AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #101 Del Skrevet 26. desember 2014 Dette kan ikke være seriøst!!!!! Hadde noen oppførtt seg slik i mitt hjem hadde de aldri vært velkommen igjen.Anonymous poster hash: 0fab7...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylvari Skrevet 26. desember 2014 #102 Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg har lest alle innleggene du har skrevet i denne tråden men jeg klarer likevel ikke begripe hvordan du klarer å snu denne situasjonen om til at det er TS som er uhøflig, har sørget for denne situasjonen selv og som er den urimelige dårlige verten. Men det er klart et forum som dette hadde dødd ut hadde det ikke vært for mennesker med dine holdninger for det er vel nettopp disse også svigermoren til TS har og som er årsaken bak denne tråden? Ja, TS kunne helt klart lagt seg på ryggen, logret med halen og jobbet ræva av seg for at svigermor skulle fått det akkurat slik hun ville. Ellers så kunne svigermor hatt folkeskikk nok til å ta skikken dit hun av egen fri vilje selv har takket ja til å feire julaften selv om de avviker fra hennes egne. Ellers takker man enkelt og greit nei og feirer julen slik det passer en best. Så enkelt kan det også gjøres.... Da hadde sikkert TS startet en tråd om hvor frekk svigermor var som takket nei til å komme til jul pga julemiddagen. Blir feil uansett hvordan man gjør det. Syns min ordning er den mest "joviale" hvor alle får det de vil på julaften. Så kan man varme rester første juledag og alle får det de vil en gang til. Jeg søtter ikke at svigermor for å gå gjennom søppla, men måten ts har beskrevet hele situasjonen høres hun ut som en sytebærte som bare slengte ribba sammen og sa "det får være bra nok". Det er overhodet ikke godt vertskap. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 26. desember 2014 #103 Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg søtter ikke at svigermor for å gå gjennom søppla, men måten ts har beskrevet hele situasjonen høres hun ut som en sytebærte som bare slengte ribba sammen og sa "det får være bra nok". Det er overhodet ikke godt vertskap. For noe tull. Jeg får overhodet ikke det inntrykket. Tvert imot virker det som om hun anstrengte seg for å lage en god ribbemiddag også. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #104 Del Skrevet 26. desember 2014 Dette kunne vært løst så mye bedre. Istedet for bare pinnekjøtt på julaften så kunne du hevet i ribbebiter også, skjærer du ribba opp så stekes den utrulig raskt. Det ville ikke kostet deg en kalori. Hun hadde fått ribbe på julaften, du hadde fått pinnekjøtt. Problem løst. Istedet velger dere begge å ta den barnslige veien. "Man får ikke større problemer enn de man lager sjøl" Javel? Bare å "hive i" noen ribbebiter? Her har vi en helt vanlig komfyr med 4 kokeplater. Alle 4 er i bruk når vi lager pinnekjøtt (5 kasseroller/gryter). Hvor skal man da i såfall tilberede tilbehøret til ribba? Er det ikke noen pølsegreier og andre typer grønnsaker til? Og noe saus? Anonymous poster hash: b6702...792 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylvari Skrevet 26. desember 2014 #105 Del Skrevet 26. desember 2014 Javel? Bare å "hive i" noen ribbebiter? Her har vi en helt vanlig komfyr med 4 kokeplater. Alle 4 er i bruk når vi lager pinnekjøtt (5 kasseroller/gryter). Hvor skal man da i såfall tilberede tilbehøret til ribba? Er det ikke noen pølsegreier og andre typer grønnsaker til? Og noe saus? Anonymous poster hash: b6702...792 Nøyaktig hva man har som tillegg varierer fra familie til familie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 26. desember 2014 #106 Del Skrevet 26. desember 2014 Når en er vertsskap,så er gjestene førsteprioritet! Så enkelt kan det sies. Men i Norge,så tenker en at en selv er viktigst,-tilmed til festivitas hvor en er Vertskap! I mitt syn,er dette innmari egoistisk,for er det ikke meningen at ALLE skal trives,og går en ikke mest inn for gjestene? Du kunne så lett ha hatt både ribbe og pinnekjøtt. Og du kunne investert like mye i begge deler om det ble over to dager. Når det er skrevet,så går en ikke og leter i søpla etter kassalapper! Og en klager heller ikke som gjest! Mao,jeg tror dere er like dårlige på å ta hensyn begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 26. desember 2014 #107 Del Skrevet 26. desember 2014 OK, så velger TS en annen modell for å bespise gjester over to dager enn hva andre forumsbrukere ville ha valgt (meg inklusive). Det gjør ikke trådstarter til et dårlig vertskap. Og det bør være unødig å ty til bedritne hersketeknikker for å "krympe" trådstarter og hennes innsats, bare fordi en selv ville valgt en annen modell for gjennomføringen. Middag og dessert på julaften er et minefelt. Jeg har selv opplevd det på kroppen. Heldigvis var alle pinnekjøttetere, med ulikt tilbehør, men jeg endte med å lage fire forskjellige desserter, for at alle skulle få en flik av "sin" jul. Ingen forventet det, men det ble satt pris på. Og jeg sverget dyrt og hellig på å aldri invitere på flerstemt julemiddag igjen - ever. Trådstarter valgte en løsning med to fullverdige middager fordelt på to dager. Som pinnekjøttianer som omtrent aldri steker ribbe, kunne det aldri falt meg inn å lage en kombo. Ribba vil kreve for mye oppmerksomhet, som sikkert ville avta med erfaring. Så for meg er det ikke bare å slenge noen kjøttstykker i ovnen. For meg er dette relativt ukjent farvann, som krever både kart og ekkolodd innen jeg får mer rutine. Dette er et "damned if you du, damned if you dont" scenario. Og kun godvilje fra alle parter vil holde denne skuta flytende. Gratulerer trådstarter med godviljen. Ikke alltid enkelt å beverte erteprinsesser. Særlig ikke dersom prinsessa kanskje har vikarierende motiver. Kanskje svigermor bevisst gikk inn for å sverte trådstarter, for at hun ikke skulle fremstå som like vellykket på kjøkkenet som henne selv? Enkelte kjerringer tåler ikke å se at andre kvinner får ros og anerkjennelse. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålrot Skrevet 26. desember 2014 #108 Del Skrevet 26. desember 2014 Svigermonster! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #109 Del Skrevet 26. desember 2014 Javel? Bare å "hive i" noen ribbebiter? Her har vi en helt vanlig komfyr med 4 kokeplater. Alle 4 er i bruk når vi lager pinnekjøtt (5 kasseroller/gryter). Hvor skal man da i såfall tilberede tilbehøret til ribba? Er det ikke noen pølsegreier og andre typer grønnsaker til? Og noe saus? Anonymous poster hash: b6702...792 Helt enig med deg. Sylvaris metode med å hive noen ribbebiter i pannen og steke dem (!!) høres ut som en skandaløst dårlig metode å lage ribbemiddag på, på selveste julaften - ikke minst i forhold til den gjennomtenkte varianten TS disket opp med 1. juledag. Og oppvarmede rester av både ribbe og pinnekjøtt 1. juledag som Sylvari også foreslår som en strålende løsning for alle ville jeg i hvert fall vært meget skuffet over. Jeg vil ha variasjon fra dag til dag i julemiddagene, og 1. dag foretrekker jeg helst noe lett som feks fisk. Til nød ribbe eller pinnekjøtt når jeg har spist det motsatte dagen før. Definitivt ikke begge deler begge dager - det er dårlig planlegging og forståelse av menysammensetning fra vertskapets side. Anonymous poster hash: ba2e7...746 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Version 2.0 Skrevet 26. desember 2014 #110 Del Skrevet 26. desember 2014 Hun høres psykotisk ut. Ikke din feil at hun er inzane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 26. desember 2014 #111 Del Skrevet 26. desember 2014 OK, så velger TS en annen modell for å bespise gjester over to dager enn hva andre forumsbrukere ville ha valgt (meg inklusive). Det gjør ikke trådstarter til et dårlig vertskap. Og det bør være unødig å ty til bedritne hersketeknikker for å "krympe" trådstarter og hennes innsats, bare fordi en selv ville valgt en annen modell for gjennomføringen. Middag og dessert på julaften er et minefelt. Jeg har selv opplevd det på kroppen. Heldigvis var alle pinnekjøttetere, med ulikt tilbehør, men jeg endte med å lage fire forskjellige desserter, for at alle skulle få en flik av "sin" jul. Ingen forventet det, men det ble satt pris på. Og jeg sverget dyrt og hellig på å aldri invitere på flerstemt julemiddag igjen - ever. Trådstarter valgte en løsning med to fullverdige middager fordelt på to dager. Som pinnekjøttianer som omtrent aldri steker ribbe, kunne det aldri falt meg inn å lage en kombo. Ribba vil kreve for mye oppmerksomhet, som sikkert ville avta med erfaring. Så for meg er det ikke bare å slenge noen kjøttstykker i ovnen. For meg er dette relativt ukjent farvann, som krever både kart og ekkolodd innen jeg får mer rutine. Dette er et "damned if you du, damned if you dont" scenario. Og kun godvilje fra alle parter vil holde denne skuta flytende. Gratulerer trådstarter med godviljen. Ikke alltid enkelt å beverte erteprinsesser. Særlig ikke dersom prinsessa kanskje har vikarierende motiver. Kanskje svigermor bevisst gikk inn for å sverte trådstarter, for at hun ikke skulle fremstå som like vellykket på kjøkkenet som henne selv? Enkelte kjerringer tåler ikke å se at andre kvinner får ros og anerkjennelse. Du. Nei vet du hva? Her viste ikke Ts det minste snev av godvilje! "Vi har dyrt pinnekjøtt julaften,-det liker jeg", hva gjestene som faktisk er midtpungt gjelder,nei de,,får godta." GJESTFRIHET. Glemt det eller? FINS ORDET enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 26. desember 2014 #112 Del Skrevet 26. desember 2014 Ribbe er jo billigmat, pinnekjøtt er det ikke. Jeg er vokst opp med ribbe og det er for meg julaften men å oppføre seg slik er jo bare helt på trynet. I år spiste vi faktisk en billig frosset ribbe og den var knallgod. Det er ikke videre enkelt å skaffe fersk ribbe fra noen som har hatt en utegående gris hele året, som basert på min erfaring er det eneste som har gitt meg noen form for gastronomisk større opplevelse. Å rote rundt i søpla på den måten? DET derimot er respektløst. Å oppføre seg slik som gjest er brudd på alle former for etikette. Du får kjøpe henne en syrlig nyttårsgave i form av Toppen Bechs "skikk og bruk" bok. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 26. desember 2014 #113 Del Skrevet 26. desember 2014 Vi hsr våre tradisjoner, så når vi feirer hos oss gjør vi som jeg og mannen ønsker. Da bruket svigerfaren min å ta med det han selv vil ha (juleskinke, egg, sild etc..). Er vi hos min svigerfamilie gjør de som de selv ønsket. Uten surmuling fra oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #114 Del Skrevet 26. desember 2014 Vi driver og pusser opp, skal bytte ut kjøkkenet, og var utfordrende nok å lage en julemiddag, å lage både pinnekjøtt og ribbe med alt tilbehør ville blitt altfor mye. Skjønner ikke at det skal være problematisk å ha en ting julaften og det andre 1. juledag.Anonymous poster hash: 199c4...ef7 Om det ikke er problematisk, foreslår jeg at du neste jul du har svigermor på besøk, har ribbe på julaften og pinnekjøtt første dag. Hva gjør man ikke for å beholde husfreden :-) Anonymous poster hash: 42b35...fab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 26. desember 2014 #115 Del Skrevet 26. desember 2014 Hva gjør man ikke for å beholde husfreden :-) Anonymous poster hash: 42b35...fab Da burde svigermor invitere og lage maten selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 26. desember 2014 #116 Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg har laget middag på julaften hvert eneste år i snart 20 år og da serverer vi det som er jul for oss. Våre gjester har fått en julemiddag de ikke er vant med, men INGEN har noensinne klaget på maten. Jeg er snart i den situasjon at det kan bli min tur å feire jul hos mine sønner og svigerdøtre, og selvfølgelig spiser jeg det vertskapet serverer. Om det så skulle være noe jeg egentlig ikke liker, så er jeg opplært hjemmefra til at man spiser det man får servert når man er borte. Og det har jeg forsøkt å lære mine sønner også. Det er nemlig folkeskikk. Jeg håper jeg aldri blir en slik svigermor fra h****te 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjøttmeis Skrevet 26. desember 2014 #117 Del Skrevet 26. desember 2014 Herregud. Kjenner jeg blir skuffa, rett og slett. Går det an å bli mer utakknemlig? Du har ikke gjort noe feil. Det er hun som er utakknemlig og sutrete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #118 Del Skrevet 26. desember 2014 Her har vi lutefisk på julaften og så lager vi grandiosa (dvs. First Price-frossenpizza egentlig, siden jeg har handlet så mye resten av julen) på 1. juledag. Gjestene får værsågod ta til takke med det de blir servert. Makan til utakknemlighet!! Anonymous poster hash: 46302...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #119 Del Skrevet 26. desember 2014 Er kun mora mi som steker god og saftig kalkun, men klager aldri hos andre når jeg får det servert. Og kjøttet er tørt. Spiser og takker for maten. Forlanger ingenting. Liker ikke pinnekjøtt så spiser kun tilbehøret, ribbe kan jeg spise men er ikke favoritten det heller. Men jeg sier ingenting til verten, krever ikke kalkun som jeg er oppvokst med. Jeg spiser og takker for maten. Dessert spiser jeg uansett hva jeg får, krever ikke det jeg er vant med. Uoppdragen svigermor. Anonymous poster hash: 4a86b...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppi Skrevet 26. desember 2014 #120 Del Skrevet 26. desember 2014 Om det ikke er problematisk, foreslår jeg at du neste jul du har svigermor på besøk, har ribbe på julaften og pinnekjøtt første dag.Hva gjør man ikke for å beholde husfreden :-)Anonymous poster hash: 42b35...fab - Man tar til takke med den maten som en får servert og holder kjeft om en ikke har noe godt å si! Å rote i søppelet til andre er heller ikke å anbefale dersom en ønsker å bli invitert flere ganger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå