Gå til innhold

Sønnen min på 3år får ikke tømt seg. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har merket de siste 5 dagene at sønnen min ikke får tømt seg ordentlig. Han kan bruke en hel dag på å prøve å få ut en liten en.

Avf. varierer fra fast og normal. Men det er i små mengder. Og som oftes blir det bare "bremsespor" i bleien.

matlysten har vært ganske laber i tillegg og jeg tror han er obstipert.

Tenkte kanskje å kjøpe klyx når på lørdag. Noen som har erfaring med det på barn?

Anonymous poster hash: 1f4df...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen!!!

Skrevet

gå til legen før du begynner med "selvmedisinering" som kan gjøre vondt værre om du er uheldig

Anonymous poster hash: 3c342...704
  • Liker 2
Skrevet

Ville nok gått til legen ja. Og får du blir anbefalt klyx, vær forsiktig, forklar gjenre hva som skal skje, hvorfor, alt etter hva du tror han vil forstå(det vet jo du best). Hadde forstoppelse en gang som barn og moren min var så uforsiktig og hardhendt at det hele føltes som et seksuelt overgrep. Var grusomt.

Anonymous poster hash: b977b...e3d
Skrevet

Jeg er juleferie og kommer meg ikke til fastlege før mandag.

Bør jeg snakke med legevakten her jeg er nå istedenfor å vente til mandag?

Ts

Skrevet

Ts

Skrevet

Ts

kan få problemer med mage/tarm så jeg ville ringt legevakten

Anonymous poster hash: 3c342...704

Skrevet

Hvordan er kostholdet? Kan det være pga mye endring i kosthold nå i jula?

Jeg har en gutt som har store problemer med fordøyelsen og han får noe som heter movicol junior, men det er reseptbelagt. Men vi har vært hos lege flere ganger for problemet, samt tatt røntgen av magen.

Du kan evt prøve lactulose. Det er nok hva legen vil anbefale også. Det er ikke skadelig på noen måte. Avføringsmiddel ville jeg holdt meg langt unna hvis ikke det var helt nødvendig

Anonymous poster hash: e3cbc...fc1

Skrevet

Så lenge han ikke har vondt og er utilpass kan du vente til mandag eller til han plages. Plages han nå eller i morgen er legevakta rette stedet.

Prøv å sette han på potte eller på toalettet. På toallettet bør barn ha beina i gulvet eller på en skammel skammel for å få gjort det de skal. (Bruk en balje eller vaskebøtte opp ned om mulig).

Prøv å gi ha Kivi, Svisker eller rosiner og rikelig å drikke og se om du kan få fart på rarmsystemet hans.

Anonymous poster hash: 0bbd2...d92

Skrevet

Hvordan er kostholdet? Kan det være pga mye endring i kosthold nå i jula?

Jeg har en gutt som har store problemer med fordøyelsen og han får noe som heter movicol junior, men det er reseptbelagt. Men vi har vært hos lege flere ganger for problemet, samt tatt røntgen av magen.

Du kan evt prøve lactulose. Det er nok hva legen vil anbefale også. Det er ikke skadelig på noen måte. Avføringsmiddel ville jeg holdt meg langt unna hvis ikke det var helt nødvendig

Anonymous poster hash: e3cbc...fc1

Han har spist lite. Ikke julemiddag eller annen middag. Han drikker bra med melk. Og ett par skåler med Havrefras iløpet av en dag. I dag spiste han i tillegg ei halv brødskive. Han er alltid flink å si ifra når han er sulten. Men ikke i det siste selvom jeg tilbyr han mat ofte.

Skrevet

Vi har hatt god erfaring med movicol, men også flytende parafin. Det smører tarmen og er ikke reseptbelagt!

Skrevet

Jeg ville anbefalt klyster for å få fart på sakene, vi har også en sønn på 3 år, som har fått rompe rakket (klyster) i dag, han hadde ikke bæsjet på over 1.5 uke, det samme skjedde i fjord. Var innom legen, de ba oss sette en klyx på han. I dag fikk han en tube, etter 4 min på potten så kom det masse ut. Han fikk sitte å se på tv og leke med gavene han fikk i går. Når det hadde gått 10 min var han ferdig. Han spiste masse til kveldsmat, kjempe fornøyd. Så nå håper jeg at vi slipper noen mer tull. Lykke til med din.

Lisa

Anonymous poster hash: 524ad...f31
Skrevet

Melk kan gi hardere avføring. Masse vann, svisker, rosiner, druer, surmelk. Du kan også prøve maltekstrakt fra dagligvaren.

Veldig mange barn går gjennom en periode med veldig hard avføring/forstoppelse rundt den alderen. Vi har nettopp hatt en runde med vår på samme alder. Etter et par mnd på lactulose gikk det over like plutselig som det dukket opp. Om det ikke hjelper å gi løsende mat/drikke, så oppsøk lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...