AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #61 Skrevet 28. desember 2014 hvordan i svarte trur du en hunderase blir til da? Jo, to eller flere raser blir blandet sammen! Trur du alle "renraset" hunder ble skapt slik som de er, den dagen vi mennesker ble til? NEI! At du ønsker å støtte de som avler frem syke hunder fordi snuten skal være så kort som mulig, eller hode så lite som mulig, fordi det er søtt.. ja da får du ta veterinærregningen og pakke den der hvor solen skinner og hold kjeft. Og attpåtil betale de smør på flesk og hele grisen for noe som kommer til å være syk og dårlig i mange år og dø tidlig. Jeg støtter ikke slik oppdrett, å går heller for hunder som har blitt skapt via uhell. Blandingshunder er mye bedre enn reinraset hund. Anonymous poster hash: 0345d...bd7 Det er en subjektiv mening. Akkurat som om noen synes rasehunder er bedre enn blandingshunder. Så lenge det ikke føres statistikk på blandingshunder, eller at det helsesjekkes like mye som på rasehunder, så vet man aldri hva helsestatusen på de. Anonymous poster hash: 9b838...1d7 4
Skywise Skrevet 28. desember 2014 #62 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Jeg spør fordi jeg har lært (og leser) av rasebeskrivelser at Tornjak er en gjeterhund, og lurer derfor på hvor informasjonen er om at den ikke er dette? Det at raser er avlet både for vokt og gjeting er jo ikke unormalt, men jeg blir nysgjerrig når du sier så bastant at dette ikke er en gjeterhund, når det i FCI beskrivelsene er beskrevet som en gjeterhund - nærmere bestemt Bosnian and Herzegovinan - Croatian shepherd dog? Om man skal pirke, så ja, de samlet jo flokken og flyttet den rundt om. Men vokterhundenes hovedoppgave var å beskytte flokken mot rovdyr, de fungerer altså ikke som en border collie eller kelpie, som brukes til å gjete dyrene fra A til B og holde flokken samlet. Vokterhundene er store og tunge for å virke truende for rovdyr, de har derfor ikke fysikk til å gjete i ordets rette betydning. For at disse hundene skal fungere med dyreflokken alene, må faktisk dyrene ha anlegg for å holde seg samlet. En av grunnene til at vokterhunder i Norge ikke har vært noen suksess, er fordi norsk sau sprer seg for mye. De fleste hadde derfor en vokterhund som passet flokken, og en gjeterhund til å flytte flokken og i noen tilfeller holde den samlet. I Ungarn mener jeg Komondor (vokter) og Mudi (gjeter) ble brukt mye sammen. De fleste vokterhundene ligger under Gruppe 2 Pinscher, Schnauzer, Molosser og Sennenhunder, og ikke Gruppe 1 Bruks-, Hyrde- og Gjeterhunder, deriblant Tornjak. Dette gjør de fordi de er vokterhunder, og ikke gjeterhunder i ordets rette forstand selv om de kan misstolkes som det av rasestandard og navn. "Shepherd" på engelsk betyr jo "gjeter", og en gjeters (de menneskene som var gjetere) oppgave var jo ikke bare å flytte dyrene rundt og holde dem samlet, men også forsvare dem mot rovdyr. Derfor kan "shepherd" også brukes på raser som vokter dyrene, ikke bare de som gjeter dem i norsk betydning (bc, kelpie). En vokterhund vil derfor ikke kunne sammenlignes med en gjeterhund, da de vil være mye mer selvstendig, ikke lære kommandoer særlig raskt, ikke kreve like mye mosjon som mange av dem og ikke får gjeterhund-diller (gjeter barn, skygger, biler) men vokterhund-diller (vokter bil, barn, dør og forsvarer det i fullt alvor). Endret 28. desember 2014 av Skywise 1
Portvinpiken Skrevet 28. desember 2014 #63 Skrevet 28. desember 2014 Om man skal pirke, så ja, de samlet jo flokken og flyttet den rundt om. Men vokterhundenes hovedoppgave var å beskytte flokken mot rovdyr, de fungerer altså ikke som en border collie eller kelpie, som brukes til å gjete dyrene fra A til B og holde flokken samlet. Vokterhundene er store og tunge for å virke truende for rovdyr, de har derfor ikke fysikk til å gjete i ordets rette betydning. For at disse hundene skal fungere med dyreflokken alene, må faktisk dyrene ha anlegg for å holde seg samlet. En av grunnene til at vokterhunder i Norge ikke har vært noen suksess, er fordi norsk sau sprer seg for mye. De fleste hadde derfor en vokterhund som passet flokken, og en gjeterhund til å flytte flokken og i noen tilfeller holde den samlet. I Ungarn mener jeg Komondor (vokter) og Mudi (gjeter) ble brukt mye sammen. De fleste vokterhundene ligger under Gruppe 2 Pinscher, Schnauzer, Molosser og Sennenhunder, og ikke Gruppe 1 Bruks-, Hyrde- og Gjeterhunder, deriblant Tornjak. Dette gjør de fordi de er vokterhunder, og ikke gjeterhunder i ordets rette forstand selv om de kan misstolkes som det av rasestandard og navn. "Shepherd" på engelsk betyr jo "gjeter", og en gjeters (de menneskene som var gjetere) oppgave var jo ikke bare å flytte dyrene rundt og holde dem samlet, men også forsvare dem mot rovdyr. Derfor kan "shepherd" også brukes på raser som vokter dyrene, ikke bare de som gjeter dem i norsk betydning (bc, kelpie). En vokterhund vil derfor ikke kunne sammenlignes med en gjeterhund, da de vil være mye mer selvstendig, ikke lære kommandoer særlig raskt, ikke kreve like mye mosjon som mange av dem og ikke får gjeterhund-diller (gjeter barn, skygger, biler) men vokterhund-diller (vokter bil, barn, dør og forsvarer det i fullt alvor). Joda, jeg forstår alt det der. Jeg bare synes det var en veldig bastant måte å si at dette ikke er en gjeterhund. Så din kjennskap til rasen er altså at Tornjak ikke har noe gjeterinstinkt i seg i det hele tatt? Ingen "hase-napping" o.l. ?
Skywise Skrevet 28. desember 2014 #64 Skrevet 28. desember 2014 Joda, jeg forstår alt det der. Jeg bare synes det var en veldig bastant måte å si at dette ikke er en gjeterhund. Så din kjennskap til rasen er altså at Tornjak ikke har noe gjeterinstinkt i seg i det hele tatt? Ingen "hase-napping" o.l. ? Mitt lille inntrykk av Tornjak er at det ikke er så mye vokt igjen hos rasen generelt, selv om det er der. At det ikke finnes noen spor av gjetergreier på voktere kan jeg jo ikke si da min erfaring med voktere er minimal, så det kan godt være. Men ja, jeg er så bastant at jeg vil påstå at kjøper du vokterhund burde du bekymre deg mer for vokting av ting og forsvar av disse, enn hasenapping og skyggegjeting. Når en hund verken er plassert i Gruppe 1, har blitt brukt som en gjeterhund per dags definisjon tidligere, eller fungerer som det i dag, kaller jeg ikke det for en gjeterhund. Vokterhund er mer passende for disse rasene, fordi det har alltid vært hovedoppgaven deres og det de er bygget for og fungerer som.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #65 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har selv en cavapoo fra Kellys kennel og det er den mest kunnskapsrike kvinnen jeg har møtt, Hun vet så absolutt hva hun driver med når hun har krysset rasene. Min erfaring er at det er de ren rasede som har mest sykdommer her for folk bare avler avler og avler!!! Anonymous poster hash: 942d2...ea4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #66 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har selv en cavapoo fra Kellys kennel og det er den mest kunnskapsrike kvinnen jeg har møtt, Hun vet så absolutt hva hun driver med når hun har krysset rasene. Min erfaring er at det er de ren rasede som har mest sykdommer her for folk bare avler avler og avler!!!Anonymous poster hash: 942d2...ea4 En dame som kaller en blandingshund for hybrid er ikke mye kunnskapsrik og vet hva hun driver med.... Ikke minst den typiske skrive masse hun ikke kan love på hjemmesiden sin. Anonymous poster hash: 9b838...1d7 6
lovedrug Skrevet 29. desember 2014 #67 Skrevet 29. desember 2014 Blandinger er jo som regel friskere enn rasehunder,hadde gått for en blandingshund:)
Tabris Skrevet 29. desember 2014 #68 Skrevet 29. desember 2014 Blandinger er jo som regel friskere enn rasehunder,hadde gått for en blandingshund:) Det er en myte. 3
norw Skrevet 29. desember 2014 #69 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har selv en cavapoo fra Kellys kennel og det er den mest kunnskapsrike kvinnen jeg har møtt, Hun vet så absolutt hva hun driver med når hun har krysset rasene. Min erfaring er at det er de ren rasede som har mest sykdommer her for folk bare avler avler og avler!!! Anonymous poster hash: 942d2...ea4 Hun er ganske kunnskapsløs om hun bevisst avler fram disse blandingene og mener at det kan forsvares. Men å drive butikk har hun peiling på. 6
norw Skrevet 29. desember 2014 #70 Skrevet 29. desember 2014 Blandinger er jo som regel friskere enn rasehunder,hadde gått for en blandingshund Velg bare en blandingshund dersom det er en voksen hund som trenger et nytt hjem. Dersom man kjøper valper fra disse menneskene er man bare med på å opprettholde etterspørselen og man får ikke en slutt på dette. 2
Frk.K Skrevet 29. desember 2014 #71 Skrevet 29. desember 2014 Blandinger er jo som regel friskere enn rasehunder,hadde gått for en blandingshund:) Nei, det er de så absolutt ikke. Fatter ikke hvorfor denne myten fremdeles eksisterer. Bl.hunder er ikke like godt kartlagt på sykdommer og helsesjekker som renrasete er. 1
Wildberry Skrevet 29. desember 2014 #72 Skrevet 29. desember 2014 hvordan i svarte trur du en hunderase blir til da? Jo, to eller flere raser blir blandet sammen! Trur du alle "renraset" hunder ble skapt slik som de er, den dagen vi mennesker ble til? NEI! At du ønsker å støtte de som avler frem syke hunder fordi snuten skal være så kort som mulig, eller hode så lite som mulig, fordi det er søtt.. ja da får du ta veterinærregningen og pakke den der hvor solen skinner og hold kjeft. Og attpåtil betale de smør på flesk og hele grisen for noe som kommer til å være syk og dårlig i mange år og dø tidlig. Jeg støtter ikke slik oppdrett, å går heller for hunder som har blitt skapt via uhell. Blandingshunder er mye bedre enn reinraset hund. Anonymous poster hash: 0345d...bd7 Nei, rasehunder har ikke blitt til ved at en og annen oppdretter sitter rundt omkring å blander to raser. Det er en ganske heftig prosess med ekstremt mye planlegging og samarbeid. Det er ikke sånn at hvis nok folk blander cavalieren og puddelen, så vil de plutselig få status som rase fordi det er så mange av dem, som en del virker som tror. Og med disse puddelblandingene har det gått mote i hele greia, og blandingene koster faktisk ofte MER enn den renrasede puddelen, så det der med pris er litt utdatert. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #73 Skrevet 29. desember 2014 Blandinger er jo som regel friskere enn rasehunder,hadde gått for en blandingshund:) Haha, nå lo jeg godt. Om du blander en HD-golden og en våteksem-puddel får du ikke en frisk hund vet du. Det finnes syke og friske hunder både hos renrasede og blandede. Anonymous poster hash: 26e5e...cd9 4
Majott Skrevet 29. desember 2014 #74 Skrevet 29. desember 2014 hvordan i svarte trur du en hunderase blir til da? Jo, to eller flere raser blir blandet sammen! Trur du alle "renraset" hunder ble skapt slik som de er, den dagen vi mennesker ble til? NEI! At du ønsker å støtte de som avler frem syke hunder fordi snuten skal være så kort som mulig, eller hode så lite som mulig, fordi det er søtt.. ja da får du ta veterinærregningen og pakke den der hvor solen skinner og hold kjeft. Og attpåtil betale de smør på flesk og hele grisen for noe som kommer til å være syk og dårlig i mange år og dø tidlig. Jeg støtter ikke slik oppdrett, å går heller for hunder som har blitt skapt via uhell. Blandingshunder er mye bedre enn reinraset hund. Anonymous poster hash: 0345d...bd7 Hunderaser ble til via avl på bestemte egenskaper som passet til formålet. Der også helse var viktig, for hundene skulle fungere innen det de ble avlet til. Nå er det blitt sånn at avl på blandingshunder er bestemt av utseendet og eiers gevinst av penger. Hvor mye tror du en vanlig person uten særlig hundekunnskap tenker på helse og gemytt, når hun har en tispe og hann av noenlunde samme størrelse, og kan tjene penger på at de får søte valper? Tror du det jevnt over blir sunne og friske valper med et godt gemytt? Tror du "oppdretter" tenker på eller orker å sjekke stamtavler bakover og sidelengs for å finne ut om individene har arvelige sykdommer? Tror du "oppdretter" har sjekket ut arvelige sykdommer på egne hunder? Neppe! Jeg vil ha hundene mine lengst mulig, og velger derfor rasehunder der oppdretter har sjekket ut helse i flere ledd bakover. Samt gemytt. Jeg vil ha valp etter gjennomtenkte parringer sånn sett, og kjøper ikke valp fra en person som vil tjene penger på å avle populære blandinger. Jeg vil også ha hunder med forutsigbare egenskaper, sånn at jeg vet hva jeg får, og at jeg får det jeg vil ha i en hund. Det er også en grunn til å velge rasehund. 4
Majott Skrevet 29. desember 2014 #75 Skrevet 29. desember 2014 Les første post! Typen er liten og passer til leilighet, bryr meg svært lite om uteseende - hund er hund - jeg elsker dem. Har også hatt en hund før, men hun var stor! --- Gidder ikke å svare alle som "krangler" og diskuterer hundens "rase". Det er en ekte hund, selv om den er blandet. Jeg bryr meg hverken om dens utseendet eller om de er "luksushunder". Spurte konkret om noen hadde erfaringer med denne type hund, ikke om dere aksepterer dens eksistens. Takk til alle som hjalp! Hund er hund sier du. I den tro at det bare er størrelse og utseende som er ulikt? Jeg som har to hunder med helt ulike egenskaper er uenig i det. Mine er på samme størrelse, og de er ikke ulike av utseende heller, men de krever helt ulike ting av meg som eier. En hund med sterkt jaktinstinkt kan f.eks ikke slippes løs uten at den stikker av. En hund uten dette holder seg gjerne nært eier. En hund med mye vakt og skepsis mot fremmede (som Tornjak eller min Cane Corso), må være under kontroll når dere møter noen ute på veien eller i skogen. Dette er egenskaper som ikke kan trenes bort, og som innvirker på både hundeholdet og eiers liv. Derfor er det viktig å velge rase etter egenskaper som passer deg og ikke etter utseende. Jeg har også en Labrador, som er veldig lett å ha, ettersom han først og fremst er konsentrert om meg. Han kan gå løs alle steder, løper ikke etter syklister (jakt), og er omgjengelig mot alle vi møter (ikke vakt/vokt), men han holder seg til meg når vi møter folk på veien, fordi han er så førerorientert. Han er veldig enkel og grei i forhold til det jeg har vært vant til før, men samtidig trenger han mye mer trening enn f.eks en Cane Corso. Cane Corsoen jeg har nå, er veldig omgjengelig, men det skal lite til før hun reagerer med vakt/vokt, så hun kan ikke gå løs om vi kan møte andre. Da løper hun mot dem, er tøff i trynet og bjeffer, og kan også stille seg opp og være truende om hun føler for det. Folk blir skremt. Hun er Rottweiler++, og derfor må jeg passe på så hun er under kontroll. Når hun får hilse på folk, er hun så glad og blid, men inntil da kan hun være skremmende for mange. Jeg har også hatt en Cane Corso som ikke tålte fremmede i det hele tatt. Han var lydig, og gikk alltid pent ved siden av meg. Men kom fremmede for nært, altså innen 1 meter, så sa han kraftig fra. Han kunne ikke gå i by, eller der det var barn, så det var en begrensning fordi han hadde de egenskapene. Hadde vi besøk, måtte han være på et annet rom. Han skulle forsvare meg uansett, og tillot ingen å komme i nærheten. Hund er hund? Nei! De har sine ulike egenskaper. Og de preger hverdagen i større eller mindre grad. Derfor må du velge rase utfra hva du ønsker å ha og hva som passer for deg. En liten hund, f.eks Cavalier eller Puddel eller Cavapoo, som du kaller det, gir nok ikke de helt store utfordringene. Men jeg skriver dette fordi du også nevner Tornjak, og har tro på at det er det samme å ha som puddel. Hund er hund, liksom. Det er det ikke! 5
daemonia Skrevet 29. desember 2014 #76 Skrevet 29. desember 2014 Blandinger er jo som regel friskere enn rasehunder,hadde gått for en blandingshund:) Altså... HVORFOR får denne myten fortsatt leve? HVORFOR???? 1
serara Skrevet 29. desember 2014 Forfatter #77 Skrevet 29. desember 2014 Hund er hund sier du. I den tro at det bare er størrelse og utseende som er ulikt? Jeg som har to hunder med helt ulike egenskaper er uenig i det. Mine er på samme størrelse, og de er ikke ulike av utseende heller, men de krever helt ulike ting av meg som eier. En hund med sterkt jaktinstinkt kan f.eks ikke slippes løs uten at den stikker av. En hund uten dette holder seg gjerne nært eier. En hund med mye vakt og skepsis mot fremmede (som Tornjak eller min Cane Corso), må være under kontroll når dere møter noen ute på veien eller i skogen. Dette er egenskaper som ikke kan trenes bort, og som innvirker på både hundeholdet og eiers liv. Derfor er det viktig å velge rase etter egenskaper som passer deg og ikke etter utseende. Jeg har også en Labrador, som er veldig lett å ha, ettersom han først og fremst er konsentrert om meg. Han kan gå løs alle steder, løper ikke etter syklister (jakt), og er omgjengelig mot alle vi møter (ikke vakt/vokt), men han holder seg til meg når vi møter folk på veien, fordi han er så førerorientert. Han er veldig enkel og grei i forhold til det jeg har vært vant til før, men samtidig trenger han mye mer trening enn f.eks en Cane Corso. Cane Corsoen jeg har nå, er veldig omgjengelig, men det skal lite til før hun reagerer med vakt/vokt, så hun kan ikke gå løs om vi kan møte andre. Da løper hun mot dem, er tøff i trynet og bjeffer, og kan også stille seg opp og være truende om hun føler for det. Folk blir skremt. Hun er Rottweiler++, og derfor må jeg passe på så hun er under kontroll. Når hun får hilse på folk, er hun så glad og blid, men inntil da kan hun være skremmende for mange. Jeg har også hatt en Cane Corso som ikke tålte fremmede i det hele tatt. Han var lydig, og gikk alltid pent ved siden av meg. Men kom fremmede for nært, altså innen 1 meter, så sa han kraftig fra. Han kunne ikke gå i by, eller der det var barn, så det var en begrensning fordi han hadde de egenskapene. Hadde vi besøk, måtte han være på et annet rom. Han skulle forsvare meg uansett, og tillot ingen å komme i nærheten. Hund er hund? Nei! De har sine ulike egenskaper. Og de preger hverdagen i større eller mindre grad. Derfor må du velge rase utfra hva du ønsker å ha og hva som passer for deg. En liten hund, f.eks Cavalier eller Puddel eller Cavapoo, som du kaller det, gir nok ikke de helt store utfordringene. Men jeg skriver dette fordi du også nevner Tornjak, og har tro på at det er det samme å ha som puddel. Hund er hund, liksom. Det er det ikke! Du snur på alt jeg sier! Patetisk! Når har jeg sagt at egenskapene osv. er likt fra hund til hund ? Gidder ærlig talt ikke å diskutere noe så latterlig.
Majott Skrevet 29. desember 2014 #78 Skrevet 29. desember 2014 Du snur på alt jeg sier! Patetisk! Når har jeg sagt at egenskapene osv. er likt fra hund til hund ? Gidder ærlig talt ikke å diskutere noe så latterlig. Ja, når du snakker om Tornjak og Cavapoo som om det er omtrent samme sak, og sier at det er kun pga leilighet at du vil ha en liten hund, så tror jeg gjerne du trenger å få ting inn med teskje! Når du deretter sier at "hund er hund", så blir det inntrykket veldig forsterket. Det vitner ikke om mye kunnskap og erfaring. Du må gjerne kalle meg patetisk og latterlig etter å ha brukt tid på å lage et langt innlegg til deg. Den eneste hensikten jeg hadde var å beskrive hvor ulikt egenskapene virker inn, og at de utgjør stor forskjell for eier. Beklager for både min og din del at jeg brukte tid på deg i god hensikt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #79 Skrevet 30. desember 2014 Amen!!! En oppdretter som ikke vil innrømme svakhetene på sin rase, er en oppdretter jeg holder meg LAAAANGT unna!! Kusinen min kjøpte en nydelig liten Cavalier, og den ble ikke mer enn 18uker før den måtte få slippe. Den hadde fra uke 16 gjentatte anfall. Hun lot seg overbevise av oppdretter som sa at rasen ikke var mer utsatt for sykdom enn andre raser. Det er trist at dere føler det slik.. Som Oppdretter er mitt mål og avle frem friske og rasetypiske hunder.. Dvs jeg gjør alt jeg kan for å vite at begge foreldre, besteforeldre og annen slekt er friske.. Alle skal være helsetestet og ha alle papirer i orden! Det har seg dessverre slik at når det gjelder cavalieren så finnes det "oppdrettere" som ikke tar dette med helse på alvor og da blir resultatet så som så! Når det gjelder denne rasen vil jeg anbefale oppdrettere som står på listen til klubben. Til deg som har en kusine som måtte avlive valper sin så det det bare helt forferdelig! Jeg håper dere fikk tilbakebetalt av oppdretter! Anonymous poster hash: 0c47a...67d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #80 Skrevet 30. desember 2014 Det er smått morsomt å se hvor rasende (pun intended) mange rasehundforkjempere blir av at noen avler på blandinger. Det mest latterlige argumentet er at man "ikke vet hva man får", og at man bør holde seg til renraser slik at foreldrene er friske. Så lenge oppdretter bruker friske og sunne hunder å avle på så kan slike blandinger være akkurat like bra som renrasede hunder. Og tro det eller ei, de som avler blandinger vil også ha friske dyr!!! Tenk det! Så helseattest foreligger på begge foreldre. Hva gjenstår av argumenter da? Anonymous poster hash: c81e4...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå