Miss-Grey Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Vi bor i et borettslag som har et veldig fint fellesvaskeri i kjelleren. Jeg har forstått det slik at de fleste naboene har en egen vaskemaskin i tillegg. Hovedgrunnene til dette er nok at det kan tilkomme litt ventetid for å få bruke vaskekjelleren, og at borettslaget ikke har heis. Det har forsåvidt aldri vært noe stort problem for oss å gå fem etasjer ned (og opp igjen) med tøyet, men vi funderer likevel på å skaffe oss en egen maskin, ettersom det hadde vært godt å slippe å vente på ledig vasketid når vi ønsker å vaske noe. Vi tenker hovedsaklig på en smal maskin med liten kapasitet til leiligheten, ettersom vi har liten plass der det er opplegg for maskin. I tillegg har vi mulighet for å bruke fellesvaskeriet når vi vil vaske store mengder tøy. Er det noen andre her inne som har tilsvarende løsning? Er dere fornøyde/ misfornøyde? (Vi har maks plass til en maskin med kapasitet på 5 kilo i leiligheten, og jeg er derfor litt usikker på om det er noen vits med en egen maskin.)
Frøken I Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Har tenkt på det samme, når jeg har sett på leiligheter som har fellesvaskeri. Ville foretrukket å ha en egen!
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 Jeg likte ikke fellesmaskinen hvor jeg bodde før, skikkelig ekkelt var det å vaske etter en som stor-røykte og lukten satte seg i mine klær. Kan ikke skjønne at man ønsker å dele en om man kan sette inn en selv, så lenge det er opplegg for det. Er vel ikke noe å nøle med? Anonymous poster hash: bd537...771
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 jeg hadde en liten smal maskin med lokk på toppen når jeg bodde på hybel. en strålende maskin som moren min nå har har ikke vært noe galt med den på 7 år og hun vasker til seg selv og mine to søsken Anonymous poster hash: 06910...b27
Gjest Evans Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Der jeg bodde tidligere hadde vi felles vaskerom i kjelleren. Funket veldig bra for min del, og jeg så ingen grunn til å anskaffe meg maskin. Hjemme hos foreldrene mine har de satt inn en veldig smal vaskemaskin med luke på toppen fra Ariston. De er veldig fornøyd med den.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Fellesvaskeri var normalen i bygg bygd og planlagt før 1967, mener jeg det stod i boka om borettslagenes begynnelse. Etter dette skulle husmoren slippe å slepe klesvasken ut av leiligheten, så plass til vaskemaskin ble tegnet inn i leilighetene. Fordelen er at du sparer strøm! Noen steder betaler en 2 kroner pr. Vask andre steder noe mer, eller det er innkludert i fellesutgiftene. Ventetid handler om planlegging, skriv deg opp noen dager i forveien eller sett av en fast dag ukentlig til klesvask og book deg inn i god tid. Vaskemaskin i leligheten er veldig greit og praktisk, spørsmålet er mer hva du er mest komfortabel med.Anonymous poster hash: d35d8...34f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Vi har fellesvaskeri og jeg har brukt det i 14 år jeg jeg kan vel telle på en hånd de gangene jeg har tenkt at jeg skulle ha hatt maskin i leiligheten. En fordel her er at det er veldig få som bruker vaskekjelleren så det er nesten alltid ledig. Jeg er kjempefornøyd, store maskiner som bruker maks en time. Og det beste er nesten å slippe klestørk i leiligheten. Anonymous poster hash: 6b8bc...851
Miss-Grey Skrevet 25. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 25. desember 2014 Tusen takk for alle svar! Det kan hende vi rett og slett kan unngå problemet ved å planlegge bedre. Vi setter veldig stor pris på å vaske "gratis" i fellesvaskeriet. Om vi kjøper maskin, er det likevel meningen å bruke fellesvaskeriet til det meste. Problemet med maskinene i fellesvaskeriet, er at de har veldig stor kapasitet (15 kilo?), og at vi ikke har samvittighet til å kjøre den når den bare er halvfull. Før vi får samlet opp til en tilnærmet full maskin, er vi ofte tomme for undertøy og sokker. Samboeren min, som har veldig få plagg, finner ofte plutselig ut at han er tom for rene bukser/skjorter/etc. Noen ganger når vi har vært i denne situsjonen, har vi måttet vente to dager på ledig maskin. Jeg er veldig usikker på om det egentlig kan forsvares å ha en egen liten maskin til å avhjelpe "krisesituasjoner", eller om det er penger som er bedre anvendt til noe annet.
Frk.K Skrevet 26. desember 2014 #9 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ville lest kontrakten først å se hva den sier om å skaffe seg egen maskin 1
Miss-Grey Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #10 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ville lest kontrakten først å se hva den sier om å skaffe seg egen maskin Takk for velment råd! Vi eier leiligheten selv, og opplegg for vaskemaskin ble satt inn når badet ble pusset opp i regi av borettslaget. Tanken den gang var nok å lette trykket på fellesvaskeriet, så jeg er rimelig sikker på at det er lov med egen maskin. 2
Frk.K Skrevet 26. desember 2014 #11 Skrevet 26. desember 2014 Takk for velment råd! Vi eier leiligheten selv, og opplegg for vaskemaskin ble satt inn når badet ble pusset opp i regi av borettslaget. Tanken den gang var nok å lette trykket på fellesvaskeriet, så jeg er rimelig sikker på at det er lov med egen maskin. Da er det bare å skaffe en da
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Har enda til gode å lese eller høre om borettslag med vaskeri som ikke tillater vaskemaskin i leilighetene. Har en periode for en del år siden samlet prospekter og gått på hundredevis av med visninger, på leit etter den rette boligen. Men det som er en gjenganger i alle brl. Er at man bruker vaskemaskiner i "stille-tiden", dvs. Om natten. Sentrifugering og uttømming av vann er godt hørbart selv om dagens vaskemaskiner er stillegående.Anonymous poster hash: d35d8...34f
Miss-Grey Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #13 Skrevet 26. desember 2014 Men det som er en gjenganger i alle brl. Er at man bruker vaskemaskiner i "stille-tiden", dvs. Om natten. Sentrifugering og uttømming av vann er godt hørbart selv om dagens vaskemaskiner er stillegående.Anonymous poster hash: d35d8...34f Jeg har lagt merke til at mange kjører vask sent på kvelden, men aldri senere enn ett på natta. I den leiligheten jeg bor i nå plager det meg ikke, fordi soverommet ligger et stykke unna alle naboenes vaskemaskiner. Men jeg synes absolutt at man bør innrette seg etter de stilletidene borettslaget ellers har - vaskemaskiner tenderer jo til å høres ganske godt i tilstøtende leiligheter, spesielt hvis de ikke er skikkelig vatret opp.
Musaleem Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Jeg kjøpte en toppmatet vaskemaskin fra Whirlpool for en liten stund tilbake. Den kostet i underkant av 3000 kroner. Synes den fungerer fint, den er smal, men har god kapasitet. Tanken var at jeg skulle fortsette å bruke fellesvaskeriet til store ting som håndklær og sengetøy, og da også tørketrommelen, men det har endt med at jeg bare vasker alt i egen vaskemaskin.
Flyvefisken Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Kjenner mange i studentbyer som har tilgang til fellesvaskeri men som velger å ha egen maskin rett og slett fordi det er mer praktisk og billigere (du må betale 20 kroner per vask..). Hadde nok investert i det jeg også.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Jeg kommer ikke til å velge uten tørketrommel også, eventuelt at jeg har tilgang på tørkerom som ikke er i min leilighet. Det blir ufattelig mye fukt og dårlig inneklima av å tørke klær inoe uten at det er ment som tørkerom.Anonymous poster hash: 6ed45...423
kanelsnurr Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Vi har "gratis" (inkludert i fellesutgifter) vaskeri, og gjør som du ser for deg; Bruker fortsatt fellesvaskeriet mye, men har fleksibiliteten egen maskin gir. Bodde her i 2 år før vi kjøpte egen maskin, og det fungerte helt greit. Problemet her er er at det kun er to vasketider per dag, men da disponerer du til gjengjeld vaskekjelleren alene en halv dag. Ble litt problematisk for oss i forhold til treningstøy, da begge trener 4-5 ganger i uka. Da er det ikke ideelt å vaske alt en gang hver 14 dag. I tillegg så har sånne store "industrielle" vaskemaskiner (som vi har i fellesvaskeriet) veldig lite skånsomt finvask-program. Da vi vasket alt i kjelleren var det ganske mye jeg måtte håndvaske for at det ikke skulle bli ødelagt. Prioriterte en maskin som hadde bra håndvask-program da vi kjøpte, og har ikke måttet vaske noe for hånd siden. Det er verdt ganske mye for meg i alle fall Endret 26. desember 2014 av kanelsnurr
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Kjæresten min har kun en sånn liten maskin og ikke tilgang til fellesvaskeri, det går helt fint for ham. Anonymous poster hash: 4b759...491
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Utfordringen er ofte at man må planlegge veldig godt. De stedene jeg har bodd har det kun vært tillatt å bruke fellesvaskeriet frem til klokka 19.00. Og man har som regel 2 timer på seg. Det var sjelden at jeg fikk satt meg opp på vask mer enn en gang i uka. Av og til kunne det gå to uker mellom. Og jeg var på jobb mellom 9-17 de fleste dager. Dermed rakk jeg ikke den siste økta (17-19). regelen var at om den som hadde reservert ikke var på plass 15 minutter etter dette kunne noen andre ta over. Lørdagen var nesten alltid fullbooket. Så vi hadde egen maskin i leiligheten. De gangene jeg klarte å få reservert tid og hadde fri fra jobb vasket jeg som regel 3 maskiner i leiligheten som jeg kunne tørke i trommelen mens jeg kjørte to maskiner til. Småvask og det jeg trengte vasket og tørket jeg i leiligheten ved behov. Håndklær, sengetøy og sånt tok jeg nesten alltid i fellesvaskeriet. Det fungerte bra, men jeg tror ikke jeg hadde klart meg så godt uten maskinen på badet. Den trenger ikke ha all verdens kapasitet eller størrelse om du av og til får brukt fellesvaskeriet til større ting. Anonymous poster hash: 8fc46...28b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #20 Skrevet 27. desember 2014 Utfordringen er ofte at man må planlegge veldig godt. De stedene jeg har bodd har det kun vært tillatt å bruke fellesvaskeriet frem til klokka 19.00. Og man har som regel 2 timer på seg. Det var sjelden at jeg fikk satt meg opp på vask mer enn en gang i uka. Av og til kunne det gå to uker mellom. Og jeg var på jobb mellom 9-17 de fleste dager. Dermed rakk jeg ikke den siste økta (17-19). regelen var at om den som hadde reservert ikke var på plass 15 minutter etter dette kunne noen andre ta over. Lørdagen var nesten alltid fullbooket. Anonymous poster hash: 8fc46...28b Det varierer jo veldig fra sted til sted. Her kan man vaske fra kl 7 til kl 22 på hverdager og 8 til 20 på lørdager og 11 til 20 på søndager. Da har man tre timer til rådighet. Anonymous poster hash: 6b8bc...851 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå