AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Jeg synes alle som spiser kjøtt skal se denne filmen. De fleste tenker kanskje ikke over at kjøttet i butikkhyllene har vært en levende og åndende skapning. Eller tenker kanskje at lykkelige griser går fritt på en gård som er like idyllisk som i de gamle barnefilmene. Da synes jeg man bør se virkeligheten, forklaringen bak hvordan kjøttprisene kan være så lave og hvordan det kan produseres så enorme mengder på kort tid slik at det er mulig å spise kjøtt hver eneste dag. http://www.peta.org/videos/meet-your-meat/ Anonymous poster hash: 9df17...456 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Helt enig, vi burde være opplyste forbrukere, slik at vi kan ta et reelt valg. Anonymous poster hash: 759c7...042 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 jobbet på gård og tatt utdanning innenfor naturbruk så veit helt ypperlig hvordan maten blir til. gleder meg like mye til ribbe og pinnekjøtt hvert år bare fordi noen er vegetarianere så betyr ikke det at dere skal få komme her å løfte pekefingeren til oss kjøttetere. hva mener dere skal gjøres med alle dyrene da? skal de dø alle sammen for å få et kjøttfritt norge? hva skjer da med skog og fjell? jo den vokser igjen fordi elg osv ikke klarer alt arbeidet alene. Anonymous poster hash: 55368...b2d 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 bare fordi noen er vegetarianere så betyr ikke det at dere skal få komme her å løfte pekefingeren til oss kjøttetere. hva mener dere skal gjøres med alle dyrene da? skal de dø alle sammen for å få et kjøttfritt norge? hva skjer da med skog og fjell? jo den vokser igjen fordi elg osv ikke klarer alt arbeidet alene. Anonymous poster hash: 55368...b2d Dere gjør noe uetisk, da må dere også tåle at det blir påpekt. Når du velger å ta liv er det ikke et "personlig valg," det er et valg som påvirker andre individer. Forøvrig er "argumentene" dine uoriginale, og de har dermed blitt svart på svært mange ganger: http://www.godfist.com/vegansidekick/?page=comics Anonymous poster hash: 8b4f8...7b6 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Dere gjør noe uetisk, da må dere også tåle at det blir påpekt. Når du velger å ta liv er det ikke et "personlig valg," det er et valg som påvirker andre individer. Forøvrig er "argumentene" dine uoriginale, og de har dermed blitt svart på svært mange ganger: http://www.godfist.com/vegansidekick/?page=comics Anonymous poster hash: 8b4f8...7b6 uetisk å gjøre noe vi har gjort siden vi kom til denne jorda? jau si hva dere vil. jeg spiser kjøtt og nyter det! Anonymous poster hash: 55368...b2d 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 skal de dø alle sammen for å få et kjøttfritt norge? hva skjer da med skog og fjell? jo den vokser igjen fordi elg osv ikke klarer alt arbeidet alene. Anonymous poster hash: 55368...b2d Ingen som har sagt/tenkt at alle dyrene skal dø, hvor i ale dager kom det ifra?! En bærekraftig kjøttproduksjon er fullt mulig, flere bønder ala farmers markets bønder som driver bærekraftig. Anonymous poster hash: 759c7...042 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 uetisk å gjøre noe vi har gjort siden vi kom til denne jorda? jau si hva dere vil. jeg spiser kjøtt og nyter det! Anonymous poster hash: 55368...b2d Heller ikke et godt eller gyldig argument. Vi har drept hverandre, undertrykket hverandre, voldtatt, mishandlet barn, kriget osv. siden vi "kom til denne jorda," at noe har foregått lenge er ikke et argument for at det bør fortsette. Si hva du vil, argumentasjonen for å spise andre dyr kan like gjerne brukes til å rettferdiggjøre spising av andre mennesker. Anonymous poster hash: 8b4f8...7b6 5
L'amie Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Hvis man absolutt skal rakke ned på kjøttindustrien, så får man iallefall vise til hvor dårlige de (nei, vent ... dårlige?) norske forholdene er.
Anglofil Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 (endret) Det gjør meg ikke til mindre kjøtteter. Og nei, jeg har ikke dårlig samvittighet. Man må velge sine kamper, kjøtt er ikke en kamp jeg er villig til å gi opp, jeg har andre kamper. Og sånn er det. Ingen skal fortelle meg at vegetarianere/veganere klarer å ta 100% etiske valg til enhver tid. Og det er helt "greit", for det er ikke mulig for noe mennesker så lenge vi ikke har full oversikt over alle produksjonsmetoder/vilkår/omstendigheter for alle produkter man kan få kjøpt. Jeg synes dog ikke det er uetisk å spise kjøtt i seg selv, og det er først og fremst derfor jeg aldri kommer til å bli vegetarianer eller veganer. Jeg kan godt spise veganske/vegetarianske måltider, men jeg trives best med kjøtt i kosten. Og det er det sikkert noen som provoseres av det, og det er helt greit, min oppfatning endres ikke av det, det får de bare gjøre. Samtidig synes jeg det er spesielt at enkelte dyrevernforkjempere virker mer opptatt av dyr enn av mennesker. Og det er ikke noe mer uetisk av meg å si at jeg kjemper mer for menneskelige forhold, f.eks barnearbeid og den slags, enn de som velger dyrevelferd. Nå er ikke dette et spørsmål om enten-eller, så derfor bruker jeg ikke pels, og jeg kjøper kjøttet mitt fra f.eks Grøstad, hvor jeg vet dyra har vært lykkelige. Men jeg som forbruker må velge mine kamper, og jeg har valgt mine. Mvh Yvonne Endret 25. desember 2014 av Yvonne 3
wintergirl Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 Jeg og mannen valgte selv å slutte å spise kjøtt for 7 år siden. Har gått bra det. Spiser fisk enda da. Tror heller ingen gjør alt riktig. Vi kan gjøre så godt vi kan, og det et bra det også. Men enig med deg, ts. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Dere som ikke spiser kjøtt på grunn av at dere synes synd på dyrene, strekker denne medfølelsen seg til andre mennesker også? Hvis dere absolutt har et så stort behov for å rrdde dyrene, gjør dere alt dere kan for medmennesker også? Feks lever på et eksistensminimum slik at dere kan sende penger til mer trengende? Stiller som fosterhjem for barn? Jeg syns mange vegetarianere er himla hyklerske. Det er SÅ synd på dyrene, men å legge litt energi for å gjøre en innsats for barn og andre som har det vondt og som lider er ikke like viktig. Får mest inntrykk av at det er noe som gjøres fordi det får dem selv til å fremstå som så veldig hellige. Anonymous poster hash: 01f41...128
ickyicky Skrevet 26. desember 2014 #13 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Dere som ikke spiser kjøtt på grunn av at dere synes synd på dyrene, strekker denne medfølelsen seg til andre mennesker også? Hvis dere absolutt har et så stort behov for å rrdde dyrene, gjør dere alt dere kan for medmennesker også? Feks lever på et eksistensminimum slik at dere kan sende penger til mer trengende? Stiller som fosterhjem for barn? Jeg syns mange vegetarianere er himla hyklerske. Det er SÅ synd på dyrene, men å legge litt energi for å gjøre en innsats for barn og andre som har det vondt og som lider er ikke like viktig. Får mest inntrykk av at det er noe som gjøres fordi det får dem selv til å fremstå som så veldig hellige.Anonymous poster hash: 01f41...128 Det der med at veg*nere er hyklere som ikke bryr seg om menneskerettigheter stemmer rett og slett ikke. Jeg har vært engasjert i alt fra organisasjoner som mater fattige og hjemløse (ofte fra de frivilliges lommebøker, og alltid fra de frivilliges fritidsarbeid for å samle inn og lage mat) til organisasjoner som omhandler globale menneskerettighetssaker, og oberservert at en vesentlig prosentandel i alle organisasjoner har en tendens til å ikke spise kjøtt. Du har gjerne ikke tenkt så mye over hvor maten som før dyrene kommer fra? Visste du at om denne maten gikk til å fø verdens mennesker i stedet for dyrene som blir mat for de mest priveligerte her i verden, ville det vært nok til nesten 3000 kcal per (menneske)hode i verden daglig? Vi produserer utrolig mye mat på denne kloden i året, men en skremmende høy prosentandel konsumeres av kjøttetere, rett og slett fordi 'maten' deres også må mates. Tror du virkelig at folk gir opp kjøtt for å kunne føle seg 'så veldig hellige'? Selv ga jeg opp kjøtt fordi jeg ikke vil støtte en industri som behandler dyr som søppel. Det slo meg en dag at jeg ikke ser på mine egne smaksløker som viktigere enn andre skapningers liv. Jo lengre jeg har gått uten, jo flere gode grunner har jeg funnet til å fortsette å holde kjøtt ut av dietten min. Du kan godt like å spise kjøtt, og ikke være villig til å gi det opp, men det er latterlig å vende situasjonen om til en om 'hyklerske veg*nere'. Gjør noe godt selv, i stedet for å skylde på dem som velger å være 'raringer' ved å sette andre skapningers ve og vel før sin egen personlige nytelse. Endret 26. desember 2014 av ickyicky 3
wintergirl Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Dere som ikke spiser kjøtt på grunn av at dere synes synd på dyrene, strekker denne medfølelsen seg til andre mennesker også? Hvis dere absolutt har et så stort behov for å rrdde dyrene, gjør dere alt dere kan for medmennesker også? Feks lever på et eksistensminimum slik at dere kan sende penger til mer trengende? Stiller som fosterhjem for barn? Jeg syns mange vegetarianere er himla hyklerske. Det er SÅ synd på dyrene, men å legge litt energi for å gjøre en innsats for barn og andre som har det vondt og som lider er ikke like viktig. Får mest inntrykk av at det er noe som gjøres fordi det får dem selv til å fremstå som så veldig hellige. Anonymous poster hash: 01f41...128 Det er ikke enten eller! Vi er ikke så begrenset at hvis vi bryr oss om dyr så bryr vi oss ikke om mennesker. Gir selv til organisasjoner for mennesker, men bryr meg faktisk like mye om dyr. Er så lei av den tankegangen at hvis man bryr seg om dyr hvordan tenker du om et barn da, eller et annet menneske? Du må velge, har ikke stort nok hjerte til å ønske alle godt selv og da har ikke du det heller! Faktisk så tror jeg litt på det at mennesker som gir blaffen i hvordan dyr har det egentlig ikke bryr seg så mye om mennesker heller. Enten så er man et omsorgsmenneske, eller så er man det ikke! 2
Desertflower Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Dere som ikke spiser kjøtt på grunn av at dere synes synd på dyrene, strekker denne medfølelsen seg til andre mennesker også? Hvis dere absolutt har et så stort behov for å rrdde dyrene, gjør dere alt dere kan for medmennesker også? Feks lever på et eksistensminimum slik at dere kan sende penger til mer trengende? Stiller som fosterhjem for barn? Jeg syns mange vegetarianere er himla hyklerske. Det er SÅ synd på dyrene, men å legge litt energi for å gjøre en innsats for barn og andre som har det vondt og som lider er ikke like viktig. Får mest inntrykk av at det er noe som gjøres fordi det får dem selv til å fremstå som så veldig hellige.Anonymous poster hash: 01f41...128 Dyrevernere (som gjerne også er veggisser)her i mitt område oppfører seg som religiøse fanatikere. De har rett og alle andre tar feil. Driver til og med og hetser folk som har vært så uheldige å kjøre på elg. Lurer litt på om de lider av diverse mangelsykdommer jeg. Endret 26. desember 2014 av Desertflower
Blod Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 jobbet på gård og tatt utdanning innenfor naturbruk så veit helt ypperlig hvordan maten blir til. gleder meg like mye til ribbe og pinnekjøtt hvert år bare fordi noen er vegetarianere så betyr ikke det at dere skal få komme her å løfte pekefingeren til oss kjøttetere. hva mener dere skal gjøres med alle dyrene da? skal de dø alle sammen for å få et kjøttfritt norge? hva skjer da med skog og fjell? jo den vokser igjen fordi elg osv ikke klarer alt arbeidet alene. Anonymous poster hash: 55368...b2d Selv om du mener at dyrene hadde det bra der du var, betyr ikke det at alle dyr har det bra. Og det at du fortsatt spiser det med god samvittighet tyder jo bare på at du ikke vet nok. Jeg, selv om jeg var vegetarianer, trodde at kjøttindustrien var ok i Norge, men det er den ikke. Noen smågårder har dyrene det helt greit på, men er maaaaange steder spesielt større industrier der dyrene lider enormt. Spørs litt på hva lags dyr man spiser, broilerkyllinger feks, de lider og det går ikke an å prøve å framstille livet dems bra overhodet. 2
Blod Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Dere som ikke spiser kjøtt på grunn av at dere synes synd på dyrene, strekker denne medfølelsen seg til andre mennesker også? Hvis dere absolutt har et så stort behov for å rrdde dyrene, gjør dere alt dere kan for medmennesker også? Feks lever på et eksistensminimum slik at dere kan sende penger til mer trengende? Stiller som fosterhjem for barn? Jeg syns mange vegetarianere er himla hyklerske. Det er SÅ synd på dyrene, men å legge litt energi for å gjøre en innsats for barn og andre som har det vondt og som lider er ikke like viktig. Får mest inntrykk av at det er noe som gjøres fordi det får dem selv til å fremstå som så veldig hellige. Anonymous poster hash: 01f41...128 De som slenger ut slike kommentarer gjør som regel INGEN verdens ting for noen av delene. Så hva er problemet? De gjør ihvertfall noe. Gjerne for begge deler, men jeg forstår utrolig godt hvorfor så mange foretrekker å hjelpe dyrene - mennesker er jo de største skadedyrene mot både medmennesker og andre arter, og mot miljøet. Og jeg tror ikke du vet hva hyklersk betyr om du mener at det er hyklersk å prioritere å hjelpe dyr framfor mennesker. Så lenge man hjelper mennesker er alt bra eller? Dessuten er de fleste ikke veganere kun fordi dyrene lider. (Handler ikke om å synes synd på dyrene, de lider virkelig) men for miljøet og vann. Og dessuten er veganisme svaret på hungersnød problemet(se bilde nederst). De fleste veganere engasjerer seg veldig i det meste som er urettferdig, både hos dyr og mennesker. Og mange bryr seg mye om planeten, da veganisme er en sirkel som inkluderer alt mulig, ved å være veganer bidrar man til mye mer enn bare dyr. Endret 26. desember 2014 av Blod 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Det kommer visst ikke med Men man blir tjukk av å spise poteter. Anonymous poster hash: 5b789...d74
Blod Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 jobbet på gård og tatt utdanning innenfor naturbruk så veit helt ypperlig hvordan maten blir til. gleder meg like mye til ribbe og pinnekjøtt hvert år bare fordi noen er vegetarianere så betyr ikke det at dere skal få komme her å løfte pekefingeren til oss kjøttetere. hva mener dere skal gjøres med alle dyrene da? skal de dø alle sammen for å få et kjøttfritt norge? hva skjer da med skog og fjell? jo den vokser igjen fordi elg osv ikke klarer alt arbeidet alene. Anonymous poster hash: 55368...b2d Du vil bli sjokkert over hvor fint verden klarer seg når mennesker ikke påvirker verden. Kuer eksisterte ikke før mennesker, fordi den er framavlet av mennesker. Sauer er avlet fram til å få ull som vokser ekstremt fort, av mennesker Hønene som legger egg, og hønene som blir kjøtt, er avlet fram for å legge så mye egg som mulig, og kjøtthønene til ikke å føle metthetsfølelse. Bare noen eksempler på hvordan menneskene ødelegger dyrene til å bli nærmest maskiner. Dyrene fortjener bedre enn dette - og om alle i verden ønsket å bli veganere ville vi taklet dette helt fint. Tatt vare på dyrene som er igjen, og ikke avlet opp flere nye! Det er det siste du trenger å bekymre deg om. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå