Gå til innhold

Student med katt - usikker botilstand neste høst

Anbefalte innlegg

Skrevet

For øyeblikket bor jeg i en leilighet som moren min leier ut, og jeg trives veldig godt her. Men til neste år skal hun selge huset, og jeg har ikke anelse om hvor jeg skal bo... den usikkerheten er så tærende på meg, fordi jeg har ikke bare meg selv å tenke på. Jeg skal i tillegg studere på høgskole.

Katten min er 3 år gammel, og kommer aldri til å gi han fra meg! Ikke sjans. Jeg dropper heller studiene enn å droppe katten min.

Så er det noen som kanskje har noen råd/tips til meg? Jeg vil enten studere i Tønsberg, Oslo eller Porsgrunn.

Han er også utekatt, så jeg har ikke mulighet til å gjøre han til en innekatt i tre år. Da tror jeg han blir ganske gal...

Anonymous poster hash: e2b94...95a
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

For øyeblikket bor jeg i en leilighet som moren min leier ut, og jeg trives veldig godt her. Men til neste år skal hun selge huset, og jeg har ikke anelse om hvor jeg skal bo... den usikkerheten er så tærende på meg, fordi jeg har ikke bare meg selv å tenke på. Jeg skal i tillegg studere på høgskole.

Katten min er 3 år gammel, og kommer aldri til å gi han fra meg! Ikke sjans. Jeg dropper heller studiene enn å droppe katten min.

Så er det noen som kanskje har noen råd/tips til meg? Jeg vil enten studere i Tønsberg, Oslo eller Porsgrunn.

Han er også utekatt, så jeg har ikke mulighet til å gjøre han til en innekatt i tre år. Da tror jeg han blir ganske gal...

Jeg tror nok du må ha deltidsjobb ved siden av studiene sånn at du får råd til å leie noe dyrere, der du bor alene. Hvis du skriver en annonse på Hybel.no og Finn.no og forklarer situasjonene din er det sikkert noen utleiere som hare dyr selv som kan la deg leie hose dem, men selvsagt ikke til nedsatt pris.

Skrevet

Tror jeg ville prøvd å studere et annet sted enn i Oslo, med håp om litt lavere leiepriser, litt enklere for folk med dyr. Legg ut annonse på finn.no selv, for utleiere som ikke vil legge ut annonse selv. Gå på visninger selv om det står at det kun leies ut til folk uten dyr, informer om ar du har dyr på tomannshånd med utleier, når du har rukket å gjøre et godt inntrykk. Fortell at katten er kastrert, vaksinert osv (så han ser at det er et seriøst dyrehold) og at katten du ikke vil være borte fra katten mer enn 24 timer i strekk. Det kan gjerne også skrives i leiekontrakten at du kun har lov å ha 1 katt, ingen andre dyr.

Er utleier veldig skeptisk, tilby en måned ekstra depositum om du kan. Det gjorde vi.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har katt, og hadde ikke så utfordringer med å finne sted under studiene, selv om det selvsagt er litt vanskeligere når man har litt mer begrenset økonomi.

Jeg dro på visning som virket bra ut fra mine krav til bolig og til omgivelsene til pus, og informerte om katten dersom huseier ringte for å prate med meg igjen om jeg var interessert etter visning. Da forklarte jeg at jeg har en katt og spurte hvordan de stilte seg til det. Kastrert, vaksinert og rolig, husren, har egne kloremøbler og veloppdragen - og jeg kunne betale mer i depositum hvis det er en ekstra sikkerhet for huseier, men det var aldri nødvendig.

Jeg så ikke poenget med å opplyse om det med mindre de spurte - og frem til de eventuelt valgte meg. Men det var helt ok - selv de to som sa spesifikt på visning at husdyr ikke var tillatt. Da hadde jeg jo gitt opp håpet, og når de ringte sa jeg at vi takket pent nei siden de ikke ønsket noen med husdyr.. men det gikk så fint for de hadde fått et godt inntrykk av oss ellers.

Hvis du skal studere i Oslo, så er et tips at du finner deg et sted litt utenfor sentrum, selv om du må pendle med tog/tbane (10-15 minutter) inn til universitetet, men da finner du nok billigere husleie og du kan tilby gode utemuligheter til pus også.

Ellers, så tror jeg i mange tilfeller at huseiere er skeptiske og usikre for de hører så mange skrekkhistorier, men når man forklarer mer i detalj, så virker det ikke så skummelt lenger :)

Anonymous poster hash: 3e149...fd7

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke la katten komme på et "leirskoleopphold" hos noen kjente mens du studerer? Må jo være en god løsning for begge?

Ellers får du ut og begynne å leite etter bolig allt på nyåret.

Katter er "allergibomber", i den forstand at man aldri får vasket skikkelig ut en bolig der det har bodd katt til at en med allergi kan eller bør bo i boligen. De som kjenner til dette leier ikke ut til katteeiere. Men det finnes jo de som ikke bryr seg.

Anonymous poster hash: 20ab1...4f8

Skrevet

Ikke for å være pessemistisk men det er veldig vanskelig å få tak i et sted de godtar dyr generelt. Det kan ta månedsvis før du får napp i det hele tatt. Kjenner flere som har måtte leie nytt sted med dyr. Det har som regel endt med leting på mange mnd eller de måtte gi bort dyret. Som regel sist nevnte fordi de har måtte være ute av leiligheten innen 3 mnd for eks grunnet oppsigelse. Jeg håper det ordner seg for deg men start veldig tidlig med å finne bolig.

Skrevet

Tusen tusen hjertelig takk for svar! Det gjorde meg 1000 ganger lettere til sinns at det kan ende godt. Jeg skal skaffe meg jobb på nyåret for å spare til høsten sånn at jeg er godt rustet til "overraskelser". Jeg er så ufattelig glad i katten min at jeg nekter å skilles fra han.

Han er kastrert, chippet og veloppdragen (med unntak når han tar inn fugler fra tid til annen, noe som ikke vil være aktuelt i en annen leilighet). Han klorer aldri på møbler da jeg har egne kloremøbler til han som han bruker, ellers klorer han på trær o.l ute. Han er en rolig pus (pga kastreringen) og gjør svært lite ut av seg. Kosete og snill som dagen er lang. Faktisk :)

Jeg skal prøve å lete etter nyttår, prate litt med folk osv. Og igjen, takk for gode svar :)

Skrevet

Kan du ikke la katten komme på et "leirskoleopphold" hos noen kjente mens du studerer? Må jo være en god løsning for begge?

Ellers får du ut og begynne å leite etter bolig allt på nyåret.

Katter er "allergibomber", i den forstand at man aldri får vasket skikkelig ut en bolig der det har bodd katt til at en med allergi kan eller bør bo i boligen. De som kjenner til dette leier ikke ut til katteeiere. Men det finnes jo de som ikke bryr seg.

Anonymous poster hash: 20ab1...4f8

Leirskoleopphold? Hva, tenker du at jeg "låner ut" pusen min i tre år?

Skrevet

Jeg har katt, og hadde ikke så utfordringer med å finne sted under studiene, selv om det selvsagt er litt vanskeligere når man har litt mer begrenset økonomi.

Jeg dro på visning som virket bra ut fra mine krav til bolig og til omgivelsene til pus, og informerte om katten dersom huseier ringte for å prate med meg igjen om jeg var interessert etter visning. Da forklarte jeg at jeg har en katt og spurte hvordan de stilte seg til det. Kastrert, vaksinert og rolig, husren, har egne kloremøbler og veloppdragen - og jeg kunne betale mer i depositum hvis det er en ekstra sikkerhet for huseier, men det var aldri nødvendig.

Jeg så ikke poenget med å opplyse om det med mindre de spurte - og frem til de eventuelt valgte meg. Men det var helt ok - selv de to som sa spesifikt på visning at husdyr ikke var tillatt. Da hadde jeg jo gitt opp håpet, og når de ringte sa jeg at vi takket pent nei siden de ikke ønsket noen med husdyr.. men det gikk så fint for de hadde fått et godt inntrykk av oss ellers.

Hvis du skal studere i Oslo, så er et tips at du finner deg et sted litt utenfor sentrum, selv om du må pendle med tog/tbane (10-15 minutter) inn til universitetet, men da finner du nok billigere husleie og du kan tilby gode utemuligheter til pus også.

Ellers, så tror jeg i mange tilfeller at huseiere er skeptiske og usikre for de hører så mange skrekkhistorier, men når man forklarer mer i detalj, så virker det ikke så skummelt lenger :)

Anonymous poster hash: 3e149...fd7

Ja, jeg kommer aldri aldri aldri til å flytte inn mot sentrum i Oslo. Ikke bare fordi det er uaktuelt pga pus, men fordi det er så masete. Jeg vil helst finne et sted som ikke er så veldig dyrt, og med gode utemuligheter for katten min :)

Skrevet

Ikke for å være pessemistisk men det er veldig vanskelig å få tak i et sted de godtar dyr generelt. Det kan ta månedsvis før du får napp i det hele tatt. Kjenner flere som har måtte leie nytt sted med dyr. Det har som regel endt med leting på mange mnd eller de måtte gi bort dyret. Som regel sist nevnte fordi de har måtte være ute av leiligheten innen 3 mnd for eks grunnet oppsigelse. Jeg håper det ordner seg for deg men start veldig tidlig med å finne bolig.

Jeg ser hvorfor du er pessimistisk, til og med jeg er det. Men jeg kommer som sagt aldri til å skilles fra pus. Han skaffet jeg meg, og dermed må jeg ta ansvar for at jeg skaffet meg katt. I tillegg ville jeg aldri klart å skilles fra han, fordi han er min og jeg takler ikke tanken på å gi han fra meg. Uansett bosituasjon.

Katten min skal jeg ha til den dagen han ikke er med meg lenger, i form av død o.l. Jeg tar dyrehold veldig seriøst. Jeg burde nok starte tidlig ja, lete etter boliger i alle byene jeg nevnte i HI.

Men takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

TS i AB #7, 8, 9 og 10 forresten.

Glemmer alltid å si i fra, hehe.

Skrevet

Det er en heldig pus som har deg TS. Tenk om alle dyreeiere tenkte som deg! :blomst: Ønsker dere lykke til i jakten på bolig. Starter du tidlig, så går det nok bra! :)

• Liker 1
Skrevet

Det er en heldig pus som har deg TS. Tenk om alle dyreeiere tenkte som deg! :blomst: Ønsker dere lykke til i jakten på bolig. Starter du tidlig, så går det nok bra! :)

Tusen takk :blomst: det var snilt sagt av deg. Pusen min betyr nesten alt for meg :fnise: Jeg blir ofte kalt "the crazy cat lady" fordi jeg anser han som barnet mitt, hehe. Det er nå en annen sak da. Men jeg skal nok prøve fra nyåret å se etter boliger rundt omkring :)

• Liker 1
Skrevet

Når jeg får egen bolig i fremtiden, hvor jeg kan bestemme nøyaktig hvor mange katter jeg kan ha, skal jeg skaffe hvertfall en til. Men bosituasjonen min i dag tillater det ikke, og jeg tviler på at jeg kan skaffe meg en katt til i studieperioden :P men jeg er virkelig glad i katten min, og uansett hvor jeg bor, så skal han være med. Han og jeg er "package deal" :P

Skrevet

Legg ut annonse selv, det gjorde jeg (har hund) og jeg kunne velge og vrake. Helt enorm respons. Jeg skrev mye om hunden min, hvordan han var, ikke bjeffing og ikke ødelegger han ting, og kun 2-3 linjer om meg selv. Legg også ut bilde av katten, eller dere begge 2, da får du mer oppmerksomhet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...