AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har en niese som rett og slett har blitt totalt ufyselig. Bare tanken på hennes oppførsel gjør meg frustrert, såret og sint. Hun er 13 år og bør ha lært seg folkeskikk i det minste.. Mine barn på 10 og 15 har heldigvis lært seg både folkeskikk og grei oppførsel, mens hun blir bare verre og verre. Som idag. Vi møtes til familiemiddag. Hun hilser ikke, takker ikke for gaven (som var både dyr og noe hun ønsket seg), setter seg ned og tar noen selfier og surfer på mobilen resten av kvelden. Hun snakker KUN til egen forelder, og de få gangene hun ser mot meg er det bortimot hat i blikket eller nedlatende blikk. Men fortsatt ikke et eneste ord eller et lite smil. Hun demonstrere så tydelig at hun ikke tåler trynet mitt og ikke kan fordra oss som familie. Rett og slett motbydelig hele kvelden. Foreldren som er tilstede regarerer overhode ikke og er mest opptatt av seg selv og sitt. Foreldrene ble skilt i år og begge har selvsagt fått seg nye partnere før blekket rakk å tørke på papiret. Begge er selvopptatte og mest fokuserte på egen lykke og nye partnere. Knapt takk for gave fra den voksne heller, mest opptatt av å skryte om sin egen gave til oss. Hele kvelden hos svigers var rett og slett et mareritt. Og mine barn (som har mobilnekt i familieselskaper i høytiden - skulle bare mangle at de kan hygge seg med familie og god mat noen timer uten å være på nett - reagerte selvsagt på kusinen som knapt tok øynene opp fra mobilen og på ingen måte forsøkte å hygge seg - selvsag syns de dette var latterlig oppførsel.) Nå føler jeg at nok er nok fra denne delen av svigerfamilien. Trodde faktisk det skulle bli litt bedre etter de skilte seg - da de to SAMMEN med sine egoer var ganske uspiselige, men nå har altså datteren tatt over - og hun var så ufyselig at jeg valgte å dra tidligst mulig da det hele var både sårende og irriterende. Mannen min mener jeg er urimelig - hun er jo bare et "barn". Men jeg er ikke så naiv - jeg så opplagt at hele hennes oppførsel var bevisst. Og uansett burde jo foreldren som var der reagert og bedt henne pent om å iallefall si hei og takke for gaven. Har virkelig ikke lyst å møte henne igjen - makan til drittunge. Joda - jeg er "den voksne" i denne situasjonen, men hvor mye drittoppførsel skal man egentlig akseptere? Skal jeg virkelig bare akseptere dette, fortsette å gi dyre gaver, invitere til familiehøytider og sitte der som en gjøk?? Anonymous poster hash: fc0f1...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Spørsmålet burde være 'Foreldre som ødelegger datteren sin.... Hva gjør jeg?' Anonymous poster hash: 30feb...9aa 11
PappaBetaler Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 Du ignorerer henne duh...... Neste gang kjøp billig nille skrot i gave 15
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 Overse henne og ikke gi noen dyr gave neste gang. 3
yxnyx Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Beklager, men jeg forstår ikke hva som er vanskelig med å bare overse en taus 13-åring. Si hei, takk 13-åringen for gaven og ønsk god jul. Om hun ikke sier mer resten av kvelden har i alle fall du gjort ditt. Det er ikke som hun aktivt kommer med frekkheter, du overtolker ting de luxe. 24
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Du skriver jo selv ganske åpenbart grunnen til at hun er sånn? En 13-åring er et barn, og dette er en 13-åring som har gått gjennom enormt mye turbulens det siste året - klart det setter avtrykk. Hun har foreldre som etter beskrivelsen din har satt henne til side for å pleie seg selv. Kanskje hun tester familien? Hun kan ha en følelse av at siden foreldrene ikke bryr seg, bryr ingen andre i selskapet seg heller, og da ikke føler at det er noen vits. Hun kan være deprimert og ha vanskeligheter for å føle lykke og glede - selv over en dyr gave hun har ønsket seg. Eller hun kan teste dere for å se hvem som vil se at hun har forandret seg og vil spørre om alt er ok. Uansett har hun garantert plukket opp at du er negativt innstilt til henne nå, og blir dermed enda mer fiendtlig. Hun er nok usikker, og du som den voksne har ingen plass til å bli sur. Du kan derimot ha litt empati og prøve å tenke på hvordan hun har det. Kanskje du til og med kan hjelpe henne neste sammenkomst og gjøre julen litt mer koselig for henne - hvis du kommer over deg selv. Anonymous poster hash: bb828...946 23
Leini Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Er hun bortskjemt? Eller er det at hun faktisk sliter på hjemmebane med drittsekkforeldre som setter seg selv høyere enn dattera. De har nettopp sliktes og fått hver sin partner allerede? Det er jo ikke helt bra ovenfor dattra. Dere har vel en kjørlig kjernefamilie1; kanskje hun faktisk bare er misunnelig fordi hun ikke har det. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Du ignorerer henne duh...... Neste gang kjøp billig nille skrot i gave Tipper at det er ignoreringen fra foreldrene som har gjort henne slik. Hjelper fint lite at andre voksne gjør det samme og selv oppfører seg som en furten tenåring Anonymous poster hash: 30feb...9aa 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har en niese som rett og slett har blitt totalt ufyselig. Bare tanken på hennes oppførsel gjør meg frustrert, såret og sint. Hun er 13 år og bør ha lært seg folkeskikk i det minste.. Mine barn på 10 og 15 har heldigvis lært seg både folkeskikk og grei oppførsel, mens hun blir bare verre og verre. Som idag. Vi møtes til familiemiddag. Hun hilser ikke, takker ikke for gaven (som var både dyr og noe hun ønsket seg), setter seg ned og tar noen selfier og surfer på mobilen resten av kvelden. Hun snakker KUN til egen forelder, og de få gangene hun ser mot meg er det bortimot hat i blikket eller nedlatende blikk. Men fortsatt ikke et eneste ord eller et lite smil. Hun demonstrere så tydelig at hun ikke tåler trynet mitt og ikke kan fordra oss som familie. Rett og slett motbydelig hele kvelden. Foreldren som er tilstede regarerer overhode ikke og er mest opptatt av seg selv og sitt. Foreldrene ble skilt i år og begge har selvsagt fått seg nye partnere før blekket rakk å tørke på papiret. Begge er selvopptatte og mest fokuserte på egen lykke og nye partnere. Knapt takk for gave fra den voksne heller, mest opptatt av å skryte om sin egen gave til oss. *snipp* Anonymous poster hash: fc0f1...8b8 Du skriver jo mye av svaret på oppførselen hennes her antakelig. Dette er jo en jente som trenger noen voksne i livet hennes som gir henne støtte, oppmerksomhet og grenser. Blir helt matt av hvordan folk bare avskriver ungdom som problembarn fordi de har det vanskelig. Anonymous poster hash: 9fc0e...eeb 17
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Du skriver jo mye av svaret på oppførselen hennes her antakelig. Dette er jo en jente som trenger noen voksne i livet hennes som gir henne støtte, oppmerksomhet og grenser. Blir helt matt av hvordan folk bare avskriver ungdom som problembarn fordi de har det vanskelig. Anonymous poster hash: 9fc0e...eeb Enig med deg. Anonymous poster hash: 30feb...9aa 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 Du skriver jo mye av svaret på oppførselen hennes her antakelig. Dette er jo en jente som trenger noen voksne i livet hennes som gir henne støtte, oppmerksomhet og grenser. Blir helt matt av hvordan folk bare avskriver ungdom som problembarn fordi de har det vanskelig. Anonymous poster hash: 9fc0e...eeb Enig. Må være artig når alle dine illusjoner om hvordan verden fungerer faller i grus, og all "hjelpen" du får er å bli stemplet som vanskelig og vrang....Anonymous poster hash: 0a25c...960 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #12 Skrevet 25. desember 2014 Hun er jo bare en unge. Du er derimot voksen og burde vite bedre. Ikke sitt og forvent takk og pris for gaven din. Jeg ble aldri opplært til å takke for julegaver, rett og slett, og derfor falt det meg aldri inn da jeg var ung. Jeg likte heller ikke å snakke med folk i forsamlinger. Forsøk å lære og se hennes bedre sider. Anonymous poster hash: cd771...ca3 5
Lou Salome Skrevet 25. desember 2014 #13 Skrevet 25. desember 2014 "Med vilje"? Hvordan tolker du det inn i dette? Har hun blitt 13 med vilje? Har hennes foreldre skilt seg med hennes vilje? Er hun i familieselskap med vilje? Er hun dårlig oppdratt etter egen vilje? 5
minister-mio Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 høres ut som om hun ikke har det så bra. Sliter med foreldrenes nylige skilsmisse kanskje?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Du overreagerer noe voldsomt. Ro deg 50 hakk ned og la niesen din være i fred. Hun har det nok ikke godt med seg selv heller. Og ungdommer + mobil = alltid sant. Du får det til å høres ut som om hun har gjort deg noe gale og det har hun absolutt ikke. Enten så lar du henne være i fred eller så støtter du henne med smil og positive ord. Hun merker nok veldig godt at du er i overkant paranoid og nærtagende, noe som gjør henne usikker igjen. Og så blir det en ond sirkel. Anonymous poster hash: 6dcaf...0fc 12
Frk.K Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Tja, kan jo hende foreldrene har sagt noe om deg da vet du, som gjør at hun ser på deg med hat i blikket.
Kittykat Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 Er hun bortskjemt? Eller er det at hun faktisk sliter på hjemmebane med drittsekkforeldre som setter seg selv høyere enn dattera. De har nettopp sliktes og fått hver sin partner allerede? Det er jo ikke helt bra ovenfor dattra. Dere har vel en kjørlig kjernefamilie1; kanskje hun faktisk bare er misunnelig fordi hun ikke har det. Dette sier jeg meg enig i. Hun har vært igjennom mye pluss at foreldrene tydeligvis ikke har hatt interesse for datteren sin, for som du sier, de er opptatt av egen lykke. Og dermed så kan hun føle at hun ikke får nok kjærlighet fra verken mor eller far. Og på toppen av det så skiller mor og far seg og får nye kjærester veldig fort. Hun har ikke fått tid til å fordøye alt dette og kan dermed utagere med sinne, irritabilitet og hat mot de rundt seg. Jeg ville vært høflig og snill mot henne, og eventuelt sagt det at døren min er alltid åpen for henne. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Jeg kjenner meg igjen i oppførselen hennes, og hvordan tilstandene var hjemme... vell, noe dritt og jeg var deprimert, virkelig deprimert. Foreldrene mine kalte meg lat, dum, tufs, patetisk. Mamma pleide å si hyppig at jeg ødela livet hennes, og hadde hun ikke fått meg så hadde hun nå vært lykkelig. Jaja, vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men ville vell egentlig si at dette var ikke noe å blåse seg sånn opp for. Støter dere henne bort på grunn av oppførselen så vil det bare gjøre ting verre. Anonymous poster hash: 4a7ef...49f 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Hvis hun kun snakker med forelderen sin så er hun kanskje veldig sjenert? Sikker på at du ikke mistolker signalene hennes? Mulig hun bare er usikker og at det kommer ut på feil måte. Hun er 13, det er en ganske vanskelig tid for mange. Anonymous poster hash: ae6b2...f38 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Ts her. Regnet med endel av svarene som kom om at jeg overreagerer osv. Men jeg reagerer likevel.. En 13 åring bør kunne grunnleggende folkeskikk som å hilse og takke for gaven selv om det er vanskelig hjemme. Hun er ikke sjenert og hun kjenner oss ganske godt. Hun var rett og slett ufordragelig. Og at ikke foreldren iallefall ber sin datter om å hilse og iallefall snakke litt med oss andre i et familieselskap 1 juledag undrer meg. Mine barn hadde ikke fått sitte med nesa i mobilen fra de kom til de dro i et slikt familieselskap. Og nei - jet var ikke irritert på henne der. Jeg overså det og smilte til henne hver gang hun så mot meg. Men jeg reagerte veldig når jeg kom hjem. Generelt syns jeg ofte skilsmissebarn blir utrolig oversett av egoforeldre som fokuserer mest på egen lykke og nye partnere - og takker gudene får å ha et stabilt ekteskap og harmoniske barn. Lurer jo litt på hva som skjer videre med denne niesen når det er fullt akseptabelt å oppføre seg så ufyselig.. Anonymous poster hash: fc0f1...8b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå