AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 I dag har vi vært i juleselskap med storfamilien. Siden det er et stykke "hjem" avklarte vi på forhånd at hunden vår også var invitert til selskap. Hunden vår er utrolig snill og har aldri vist tegn til aggresjon og er alltid velkommen og er med oss på det meste. Under middagen så jeg en av barna løpe etter henne og jeg så hvordan hunden forsøkte å komme seg unna urokråka- reiste meg derfor med engang opp og sa til barnet at hunden ikke ville leke mer og at han måtte la henne være i fred! Videre sa jeg til foreldrene til gutten at hunden er veldig snill men det er en hund og hvis hun blir lei kan hun bite og at man ikke kan stole blindt på hunder selvom de i utgangspunktet er verdens snilleste. Dette gjentok seg 3 ganger! Jeg kjente jeg freste til slutt og vi dro hjem før kakene pga ungen som ikke kunne la bikkja være i fred- foreldrene blåste det rett og slett bare av, at den bikkja har da aldri vært aggressiv og alltid likt å leke med barna! Ble skikkelig klein stemning... Søstera mi mente at vi kunne sette hunden i bilen mens vi drakk kaffen, men herregud det er 20 minus ute og vi skulle sette hunden i bilen?? Hva om foreldrene til ungen kunne respektert våre grenser og holdt litt kustus på ungen sin? Er de ikke redd for at ungen skal bli bitt når ungen åpenbart plager hunden og den prøver febrilsk å komme seg unna? Jeg hadde i allefall aldri tilgitt meg selv om hunden faktisk hadde fått nok og tok et jafs av en finger eller ett kinn! Makan.. Overdriver jeg? Anonymous poster hash: bf2d8...276 6
Gjest incognita Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Jeg synes foreldrene kunne satt drittungen i bilen mens dere drakk kaffe. 37
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 Herregud. Tenker at det egentlig hadde passet seg kjempefint at bikkja hadde bitt, da hadde ungen lært - men da hadde selvfølgelig du fått skylden og blitt syndebukk. Enkelte foreldre... Anonymous poster hash: b5077...a33 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 Herregud. Tenker at det egentlig hadde passet seg kjempefint at bikkja hadde bitt, da hadde ungen lært - men da hadde selvfølgelig du fått skylden og blitt syndebukk. Enkelte foreldre...Anonymous poster hash: b5077...a33 Ja huff.. Litt for dyr lærepenge! Ble kake i bilen på vei hjem på oss og er ganske sikker på at enkelte som skjønte hvorfor vi dro synes vi overeagerte.. Men bedre enn at ungen tilslutt kunne fått seg et bitt! Svarteper på oss uansett ble det..TSAnonymous poster hash: bf2d8...276 1
Frk.K Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Herregud. Tenker at det egentlig hadde passet seg kjempefint at bikkja hadde bitt, da hadde ungen lært - men da hadde selvfølgelig du fått skylden og blitt syndebukk. Enkelte foreldre... Anonymous poster hash: b5077...a33 Helt enig.. Jeg tror jeg hadde sagt det høyt jeg.. "Greit, la avkommet deres holde på da, men biter hunden, så er det deres ansvar!" Men de hadde vel fort snudd om hunden hadde bitt.. Også hadde man blitt syndebukk likevel. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Ja huff.. Litt for dyr lærepenge! Ble kake i bilen på vei hjem på oss og er ganske sikker på at enkelte som skjønte hvorfor vi dro synes vi overeagerte.. Men bedre enn at ungen tilslutt kunne fått seg et bitt! Svarteper på oss uansett ble det..TSAnonymous poster hash: bf2d8...276 Neste gang får dere prøve å finne en hyggelig hundepasser, og krysse fingerne for at ungen spør om hvorfor ikke hunden er med, så du kan svare "fordi dere ikke lot den være i fred sist gang, vel!" Anonymous poster hash: b5077...a33 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 synes ikke du overdriver. Mange unger har ikke oppdragelse. Anonymous poster hash: c7bf4...a5f 14
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Stakkars hund og dustete foreldre... Tror jeg ville vært fristet til å plage ungen Anonymous poster hash: c17ba...a09 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Jeg synes det er helt forkastelig at unger får lov til å holde på slik. Stakars hund. Jeg synes dere gjorde helt rett som tok hunden vekk i fra denne situasjonen. Ser at flere her mener at det hadde vært til pass for ungene om hunden hadde bitt. Jeg har tidligere lest et nesten identisk innlegg, men der bet hunden. Og jeg må si det forbauser meg hvor mye pes disse hunde eierne fikk, og hvor fort velviljen snudde, så jeg jeg lurer på om de hadde ment det hvis hunden hadde bitt. Anonymous poster hash: 9c97d...d72 1
Gjest Cel Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Enig med alle her. En hund er en hund og det skal man alltid ha i bakhodet selv om hunden er snill som et lam.Ting KAN skje som får hunden til å reagere med bitt selv om det aldri har hendt før. Synest du høres ut som en ansvarlig hundeeier TS!
Alice123 Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 Jeg forstår dere kjempegodt, TS! Veldig synd at foreldrenes manglende oppdragelse ødela jula for dere 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #12 Skrevet 25. desember 2014 Kjenner jeg blir irritert! Uansett lynne, en hund kan bite om den føler seg truet etc. og det kunne vært skummelt for barnet som kanskje ikke forstår det. Foreldrene burde ha LITT mer respekt og bedt barnet slutte. Makan til foreldre. Jenta mi hoppet over ei venninnes hund en gang og fikk pent høre hvordan en hund kan reagere, etter det har hun hatt FULL respekt for dyr! Enkelt og greit, du burde kjeftet mer eller latt barnet holde på med foreldrenes ansvar. Dårlig gjort... Anonymous poster hash: 42595...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #13 Skrevet 25. desember 2014 TS her..vi har 3 unger selv som har vokst opp med denne hunden, og vi har lært barna at det er strengt forbudt å løpe etter, legge seg oppå, dra i haler og bein, rope og skråle, så det er fullt mulig å lære ungene dette fra tidlig alder uten at de blir livredd hunder! Man må lære barn å behandle dyr med respekt og ikke som et leketøy, eller en forvokst kosebamse! Vi har enda en hund, en gammel Golden som sovnet hos naboen og likegodt ble der, heldigvis ble i allefall gamlemor forskånet! Anonymous poster hash: bf2d8...276 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #14 Skrevet 25. desember 2014 Enig med alle her. En hund er en hund og det skal man alltid ha i bakhodet selv om hunden er snill som et lam.Ting KAN skje som får hunden til å reagere med bitt selv om det aldri har hendt før. Synest du høres ut som en ansvarlig hundeeier TS! Enig! Anonymous poster hash: 42595...cd8 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #15 Skrevet 25. desember 2014 Du reagerte riktig. Men husk at barn uten oppdragelse er foreldrenes problem. Så å "håpe at dem ble bitt" er vell litt drøyt å si. Anonymous poster hash: 402a7...874
Nephthys Skrevet 25. desember 2014 #16 Skrevet 25. desember 2014 Syns ikke du overdrev i det hele tatt! Hadde sagt rett ut hva jeg syns om at de ikke passet bedre på ungene sine og ba de slutte å plage hunden! 2
vimsefrøken Skrevet 25. desember 2014 #17 Skrevet 25. desember 2014 Jeg syns disse foreldrene var skikkelig respektløse. Og hvor gammel var barnet det var snakk om her? Alle foreldre bør lære barn respekt for dyr, og hvis barnet slipper unna med å plage og løpe etter hunden uten at foreldrene sier i fra, så lærer jo aldri barnet respekt og grenser overfor dyr, og tror at dette er en leke de kan gjøre som de vil med. Jeg hadde gitt foreldrene en skikkelig alvorsprat, og reist hjem. Jeg hadde aldri satt en hund som i utgangspunktet var velkomment i en bil fordi noen foreldre ikke klarer å lære barna sine det barna bør lære. Snakk om late og ufordragelige foreldre. En vakker dag kan barnet bli bitt av en hund det ikke kjenner hvis det ikke lærer å behandle dyr med respekt. 3
Gjest Earth Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Jeg hadde reagert på samme måte som deg Ts.
Wildberry Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Grusomt at foreldrene synes det er greit at et dyr behandles dårlig. De følte seg sikre på at hunden ikke kom til å bite, derfor var det greit at hunden ble plaget? Ikke akkurat gode holdninger. Alt i alt hadde det kanskje vært best om hunden hadde bitt. Da ville det i allefall skjedd under relativt kontrollerte former, hvor både hundeeier og foreldre var til stede. Hva skjer neste gang ungen oppfører seg dårlig rundt en hund? Kanskje en som står bundet utenfor butikken (som noen gjør, til tross for at det ikke er lov), eller på besøk hos en venn som har hund? Kommer de hundene til å være like tålmodige? Når barn ikke lærer å ha respekt for dyr, så mener jeg det er mangelfull oppdragelse i et samfunn hvor alle mennesker må forholde seg til katter og hunder i en viss grad. 1
Alice123 Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Grusomt at foreldrene synes det er greit at et dyr behandles dårlig. De følte seg sikre på at hunden ikke kom til å bite, derfor var det greit at hunden ble plaget? Ikke akkurat gode holdninger. Alt i alt hadde det kanskje vært best om hunden hadde bitt. Da ville det i allefall skjedd under relativt kontrollerte former, hvor både hundeeier og foreldre var til stede. Hva skjer neste gang ungen oppfører seg dårlig rundt en hund? Kanskje en som står bundet utenfor butikken (som noen gjør, til tross for at det ikke er lov), eller på besøk hos en venn som har hund? Kommer de hundene til å være like tålmodige? Når barn ikke lærer å ha respekt for dyr, så mener jeg det er mangelfull oppdragelse i et samfunn hvor alle mennesker må forholde seg til katter og hunder i en viss grad. Om hunden til TS hadde bitt, hadde det garantert blitt baluba og hysteri fra ungens foreldre med krav om både oppreisning og avlivning. Man kjenner jo foreldretypen, som bare lukker øynene og overlater alt ansvar til alle andre, helt til det (med rette) går galt og da er det ikke måte hvor PÅ de er. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå