Gå til innhold

Svigermor ikke fornøyd med maten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

JEG forventer ikke å få "min" julemat om jeg drar vekk i jula, men om JEG inviterer noen på julemiddag, så tar jeg selvsagt deres julemats tradisjoner inn i planleggingen, skulle bare mangle. Syns noe annet er bare frekt.

Så du forventer ikke å få din julemat om du drar bort, men syntes det er frekt å ikke ta med gjestenes tradisjoner i planleggingen?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser det jeg får på julaften, og klager ikke.

Men helt ærlig, så synes jeg godt at vertskapet kan ta litt hensyn til mine tradisjoner. Det ville ikke krevet så mye i mitt tilfelle; litt god sennep til å ha på ribba, og litt mer garnityr enn first price surkål og frosne grønnsaker.

Å takke nei til invitasjoner pga maten er som regel ikke mulig uten stort rabalder, det er jo også noe å tenke på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du følt det om du var hos svigers og skulle få pinnekjøtt første juledag og hun hadde lagt like lite sjel i det som du gjorde med ribbemiddagen?

Anonymous poster hash: 2fc7f...e6b
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du forventer ikke å få din julemat om du drar bort, men syntes det er frekt å ikke ta med gjestenes tradisjoner i planleggingen?

Yes, ikke alle er like gode verter, skjønner det. Men jeg feirer heller hos noen som tar andres tradisjoner med i sin feiring, enn hos noen som er 100% låst til sine egne. Viser bare at de ikke er så flink å ha gjester.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du følt det om du var hos svigers og skulle få pinnekjøtt første juledag og hun hadde lagt like lite sjel i det som du gjorde med ribbemiddagen? Anonymous poster hash: 2fc7f...e6b

Hvordan vet du hvor mye sjel hun har lagt i det?

Anonymous poster hash: 2ac87...90d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEG forventer ikke å få "min" julemat om jeg drar vekk i jula, men om JEG inviterer noen på julemiddag, så tar jeg selvsagt deres julemats tradisjoner inn i planleggingen, skulle bare mangle. Syns noe annet er bare frekt.

Ja det skulle tatt seg ut. Vi har ofte gjester av ulik nasjonalitet i tillegg til familie både fra nord, sør og vestlandet. Det ville blitt mareritt av et måltid å lage gitt.

Og nettopp det siste gjorde TS, nemlig å ta hensyn til deres tradisjoner ved å lage ribbemiddag dagen etter. Som jeg tidligere skrev så synes jeg det er veldig uhøflig og frekt og virker på meg som utrolig barnslig å bli sur for at man ikke får ribbe på julaften, men dagen etter.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, ikke alle er like gode verter, skjønner det. Men jeg feirer heller hos noen som tar andres tradisjoner med i sin feiring, enn hos noen som er 100% låst til sine egne. Viser bare at de ikke er så flink å ha gjester.

Alle kan ikke være flink i alt ;) Betyr ikke at andre har rett til å være uhøflige og oppføre seg som selvutnevnte verdensmestere for det, hverken svigers (som frivillig kom) og folk på forum.. :eeeh:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du hvor mye sjel hun har lagt i det?

Anonymous poster hash: 2ac87...90d

Det skinner jo igjennom i hovedinnlegget. Tviler på at TS har brydd seg noe om fettmarmoreringen f.eks. men bare røsket med seg en på butikken. Når du vanligvis aldri lager ribbe bør du også prøvesteke en for å finne ut hvordan ovnen påvirker. Flaks for henne at det var den som ble kåret best i test av TV2. Å lage god ribbe er en edel kunst, og innviterer man gjester og skal servere dem et høytidsmåltid legger man også litt sjel i det.

Jeg tipper at TS ville blitt skuffet om svigers bare røsket med seg en pakke pinnekjøtt på butikken uten å se etter de kjøttfulle stykkene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rote i søpla etter kvittering er veldig spesielt, men jeg må si at jeg synes det blir feil med ribbe på andre dager enn julaften. Ribbe er kraftig mat og passer best i begynnelsen av jula, mens kalkun, pinnekjøtt, vilt og fisk passer bedre på de andre juledagene.

Anonymous poster hash: ee316...0c2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skulle tatt seg ut. Vi har ofte gjester av ulik nasjonalitet i tillegg til familie både fra nord, sør og vestlandet. Det ville blitt mareritt av et måltid å lage gitt.

Og nettopp det siste gjorde TS, nemlig å ta hensyn til deres tradisjoner ved å lage ribbemiddag dagen etter. Som jeg tidligere skrev så synes jeg det er veldig uhøflig og frekt og virker på meg som utrolig barnslig å bli sur for at man ikke får ribbe på julaften, men dagen etter.

Nå har de ikke gjester fra alle verdens deler, det er bare snakk om en ribbe. Tar virkelig ikke lange tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de ikke gjester fra alle verdens deler, det er bare snakk om en ribbe. Tar virkelig ikke lange tiden.

Ribbe tar ikke lang tid? Hehehe neivel... Og du synes overhode ikke det er en smule barnslig å bli sur for å få ribbe 1. juledag istedenfor julaften når man er på besøk? Er ikke det å ta hensyn til besøket?

Antagelig gjør du jo ikke det ut i fra det du skriver.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe tar ikke lang tid? Hehehe neivel...

Niks, skjærer du den opp før du steker den tar det vitterlig ikke lange tia, Man må ikke steke den hel. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niks, skjærer du den opp før du steker den tar det vitterlig ikke lange tia, Man må ikke steke den hel. ;)

Ja men du skal ha tilbehør til ribba også, i tillegg til steketid osv. Det er faktisk to store middager med ulikt tilbehør og det tar selvfølgelig endel mer tid. Det er det jo ikke noe tvil om. Du vet det jo selv. Privatpersoner har sjeldent store proffe kjøkken med flere ovner osv. Jeg vet jo dette selv i og med at vi noen ganger har laget to middager på julaften. Det er en grunn til at vi har sluttet med det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo at du forventer at man tar hensyn til besøket. Da må man jo gå ut i fra at dette gjelder alle. Om de er engelske, franske, argentinske eller nordnorske.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere har et dårlig fungerende kjøkken for tiden, hvorfor hadde ikke dine svigerforeldre familiemiddag hjemme hos seg?

Vi ønsket å være hjemme, er snakk om lang flyreise mellom, lettere for dem å komme hit. Og det er ikke verre enn at det går fint å lage mat, men to store julemiddager på en gang hadde vært litt i overkant.

Anonymous poster hash: 199c4...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig litt imponert over at svigermor klarte å finne kvitteringen i søpla i dag... Her hadde det nok vært umulig, med mindre hun stod og gravde gjennom søppeldunken??

Den lå ikke i søppeldunken. Er egentlig ikke helt sikker, men tror den lå i papirsøppelet på kjøkkenet, eller blant veden, hender papiravfall havner der. Kan også tenkes den bare lå på kjøkkenet et sted eller nederst i en handlepose, jeg spurte vel egentlig ikke om hvor hun fant den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du følt det om du var hos svigers og skulle få pinnekjøtt første juledag og hun hadde lagt like lite sjel i det som du gjorde med ribbemiddagen?

Hva mener du med at jeg la lite sjel i det? Ribba var god, synes jeg, ingen andre som sa noe på den, og svoren ble sprø. Rikelig med tilbehør var det også: mediterkaker, poteter, gulrøtter, surkål, rødløk, ertestuing, svisker, hjemmelaget tyttebærsyltetøy og brun saus samt flattbrød, og valg mellom vann, hjemmelaget juleøl, butikk-juleøl, julebrus og alkoholfritt øl. Puh! Tror det var alt.

Og hadde jeg fått pinnekjøtt et sted 1. juledag som ikke var helt perfekt, så hadde jeg ikke brydd meg så veldig.

God natt ☺️

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket å være hjemme, er snakk om lang flyreise mellom, lettere for dem å komme hit. Og det er ikke verre enn at det går fint å lage mat, men to store julemiddager på en gang hadde vært litt i overkant.

Nå lager pinnekjøtt seg selv ved at det dampkoker et par timer, og kålrabistappe tar bare et øyeblikk å fikse etter at kålrabi er kokt. Litt mere styr (syns jeg) er det med ribbe, men det kunne vært gjort ved at den ble stekt i form og lagt ferdige medisterkaker og pølser ved siden av på slutten av steketiden. Surkål skal jo bare varmes, og det tar maks tre minutter.

Dvs. én kjele på komfyren og én form i ovnen. For meg hadde det gått helt fint.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skinner jo igjennom i hovedinnlegget. Tviler på at TS har brydd seg noe om fettmarmoreringen f.eks. men bare røsket med seg en på butikken. Når du vanligvis aldri lager ribbe bør du også prøvesteke en for å finne ut hvordan ovnen påvirker. Flaks for henne at det var den som ble kåret best i test av TV2. Å lage god ribbe er en edel kunst, og innviterer man gjester og skal servere dem et høytidsmåltid legger man også litt sjel i det.

Jeg tipper at TS ville blitt skuffet om svigers bare røsket med seg en pakke pinnekjøtt på butikken uten å se etter de kjøttfulle stykkene.

Feil, ribbe har vi allid 1. juledag. Laget det mange, mange ganger, men kjøpte altså en billig variant, mens svigermor er vant til å kjøpe dyrest mulig hos slakter.

Men NÅ er det natta ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...