Gå til innhold

Trøbbel med storebror og kjæresten hans

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

-

Endret av Ceathy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at du har reagert helt normalt i forhold til endringen som har oppstått etter at din bror fikk denne kjæresten. Når en plutselig får en ny person inn i huset, er det viktig å kunne være raus, men det virker ikke til at dere har fått noe særlig tilbake. Har opplevd liknende, hvor det er dumt å ikke kunne føle seg komfortabel med å være seg selv, og synes egentlig det er litt spesielt at hun bodde der når din bror ikke var der (?).

At forholdet deres har endret seg synes jeg er vondt å høre, særlig når det har endret seg etter at han møtte henne. Det kan vise at hun har sine synspunkter som begynner å smitte over på han (kanskje). Har du snakket med din bror om hvorfor han plutselig har begynt å kritisere deg? Ettersom at hun er endringen som kan ha vært en påvirkende faktor, ville jeg anbefalt å ta en prat med han om dette. Når hun har tatt seg såpass til rette, samtidig som hun ikke gir noe tilbake i form av å skape relasjoner, synes jeg virkelig at din bror burde ha en samtale med deg. Men igjen vil jeg da anbefale å trå forsiktig, fordi han kan bli såret om noe kan virke som kritikk, siden dette er en kvinne han elsker.

Håper det ordner seg, for det er ikke en grei situasjon å være i.

Anonymous poster hash: 09d0e...c0b
Skrevet

Høres ut som min lillebror. Han fant seg ei hurpe uten like. Alle i familien prøvde å inkludere henne og alt som er. Etter mye drama fra hennes side og krangling pga div ting valge min bror å bryte ut av familien. Han vil ikke ha kontakt med noen av oss. Jeg har ikke snakket med han på 3år.

Noe som er veldig sårt. For vi hadde også ett godt forhold før.

Jeg har lite råd. Men trå forsiktig.

Anonymous poster hash: d4007...8c4

Skrevet

Vil si at problemet med tøflete foreldre som ikke evner å si fra at hun ikke kan være hos dere til alle døgnets tider er større enn "problemet" med kjæresten til broren din.

Anonymous poster hash: 6ab43...35f
  • Liker 2
Skrevet

Tingen er at det var jo greit for mine foreldre. De er veldig greie med alt som gjelder besøk osv, og utrolig velkomne. Syns heller at det var broren min som utnyttet det grenseløst. Har iallefall ikke hørt om andre som nesten har bodd hos kjæresten sin over en lengre periode.

Ellers, tusen takk for tips og at dere deler historiene deres.

Skrevet

Her sliter vi med det samme. Broderen har tatt med seg hjem ei heks som vi alle hater, og nå splittes vi mellom å fortelle ham hva vi mener om henne (i en mildere versjon, så klart), eller om vi bare skal la ham gjøre sine egne feil. Det som gjør det ekstra ille er at fjotten har gått hen og forlovet seg med denne snobbete, arrogante kjærringa, og vi er alle bekymret over hvilken situasjon han kan komme til å befinne seg i før han på egen hånd ser henne for den hun er. Han er desverre i nyforelskelsesfasen og fullstendig blendet av at hun er pen å se på. Det er så gale at far måtte ta seg noe beroligende her om dagen, for ikke å klikke på henne. Broderen er høyt utdannet og tjener gode penger, men han har desverre ikke noe sosialt liv. Er bare på jobben. Så vi er stygt redde for at denne nyforelskelsesfasen kan dra ut i det uendelige, siden hun er hele hans sosiale liv. Han bor i et annet land, så det er ikke så mye vi kan gjøre for å sosialisere ham. Hadde han bare hatt en omgangskrets, ville han nok ha blitt advart for lenge siden. Det blir nok til at jeg (lillebroren) må snakke med ham, for mor og far sliter veldig med å forholde seg konstruktive til situasjonen. Om ingenting annet må jeg ihvertfall får ham til å utsette bryllupet.

Anonymous poster hash: fa89f...63e
Skrevet

Vil si at problemet med tøflete foreldre som ikke evner å si fra at hun ikke kan være hos dere til alle døgnets tider er større enn "problemet" med kjæresten til broren din.

Anonymous poster hash: 6ab43...35f

Enig.

Gjest brusmaskin
Skrevet

Du får vel egentlig bare respektere at broren din har sitt eget liv.

Nå bor de for seg selv, og kan vel knapt plage deg da - likevel velger du å være kald og ikke oppsøke ham. Hvordan bidrar du da til et bedre forhold?

Er det hennes feil at han kommer med frekke kommentarer til deg, eller er det han selv som er problemet da?

Skrevet

Trist å høre din historie også, du som er anonym over her.

Og nei, vil ikke legge dette på mine foreldre. For i utgangspunktet er det jo greit, det er jeg som har problem med det.

Jeg bidrar ikke til et bedre forhold selv, er fullt klar over det, men når han oppfører seg som han gjør ønsker jeg ikke å snakke med han, heller. Han har rett og slett vert veldig respektløs overfor meg over en lengre periode. Han oppsøker verken meg eller min søster, noe jeg i grunn syns er litt merkelig. Grunnen til hvorfor han kommer med frekke kommentarer vet jeg ikke, har sagt det til han men da sier han alltid at det er tull. Tåler mye, men er kjedelig å konstant få frekke kommentarer, noen av dem stikker faktisk litt dypt når det går på utseende.

Gjest brusmaskin
Skrevet (endret)

Jeg bidrar ikke til et bedre forhold selv, er fullt klar over det, men når han oppfører seg som han gjør ønsker jeg ikke å snakke med han, heller. Han har rett og slett vert veldig respektløs overfor meg over en lengre periode. Han oppsøker verken meg eller min søster, noe jeg i grunn syns er litt merkelig. Grunnen til hvorfor han kommer med frekke kommentarer vet jeg ikke, har sagt det til han men da sier han alltid at det er tull. Tåler mye, men er kjedelig å konstant få frekke kommentarer, noen av dem stikker faktisk litt dypt når det går på utseende.

Synes nå det virker som det er broren din som er problemet, likevel virker det som du ønsker å legge skylden på den nye kjæresten hans (som du beskriver som sjenert og i tillegg har det vanskelig hjemme, noe du virker å ha liten forståelse for).

Uansett er det jo ditt eget valg at du ikke tar kontakt.

Det virker egentlig som du er en søster som vet best om han og hans liv. For eksempel hva som er hans beste valg med tanke på leie av leilighet og studier - er dette din sak?

Det virker håpløst å klage på at han ikke tar kontakt med deg, når du selv er kald og ikke tar kontakt ... De frekke kommentarene kan du ta opp med ham - om han ikke bryr seg, er det han som er problemet, ikke dama hans.

Du klager på at han ikke tar kontakt med deg og søsteren deres, men det er jo faktisk normalt at ting endrer seg når man flytter sammen med et annet menneske og "starter for seg selv". Da flytter man ut av familien sin, og lever med et annet menneske. Mange søstre og mødre, og av og til fedre, går i denne fella når sønnen finner seg dame og forsøker å bli selvstendig og dermed får mer avstand til barndomshjemmet. De skyver forandringen de opplever over på dama hans og gjør henne til syndebukk for problemene de opplever. Men det er som regel han og bare han som er ansvarlig for å opprettholde en god relasjon til familien sin. Det kan virke som de fornekter at sønn og bror forandrer seg eller oppfører seg som han gjør "av egen fri vilje" - det MÅ være dama som gjør han slik. Det er ganske naivt.

Og når alt kommer til alt: Man gjør det neppe lettere for han å ha et godt forhold til familien når en misliker dama hans. Han har jo valgt henne og vil støtte henne.

Endret av brusmaskin
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...