AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 jeg bruker for mye penger, har 100 kr på sparekonto (imponert?) å kunne nok spart masse om jeg bare hatte fått vett på økonomien min. jeg klarer bare ikke å finne en måte å få oversikt på. prøvde meg på det å ta vare på kviteringer osv, men enten glemmer jeg å ta de med ellers så roter jeg de vekk. jeg startet med morsom sparing i DNB nå, å det er takket være det at jeg har 100 kr på sparekonto. tjener ca 14000 i mnd, 5000 i husleie og rundt 3000 i faste utgifter. så som dere skjønner så bruker jeg penger på dritt. noe bruker jeg på billiggarn fra ebay da hekling er en av mine store lidenskaper. men ellers har jeg ikke peiling på hva jeg bruker. har ikke stor plass i fryser eller kjøleskap så handling for en uke er umulig for meg. så om dere har noen gode råd så kjør på! Anonymous poster hash: a6b7b...388
Mr.Student1992 Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Lag et budsjett og følg det. Enklere blir det ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 Lag et budsjett og følg det. Enklere blir det ikke. jeg sliter med å følge budsjett. jada alle andre er perfekte på det, men ikke jeg. derfor trenger jeg gode råd. Anonymous poster hash: a6b7b...388
Solstråla01 Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 (endret) Lag et budsjett og HOLD DEG INNENFOR DET. Matbudsjettet regulerer jeg ved å lage en plan over alle middager etc for hele uka. Så handler jeg inn på mandag feks. Da bruker jeg ikke mer penger på mat den uka. Man sparer veldig mye penger ved å gå på butikken EN gang, og ikke minst, når man ikke er sulten Når det gjelder shopping - så har jeg budsjett på ca 600 kr i måneden til det (beløpet brukes seff ikke alltid opp). Når du handler/shopper, er det viktig å tenke seg NØYE om man virkelig trenger det. Er jeg i tvil, så lar jeg det være. Videre, er det lurt å trekke sparepenger av lønnskontoen på en spesifikk dato - gjerne dagen du får lønn. Endret 25. desember 2014 av Solstråla01 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Lag et budsjett og HOLD DEG INNENFOR DET. Matbudsjettet regulerer jeg ved å lage en plan over alle middager etc for hele uka. Så handler jeg inn på mandag feks. Da bruker jeg ikke mer penger på mat den uka. Man sparer veldig mye penger ved å gå på butikken EN gang, og ikke minst, når man ikke er sulten Når det gjelder shopping - så har jeg budsjett på ca 600 kr i måneden til det (beløpet brukes seff ikke alltid opp). Når du handler/shopper, er det viktig å tenke seg NØYE om man virkelig trenger det. Er jeg i tvil, så lar jeg det være. Videre, er det lurt å trekke sparepenger av lønnskontoen på en spesifikk dato - gjerne dagen du får lønn. problemet mitt er at jeg har en liten skuff i en fryser og en hylle i kjøleskap, bor i kollektiv å det er ikke mulig med mer plass her. så å handle en gang i løpet av en uke er vanskelig med mindre jeg vil leve på ris. har masse plass til tørrvarer. Anonymous poster hash: a6b7b...388
Frøken I Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Kjøp tørkede linser, bønner og erter!! Billig, sunt, proteinrikt, og godt! Og ha minst én vegetarmiddag i uka. Generelt er hjemmelaget mat (brød!!) billigst. Reparér klær hvis de bare mister en knapp eller løsner litt i en søm. Kan du klare det med sykkel én måned i semesteret, i stedet for kollektivkort? Ikke gå i butikker, sjekk nettbutikker, eller les i reklamer... ...bortsettfra reklamene til matbutikkene. Slå til på gode tilbud! Og planlegg ukens middager før du hamdler. Det er kjempelurt å ha det du trenger til en rask, lettvint middag hjemme. Når du kommer sent hjem, og ikke kan/orkerå stå lenge på kjøkkenet er det altfor fort gjort å bare kjøpe raske, usunne og dyre ting, som ferdig pizza eller takeaway.
Frøken I Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Og kjøp jule- og bursdagsgaver når du finner noe bra, om detså er 17. mai! Er dyrt å bare måtte kjøpe doe 23. desember...
BlendaSensitive Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Når pengen kommer, overfør til sparekonto med en gang. Og "glem" de. Jeg har en forbrukskonto, en hverdags buffert (kvartal regninger, annet jeg glemy i vanlig budsjett), samt en sparekonto for større ting som man ikke må ha nå.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Kjøp tørkede linser, bønner og erter!! Billig, sunt, proteinrikt, og godt! Og ha minst én vegetarmiddag i uka. Generelt er hjemmelaget mat (brød!!) billigst. spiser generelt sett lite kjøtt brødene jeg baker blir bare porøse og fæle så det har jeg gitt opp for lenge siden. Reparér klær hvis de bare mister en knapp eller løsner litt i en søm. så klart! Kan du klare det med sykkel én måned i semesteret, i stedet for kollektivkort? 1- har ikke sykkel 2-jobber i et fysisk krevende yrke så det å sykle er det siste jeg vil når jeg er ferdig på jobb 3- står ikke opp nesten en time før jeg må for å sykle Ikke gå i butikker, sjekk nettbutikker, eller les i reklamer... always ...bortsettfra reklamene til matbutikkene. Slå til på gode tilbud! Og planlegg ukens middager før du hamdler. Det er kjempelurt å ha det du trenger til en rask, lettvint middag hjemme. Når du kommer sent hjem, og ikke kan/orkerå stå lenge på kjøkkenet er det altfor fort gjort å bare kjøpe raske, usunne og dyre ting, som ferdig pizza eller takeaway. Anonymous poster hash: a6b7b...388
Frøken I Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Jeg er også dårlig på gjærbakst.. Men de pakkene i butikken ("Kornbrød", "Havrebrød", "Solsikkebrød" osv) funker! Blir kjempefine og gode, enda jeg drister meg til å putte oppi litt ekstra frø og havregryn:) De koster vel en 18 kr ellerno', og blir to brød. Altså mye biligere enn ferdige til 25-35 kr!! (Billig-sagflis-kneip klarer jeg ikke lenger...)
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 Jeg er også dårlig på gjærbakst.. Men de pakkene i butikken ("Kornbrød", "Havrebrød", "Solsikkebrød" osv) funker! Blir kjempefine og gode, enda jeg drister meg til å putte oppi litt ekstra frø og havregryn:) De koster vel en 18 kr ellerno', og blir to brød. Altså mye biligere enn ferdige til 25-35 kr!! (Billig-sagflis-kneip klarer jeg ikke lenger...) hater kneip, drister meg til å kjøpe brød til 20-30 kr stk. men så spiser jeg 1 KANSKJE 2 brød i uka da. resten er knekkebrød som man kan få styggbillig men de ferdigposene var ikke dumt, skal sjekkes ut Anonymous poster hash: a6b7b...388
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #12 Skrevet 25. desember 2014 Lær deg å sy, slik at du slipper å bruke unødvendige mengder med penger på å kjøpe nye topper ved at du reparerer små hull istedenfor å la hullene bli så store at du er nødt til å kjøpe nytt. Slutt å kjøpe ting du ikke trenger. Du har to bein, du trenger ikke 40 par sko eller flere. Kjøp julegaver/bursdagsgaver i januar eller andre tider når det er salg. Kjøp mat som er redusert i pris som for eksempel, kjøtt/skjokolade som er på vei å gå ut på datoen. Du kan uansett fryse varene ned. Begynne å følge med på nettbanken for å se hva du bruker penger på. En annen ting som du kan gjøre som er veldig vanlig blant nordmenn. Slutt å bruke mer penger enn du har. Anonymous poster hash: 59184...081 Anonymous poster hash: 59184...081 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #13 Skrevet 25. desember 2014 Bruk finn.no!!! Selg det du ikke lenger trenger, kjøp billig brukt som fungerer like bra, og husk alltid å sjekke "gis bort":) Anonymous poster hash: 52603...8b7
Munter Skrevet 25. desember 2014 #14 Skrevet 25. desember 2014 Automatisk trekk frå lønningskonto til sparekonto- ein som du ikkje har kort til. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #15 Skrevet 25. desember 2014 Og opprett Avtalegiro på faste regninger. Sparer deg for fakturagebyr (purring...). Anonymous poster hash: 52603...8b7 1
Sugar&Spice Skrevet 25. desember 2014 #16 Skrevet 25. desember 2014 Da jeg hadde lite penger lot jeg være å ta med meg bankkortet. Så da måtte jeg spise den dritkjipe matpakken og drikke vann fra vannflasken. Det sparte meg for mange unødvendige kjøp! Tro meg, er du sulten nok... Ja da spiser du det du har med deg i ryggsekken. Men det er jo lov å sørge for at det du har med deg er fristende. Jeg ser du sier at du ikke kan oppbevare så mye mat av gangen, så å handle en gang i uken fungerer ikke for deg. Det er forsåvidt greit, jeg bor i kollektiv selv og har ikke noe særlig plass jeg heller. Men jeg pleier allikevel å lage en oversikt over hva jeg skal spise den uken, og så får jeg heller handle to eller tre ganger i uken. Men da er stikkordet her HANDLELAPP. Og da må du bare kjøpe det som står på listen! Det meste av pengebruket mitt går når jeg handler ubevisst. Du må trene opp "bevissthjernen" din. Ikke handle ting på impuls, planlegge kjøpt etc. Det krever trening, altså, og er ikke gjort på en dag. Du sier at budsjett ikke fungerer heller, fordi du ikke klarer å følge det. Det betyr at du må TRENE opp den "muskelen". Det krever litt innsats og vilje, men fungerer godt. Hvis du ønsker forandring i pengebruken må du nemlig gjør noe du ikke gjør nå: forandre noe. Du må forandre handlemønstre, tankegangen og vanene dine. Det er fullt mulig, men som sagt, krever litt innsats. Men du, det er verdt det. 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #17 Skrevet 25. desember 2014 Da jeg hadde lite penger lot jeg være å ta med meg bankkortet. Så da måtte jeg spise den dritkjipe matpakken og drikke vann fra vannflasken. Det sparte meg for mange unødvendige kjøp! Tro meg, er du sulten nok... Ja da spiser du det du har med deg i ryggsekken. Men det er jo lov å sørge for at det du har med deg er fristende. Jeg ser du sier at du ikke kan oppbevare så mye mat av gangen, så å handle en gang i uken fungerer ikke for deg. Det er forsåvidt greit, jeg bor i kollektiv selv og har ikke noe særlig plass jeg heller. Men jeg pleier allikevel å lage en oversikt over hva jeg skal spise den uken, og så får jeg heller handle to eller tre ganger i uken. Men da er stikkordet her HANDLELAPP. Og da må du bare kjøpe det som står på listen! Det meste av pengebruket mitt går når jeg handler ubevisst. Du må trene opp "bevissthjernen" din. Ikke handle ting på impuls, planlegge kjøpt etc. Det krever trening, altså, og er ikke gjort på en dag. Du sier at budsjett ikke fungerer heller, fordi du ikke klarer å følge det. Det betyr at du må TRENE opp den "muskelen". Det krever litt innsats og vilje, men fungerer godt. Hvis du ønsker forandring i pengebruken må du nemlig gjør noe du ikke gjør nå: forandre noe. Du må forandre handlemønstre, tankegangen og vanene dine. Det er fullt mulig, men som sagt, krever litt innsats. Men du, det er verdt det. åh takk du er god som skriver alt det der har så klart alltid med meg bankkort, det skal jeg slutte med. kanskje ta ut de pengene jeg "får lov" til å bruke den uken å heller gå uten penger hvis jeg er blakk torsdagen? kan jo prøves må nok trene opp bevisstheten min ja, der satte du fingeren på det. jeg har aldri lært meg å holde budsjett eller spare. takker min mor for det -.- hu er visst mye flinkere med søsknene mine, så jeg var nok en forsøkskanin jeg vil så gjerne kunne unne meg en ferietur for en gangs skyld, å da til et billig sted først bare så jeg kan bevise for meg selv at jeg kan. må nok ha det som nyttårsforsett å stramme opp meg selv litt Anonymous poster hash: a6b7b...388
hurdugurdu Skrevet 25. desember 2014 #18 Skrevet 25. desember 2014 -Gå inn i nettbanken din og få oversikt over hva du har brukt penger på de siste tre månedene. Jeg ble overrasket over hvor mye unødvendig penger jeg brukte på Narvesen o.l. Dette kan gi deg en "wake up call". -etter du har fått oversikt: Opprett en sparekonto i en annen bank som du ikke bruker til daglig, og som du ikke har bankkort til(feks Bank Norwegian). Så legger du inn et automatisk trekk til den kontoen fra lønnskontoen din samme dag eller dagen etter som du får lønn. Viktig at det er en realistisk sum, så du slipper å måtte gå inn i sparekontoen for å hente ut penger fordi du har satt inn for mye. På denne måten sparer du penger uten at du tenker over det. - Når du er i butikker du vet du kan få kjøpetrang i, stopp opp og tenk "Trenger jeg VIRKELIG en ny veske/pumps/nips?". Gå så ut av butikken og tenk på det. Jeg har ofte endt opp med å ikke kjøpe ting likevel etter jeg har giret meg ned. Etterhvert blir man litt mer vant til å tenke slik, og man går ikke helt bananas i butikker. - Som noen nevner over: Handlelapp! Ikke handle masse unødvendig ting. - Bruk appen Mattilbud! Kjempebra app!
Miss-Grey Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Du har fått veldig mange gode tips her, jeg vil bare legge til noe som har fungert for meg: Når jeg får lønn, sørger jeg for å betale regningene mine umiddelbart om jeg kan. I tillegg har jeg og samboer en felleskonto til mat og husholdsutgifter, og jeg setter over en fast sum til denne med en gang jeg får lønn. Renter fra boliglånet trekkes først to uker etter lønning, så jeg har opprettet en egen konto der jeg setter inn rentebeløpet i påvente av trekk. Jeg fornyer også buss-kortet mitt rett etter lønning. Så ser jeg hva jeg har igjen, og legger noe til sparing og noe til nedbetaling av boliglån. Det som står igjen på konto helt til slutt, er det jeg har å bruke på opplevelser eller innkjøp av ulike ting. Når disse pengene er brukt opp, er de brukt opp, men det er stort sett ingen fare dersom jeg bruker opp alt, ettersom felleskontoen skal dekke mat etc. Det har selvfølgelig hendt at jeg ikke har klart å holde meg til planen, men det skyldes ofte at jeg har vært overivrig med sparingen (og at vi stadig har utgifter til møbler og småoppussing - vi har nylig kjøpt ny leilighet). Jeg er økonomisk anlagt, men håpløst på budsjetter, så dette er den beste måten jeg har funnet for å forsikre meg om at jeg ikke bruker mer penger enn planlagt.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Lag et budsjett og følg det. Enklere blir det ikke. Du glemte en viktig ting. Ikke alle er nøyaktig som deg! Genetisk variasjon er viktig for menneskehetens overlevelse, derfor har folk en del forskjellige egenskaper. Sånn! Da lærte du noe nytt!Anonymous poster hash: 9cd37...152 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå