Gå til innhold

Kopisperre på "CDer."

Bokalven

Anbefalte innlegg

I april i fjor hadde NRKs tvprogram FBI en sak om kopisperre på CDer.

FBI, forbrukermyndighetene og plateselskapene har fått en rekke henvendelser fra folk som misliker kopisperrer på CD-ene. Mange har også problemer med å få spilt musikken på CD- og DVD-spillere samt på sine egne datamaskiner.

Hele saken:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2661271.html

I dagens utgave av Aftenposten kan man lese følgende:

Stadig flere musikkplater får kopisperre. Nils Erik Woldseth fikk stereoanlegget sitt ødelagt av en plate med slik sperre.

Hele saken:

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...ticle837685.ece

Jeg synes det er horribelt at selskaper kaller disse platene CDer, noe de strengt tatt ikke er, for ikke å snakke om at de ikke tar sine kunder mer seriøst! Selv styrer jeg bevisst unna slike plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

De fatter ikke enda at de bare skyter seg selv i foten. Resultatet med kopisperre, blir at man ikke gidder å kjøpe og heller laster det ned fra nettet... :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fatter ikke enda at de bare skyter seg selv i foten. Resultatet med kopisperre' date=' blir at man ikke gidder å kjøpe og heller laster det ned fra nettet... :-x[/quote']

:Nikke: :Nikke: :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Og at de tror den faktisk funker er jo også helt bak mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg kjøper konsekvent ikke CD'er med kopisperre, men laster heller ned fra nettet. Og hvem taper på det?

Jeg vil ha et produkt jeg kan spille på pc'n, i bilen og i cd-spilleren uten å risikere at noe blir ødelagt eller at den ikke funker. Synes kopisperre er frekt :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Her er en artikkel om en student i Lillehammer måtte betale 100 000 får å ha linket til napster på studentoppgaven sin. Saksomkostningene, som ikke står i denne artikkelen, ble på 1 000 000 som de som saksøkte han måtte betale.

http://www.cd-rw.org/news/archive/3737.cfm

Greit nok at de ikke åpent er for nedlastning på nettet, men å saksøke vanlig folk for et stort beløp uten grunn som jeg ser det. Klarer enda ikke å se at linking til napster skulle være ulovlig, men mulig jeg er dum.

Vi har jo mange eksempler på at dem saksøker barn (eller rettere sagt foreldrene) for at dem har lastet ned noen få sanger. Nå har retten i USA slått fast at dem ikke har rett til å få noen opplysninger om IP-adressene hos ISP, så jeg sier HA HA. Det er kun politiet som har, og forhåpentligvis har dem bedre ting å gjøre enn å ta 12-åringer som laster ned en sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også iritert meg noe sinnsykt over kopisperre. Dersom jeg f.eks finner en låt på en cd som jeg har lyst til å danse til pleier jeg gjerne å kopiere låta inn i et lydprogram som jeg har på pc'en min, for dernest å klippe den opp i mindre deler som jeg limer inn etter hverandre slik at jeg får f.eks 1 min. av en låt som gjentar seg 10 ganger etter hverandre i ett og samme spor. Dette brenner jeg så inn på en "trenings cd", og det er helt genialt når jeg f.eks skal lære en dans videre til en gruppe nybegynnere som har behov for masse repetisjoner for at bevegelsene skal sitte. I tillegg vil jeg gjerne ha muligheten til å gjøre om en låt til mp3 og kopiere den inn på min mp3 spiller så jeg kan ha den med på bussen, når jeg sykler etc. etc. Til sist: Hvis jeg skal opptre et sted vil arrangøren gjerne lage en felles cd hvor alle låtene det skal danses til kommer fortløpende. Arrangøren vil da få med seg alle låtene på en slik cd, untatt min -fordi jeg har cd med kopisperre. Ofte må jeg også sende fra meg låta opptil flere uker i forkant slik at arrangøren kan planlegge arrangementet, lyd/lys osv. Dermed må jeg sende fra meg mitt eneste eksemplar av låta, og jeg har til eks. ikke noe eksemplar igjen som jeg kan trene til osv.

Ufattelig iriterende!! Jeg har jo betalt for musikken, da må jeg vel kunne få bruke den også!!

Derfor unngår jeg cd plater med kopisperre -men: Når man f.eks kjøper en cd, hvordan kan man vite om det er sperre på den eller ikke før man kommer hjem, bryter forseglinga og faktisk forsøker å kopiere plata?

Nelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor unngår jeg cd plater med kopisperre -men: Når man f.eks kjøper en cd' date=' hvordan kan man vite om det er sperre på den eller ikke før man kommer hjem, bryter forseglinga og faktisk forsøker å kopiere plata?[/quote']

CD'en skal vera merka - eller i det minste: CD'ar med kopisperre har ikkje lov å bruke det compact disc-merket.

(Meinar eg leste at i Tyskland kallar dei kort og godt desse CD-liknande greiene "øydelagd CD" - grei praksis i alle fall :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg f.eks finner en låt på en cd som jeg har lyst til å danse til pleier jeg gjerne å kopiere låta inn i et lydprogram som jeg har på pc'en min, for dernest å klippe den opp i mindre deler som jeg limer inn etter hverandre slik at jeg får f.eks 1 min. av en låt som gjentar seg 10 ganger etter hverandre i ett og samme spor. Dette brenner jeg så inn på en "trenings cd", og det er helt genialt når jeg f.eks skal lære en dans videre til en gruppe nybegynnere som har behov for masse repetisjoner for at bevegelsene skal sitte.

Ikke sant? Eller bare det å lage sikkerhetskopi av CDene sine! Og hva med å bevare musikken for ettertiden? Nei, de er ikke riktig nagla, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...