AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Tar denne fra en annen tråd. Når man kjøper julegaver er det ikke tanken som teller? Er det noe dere trenger, så kan dere vel kjøpe det dere trenger? Istedenfor å være sint/trist/sutrete. Poenget med julegaver er jo å forsøke å finne noe en annen person trenger. De fleste folk har ikke fullstendig oversikt over hva de trenger, så gjett hva? Det gjør det mulig for andre å finne gaver til dere! Vel, kanskje du fikk noe du ikke trengte eller behøvde, men hvor lett er det å finne en julegave til noen, spesielt om de som meg, som har det jeg trenger? Hvis jeg trenger noe kjøper jeg det jeg trenger. Hvis du ikke har råd til det gjør du noe feil... Får du to samme julegaver, skjønner jeg tankegangen om at man vil bytte. Men bytting av julegaver har aldri vært så vanlig som det er nå.. Kanskje på tide å bli litt mer takknemlig for det man har og får, spesielt nå når kronen svekker seg, oljeprisen faller. Nordmenn må muligens begynne å belage seg på å redusere sitt forbruk, og det har de nok godt av... Flere og flere mennesker i dette landet er så dumme at de tar opp lån for å kjøpe julegaver... Har ikke denne pengeleken gått litt vel langt? Hvor bortskjemt skal nordmenn egentlig bli? Man hører ofte om folk som betaler ned lån på julegaver som ble kjøpt i fjor.. Anonymous poster hash: d5f96...7f3 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #2 Skrevet 26. desember 2014 Veldig leit at det for noen er slik. Jeg er student og har lite, så bruker det jeg har. Min samboer fikk mobil til 6000 i år, som jeg har spart til siden i mai for å få til... Hadde jeg ikke hatt nok, hadde jeg aldri kjøpt den! (Første gang jeg kjøper julegave til han, fordi vi heller fokuserer på de andre i familien og har alt vi trenger). Fokuset som media har hatt i år derimot har vist statistikk og artikler over hvordan kjøpspresset skaper en ukultur... På den andre siden har vi så utrolig mange som ser jula for hva det er og skaper glede av lite. Så det er to sider av en sak. Men ja, det er ekstremt hvor mange statuser over typen"Fikk en macbook til jul, synd den var i feil farge... men jaja, kan alltids byttes, takk mamma" eller "Årh, Iphone 4, haha, pappa følger ikke helt med i tiden og kjøpte en gammel mobil til meg, lol!". Anonymous poster hash: a150b...975
Gjest Sprettballen Skrevet 26. desember 2014 #3 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Jeg har også tenkt litt på dette de siste dagene. Jeg tror ikke nordmenn er spesielt bortskjemte og utakknemlige, men jeg tror at noen har veldig høye forventrninger til julen generelt, og det innebærer også de "perfekte" julegavene. Bevisst eller ubevisst, så ligger ønsket om perfeksjon der. Og når forventningene er skrudd såpass høyt, er veien til skuffelse kort. Og som med alt annet, det er det negative som blir lagt merke til, ikke alle de tusenvis som er fornøyde med det de har/får. Jeg er derfor enig med deg, men vi er litt uenige om årsaken til misnøyen. Du tror det handler om det å være bortskjemt, jeg tror det handler om høye forventninger/forhåpninger. Resultatet er uansett det samme, selv om motivasjonen er litt ulik. Endret 26. desember 2014 av Sprettballen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå