men er det noen som helst sjanse for at det kan bli suksessfullt? Kan man få hjelp av noen som vet hva de driver med? Har hørt at det er vanskelig å bli en suksessfull forfatter. Får bare satse på å skrive for min egen skyld.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #2 Skrevet 26. desember 2014 Kan ikke svare på spørsmålene dine, men har du tenkt på å kanskje ta noe kursing/utdanning i skriving? http://www.skrivekunst.no/ Anonymous poster hash: 03620...ead
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #3 Skrevet 26. desember 2014 Skriver du godt og har tallent når du frem. Huske ikke om det var Anne B. Ragde, Unni Lindell eller noen andre som fortalte at du begynte med å skrive ukebladsnoveller. Prøv å sende inn til et ukeblad da? Så får du en vurdering.Anonymous poster hash: 5f001...72e
kjøttmeis Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 26. desember 2014 Nei, det har jeg ikke tenkt på... Jeg har fått mye bra respons på skrivinga. Hadde jo vært greit med kritikk fra en forfatter. Men hvis man ønsker å bli forfatter (ha det som en "ekstrajobb" tenker jeg), hva kan man gjøre da? Gå til et bokforlag? Publisere på nett og håpe på å bli merket?
Pawn Hearts Skrevet 26. desember 2014 #5 Skrevet 26. desember 2014 Hva mener du med suksess? Hvis du tenker på salget, er iallfall noveller det siste du bør satse på. Selv diktsamlinger selger bedre. Du kan alltids sende novellene dine inn til et forlag og be om en vurdering, men det skal nok mye til før de vil gi ut en novellesamling av en helt ukjent forfatter. Uansett, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #6 Skrevet 26. desember 2014 Kanskje du kan finne noe nyttig her? https://forfatterportalen.wordpress.com/bransjen/forlag/tips-til-manusinnsendelse/ Anonymous poster hash: 03620...ead
kjøttmeis Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #7 Skrevet 26. desember 2014 Hva mener du med suksess? Hvis du tenker på salget, er iallfall noveller det siste du bør satse på. Selv diktsamlinger selger bedre. Du kan alltids sende novellene dine inn til et forlag og be om en vurdering, men det skal nok mye til før de vil gi ut en novellesamling av en helt ukjent forfatter. Uansett, lykke til! Ja, tenker på salget. Det må jo være interessant, spennende, utfyllende. Slik at folk ønsker å lese mer. Jeg personlig synes jo at det jeg skriver er spennende, men hva andre mener er jo en annen sak. Okei, kanskje få som liker noveller da. En bok er kanskje bedre? Ikke sant. Takk skal du ha! Hadde vært morsomt om folk liker det jeg skriver.
kjøttmeis Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 26. desember 2014 Skriver du godt og har tallent når du frem. Huske ikke om det var Anne B. Ragde, Unni Lindell eller noen andre som fortalte at du begynte med å skrive ukebladsnoveller. Prøv å sende inn til et ukeblad da? Så får du en vurdering.Anonymous poster hash: 5f001...72e Det var jo lurt! Takk for tips! Går jo an å prøve seg da...
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #9 Skrevet 26. desember 2014 Noveller kan nok selge hvis de er velskrevne og sammen utgjør en større "salgbar" helhet. Med "salgbar" mener jeg at samlingen tar opp et eller flere viktige temaer i samfunnet eller omhandler mellommenneskelige forhold på en spesiell måte eller fra et spesielt perspektiv. Novellesamlinger innen thriller-sjangeren tror jeg det er særs lite marked for i Norge, men hvis du kan vri dette over til en kriminalroman så er det nok muligheter for suksess hvis den er god nok og får litt positiv omtale fra riktig hold. Anonymous poster hash: 5ac2d...b61
Pawn Hearts Skrevet 26. desember 2014 #10 Skrevet 26. desember 2014 Ja, tenker på salget. Det må jo være interessant, spennende, utfyllende. Slik at folk ønsker å lese mer. Jeg personlig synes jo at det jeg skriver er spennende, men hva andre mener er jo en annen sak. Okei, kanskje få som liker noveller da. En bok er kanskje bedre? Ikke sant. Takk skal du ha! Hadde vært morsomt om folk liker det jeg skriver. Jeg er redd forlagene vil ha romaner: http://www.aftenposten.no/kultur/litteratur/Noveller-selger-darlig_-blir-ikke-satset-pa-5565736.html Det er litt trist, for det er mye stoff som egner seg bedre til novelleformatet. Men du kan prøve et knep: Skriv en roman der du legger inn frittstående noveller. Noen av de beste passasjene i Knausgårds debutroman Ute av verden kunne fint vært utgitt som noveller. Men så er det dette med å skrive en roman, da. Det er faktisk ikke så enkelt det heller. Tro meg, jeg har prøvd!
kjøttmeis Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #11 Skrevet 26. desember 2014 Noveller kan nok selge hvis de er velskrevne og sammen utgjør en større "salgbar" helhet. Med "salgbar" mener jeg at samlingen tar opp et eller flere viktige temaer i samfunnet eller omhandler mellommenneskelige forhold på en spesiell måte eller fra et spesielt perspektiv. Novellesamlinger innen thriller-sjangeren tror jeg det er særs lite marked for i Norge, men hvis du kan vri dette over til en kriminalroman så er det nok muligheter for suksess hvis den er god nok og får litt positiv omtale fra riktig hold. Anonymous poster hash: 5ac2d...b61 Ok! Jeg holder på med en roman nå. Eller, jeg planlegger en roman. Skriver opp i korte trekk hva den skal handle om. Litt om personene, handlingen, litt om de forskjellige delene i boka, osv. Vil virkelig at den skal være god Tenker også at man ikke skal få vite helheten før helt i slutten.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Nei, det har jeg ikke tenkt på... Jeg har fått mye bra respons på skrivinga. Hadde jo vært greit med kritikk fra en forfatter. Men hvis man ønsker å bli forfatter (ha det som en "ekstrajobb" tenker jeg), hva kan man gjøre da? Gå til et bokforlag? Publisere på nett og håpe på å bli merket? Sjekk ut hvilke forlag som gir ut novellesamlinger i en sjanger som ligner din. Sjekk hva de krever for manusinnsendelse og send inn. Anonymous poster hash: 62bc9...5fb
Anders42 Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Jeg liker å skrive korte fortellinger og noveller. Spesielt thrillere/skrekk. Jeg har ikke publisert så mange enda. Kun en. (På en nettside der både forfattere og amatører kan legge ut deres verk). Men er det noen som helst sjanse for at det kan bli suksessfullt? Kan man få hjelp av noen som vet hva de driver med? Har hørt at det er vanskelig å bli en suksessfull forfatter. Får bare satse på å skrive for min egen skyld. Det var en gnistrende kald romjulskveld da en sjenert kjøttmeis kvitret sine drømmer og håp til en stappmett forsamling sårede, grublende, krenkede, enkle og slitne sjeler som hvileløst svever på cyberspace. Langt tilbake i historien har menneskene hatt fortellertradisjoner for å videreføre kunnskaper og hendelser før det skrevne ord tok oss med storm. Hvert ord var så verdifullt, så gjennomtenkt og effektivt . Men også så mangelfullt at det ikke er mulig å gjenskape sanne bilder av hva som er vår egentlige historie. Hvordan kan fremtidens mennesker forstå hvordan vi har det nå? Det var de gamle sagaforfatternes minste bekymring Skriv du milde kvinne , skriv som du aldri har skrevet .
kjøttmeis Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #15 Skrevet 26. desember 2014 Det var en gnistrende kald romjulskveld da en sjenert kjøttmeis kvitret sine drømmer og håp til en stappmett forsamling sårede, grublende, krenkede, enkle og slitne sjeler som hvileløst svever på cyberspace. Langt tilbake i historien har menneskene hatt fortellertradisjoner for å videreføre kunnskaper og hendelser før det skrevne ord tok oss med storm. Hvert ord var så verdifullt, så gjennomtenkt og effektivt . Men også så mangelfullt at det ikke er mulig å gjenskape sanne bilder av hva som er vår egentlige historie. Hvordan kan fremtidens mennesker forstå hvordan vi har det nå? Det var de gamle sagaforfatternes minste bekymring Skriv du milde kvinne , skriv som du aldri har skrevet . Hahaha Dette er det beste jeg har lest i dag! Og gjett om jeg skal skrive. Det er det beste jeg vet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå