AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #1 Skrevet 24. desember 2014 Lurer på ca hvor mye penger dere bruker i mnd/året på hunden deres? Jeg har tenkt lenge på å skaffe meg en pomeranian, men vil jo gjerne prøve å planlegge litt budsjettmessig også. Har aldri hatt hund, så aner ikke hvor mye penger jeg kan regne med å bruke på hunden. Anonymous poster hash: 2607d...75b
Frk.K Skrevet 24. desember 2014 #2 Skrevet 24. desember 2014 (endret) Obligatorisk? Rundt 800 kr mnd, for mat og forsikring. Men "uobligatorisk"? Så mye mer fordi jeg kjemmer han bort på bein, snop, griseører, leker og mye annet av utstyr som egentlig ikke er nødvendig men greit å ha! Men I året? 800 x 12=9600 kr. + veterinær utgifter 1-2 ganger i året. Usikker på pris der. Også må man regne med uforutsette veterinærregninger pga skader eller sykdommer som kan oppstå. Det kommer også an på hvilket for man bruker til den og hvilke forsikring man går for. Etterhvert vil den kreve nytt utstyr fordi at annet er slitt / ødelagt osv. Endret 24. desember 2014 av Frk.K
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har to stk og i år har jeg brukt 20.000 kr. Det er inkl en hofte ut av ledd hos den ene hunden. Anonymous poster hash: 6ce13...358
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 Med en Pomerian ville jeg investert i flere skikkelig hundekurs og bjeffehalsbånd til 1500,- i tillegg til normal startpakke. Ikke for å være ekkel, assa. Det er søte hunder men de bjeffer og gneldrer på alt hele tiden. Lurt å forebygge.Anonymous poster hash: 09842...ed8 2
Frk.K Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 (endret) Med skikkelig oppdragelse og stimulering både fysisk og psykisk så er de greie hunder de også. Mange behandler små-hunder som babyer og setter ingen grenser å tror at de ikke krever stimulering.. Derfor kjeder de seg ofte å derfor får ut energi ved å bjeffe. De som mange andre hunder, burde også ha MINST tre turer om dagen hvor èn av disse turene varer minst en time. Endret 31. desember 2014 av Frk.K 2
Gjest Jessica-Oslo Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Det blir en del årlig med veterinær, mat, godbiter, leker, utstyr... i mitt tilfelle måtte jeg investere i større bil pga hundens størrelse.. han er dyyyr Hahaha.. Jeg har ingen tall på akkurat hva en hund koster, har hatt en hund på str med pomeranian tidligere. Men de er i hvert fall dyrere enn man i utgangspunktet ser for seg.. det skal være sikkert! Lykke til TS!
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Kommer an på hvor stor den er, hva og hvor mye den spiser, hvor ofte den er syk, om den er forsikret eller ikke, hvor mange leker, godbiter, bånd, seler og annet stæsj du kjøper til den, om du skal ha den med deg og betale for den på buss/tog/fly, om den tygger mye på ting i leiligheten som må erstattes (valper gjør ofte dette), om du skal gå kurs, drive med utstilling/konkurranser osv, om du er med i NKK eller raseklubber... Alt koster, men man klarer det hvis man vil! Jeg jobber bare 50% og har en inntekt på 13 000 i mnd og klarer helt problemfritt å holde en hund på 32 kg En 80 hund tror jeg derimot ikke jeg hadde klart å fôre hehe. Anonymous poster hash: 4b468...d50
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Med små hunder skal man alltid ha minst 5000kr i baklomma, de er så utsatt for tannsykdommer osv, eller man skal i det minste ha mulighet til å punge ut med et par tusen.. Med en på 6 kg, bruker jeg minst 500kr i måneden på mat, pga hun har så mye tannstein som krever spesialfôr.. Forsikring, rundt 2-300kr i mnd. Godbiter, har jeg satt en grense på 1-200kr i mnd. Tannkrem/utbytte av tannbørste, 100kr i mnd. Generell helsesjekk + fjerning av tannstein/skikkelig tannpus 1-2 ganger i året, 5500kr tilsammen her i området. Hund er ikke billig!! Anonymous poster hash: 27f75...405
Favole Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Faste utgifter for to hunder: mat for ca 4000 kr pr år, forsikring for ca 5000 pr år, vaksiner ca 800 kr (om du er ofte i Sverige og har med hund må du legge til utgifter for ormekur ved hver tur). Helsetester som røntgen av hofter, albuer og øyelysing er vel på ca 3-4000 totalt, men det er en engangsutgift når hunden er ca ett år. Vet ikke om det er andre undersøkelser som bør gjøres på den rasen, som f.eks av knær? Nå som hundene ikke vil ha behov for nytt utstyr pga endring i størrelse bruker jeg ikke mye på nytt utstyr, kanskje 1000 kr i året totalt. I tillegg kommer alt uforutsett som f.eks veterinær (er du ekstra heldig må du innom helg eller helligdag med tilhørende tillegg ). Den siste mnd har jeg brukt ca 5000 kr uforutsett i undersøkelser og behandling på ene hunden, like over nyttår må jeg nok ut med tilsvarende. Forhåpentligvis vil forsikringsselskapet dekke noe av det, så er det en ting du IKKE må knipe inn på er det nettopp forsikring, du vet aldri om du får behov for det Jeg tror man kan sjekke på f.eks Agria sine sider hva det vil koste å forsikre den aktuelle rasen, så det kan du jo evt undersøke i forkant. Som nevnt over kommer også evt. klubbtilknytning, utgifter i forbindelse med kurs, utstilling og andre konkurranser om det er aktuelt. Det koster sitt å ha dyr, så ta heller litt i når du ser over hva du kan ha råd til. Akutte ting kan skje, og det blir ofte dyrt. Standardutgiftene merker jeg fint lite til, og hadde jeg ikke hatt hunder hadde nok de pengene gått til noe annet ræl.
Ryvita Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Bruker ca 600 pr hund i mnd i mat og forsikringer. Så går det endelig tusen i kurser, utstyr og konkurranser i året men det er jo frivillig. har alltid muligheten til å bruke 20-30 000 på eventuelle ting forsikring ikke dekker om uhellet er ute.
Maddy25 Skrevet 26. desember 2014 #11 Skrevet 26. desember 2014 Vi har en liten hund på str. med en Pomeranian. Betaler 197,- i forsikring og i underkant av 200,- i mat. Har et begrenset budsjett til tyggebein og godbiter. Det er en liten hund, så et griseøre varer rimelig lenge Så kommer årskontroller og uforutsette ting i tillegg. Vi har ennå ikke hatt noen urforutsette dyrlegebesøk, heldigvis. Tyggebein, godbiter, mat og bæsjeposer kjøpes på nett, det lønner seg. Lykke til TS
Nutz Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Vi har en liten hund på str. med en Pomeranian. Betaler 197,- i forsikring og i underkant av 200,- i mat. Har et begrenset budsjett til tyggebein og godbiter. Det er en liten hund, så et griseøre varer rimelig lenge Så kommer årskontroller og uforutsette ting i tillegg. Vi har ennå ikke hatt noen urforutsette dyrlegebesøk, heldigvis. Tyggebein, godbiter, mat og bæsjeposer kjøpes på nett, det lønner seg. Lykke til TS Hvor på nett kjøper du som er billigere enn f.eks xxl?
Frk.K Skrevet 26. desember 2014 #13 Skrevet 26. desember 2014 Hvor på nett kjøper du som er billigere enn f.eks xxl? eBay
Maddy25 Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Hvor på nett kjøper du som er billigere enn f.eks xxl? Jeg pleier å handle fra https://animail.no/. Vet ikke hva slags for og priser de har på xxl riktignok. Men jeg kjører på kornfritt for, type Acana, Ziwi Peak o.l. Det blir lav kostnad når hunden er så liten. Hunderposer kjøper jeg billigste sort, store nok for vår. Hvis jeg kjøper tre ruller av gangen blir det ekstra billig. Også kan jeg handle gjennom Kickback.no der og får tilbake noen prosenter. I tillegg har jeg Ikano Visa kort som gir 15% rabatt foreløpig i hvertfall. Over 600,- er det 29,- i frakt og over tusen er det fraktritt. Levert på døren Men vi har også 3 marsvin som jeg handler til, så det er lett å fylle opp. Endret 26. desember 2014 av Maddy25
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Siden du bor i leilighet bør du i alle fall sørge for at det ikke er en rase som bjeffer i tide og utide! Det er ikke noe som er mer irriterende enn en hund som bjeffer i naboleiligheta. Jeg bor i blokk og her ble naboen pålagt å fjerne hunden fordi den bjeffet når eier var på jobb. Så det er bud 1. om det skal gå bra. Anonymous poster hash: 21baf...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #17 Skrevet 27. desember 2014 Du må regne med mer når hunden blir gammel. Da går forsikringssummen ned, og en ellers frisk hund kan bli uventet syk. Før når hunden min var i sin prime time brukte jeg ca 20000-25000 i året på forsikring, mat, leker, vetrinær, vaksiner. Nå med årene har hunden fått lavt stoffskifte og allergi, noe som merkes påutgiftene. Han får dn vaksine som koster ca 8000 i året, medisiner, godbit til medisinene, spesialshampoo for allergi og spesialmat. Blodprøver annenhver måned, da kommer vetrinærregningen på ca 1500-1800 kr. Får igjen ca 10000 i året på forsikringen, det inkludert er jeg nok godt oppe i 30000-40000 i året på hunden! Det er verdt det, han har det godt og jeg elsker han virkelig. Men må innrømme at jeg ikke tenkte så langt når jeg skaffet meg valp. Dette er også en liten hunderase det er snakk om. Anonymous poster hash: 6ed27...291 1
Surriball Skrevet 29. desember 2014 #18 Skrevet 29. desember 2014 Jeg betalte 12000 for valp, og 2000 for 12 ukers sjekk og vaksiner (ja, veterinær og vaksiner er svindyrt). Tror vi kjøpte bilbur for 1500 og hundeseng for 400. Det var engangsutgifter. I tillegg kommer jeg nok til å bruke 2-4000 på kurs og klubbmedlemsskap i året, for sånt er gøy. Blir sikkert en utstilling i året også, og hvor mye koster det per gang? 250-400kr pluss reise? Mat, hundeposer, godbiter, forsikring... mellom 500 og 800 i måneden, kanskje? Ellers kjøper jeg ikke så mye leker osv. Hadde en del fra før og kjøper gjerne på plantasjen, europris og biltema. Jeg kjøper ikke dyrt utstyr til en voksende valp, dessuten synes jeg kvaliteten er ok Likevel, summa summarum er det ikke gratis å ha hund akkurat. Og nå har jeg ikke regna med uforutsette utgifter som veterinær ved sykdom, møbler osv som må erstattes pga. en valp som tygger og tisser på ting, osv osv.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #19 Skrevet 29. desember 2014 Det har blitt endel. Han kostet 14k, så er det veterinær, forsikring, valpekurs, grunnkurs, kennel i sommer og nå i jula. Vom og hundemat og leker og senger og refleksvester og trekksele og annet utstyr. Har sikkert brukt 30k på 1,5 år.. Anonymous poster hash: 48123...8c0
For the ladies Skrevet 29. desember 2014 #20 Skrevet 29. desember 2014 Føler ikke jeg bruker så mye på min mops. Betaler vel noen tusen i forsikring, 2500 eller 3500,- i året. Så er det mat, å en stor pose varer vel cirka 2mnd tror jeg, å den koster vel rundt 600,- Så veterinærkostnader som vaksiner og eventuelt skader etc. Men tror ikke jeg bruker mer enn kansje 2000,- sånn cirka gjennomsnittlig på det. Så kommer jo sele, leker og godteri utenom, men der er det jo veldig stor forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå