AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #121 Del Skrevet 26. desember 2014 Her har vi lutefisk på julaften og så lager vi grandiosa (dvs. First Price-frossenpizza egentlig, siden jeg har handlet så mye resten av julen) på 1. juledag. Gjestene får værsågod ta til takke med det de blir servert. Makan til utakknemlighet!!Anonymous poster hash: 46302...3f3 Fysj...slikt serverer man ikke: dårlig matukultur!Anonymous poster hash: 0814c...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 26. desember 2014 #122 Del Skrevet 26. desember 2014 Hmh...mon tro hva som hadde skjedd om jeg hadde klaget på julemiddagen i både england OG USA... "Sorry, jeg spiser bare ribbe på julaften" Eller hva om det hadde vært ett annet sted i Norge...? "Torsk er ikke julemiddag! Smalahove fysj og fy! Lutefisk...usj" Nei vet du hva, når man kommer på besøk til andre så holder man seg til den familiens tradisjoner..Ikke hva du liker best..Da burde man heller invitere folk hjem til seg selv, slik at man kan få sin tradisjonelle julemiddag.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 26. desember 2014 #123 Del Skrevet 26. desember 2014 Fysj...slikt serverer man ikke: dårlig matukultur!Anonymous poster hash: 0814c...f77 Haha... Tror du virkelig at alle i hele Norge serverer Ribbe/pinnekjøtt på julaften? Hver familie har egne tradisjoner.. Sånn er det bare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minesveiper Skrevet 26. desember 2014 #124 Del Skrevet 26. desember 2014 Mange rare skruer der ute. Håper jeg får en grei svigerfamilie... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 26. desember 2014 #125 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Fysj...slikt serverer man ikke: dårlig matukultur!Anonymous poster hash: 0814c...f77 Nei, man serverer ikke kjip mat til gjester. Man gjør så godt man kan. Vet man at First Price sin ribbe er kjempegod, så er det greit å kjøpe den. Hvis den er bare "helt grei" så spanderer man noen hundrelapper mer og kjøper noe skikkelig. Man gjør sitt ytterste for at gjestene skal være fornøyd. Men å servere to flotte middager på et vanlig kjøkken på samme dag er å forlange litt mye. Og å rote i bosset til vertskapet for å finne noe å klage på, det er bare sært. Hvis ikke TS klarte å lage ribben like bra som svigermor selv, så får hun heller lage sin egen ribbe på nyåret. Man kan ikke regne med at alle skal være ekspert på en rett de aldri har laget før. Men man kan regne med at man gjør så godt man kan, og ihvertfall spanderer litt på råvarene. Endret 28. desember 2014 av Jade 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plix Skrevet 26. desember 2014 #126 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) OK, så velger TS en annen modell for å bespise gjester over to dager enn hva andre forumsbrukere ville ha valgt (meg inklusive). Det gjør ikke trådstarter til et dårlig vertskap. Og det bør være unødig å ty til bedritne hersketeknikker for å "krympe" trådstarter og hennes innsats, bare fordi en selv ville valgt en annen modell for gjennomføringen. Middag og dessert på julaften er et minefelt. Jeg har selv opplevd det på kroppen. Heldigvis var alle pinnekjøttetere, med ulikt tilbehør, men jeg endte med å lage fire forskjellige desserter, for at alle skulle få en flik av "sin" jul. Ingen forventet det, men det ble satt pris på. Og jeg sverget dyrt og hellig på å aldri invitere på flerstemt julemiddag igjen - ever. Trådstarter valgte en løsning med to fullverdige middager fordelt på to dager. Som pinnekjøttianer som omtrent aldri steker ribbe, kunne det aldri falt meg inn å lage en kombo. Ribba vil kreve for mye oppmerksomhet, som sikkert ville avta med erfaring. Så for meg er det ikke bare å slenge noen kjøttstykker i ovnen. For meg er dette relativt ukjent farvann, som krever både kart og ekkolodd innen jeg får mer rutine. Dette er et "damned if you du, damned if you dont" scenario. Og kun godvilje fra alle parter vil holde denne skuta flytende. Gratulerer trådstarter med godviljen. Ikke alltid enkelt å beverte erteprinsesser. Særlig ikke dersom prinsessa kanskje har vikarierende motiver. Kanskje svigermor bevisst gikk inn for å sverte trådstarter, for at hun ikke skulle fremstå som like vellykket på kjøkkenet som henne selv? Enkelte kjerringer tåler ikke å se at andre kvinner får ros og anerkjennelse. +1 Og det uthevede sistnevnte over her... Jeg har vært utsatt for dette selv, så slike tilfeller finnes altså Endret 26. desember 2014 av plix 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 27. desember 2014 #127 Del Skrevet 27. desember 2014 Hmh...mon tro hva som hadde skjedd om jeg hadde klaget på julemiddagen i både england OG USA... "Sorry, jeg spiser bare ribbe på julaften" Eller hva om det hadde vært ett annet sted i Norge...? "Torsk er ikke julemiddag! Smalahove fysj og fy! Lutefisk...usj" Nei vet du hva, når man kommer på besøk til andre så holder man seg til den familiens tradisjoner..Ikke hva du liker best..Da burde man heller invitere folk hjem til seg selv, slik at man kan få sin tradisjonelle julemiddag.. Enig, det er normal folkeskikk. Om venner eller familie skal lage noe jeg rett og slett ikke spiser tar jeg med meg noe mat jeg liker, eller jeg spiser det jeg liker av tilbehøret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
susnora Skrevet 27. desember 2014 #128 Del Skrevet 27. desember 2014 Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men slik jeg forstår det hadde du gjester både på julaften og 1. Juledag. Og det er vel mer enn nok arbeid å lage mat på julaften. Hos mine foreldre brukes hele dagen på å lage maten på julaften, tenk å gjøre det to dager på rad. Hun burde bare spist den ribba og vært fornøyd.. Så var jo stemningen bra helt til hun fant ut hva du hadde gitt for ribba. Det blir så unødvendig. Synes absolutt ikke du skal føle deg dårlig når du har ordna mat to dager på rad, + at hun hadde vært furten den ene dagen.. Noen klarer bare ikke sette pris på det de har. På bo - og servicesenteret der min farmor bor det noen helt ned i 60-årene som satt igjen på julaften fordi de hadde ingen å dra til. De liker heller ikke julen fordi da kjenner de på hvor alene de er. Da skal man være jævla fornøyd med å ha et sted å dra TO dager på rad. Også ordna du søren meg den ribba. Kjenner jeg blir ekstra provosert fordi min mor har problemer med sin svigermor som beskylder henne for å drikke for mye på julaften, etter 1 glass vin, og deretter velter glasset over den nye fine badekåpen som mamma hadde fått av pappa (som hun hadde kjempe lyst på). Hun er med andre ord aldri fornøyd med mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #129 Del Skrevet 27. desember 2014 Hadde sendt henne hjem igjen med første fly. Ikke noe å tenke over en gang. Anonymous poster hash: 479d7...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 27. desember 2014 #130 Del Skrevet 27. desember 2014 TS sin svigermor eier ikke manerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 27. desember 2014 #131 Del Skrevet 27. desember 2014 Er jeg den eneste som lurer på om ts har konfrontert svigermor enda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 27. desember 2014 #132 Del Skrevet 27. desember 2014 Du har min sympati, TS. Jeg har ikke en slik svigermor, men jeg har en slik mor, og det er omtrent til å bli gal av. Nå roter riktig nok ikke mamma rundt i søpla mi, men hun er ikke akkurat den som spiser det hun får servert og holder kjeft om hun ikke liker det eller synes det er bra nok. Min mor er i kategorien som fint hadde kunnet klage på at det ikke ble ribbe til julemiddag, at ribba ikke hadde sprø svor, at det eventuelt hadde vært brun saus istedenfor ribbefett, at det var kjøpt rødkål fremfor hjemmelaget, at det var feil type pasta som tilbehør (særingen skal ha pasta ved siden av ribba og synes ikke min fullkornspasta er bra nok) etc, og la oss si det sånn - selv om julefeiringen var i mitt hus, så var det ikke uten grunn at hun fikk beskjed om å sørge for ribbe, rødkål og pasta selv ettersom jeg helt sikkert ikke hadde lagd det bra nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 27. desember 2014 #133 Del Skrevet 27. desember 2014 Du har min sympati, TS. Jeg har ikke en slik svigermor, men jeg har en slik mor, og det er omtrent til å bli gal av. Nå roter riktig nok ikke mamma rundt i søpla mi, men hun er ikke akkurat den som spiser det hun får servert og holder kjeft om hun ikke liker det eller synes det er bra nok. Min mor er i kategorien som fint hadde kunnet klage på at det ikke ble ribbe til julemiddag, at ribba ikke hadde sprø svor, at det eventuelt hadde vært brun saus istedenfor ribbefett, at det var kjøpt rødkål fremfor hjemmelaget, at det var feil type pasta som tilbehør (særingen skal ha pasta ved siden av ribba og synes ikke min fullkornspasta er bra nok) etc, og la oss si det sånn - selv om julefeiringen var i mitt hus, så var det ikke uten grunn at hun fikk beskjed om å sørge for ribbe, rødkål og pasta selv ettersom jeg helt sikkert ikke hadde lagd det bra nok. Minner meg om tanta mi... Men gir du henne full kontroll på vinflaska og selvbetjeningen så holder hun kjeft hele kvelden 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 27. desember 2014 #134 Del Skrevet 27. desember 2014 Wtf? Spiller det noen rolle hva maten koster så lenge det smaker godt? Hva type menneske leter igjennom søpla til folk for å finne kvitteringen på middagen de fikk servert?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå