Gå til innhold

Tips om Allergivennlige katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan tipse meg om katter som kan tåles av de med kattealllergi?
Har hørt litt forskjellige rykter, men vil gjerne høre noe som har erfaringer.

Er det noen av di allergivennlige som liker seg bedre inne enn de andre?
Nakenkatt er uaktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har katteallergi, men har alltid ønsket meg katt. Fikk en korthåret skipskatt som jeg ikke reagerer på (etter besøk hos en med samme type). Har ikke annen erfaring enn min egen pus, som kan ligge i sengen uten at jeg reagerer, men igjen, allergier er så forskjellige. Jeg sliter dessverre med pollenallergi, så reagerer på katten når han drar med seg pollen inn om sommeren. Jeg vet, jeg burde kanskje ikke hatt katt, men bruker kun allergimedisiner på våren, og det går helt fint.

Har hundeallergi, men reagerte ingenting på en shitsu, hvor jeg derimot hovnet helt opp og klødde av en kinesisk nakenhund... som skal være så allergivennlig. Så om du ønsker deg katt og har allergi, eller allergi i familien, ville jeg sjekket litt rundt fysisk og sett om du/de reagerer i nærheten av typen før en tenker at "allergivennlig" vil fungere.

Anonymous poster hash: 983b5...874
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor er nakenkatt uaktuelt? De har utrolig mye personlighet!

Skrevet (endret)

Selv om du går fint sammen med en type katt sier det ikke nødvendigvis alt om hvordan din evt nye katt vil være. Katteallergi er veldig vanskelig å komme unna når en ikke vil ha nakenkatt.

Er man først allergisk er det også lett at allergien blir kraftigere etterhvert. Merket mye til det når man har vært krisehjem for omplassering.

Endret av Guybrush
Skrevet

Selv om du går fint sammen med en type katt sier sett ikke nødvendigvis alt om hvordan din evt nye katt vil være. Katteallergi er veldig vanskelig å komme unna når en ikke vil ha nakenkatt.

Er man først allergisk er det også lett at allergien blir kraftigere etterhvert. Merket mye til det nær man har vært krisehjelp for omplassering.

Ja, dessverre... Jeg som over har skrevet om min pus, har reagert på skogskatt, men allergien har ikke forverret seg med min pus (8 år gammel). Han ligger ved foten i senga nå og sover, så kanskje jeg bare har vært av den heldige typen der... Men du har et poeng der, for noen kan en faktisk skape større allergi. Å skaffe katt var et must for meg, men jeg har brukt lang tid på å finne en jeg kunne ha og hadde min mor som "backup" om det ikke skulle gå. Viktig at en pus ikke blir en "bruk og kast" på grunn av lite forhåndsregler og helsen kan fort endre seg.

• Liker 1
Skrevet

Synes du skal google følgende ord; allergiviten allergivennlig katt.

Les det som da kommer opp.

Anonymous poster hash: 22878...66d

Skrevet

Hvorfor er nakenkatt uaktuelt? De har utrolig mye personlighet!

Haha, jeg kunne gjerne hatt en slik, men de er meget spesielle i utseende, og som å klappe på en gammel dame... Vil si kun for spesielt interesserte. :)

Skrevet

Nå er ikke nakenkatter spesielt allergivennlige.

Men hellig birma skal være det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ganske kraftig allergi, så jeg burde vel eegentlig ikke ha katt, men jeg har 2 sibirkatter som er den eneste katterasen jeg ikke reagerer på, av de jeg har prøvd :)

Skrevet

Devon rex er allergivennlig. De ser kanskje litt rare ut, men de er så herlige å kose med. De gir så mye varme når man tar på de. Er litt som å klappe på en sau. Hehe.

Jeg er veldig allergisk mot katter, men jeg var hos en oppdretter av Devon rex. Hun hadde ca. 30 katter da jeg var der, og jeg koste med mange uten å bli syk.

Var der i ca. 3 timer, begynte å merke det litt på slutten - men jeg tror ikke det var på grunn av Devon rex kattene, men andre ting (dette var i jula, og hun hadde juletre og juleblomster i huset sitt. Jeg er veldig allergisk mot sånt. I tillegg passet hun en langhåret skogskatt da jeg var der).

Jeg har ingen katt akkurat nå, men tenker å skaffe meg en Devon rex når økonomien er bedre.

Anonymous poster hash: 5df06...3ae
Skrevet

Hvor mange i tråden her har googlet og lest hva psesialist på allergi Kjell Aas har skrevet om allergi og katter?

Skrevet

Jeg har vært allergisk mot katt i flere år, men elsker katter og skaffet meg en Ragdoll. Jeg reagerer litt når han røyter om verst, men ikke mer enn at jeg bare trenger allergimedisin en uke eller to i året.

Herlige katter!

Skrevet

jeg koste med mange uten å bli syk.

begynte å merke det litt på slutten - hun hadde juletre og juleblomster i huset sitt. veldig allergisk mot sånt

Anonymous poster hash: 5df06...3ae

Når jeg ser det du skriver over stusser jeg litt. Du skriver at du er veldig allergisk mot juletre, julestjerner osv og at de nok hadde dette i hjemmet (som vel folk flest har rundt jul). Og når du ble dårlig mens du var der tenker du automatisk at det skyldes dette? Samtidig mener du at siden du kunne være der 3 timer uten å bli veldig syk skyldes det igjen at det var pga at du ikke reagerte på kattene?

Jeg håper for din del at du selvsagt finner en katt du kan ha, men ikke klamre deg til et håp og bortforklar alt med andre årsaker slik at du en dag ender opp med å måtte kvitte deg med katten. Alt for mange som gjør dette dessverre.

Skrevet

Når jeg ser det du skriver over stusser jeg litt. Du skriver at du er veldig allergisk mot juletre, julestjerner osv og at de nok hadde dette i hjemmet (som vel folk flest har rundt jul). Og når du ble dårlig mens du var der tenker du automatisk at det skyldes dette? Samtidig mener du at siden du kunne være der 3 timer uten å bli veldig syk skyldes det igjen at det var pga at du ikke reagerte på

kattene?

Jeg håper for din del at du selvsagt finner en katt du kan ha, men ikke klamre deg til et håp og bortforklar alt med andre årsaker slik at du en dag ender opp med å måtte kvitte deg med katten. Alt for mange som gjør dette dessverre.

De som blit allergiskmot katt og har hatt katt hjemme må ikke bare kvitte seg med katten når de reagerer og blir verre av en allerede kjent allergi. De får og et problem i forhold til rengjøring av hus og innbo.

Ikke uten grunn allergikere blir frarådet å flytte inn i boliger der det har vært kattehold. De fleste vet at en allergi mot en ting som blir trigget ved at man oppsøker allergene kan føre til utvikling av allergi mot flere ting.,Allergimedisin letter symptomene men kan maskere en forverring av allergireaksjonen.

Skrevet

Det er mange som ender opp med å være lite allergiske mot sine egne katter også så for alt TS vet, så kan hun få seg en standard Veivesenets Parkmix og ikke reagere på den sånn helt plutselig.

Allergivennlige katter er dessverre en svært vanskelig greie, da det bare er noen få allergikere som ikke reagerer på de allergivennlige rasene.
Devon Rex og Sibirkatt er gode alternativer å prøve ut, da selvfølgelig hos oppdretter med masse nesekosing og mosekos i pelsen, men til syvende og sist er det ofte en eller noen få katter, uavhengig av rase som allergikeren ikke reagerer på, om de er så heldige at de finner en katt som de tåler bedre enn andre.
Sphynx er ikke et godt alternativ, da det ikke er pelsen, men flassen og støvet fra spyttet til katten som inneholder allergenene, og sphynx er ikke regnet som en allergivennlig rase overhodet av den grunn.

Mange katteallergikere reagerer også gjerne mindre på katter de har vokst opp med, eller hatt lenge, stikk imot en hvilken som helst annen katt som de får nyseanfall av bare de ser halen på den.

• Liker 1
Skrevet

Burmeser er veldig allergivennlig. Samme med Bengal og Savannah. Er allergist mot katt men har ikke reagert på de tre rasene, og jeg har bodd med dem. Eier en Burmeser nå og vi tilbringer hele tiden sammen stort sett og jeg har ikke fått noe utslag.

Anonymous poster hash: f26ee...7b3
Skrevet

Hentet herfra: Sibirkattene kan være allergivennlige katter. Det betyr at folk som er allergiske mot katter kan tåle sibirkattene. Vi må poengtere tydelig at ikke alle katteallergikere tåler sibirkatten. Så hver enkelt som ønsker å skaffe seg en allergivennlig katt må få testet dette. Til dette har vi testhjem rundt omkring i landet. Se vår oversikt over testhjem.

Ulike komponenter hos dyr kan gi allergi hos mennesker, f.eks. flass og spytt. Hos katten er det påvist mest allergener i spyttet, slik at når katten slikker pelsen, så vil spyttet som etterhvert tørkes i pelsen, virvles opp i luften og bli pustet inn av mennesket.

I kattespyttet finnes et protein som heter FEL D-1, og mange reagerer på dette stoffet. Det man tror er at sibirkatten har mindre av dette proteinet. Dette kan bety at du kan tåle sibirkatten selv om du ikke tåler andre katter. Men som nevnt tidligere så er det flere ting man kan reagere på, så hver enkelt må testes individuelt om de tåler sibirkatten.

Noen kan reagere mer på kattunger enn på voksne katter. Derfor anbefaler vi at de som reagerer på en kattunge bør teste allergien på en voksen katt i tillegg for å være helt sikker.

Man må uansett kjenne sykdommen til den som skal testes godt, spesielt gjelder dette barn, før man utsetter dem for denne påvirkningen. Det er heller ingen garanti at man vil tåle alle sibirkatter, selv om man tåler èn. Generelt vil vi ikke anbefale hyperallergikere å anskaffe seg sibirkatt, da sjansen er tilstede for at man før eller siden kan få utslag.

Skrevet

Burmeser er veldig allergivennlig. Samme med Bengal og Savannah. Er allergist mot katt men har ikke reagert på de tre rasene, og jeg har bodd med dem. Eier en Burmeser nå og vi tilbringer hele tiden sammen stort sett og jeg har ikke fått noe utslag.

Anonymous poster hash: f26ee...7b3

Har en samboer som er allergisk mot katt og vi hadde burmesere før. Når vi hadde de måtte han gå på allergitabletter hele året. Nå har vi britisk korthår, og han har ikke tatt en eneste tablett. Min samboer reagerer på sibirkatt.

Jeg har støvallergi da, så vi tørrmopper hver dag og er nøye på renholdet. Dette hjelper jo veldig på. Vi har ikke stengt katten vi har nå ute av soverommet, den er velkommen der også.

Om jeg var TS ville jeg besøkt ulike oppdrettere om det er mulighet. Skaff deg også en oppdretter som vil være deltager i en eventuell omplassering, alle seriøse oppdrettere ønsker det.

Anonymous poster hash: e4aca...ad1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...