AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Når på dagen står dere opp ca, og forventer dere at partneren deres skal ta alt ansvaret hjemme med hus og hjem siden dere jobber natt? Min mann forventer nemlig det, og sier at alle andre på jobben hans får gjøre det samme. Han jobber på sykehjem. Selv om jeg jobber fulltid selv, men uten nattevakter, så kan visst ikke jeg klage for det er visst så synd i han som blir så sliten av å jobbe på natten. Bare lurer på hvordan dere andre gjør det? Anonymous poster hash: e5e0f...7ad
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Dette handler ikke om alle andre men om hva som fungerer eller ikke fungerer mellom deg og din mann. Dere må finne løsninger og kompromier dere begge kan leve med, eller gå hver deres vei videre. Min mann jobber nesten døgnet rundt som selvstendig næringsdrivende. Med mye reisevirksomhet. Dette visste vi begge før vi fikk barn og her må jeg føye meg, mye. Med tvillinger er ikke det alltid like lett. Det er heller ikke alltid hyggelig å ha en pappa som kommer hjem og bare er "kosepappa", mens mamma innehar alle andre roller. Dog har vi mye hjelp med rengjøring og hus. Jeg kan godt klare meg praktisk og økonomisk om jeg setter han på gaten, men det blir ikke aktuelt, slik ting er i dag.Anonymous poster hash: 657f3...667
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 Mannen jobber 100 % dagtid, jeg 75 % natt. Når jeg har vært på nattvakt kommer jeg hjem mellom 7.15 og 7.30. Da spiser vi frokost sammen, før mannen drar på jobb ca 7.50. Da går barna og jeg på badet, så de får stelt seg, også kjører jeg dem på skole/bhg. Hvem som henter avhenger av hvor mange netter jeg har på rad og hvor slitsomme de er. Jeg lager middag, så vi spiser middag ca 16, også har vi ungene sammen på ettermiddagen/kvelden. Vasking, ryddig o.l gjør somoftest jeg mellom jobbperiodene mine.Anonymous poster hash: 80072...979 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 Når på dagen står dere opp ca, og forventer dere at partneren deres skal ta alt ansvaret hjemme med hus og hjem siden dere jobber natt? Min mann forventer nemlig det, og sier at alle andre på jobben hans får gjøre det samme. Han jobber på sykehjem. Selv om jeg jobber fulltid selv, men uten nattevakter, så kan visst ikke jeg klage for det er visst så synd i han som blir så sliten av å jobbe på natten. Bare lurer på hvordan dere andre gjør det? Anonymous poster hash: e5e0f...7ad Står opp ca kl 14.30, lager middag og følger opp aktiviteter/lekser... Når mener du han bør stå opp?Anonymous poster hash: 8c0ef...23e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Står opp ca kl 14.30, lager middag og følger opp aktiviteter/lekser... Når mener du han bør stå opp?Anonymous poster hash: 8c0ef...23e Jeg mener jo at han burde kunne stå opp 15.30-16.00 i det minste, da er det bare tre timer til ungen vår er i seng og han har jo fått sove mange, mange timer lenger enn meg. Vi har en barn som sjeldent har sovet bra om natten, med hyppige oppvåkninger i hylgråt gjennom natten, så jeg får så og si aldri sovet mer enn tre-fire timer sammenlagt, og er den som står opp med barnet og leverer i barnehage, eller er sammen med barnet hele dagen i helgene, jeg er også den som må hente etter jobb, rydde og gjøre det aller meste i huset osv siden han må få sove så mye og slappe av så mye. Jeg skal liksom aldri få noe tid for meg selv til å sove eller slappe av, og hvis jeg nå er heldig å få dratt han ut av sengen i løpet av ettermiddagen blir han forbanna hvis jeg vil trekke meg tilbake litt og koble ut. For meg høres det merkelig ut når han sier at alle på jobben hans får sove helt til sent på ettermiddagen og slipper å gjøre noe som helst hjemme hver gang de jobber natt. Jeg synes heller det høres mer normalt ut som du nevner, at du står opp i halv 3 tiden. Anonymous poster hash: e5e0f...7ad
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Siden han jobber natt så har han vel lengre perioder med fri, later han seg bare da? Om han mener at du skal ta alt husarbeid og sånt når han jobber natt så si at han må gjøre alt sånt i hans friperiode, da får sikkert pipa en annen lyd.Anonymous poster hash: 4d787...55a 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har selv jobbet nattevakt (uten barn) i mange år, og grunnen til at jeg sluttet var firdi det ble for stor påkjenning. Det gikk for en stund, og det var greie penger, men hvis man ikke er "skapt" for det er det fryktelig slitsomt. Så hvis din mann sliter så mye med å jobbe natt burde han kanskje finne seg noe annet å gjøre? Evt bytte til dag/kveld. Jeg kjenner flere som liker og jobbe natt og har familie også, og de snur bare på dey; de jobber mens andre sover og motsatt. Dessuten har de jo somregel lengre friperioder? Mange som jobber natt klager voldsomt over hvor stor påkjenning det er. Men det er faktisk frivillig, og det at man er trøtt er ingen unnskyldning, da må man som sakt se seg om etter noe annet.Anonymous poster hash: 5c00d...c54 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Uff, det høres helt grusomt ut, ærlig talt . Det å jobbe nattvakt og ha unger, hva slags familieliv har dere? Det beste hadde vært om du kunne bytte jobb. Anonymous poster hash: 7cf6a...1f8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Jeg jobber natt. Er ferdig 07.10 og hjemme ca 07.30. Da er mannen og barna allerede gått. Han begynner på jobb 07 og må naturligvis levere i barnehagen før den tid, da de er for små til å være alene hjemme. Så jeg legger meg og står opp 14.30. Henter så narna i barnehagen og vi lagerr middag til mannen er kommet hjem. Når barna legger seg rundt 19 så legger jeg meg for å hvile om jeg trenger det.Anonymous poster hash: c61ef...abd
melatonin Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har selv jobbet nattevakt (uten barn) i mange år, og grunnen til at jeg sluttet var firdi det ble for stor påkjenning. Det gikk for en stund, og det var greie penger, men hvis man ikke er "skapt" for det er det fryktelig slitsomt. Så hvis din mann sliter så mye med å jobbe natt burde han kanskje finne seg noe annet å gjøre? Evt bytte til dag/kveld. Jeg kjenner flere som liker og jobbe natt og har familie også, og de snur bare på dey; de jobber mens andre sover og motsatt. Dessuten har de jo somregel lengre friperioder? Mange som jobber natt klager voldsomt over hvor stor påkjenning det er. Men det er faktisk frivillig, og det at man er trøtt er ingen unnskyldning, da må man som sakt se seg om etter noe annet.Anonymous poster hash: 5c00d...c54 Dette kunne jeg skrevet selv! Ja det er stor påkjenning, jeg ble helt ødelagt.. Gikk i 1,5 år og så helt pudding, og jeg har ikke barn å ta meg av, og friperiodene så klarte jeg ikke snu om døgnet, slet veldig med å få energi til å trene, husarbeid og å holde humøret oppe.. pleide å stå opp ca 14-15 når jeg skulle på nattevakt igjen samme kveld, 12-13 tiden hvis jeg skulle ha fri periode. Hos oss var det selvfølge at jeg hadde middagen klar til mannen var hjemme. Hadde vi hatt barn hadde jeg og hentet dem. Ga litt f om det var litt støv på gulvet de periodene jeg jobbet, men gjorde da litt husarbeid.. Kanskje jobben har blitt for stor påkjenning for mannen din?? 2
Amarinda Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 Hvis han går med rullerende nattvakt, altså får en eller to netter etter en serie med kvelds- og dagvakter, skjønner jeg han godt. Jobbet slik selv en periode og all energi gikk med til å finne gode måter å få døgnrytmen til å fungere. Nattvakter tar knekken på den normale døgnrytmen og det gjør at noen trenger ekstra mye søvn for å få det til å gå rundt. Han kan vel gjøre mer dagen etter nattvakten, da skal han jo egentlig ha fri... 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Jeg jobber 3-delt turnus. Jobber 3-4 netter i strekk på nattevaktsuker, og har ikke sovende nattevakter og det kan være ganske hektiske netter til tider. For at det skal fungere og jeg skal være våken nok og i god form på jobb må jeg helst sove tilnærmet en vanlig natt. Å jobbe netter er slitsomt, jeg liker det selv men det kan være ganske tøft for kroppen. At man er på helt feil kurs ift resten av familiens døgnrutiner hjelper ikke akkurat på! Kommer hjem ca. 8.30 og er i seng ca 09. Sover til 16-tiden om jeg klarer. Mannen henter barna og lager middag disse dagene, det er utrolig ubehagelig å stå opp og gå rett inn på kjøkkenet for full middagslaging! Blir som å starte en vanlig ettermiddag med stress og middagslaging kl 07 om morgenen etter en vanlig natt ;-). Jeg følger ofte på aktiviteter før jeg går på jobb, er litt godt å komme seg ut i frisk luft før arbeidsnatta starter. Så hos oss har vi det sånn at jeg slipper unna litt akkurat disse dagene jeg skal på nattevakt, hadde jeg ikke fått det hadde jeg ikke orket jobben min. I gjengjeld til familien og mannen min gjør jeg ekstra mye de dagene etter hvor jeg har fri, da henter jeg barn, det er middag på bordet når de kommer hjem og jeg har tid til å ordne huset og gjøre ærend. Funker fint her! Å sove 4-5 timer mellom vakter for å gjøre alt som vanlig mellom vaktene mine hadde aldri gått, jeg hadde vært så sliten at jeg ikke hadde fikset hverken jobb eller familie. Jeg har over 30 kolleger som jobber på samme måte som meg og alle med barn får litt slakk hjemme i nattevaktsuker såvidt jeg vet. Anonymous poster hash: bf3ce...25f 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #13 Skrevet 26. desember 2014 Jeg jobber nattvakt og er hjemme kl8. Da er barna allerede i barnehagen. Jeg legger meg nesten med en gang og sover til 12-13h,lager middag og henter barna. Mannen min står for morgenstellet. På vanlige dager lager jeg frokost. Jeg henter barna også kl 15. Vi går tur til kl 16 eller så slik at mannen slapper av litt etter jobben. Mannen din må lære seg til å utnytte tiden han har til å sove og slappe av. Og det må han gjøre for at du skal ha litt av ettermidagen. Alle kvinner,spesielt mødre,lærer seg å utnytte tiden på beste mulige måten og da får jammen mennene gjøre det samme!Anonymous poster hash: 481e3...f38
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Jeg jobber nattevakter som begynner kl 15 og slutter kl 09. Mannen min jobber vanlig arbeidstid 8-16. Han leverer og henter når jeg har hatt nattevakt, og jeg sover som regel fra 10-15. Da lager jeg middag til de kommer hjem. Husarbeid deler vi på om kvelden.Anonymous poster hash: fb946...597
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Jeg jobber 70 % natt og mannen jobber 100 % dagtid + en del overtid. Jeg er hjemme fra jobb rundt 8.30, da har han levert ungene i barnehagen. Sover til rundt 15 og henter da ungene. Jeg må hente uansett for han jobber så langt unna at han ikke rekker. Så lager jeg middag. Blir bare gjort det mest nødvendige de dagene jeg jobber, også gjør jeg litt mer i friperiodene. Mannen gjør generelt lite i huset så det meste faller på meg. Men det hadde det nok gjort uansett hvor mye jeg hadde jobbet så da syns jeg det er bedre å jobbe redusert på natt enn 100 % dagtid, for jeg har i det minste fridager til å hvile litt på. Anonymous poster hash: 1e9c6...1eb
~white lady~ Skrevet 29. desember 2014 #16 Skrevet 29. desember 2014 Når på dagen står dere opp ca, og forventer dere at partneren deres skal ta alt ansvaret hjemme med hus og hjem siden dere jobber natt? Min mann forventer nemlig det, og sier at alle andre på jobben hans får gjøre det samme. Han jobber på sykehjem. Selv om jeg jobber fulltid selv, men uten nattevakter, så kan visst ikke jeg klage for det er visst så synd i han som blir så sliten av å jobbe på natten. Bare lurer på hvordan dere andre gjør det?Anonymous poster hash: e5e0f...7ad Jeg jobber 100% natt i en jobb med tidvis stress og mye ansvar, mannen har en relativt rolig kontorjobb 07-15 mand-fred. Vi deler ganske likt på husarbeid og gjøremål uansett. Jeg handler og fyller bensin på vei hjem fra nattevakt, rydder kjøkkenbenken og eventuelt støvsuger før jeg spiser frokost, dusjer og legger meg. Han står for middagslaging og lekselesing med guttungen på 7. Jeg er i seng i 10-11 tiden og må sove 6-8 timer. Så blir bare rett opp, spise og så på jobb. Slitsomt når det står på men helt fantastisk å ha flere dager fri i ett strekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå