Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det vanlig at spebarn begynner å få tenner? Ei venninne av meg fikk en sønn i slutten av mai og fortalte meg at guttungen nå hadde begynt å få sin første tann. Synes det var litt tidlig, men tenkte som så at "hennes unge" er jo alltid lenger frem en andre på samme alder. (Mamma'n som legger til å trekker fra utfra det som virker best mht ungens utviklig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det e veldig forskjellig. Noen blir faktisk født med tenner. Min sønn fikk sin første tann da han var 11 måneder.

Gjest lilletroll
Skrevet

Som Pet sier er det VELDIG individuellt. Tror dattera vår var....tja....11 mnd hun også....men det er sent, da....det vanligste er vel at første tann kommer fra 4-6 mnd tror jeg, men som Pet også sier, noen kan faktisk være født med tenner.....

Skrevet

Skjønner det er store variasjoner her ja.. Hva er "normalen" da... Rundt 1/2 år?

Gjest Anonymous
Skrevet

Dattera mi var 5 mnd.....men venninda mi sin datter ble født med tenner og jeg må innrømme at det var litt snålt å se en nyfødt med tenner :-) .....hun var utrolig søt :)

Skrevet

Min lille fikk tenner da han var ca 7 mndr, mens sønnen til venninnen min fikk da han var tre mndr. Så det er store forskjeller og alt er vel normalt.

Nå er min lille blitt 13 mndr og har fått 11 tenner, inkl tre jeksler :wink:

Skrevet

Eldstemann fikk første tann da han var åtte mnd. Veslejenta er nå syv, og det ser ut til at de kommer snart.

MEN på begge to så var de mye sikling rundt to-tre mnd. alder. Det samme gjaldt de andre barna i barselgruppa. Dette fikk de fleste til å tro at tennene kom. Men siklinga stoppet opp, og tennene lot vente på seg for alle sammen.

Men noen får det jo i den alderen, ten at det trenger å bety noe som helst vedrørende hvor tidlig de er ute på andre områder.

Men dersom moren ammer så tenker jeg bare stakkars henne dersom tennene kommer så tidlig. :)

Skrevet

Vår datter fikk sin første tann da hun var 6 mnd. Sønnen vår hadde to tenner før han var 4 mnd, så det er store forskjeller. Han hadde 8 tenner før han var 6 mnd. Nå er han snart 10 mnd men har fortsatt "bare" 8 tenner.

Gjest Primula
Skrevet

Jeg synes to måneder høres veldig tidlig ut..men som sagt tidligere så er det store forskjeller. MIn datter fikk en liten hvit prikk i munnen da hun var nesten to måender. Jeg spurte helsesøster hva det kunne være, og hun var helt sikker på at det var en tann. Jeg tvilte egentlig litt på det siden hun ikke hadde fylt to mnd enda, og dessuten var prikken på siden, ikke midt foran der de første tennene vanligvis kommer. Etter ca to uker forsvant prikken... Og den først tanna dukket opp da hun var 6 mnd.

Skrevet

Det varierer jo veldig.

Jeg fikk min første tann da jeg var 3 mnd, datteren vår fikk de to første da hun var 6 måneder. (I boken jeg fikk på sykehuset, sto det at de første tennene dukket opp rundt 6 mnd alderen, men at det kunne variere veldig.

Nå er datteren vår snart to, og holder på å få 4 tenner samtidig. Når de er ute har hun 16 tenner...

Skrevet

Min vennindes sønn fikk tann bare en uke gammel.

Mine var rundt åtte mnd begge to. Forøvrig er det bedre jo senere tennene kommer.....

Gjest Primula
Skrevet

Mine var rundt åtte mnd begge to. Forøvrig er det bedre jo senere tennene kommer.....

Jeg er ikke så sikker på det. Mitt tantebarn fikk ikke tenner før hun var 1 år. Da hadde hun tygd så mye på gommene at de var blitt veldig harde. Dermed var det enda vondere for henne da tennene kom ut. Men ulempen er jo hvis barnet biter i brystet når det blir ammet...

Skrevet

Dess lengre tid det tar før tennene kommer, jo bedre bevares de. Jo senere melketennene kommer jo senere kommer tennene man skal ha resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...