Gå til innhold

Varmepumpe spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en varmepumpe i stua, den skal vist være en 7-8 år gammel. Når det er -12 slik som i dag er den ikke så veldig effektiv, det vet jeg er vanlig, men lønner det seg å bruke den for det, eller er det bedre å bruke vanlige panelovner?

Skrevet

Et kjent fenomen at varmepumper mister effekt når det blir for kaldt.

Kombinasjon av varmepumpe og andre varmekilder er vel besr?

Anonymous poster hash: 5b726...a17

Skrevet

Jeg har en varmepumpe i stua, den skal vist være en 7-8 år gammel. Når det er -12 slik som i dag er den ikke så veldig effektiv, det vet jeg er vanlig, men lønner det seg å bruke den for det, eller er det bedre å bruke vanlige panelovner?

Vrariere fra pumpe til pumpe. Sjekk manualen. Der bør virkningsgraden mtp. på utetemperaturen være beskrevet. Jeg tar min stå på hele tiden da perioden med kaldt vær spiller liten roller i den store sammenhengen.

Skrevet

Her er det bare -5 grader, men vår blåser iiiiskald luft. Den er helt ny også :(

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Min fungerer veldig fint nå med ca -10 ute. Har på en varmeovn på soverommet med døren på en gløtt, varmt og godt.

Skrevet

Som jeg vet er det vel ingen varmepumpe som vil gi lavere effekt enn en tradisjonell varmeovn innendørs med samme effektstyrke. Altså om varmepumpen er 2000w i grunneffekt vil du aldri bruke mer enn dette og du vil aldri få mindre enn samme effekt som 2000 w fra en radiator eller panelovn på 2000w ville gitt deg. Du går bare glipp av den ekstra effekten fra utendørstemperaturen.

Skrevet

Her er det bare -5 grader, men vår blåser iiiiskald luft. Den er helt ny også :(

Det høres rart ut. Har hatt ned i -18.5 de siste dagene og selv da fungere den fint, men sikkert med lite eller ikke noe tilskudd fra uteluften. Sjekk manualen grundig.

Skrevet

Lenge siden du har hatt service? Vår er 9 år, var litt dårlig effekt på den i fjor og det var et par år siden sist service. Etter service så fungerer den veldig fint nå, selv om det er -20 ute

Anonymous poster hash: 57c78...fae
Skrevet

Det høres rart ut. Har hatt ned i -18.5 de siste dagene og selv da fungere den fint, men sikkert med lite eller ikke noe tilskudd fra uteluften. Sjekk manualen grundig.

Ja, jeg ble ganske sur... Har lest manualen, men kommer til å ta en telefon til de som installerte den over nyttår. Hva skal vi med en varmepumpe som ikke funker i så få minus..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...