AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #81 Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg tror muligens utfra det jeg leser at svigermoren her ville blitt sur fordi hun ikke fikk gjennom viljen sin å fikk ribbe julaften uansett jeg. Det er jo tydelig at TS laget tilbehøret til ribba, og gjorde sitt beste. Om hun lagde den beste ribba som jo tydeligvis svigermor mente hun ikke gjorde, kan hun jo ikke klandres for hvis hun ikke er vant til å lage ribbe. Til og med de som lager ribbe hvert år kan være uheldige, ribba du kjøper, uavhengig pris behøver ikke alltid være like god. Selv har jeg vært bort i ribbe-middager hvor ribba har vært alt fra fantastisk god til helt forferdelig. Og pris har ikke hatt noe å si for kvaliteten. Selv har jeg kjøpt ribbe på samme sted i mange år, og har også fått alt fra bra ribbe til dårlig ribbe. Jeg syns svigermor er utakknemlig. Og selv lager jeg alltid to forskjellige julemiddager, men dette er da pga allergier i familien. Og jeg må si at det er utrolig mye styr når man skal ha med alt av tilbehør til begge middagene. Vi lager både ribbe og kalkun-middag på julaften, og det tar tid, med andre ord har jeg kjøkkentjeneste hele julaften. Så jeg har full forståelse for at ikke TS ønsket dette. Hadde det i min familie bare vært pga ønsker og preferanser til julemiddagen og ikke pga allergi, så hadde heller ikke jeg strukket meg SÅ langt. De fikk jo tross alt middagen de ønsket 1.juledag. Neste år syns jeg du skal gi f..n i å lage ribbe-middag til svigermor i det heletatt. La henne handle og lage den selv, hvis hun absolutt vil ha det. Si at hun var så misfornøyd i fjor at du tenkte hun heller kunne lage ribba selv fordi da blir hun sikkert mer fornøyd med den da hun helt sikkert har mer erfaring med ribbe enn deg. Se hva hun gjør da..he he. Mulig svigermor blir sur pga det også da, men da har hun jo valget, og du kan bli servert mat i stedet for å stå på kjøkkenet å lage mat til en utakknemlig dame som uansett ikke setter pris på det. Anonymous poster hash: 22b28...617 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 26. desember 2014 #82 Del Skrevet 26. desember 2014 Her var det null stress å avtale på forhånd at sambo og jeg skulle ta med ribbe og saus hjemmefra til min første julemiddag hos svigermor. Å ha både ribbe og pinnekjøtt var noe alle syntes var veldig ålreit til en forandring. Din svigermor må jo ha visst lenge at du skulle servere pinnekjøtt, noe hun tydeligvis ikke kan fordra, så hun kunne da vitterlig ha tatt initiativ til en avtale dersom det var så viktig for henne å få servert ribbe. Du hadde helt sikkert også klekket ut den ideén hvis dere hadde pratet sammen.. Ribbe gjør seg selv Dette er vel noe din mann burde ha sett for seg også kanskje.. Jeg synes du gjorde en fin innsats dagen etterpå iallfall! Hadde svigermor rota i søpla vår etter kvitteringer, burde hun hatt en virkelig god unnskyldning! Makan!! Jeg hadde ikke klart å holde meg, og sambo hadde virkelig latt henne få høre det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 26. desember 2014 #83 Del Skrevet 26. desember 2014 Hadde jeg invitert til to festmiddager, hadde jeg kjøpt inn kvalitet til begge dagene. Skal man servere mat som "smaker greit" forkledd som festmat, så kan man heller servere en gryterett. Uakseptabelt å rote i bosset til folk uansett. Lurer på om svigermor synes maten smakte dårlig før hun så kvitteringen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #84 Del Skrevet 26. desember 2014 Det er visst vanskelig å forstå når folk oppfører seg som barnslige drittunger når de kan gjemme seg bak tradisjon. Folk sulter i øst og vest, vær takknemlig for at maten står på bordet. Det er ingen som dør av å spise annerledes en jul, selv om det skulle være grandiosa eller potetmos. Når folk begynner å bry seg mer om maten og gavene enn å tilbringe tid sammen med familie for kos og hygge, da er du ute og kjøre med prioriteringene. Sånn sett tror jeg ikke de fleste menneskene er modne nok til å feire jul, de klarer ikke heve seg over slike ting. Kanskje vi er voksne nok om 500 år, for nå burde jula bli innkassert. Anonymous poster hash: 9015c...055 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HulderTussa99 Skrevet 26. desember 2014 #85 Del Skrevet 26. desember 2014 TS. Neste år lager du det du har lyst til, å presiser at her hjemme hos meg i mitt hus er det pinnekjøttsom blir servert. Om noen vil feire jul med deg er velkommen. Her er det tradisjon med grøt om kvelden! Å det er uaktuelt for meg, så jeg sa det at. Om dere vil feire jul med meg så blir det kalkun på menyen, vil dereha grøt får dere ta med selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #86 Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg synes jeg kan se for meg reaksjonen om svigermor sa nei til å komme fordi hun ikke likte maten.... Ellers høres ts ut litt som svigers. De er pinnekjøttfolk, men har null peiling på svineribbe selv om de gjerne spiser det. Tørrstekt ribbe med hard (ikke sprø...) svor, kjipt tilbehør (frosne poseblandinger) etc. Medisterkaker/pølser, rødkål/surkål, saftig ribbe med sprø svor, god saus kan man drømme om. Jeg klager ikke, men det er skuffende med kjip ribbemåltid når man gleder seg til det lenge... Løsningen nå er å bare tilby meg å handle og ordne selv, men de første gangene før jeg begynte med det ble aldri helt riktig jul for meg. Anonymous poster hash: 044e9...599 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #87 Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg synes jeg kan se for meg reaksjonen om svigermor sa nei til å komme fordi hun ikke likte maten.... Ellers høres ts ut litt som svigers. De er pinnekjøttfolk, men har null peiling på svineribbe selv om de gjerne spiser det. Tørrstekt ribbe med hard (ikke sprø...) svor, kjipt tilbehør (frosne poseblandinger) etc. Medisterkaker/pølser, rødkål/surkål, saftig ribbe med sprø svor, god saus kan man drømme om. Jeg klager ikke, men det er skuffende med kjip ribbemåltid når man gleder seg til det lenge... Løsningen nå er å bare tilby meg å handle og ordne selv, men de første gangene før jeg begynte med det ble aldri helt riktig jul for meg. Jeg synes TS har vært utrolig snill som valgte å lage maten svigerfamilien ønsket for å være høflig, selv om det er noe HUN ikke liker å spise. De ville komme på middag der, så da ble det pinnekjøtt om det er det hun vil lage. Jeg har spist ribbe, pinnekjøtt, torsk, rype etc ut fra hvor jeg har vært og har aldri KLAGET over middag om jeg liker det eller ikke. Det TS har gjort er i mine øyne stort av henne, uansett prisklasse eller ferdigheter for å lage det. Kjære vene folkens, om middagen dere får er så hinsides viktig for at det skal være en ekte jul, kan dere heller holde dere hjemme og lage middag selv. Alle har forskjellige meninger, men av og til synes jeg folk burde gå litt inn i seg selv og tenke over hva de faktisk sier. At svigermor ser på prisen for ribba for å kritisere... hadde det vært meg hadde jeg kastet ho på dør for utakknemlighet. Om middagen var så viktig, kunne hun tilbudt seg å ordne med den slik at vertinnen kunne fått pause etter den første store julemiddagen. TS, du er bra! Anonymous poster hash: d425a...194 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #88 Del Skrevet 26. desember 2014 Ellers høres ts ut litt som svigers. De er pinnekjøttfolk, men har null peiling på svineribbe selv om de gjerne spiser det. Tørrstekt ribbe med hard (ikke sprø...) svor, kjipt tilbehør (frosne poseblandinger) etc. Medisterkaker/pølser, rødkål/surkål, saftig ribbe med sprø svor, god saus kan man drømme om. Jeg klager ikke, men det er skuffende med kjip ribbemåltid når man gleder seg til det lenge... Løsningen nå er å bare tilby meg å handle og ordne selv, men de første gangene før jeg begynte med det ble aldri helt riktig jul for meg.Anonymous poster hash: 044e9...599 Hvor i all verden tar du dette fra? Tørrstekt? Hard svor? Frosne poseblandinger? Har du drømt? Les innleggene jeg skrev kl. 01.10 og 01.13.Anonymous poster hash: 199c4...ef7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #89 Del Skrevet 26. desember 2014 Hvor i all verden tar du dette fra? Tørrstekt? Hard svor? Frosne poseblandinger? Har du drømt? Les innleggene jeg skrev kl. 01.10 og 01.13.Anonymous poster hash: 199c4...ef7 Vel, det var en beskrivelse av typisk ribbemiddag hos svigers og i deres øyne er det et festmåltid for de tror det skal være sånn. Anonymous poster hash: 044e9...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #90 Del Skrevet 26. desember 2014 Vel, det var en beskrivelse av typisk ribbemiddag hos svigers og i deres øyne er det et festmåltid for de tror det skal være sånn. Anonymous poster hash: 044e9...599 Og da må det nødvendigvis også være tilfelle her? Anonymous poster hash: 72a2f...c8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #91 Del Skrevet 26. desember 2014 Og da må det nødvendigvis også være tilfelle her?Anonymous poster hash: 72a2f...c8d Ts egen beskrivelse er "helt grei", så vi kan nok trygt slutte at det ikke dreier seg om en stor kulinarisk nytelse... Anonymous poster hash: 044e9...599 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #92 Del Skrevet 26. desember 2014 Ts egen beskrivelse er "helt grei", så vi kan nok trygt slutte at det ikke dreier seg om en stor kulinarisk nytelse... Anonymous poster hash: 044e9...599 TS sin egen detaljerte beskrivelse av ribbemåltidet hun serverte var ikke i NÆRHETEN av det du liret av deg her. Hjelpes. Anonymous poster hash: ba2e7...746 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flyvefisken Skrevet 26. desember 2014 #93 Del Skrevet 26. desember 2014 Rimelig spesielt kvinnemenneske... Jeg kan forstå at mange har sterke følelser for julen og verdsetter de tradisjonene de er vant til, men det betyr ikke at det er greit å glemme vanlig folkeskikk. Man spiser det man får servert, liker man det ikke holder man det for seg selv. Man roter IKKE i søpla til andre folk, det har man ingenting med. Neste år er det vel ikke noe problem om hun står for ribbe og TS for pinnekjøtt, så får alle litt av det de vil. Mange familier har jo to forskjellige retter på julaften. Jeg synes forøvrig det var en fin løsning å ha ribbe på første juledag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylvari Skrevet 26. desember 2014 #94 Del Skrevet 26. desember 2014 Du skriver jo at du forventer at man tar hensyn til besøket. Da må man jo gå ut i fra at dette gjelder alle. Om de er engelske, franske, argentinske eller nordnorske. Ja, men nå hadde hun bare en familie som likte ribbe. Vi diskuterer ikke en som hadde besøk av to fra nigeria, 1 fra kina, 4 fra russland, 8 fra pakistan, 1 fra india, 2 fra danmark, 3 fra argentina og 5 fra mozambique. Så om du vil gjøre deg vanskelig, så kjør på, men det forandrer ikke forutseningen for det som diskuteres i tråden. Ribbe tar ikke lang tid? Hehehe neivel... Og du synes overhode ikke det er en smule barnslig å bli sur for å få ribbe 1. juledag istedenfor julaften når man er på besøk? Er ikke det å ta hensyn til besøket? Antagelig gjør du jo ikke det ut i fra det du skriver. Hyggelig at du forandrer innlegget ditt -etter- jeg har svart Ja men du skal ha tilbehør til ribba også, i tillegg til steketid osv. Det er faktisk to store middager med ulikt tilbehør og det tar selvfølgelig endel mer tid. Det er det jo ikke noe tvil om. Du vet det jo selv. Privatpersoner har sjeldent store proffe kjøkken med flere ovner osv. Jeg vet jo dette selv i og med at vi noen ganger har laget to middager på julaften. Det er en grunn til at vi har sluttet med det. Som nevnt før her, så lager både pinnekjøtt og ribbe seg selv, det som skal ved siden av kan man lage på forhånd, med unntak av det som skal varmes opp. Er som sagt ikke vanskeligere enn det man gjør det til selv. Slår man seg vrang, så gjør man det, helt greit. Selv ville jeg lagd begge for å gjøre alle glad på julaften, for jeg ser ingen grunn til å være sta bare for å få sin egen vilje, hvertfall ikke på julaften, som skal være koselig for alle. Hun ville ikke det, og det ble sur stemning. Helt greit. Hennes valg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 26. desember 2014 #95 Del Skrevet 26. desember 2014 Som nevnt før her, så lager både pinnekjøtt og ribbe seg selv, det som skal ved siden av kan man lage på forhånd, med unntak av det som skal varmes opp. Er som sagt ikke vanskeligere enn det man gjør det til selv. Slår man seg vrang, så gjør man det, helt greit. Selv ville jeg lagd begge for å gjøre alle glad på julaften, for jeg ser ingen grunn til å være sta bare for å få sin egen vilje, hvertfall ikke på julaften, som skal være koselig for alle. Hun ville ikke det, og det ble sur stemning. Helt greit. Hennes valg. Ja, TS valgte å lage to skikkelige julmiddager, en på julaften og en første juledag. Ditt opplegg blir fort til to halvskikkelige julemiddager samme dag. Det er mulig du får det til, men TS, som ikke er så vant til ribbe, og kanskje ikke har så stor kapasitet på kjøkkenet fordi det pusses opp, satset på en sikrere variant – og mislyktes, ikke fordi maten ikke ble god, men fordi svigermor syntes ribba kostet for lite. Hun hadde sannsynligvis ikke merket noe om hun ikke hadde funnet kvitteringa og kunne slå i bordet med det fellende beviset. Makan til oppførsel! Hun burde fått husarrest! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppi Skrevet 26. desember 2014 #96 Del Skrevet 26. desember 2014 Ts egen beskrivelse er "helt grei", så vi kan nok trygt slutte at det ikke dreier seg om en stor kulinarisk nytelse... Anonymous poster hash: 044e9...599 Hvor vil du med dette innlegget? Er du like usmakelig som svigermor som leter i bosset etter kvitteringer for så å skjelle ut vertskapet? Har du spist deg så mett på ribbe, fett og sukker at du har mistet all sunn fornuft? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2014 #97 Del Skrevet 26. desember 2014 Ja, men nå hadde hun bare en familie som likte ribbe. Vi diskuterer ikke en som hadde besøk av to fra nigeria, 1 fra kina, 4 fra russland, 8 fra pakistan, 1 fra india, 2 fra danmark, 3 fra argentina og 5 fra mozambique. Så om du vil gjøre deg vanskelig, så kjør på, men det forandrer ikke forutseningen for det som diskuteres i tråden. Hyggelig at du forandrer innlegget ditt -etter- jeg har svart Som nevnt før her, så lager både pinnekjøtt og ribbe seg selv, det som skal ved siden av kan man lage på forhånd, med unntak av det som skal varmes opp. Er som sagt ikke vanskeligere enn det man gjør det til selv. Slår man seg vrang, så gjør man det, helt greit. Selv ville jeg lagd begge for å gjøre alle glad på julaften, for jeg ser ingen grunn til å være sta bare for å få sin egen vilje, hvertfall ikke på julaften, som skal være koselig for alle. Hun ville ikke det, og det ble sur stemning. Helt greit. Hennes valg. Du verden. Snakk om overdrivelser. Dette blir for dumt. Dessuten er jeg litt opptatt med å lage middag nå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppi Skrevet 26. desember 2014 #98 Del Skrevet 26. desember 2014 Du verden. Snakk om overdrivelser. Dette blir for dumt. Dessuten er jeg litt opptatt med å lage middag nå Ja, ikke sant! Håper at du lager forskjellige retter slik at alle blir fornøyde 2.juledag. Det er tydeligvis viktigere enn å ha det koselig sammen med familie og venner.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #99 Del Skrevet 26. desember 2014 For ikke lenge siden var det en tråd der Ts grudde seg til julaften pga svigers alltid lagde ribbe, men hun var vant til pinnekjøtt og vurderte å ta med pinnekjøtt selv til julemiddagen for at det ikke skulle være til bry for svigers. For henne så ble det ikke ordentlig julaften uten pinnekjøtt. Så og si alle her inne hylte da opp om hvor frekk og dårlig folkeskikk vedkommende hadde som i det hele tatt vurderte å ta med eget pinnekjøtt, og at hun fikk væresågod spise det hun fikk servert når hun var invitert hjem til noen. I denne tråden derimot så burde Ts selvfølgelig ha laget litt ribbe til svigermor også. Dobbeltmoralen lenge leve sier jeg bare. Anonymous poster hash: e95a2...86b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 26. desember 2014 #100 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Som nevnt før her, så lager både pinnekjøtt og ribbe seg selv, det som skal ved siden av kan man lage på forhånd, med unntak av det som skal varmes opp. Er som sagt ikke vanskeligere enn det man gjør det til selv. Slår man seg vrang, så gjør man det, helt greit. Selv ville jeg lagd begge for å gjøre alle glad på julaften, for jeg ser ingen grunn til å være sta bare for å få sin egen vilje, hvertfall ikke på julaften, som skal være koselig for alle. Hun ville ikke det, og det ble sur stemning. Helt greit. Hennes valg. Jeg har lest alle innleggene du har skrevet i denne tråden men jeg klarer likevel ikke begripe hvordan du klarer å snu denne situasjonen om til at det er TS som er uhøflig, har sørget for denne situasjonen selv og som er den urimelige dårlige verten. Men det er klart et forum som dette hadde dødd ut hadde det ikke vært for mennesker med dine holdninger for det er vel nettopp disse også svigermoren til TS har og som er årsaken bak denne tråden? Ja, TS kunne helt klart lagt seg på ryggen, logret med halen og jobbet ræva av seg for at svigermor skulle fått det akkurat slik hun ville. Ellers så kunne svigermor hatt folkeskikk nok til å ta skikken dit hun av egen fri vilje selv har takket ja til å feire julaften selv om de avviker fra hennes egne. Ellers takker man enkelt og greit nei og feirer julen slik det passer en best. Så enkelt kan det også gjøres.... Endret 26. desember 2014 av Ava Mae 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå