Gå til innhold

Toksoplasmose i kalkun og kylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å google meg til svaret men får ikke noe konkret svar.

Finnes det tokoplasmose bakterier i norske kyllinger og kalkuner? Eller er det bare salmonella som er skummelt her?

Anonymous poster hash: 84d85...d5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toksoplasmose er ikke en bakterie, men en parasitt. Jeg ville ikke bekymret meg for smitte med toxoplasma gondii fra fugl i norge.

Anonymous poster hash: b44e8...c8d

Skrevet

Toksoplasmose er ikke en bakterie, men en parasitt. Jeg ville ikke bekymret meg for smitte med toxoplasma gondii fra fugl i norge.

Spiste nemlig kalkun i går, sånn stor hel. Og så etterpå at den var litt rød innerst ved beina. Tror ikke jeg spiste noe kjøtt som var rødt, men blir jo bekymret.

Tror den var frossen først, men vet ikke da vi var på besøk og fikk dette servert.

Skrevet

nei.

Anonymous poster hash: bea9f...5a0
Skrevet

Spiste nemlig kalkun i går, sånn stor hel. Og så etterpå at den var litt rød innerst ved beina. Tror ikke jeg spiste noe kjøtt som var rødt, men blir jo bekymret.

Tror den var frossen først, men vet ikke da vi var på besøk og fikk dette servert.Anonymous poster hash: 84d85...d5a

Toxoplasma er ikke bekymringen da. Det er mye større sannsynlighet for smitte med campylobacter eller salmonella, men sannsynligheten er veldig liten.

Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Har prøvd å google meg til svaret men får ikke noe konkret svar.

Finnes det tokoplasmose bakterier i norske kyllinger og kalkuner? Eller er det bare salmonella som er skummelt her?

Vi har ikke salmonella i Norge heller så trenger ikke bekymre deg så mye for det heller :)

Anonymous poster hash: 0995e...437

• Liker 1
Skrevet

Det er evt ESBL du skal bekymre deg over i norsk kylling og kalkun.

Det er en antibiotikaresistent bakterie, som finnes i 30% av kylling/kalkun.

• Liker 1
Skrevet

Det er evt ESBL du skal bekymre deg over i norsk kylling og kalkun.

Det er en antibiotikaresistent bakterie, som finnes i 30% av kylling/kalkun.

Når kjøttet er tilberedt av andre og varmebehandlet så er dette ikke noe å bekymre seg for, heller. Det samme gjelder samonella. Blir drept ved varmebehandling. Kalkun blir alltid litt rød innerst ved beinet på fulglens lårbein.

Anonymous poster hash: b2bb4...887

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...