Tabris Skrevet 30. desember 2014 #81 Skrevet 30. desember 2014 (endret) Det er smått morsomt å se hvor rasende (pun intended) mange rasehundforkjempere blir av at noen avler på blandinger. Det mest latterlige argumentet er at man "ikke vet hva man får", og at man bør holde seg til renraser slik at foreldrene er friske. Så lenge oppdretter bruker friske og sunne hunder å avle på så kan slike blandinger være akkurat like bra som renrasede hunder. Og tro det eller ei, de som avler blandinger vil også ha friske dyr!!! Tenk det! Så helseattest foreligger på begge foreldre. Hva gjenstår av argumenter da?Anonymous poster hash: c81e4...202 Masse argumenter gjenstår. Man vet ikke hva man fordi man vet ikke hvilken vei blandingen slår ut. Blir valpene mest lik mor eller far? Hvor mye vet man om mor og fars søsken og deres helsestatus? Hvilke helseproblemer blir arvet til valpene? Og hvis disse valpene avles videre på, så mister man helt oversikten over helsestatus på linjene. Når man avler inn puddel, så vet man heller ikke hvilken pels valpene får. Noen ganger kan det bli et helskike å holde. Mitt inntrykk er heller ikke at de som parrer designervalper har satt seg så veldig inn i genetikk. Det er mer det at deres hund er søt og snill, og naboens hund er også søt og snill, så da får man valper på dem. Hvis man da gir dem et kult designernavn og skriver i annonsen at de er "barnevennlige" og "allergisikre", så kan man tjene mange tusen kroner per valp. Jeg er ikke "rasehundforkjemper", slike betegnelser er så tåpelige. For min del ville jeg gjerne sett at man blandet flere av rasene i dag for å få bedre genpool og mindre sykdommer. Men det må gjøres planlagt, med et langsiktig mål og med svært god kunnskap om linjer og genetikk. Endret 30. desember 2014 av Tabris 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #82 Skrevet 30. desember 2014 Masse argumenter gjenstår. Man vet ikke hva man fordi man vet ikke hvilken vei blandingen slår ut. Blir valpene mest lik mor eller far? Hvor mye vet man om mor og fars søsken og deres helsestatus? Hvilke helseproblemer blir arvet til valpene? Og hvis disse valpene avles videre på, så mister man helt oversikten over helsestatus på linjene. Når man avler inn puddel, så vet man heller ikke hvilken pels valpene får. Noen ganger kan det bli et helskike å holde. Mitt inntrykk er heller ikke at de som parrer designervalper har satt seg så veldig inn i genetikk. Det er mer det at deres hund er søt og snill, og naboens hund er også søt og snill, så da får man valper på dem. Hvis man da gir dem et kult designernavn og skriver i annonsen at de er "barnevennlige" og "allergisikre", så kan man tjene mange tusen kroner per valp. Jeg er ikke "rasehundforkjemper", slike betegnelser er så tåpelige. For min del ville jeg gjerne sett at man blandet flere av rasene i dag for å få bedre genpool og mindre sykdommer. Men det må gjøres planlagt, med et langsiktig mål og med svært god kunnskap om linjer og genetikk. Jeg skjønner. Men hvorfor denne overbevisning om at de som avler "motehunder" ikke tenker som deg? Er de automatisk griske og inhumane og uten tanke på genetikk fordi de har valgt å avle blanding? Når de avler på friske renrasede individer? Jeg snakker ikke om andre og tredje generasjons blandinger på kryss og tvers. Jeg snakker om en frisk renraset hund og en annen frisk renraset hund, med friske slekter. Og at det finnes rasehundforkjempere trenger du ikke nekte på. Jeg sier ikke at du er det :-) Anonymous poster hash: c81e4...202
Tabris Skrevet 30. desember 2014 #83 Skrevet 30. desember 2014 (endret) Jeg skjønner. Men hvorfor denne overbevisning om at de som avler "motehunder" ikke tenker som deg? Er de automatisk griske og inhumane og uten tanke på genetikk fordi de har valgt å avle blanding? Når de avler på friske renrasede individer? Jeg snakker ikke om andre og tredje generasjons blandinger på kryss og tvers. Jeg snakker om en frisk renraset hund og en annen frisk renraset hund, med friske slekter. Og at det finnes rasehundforkjempere trenger du ikke nekte på. Jeg sier ikke at du er det :-)Anonymous poster hash: c81e4...202 Fordi det viser igjen i annonsetekster, hvorfor de parres samt at jeg selv har snakket med flere av dem. Å avle seriøst krever inngående kunnskap om genetikk og linjer, samt en langsiktig plan med eget avl. Jeg tviler sterkt på at det er særlig mange poo-blandinger hvor eier har tenkt gjennom noe slikt ordentlig. Det viser igjen i argumentene som kommer og teksten som fremlegges i annonsene. Det holder ikke at foreldredyrene er friske. De må også testes for de arvelige sykdommene som ligger i begge rasene, samt man bør se på søskenen til avlsdyrene og eventuelt andre avkom. Ved blandingshunder mister man fort kontrollen fordi det ikke er stamtale og registrering, og man vet dermed lite om helsestatus, helsesjekker og mentalitet på disse. Endret 30. desember 2014 av Tabris 3
Wildberry Skrevet 31. desember 2014 #84 Skrevet 31. desember 2014 Jeg skjønner. Men hvorfor denne overbevisning om at de som avler "motehunder" ikke tenker som deg? Er de automatisk griske og inhumane og uten tanke på genetikk fordi de har valgt å avle blanding? Når de avler på friske renrasede individer? Jeg snakker ikke om andre og tredje generasjons blandinger på kryss og tvers. Jeg snakker om en frisk renraset hund og en annen frisk renraset hund, med friske slekter. Og at det finnes rasehundforkjempere trenger du ikke nekte på. Jeg sier ikke at du er det :-)Anonymous poster hash: c81e4...202 Tabris har allerede sagt det meste, jeg ville bare påpeke at i hundeverden er "frisk" et relativt begrep. En hund som har gjennomgått sin årlige vet-sjekk og ikke har symptomer på noe vil de fleste hundeeiere regne som friske. Meg inkludert! Problemet er at dette ikke er godt nok i avl. Hunder blir ofte avlet på mens de er såpass unge at symptomer på nedarvede sykdommer og svakheter ikke nødvendigvis har dukket opp enda. De fleste raseklubber har helstetester de krever at blir gjort før hunder brukes i avl, og har ofte anbefalte tester i tillegg. Røntgen, øyelysning, DNA tester, osv. Dette er forsåvidt ikke bare et problem med blandinger, det er et problem ved useriøs avl generelt sett, men det går igjen i blandingsavl. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå