Gå til innhold

Forventninger til julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie med ikke alt for mye penger å rutte med, men vi har så vi klarer oss. Tak over hodet, bil og mat på bordet.
Men vi prøver å holde prisen på julegaver på et nivå som følger pungen vår.

Det betyr at vi gir litt mer til helt nær familie, hverandre, barna og foreldre våre.
Men vi prøver å holde oss rundt 500 kr til hver. Med fire barn så blir det litt penger.

Til søsken og andre har vi valgt å legge oss lavt, og ikke gi for dyre gaver.
Det kan være alt fra en blomst, konfekt, en duk osv.

Vi har merket oss tendensen til at vi nok får dyrere gaver tilbake enn det vi gir, men forskjellen har ikke vært så veldig stor.

I år dukket det plutselig opp en veldig dyr gave helt uventet. Vi ble helt satt ut, og føler litt på det, når vi ga en gave til dem på under hundelappen.
Vi klarer ikke å følge opp dette og får dårlig samvittighet.
For oss er det slik at vi heller ikke ønsker å være med på den pengefesten slik det har blitt i dag. Vi ønsker å gi en liten oppmerksomhet, om det så bare er en liten duk. Men det virker som om de fleste synes det er smålig,

Hva tenker dere? Har vi grunn til å få dårlig samvittighet?

Anonymous poster hash: 15b2c...4b7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at man gir etter evne:) synes ikke dere skal ha dårlig samvittighet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med venner og familie vet dere ikke har for mye å rytte med og derfor kanskje har lyst til å gi dere noe ekstra. :)

Anonymous poster hash: a5f51...79c
Skrevet

Vi gjør akkurat som dere :)

Anonymous poster hash: b147d...27a
Skrevet

Vi er en familie med ikke alt for mye penger å rutte med, men vi har så vi klarer oss. Tak over hodet, bil og mat på bordet.

Det betyr at vi gir litt mer til helt nær familie, hverandre, barna og foreldre våre.

Men vi prøver å holde oss rundt 500 kr til hver. Med fire barn så blir det litt penger.

Vi har merket oss tendensen til at vi nok får dyrere gaver tilbake enn det vi gir, men forskjellen har ikke vært så veldig stor.

I år dukket det plutselig opp en veldig dyr gave helt uventet. Vi ble helt satt ut, og føler litt på det, når vi ga en gave til dem på under hundelappen.

For oss er det slik at vi heller ikke ønsker å være med på den pengefesten slik det har blitt i dag. Vi ønsker å gi en liten oppmerksomhet, om det så bare er en liten duk. Men det virker som om de fleste synes det er smålig,

Anonymous poster hash: 34ffb...960

Skrevet

Skrevet

Ble vist dobbeltpost. Når det er jul er det tanken som teller ikke prislappen. Enkelte mennesker ville vært mer fornøyd med å fått en gave som man har lagd selv. For eksempel strikket et par votter, lagd en kniv osv. Dessverre har mange unge mennesker i dette landet fått en forskrudd virkelighetsoppfatning av hva slags gaver man skal gi. Hvor ofte hører man ikke om folk i dette landet som tar opp forbrukslån for å kjøpe julegaver, eller som betaler ned lån på gaver de kjøpte i fjor? Personlig synes jeg at man skal gi gaver etter det budsjettet man har. Jeg er student, og jeg gir ikke gaver som er dyrere enn det jeg har råd til. Jeg har alt det jeg trenger, og det jeg trenger kjøper jeg selv.

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Man gir etter evne og lyst.

Vi gir min søster og hennes familie mye dyrere gaver enn de gir til oss. Vi har det mye romsligere økonomisk og kjøper det vi syns er perfekt til dem.

Bryr meg ikke noe om at de gir for mindre til oss. De gir gjennomtenkte gaver, som absolutt settes pris på.

Edith: må legge til at jeg hadde blitt lei meg om de hadde kjøpt dyrere gaver, og dermed blakket seg på oss.

Endret av Magdalene
Skrevet

Vi har litt av samme greie.

Jeg ønsker ikke å bruke masse tusen på gaver. I år hadde vi 20 gaver vi ga og snitt prisen har nok vært på ca 200 kr. Men jeg har vært heldig å funnet noen meget gode tilbud (en fordel med å være sent ute) og i tillegg har jeg strikket en del så prisen jeg har betalt er ikke så høy, men prisen hvis jeg skulle kjøpt det som ferdig produkt hadde vært mye høyere.

Vi har blant annet noen tantebarn som vi prøver å legge oss på max 250 kr stk. Fra deres far har det ihvertfall kommet en gave til vårt ene barn til mye høyere pris. Så selv på akkurat samme gave til vår unge, og den kostet ca 500 kr. Jeg synes det er litt ekkelt at vi gir for så mye mindre. Men vi har gitt til ca samme verdi bestandig, så de burde vite ca hvor vi ligger. Tenker derfor at de selv velger å kjøpe for mer enn oss.

Bursdagsgaver til barna i familien legger vi gjerne litt mer i, men bursdagene er mer spredt, så det blir ikke så mange penger ut i samme mnd.

Anonymous poster hash: 25afe...dfd

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Jeg strikket sokker til min bror og fikk en dyrere gave tilbake. Sokkene kostet rundt 50 kroner og gaven hans opp mot 500. Vi ble like glad for hverandres gaver fordi det er gitt av hjertet og tanken bak er det om teller i vår familie. Dere skal ikke ha dårlig samvittighet, julen skal være en glede og ikke en "prisbytting". :) Håper dere hadde en koselig feiring, ikke bruk energi på å tenke over det, og nyt romjulen sammen. Fortsatt god jul! :)

Skrevet

Dersom dette har vært slik i flere år, så vet jo familien din hvor prisen ligger. Dersom de surmuler på dette, så er de smålige. Men det er mulig at de bare ville vise en fin gest uten å tenke på pris. Kanskje de kom over denne gaven og tenkte at den var perfekt, litt dyr, men skitt au.

Anonymous poster hash: a7c9d...e1e
Skrevet

Takk for tilbakemeldingene jeg har fått. Jeg vet jo at dere har rett, men føler nok litt på det. Vi skal i selskap sammen til nyttår, og da må man jo pent takke for gavene, og det kommer vi helt klart til å gjøre. Men kjenner at jeg er redd det blir litt kleint liksom, men det er nok bare fra vår side, det er ikke sikkert de tenker slik i det hele tatt. Og gaven var veldig fin den, og den settes pris på :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...