AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #41 Skrevet 26. desember 2014 Men nå har du ikke eid samtlige cavalierer i dette landet, eller i verden. Så hva som gjelder for dine hunder, og hva som gjelder for rasen, er ikke nødvendigvis helt det samme vel? Den logikken er like bra som vedkommende som kjenner en blandingshund som ble 18 år, og derfor er de mye mer friske enn rasehunder.Anonymous poster hash: 9b838...1d7 Nei, jeg har ikke det, og det har jeg vel ikke påstått heller!? Ei helle at rasen ikke har sine sykdommer! Men slik det kommer frem her er jeg nok bare heldig som ikke har hatt en syk cavalier Anonymous poster hash: 0c47a...67d
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2014 #42 Skrevet 26. desember 2014 Nei, jeg har ikke det, og det har jeg vel ikke påstått heller!? Ei helle at rasen ikke har sine sykdommer! Men slik det kommer frem her er jeg nok bare heldig som ikke har hatt en syk cavalier Anonymous poster hash: 0c47a...67d Ja du er heldig. Jeg regner med at du er mer oppdatert enn jeg er i det siste på denne MVD men som du ser: "Heart mitral valve disease (MVD) is the leading cause of death of cavalier King Charles spaniels throughout the world. MVD is a polygenetic disease which statistics have shown may afflict over half of all cavaliers by age 5 years and nearly all cavaliers by age 10 years, should they survive that long." http://www.cavalierhealth.org/mitral_valve_disease.htm Om ikke dette er et problem så vet ikke jeg. Det har i hvertfall vært så ille for bare et par år siden, så jeg vil tro det er begrenset hva man kan gjøre med disse arvelige helseproblememe i løpet av en generasjon eller så. 6
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2014 #43 Skrevet 26. desember 2014 Siden jeg er i gang... kan vi like gjerne ta opp dette med sm også: "SM is rare in most breeds but has become very widespread in cavalier King Charles spaniels. The number of diagnosed cases in cavaliers has increased dramatically since 2000. Researchers estimate that up to 95% of CKCSs may have Chiari-like malformation (CM or CLM) – also known as caudal occipital malformation syndrome (COMS) or occipital hypoplasia (OH), the skull bone malformation present in all cases and believed to be at least part of the cause of syringomyelia – and that more than 50% of cavaliers may have SM. The severity and extent of syringomyelia also appear to get worse in each succeeding generation of cavaliers. It is worldwide in scope and not limited to any country, breeding line, or kennel, and experts report that it is believed to be inherited in the cavalier. http://cavalierhealth.org/syringomyelia.htm Jeg personlig håper jo inderlig at disse tallene har gått drastisk nedover. Ikke minst fordi jeg har eid en cavalier med denne diagnosen og så smertene, men jeg har også følt nøyaktig samme smerter på kroppen da jeg selv hadde en sykdom med det problemet at spinalvæsken ikke går som den skal fra hodet og ut i koppen. Og selv lå jeg med uutholdelige smerter neddopet på enerom på intensiven i 5 uker. For SÅ grusomt smertefullt er det faktisk! 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #44 Skrevet 27. desember 2014 En ting til.. Jeg har fortsatt til gode å eie en cavalier som er syk, dette etter godt over ti år som eier av rasen!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Hvor mange friske hunder rekker man å eie på ti år da? Cavalierer blir ofte dårlige og må avlives mellom 5-10 års alder, en frisk hund på den størrelsen skal fint kunne bli 12-15 år, og da er det begrenset hva man rekker å ha på ti år. Anonymous poster hash: 5f35c...186 5
serara Skrevet 27. desember 2014 Forfatter #45 Skrevet 27. desember 2014 Tornjak er det vel ikke så mange av i Norge, og de er jo forbudt i Danmark. Hvorfor ikke velge en rase som er litt "enklere". Har flere års erfaring med Tornjaker, og har bare gode ting å si om den rasen! De er så snille! Alle hunder som har en beskrivelse som slutter med "poo" ville jeg styrt unna. Det er ikke gjennomtenkt i forhold til hva man vil med hundene, det tas overpris for en blanding man faktisk ikke får forsikret for mer enn 6000 kroner dersom en velger det, og hos samtlige poo'er er det stort problem med pelsen. Puddelpels blandet med "vanlig" pels sier seg selv at er en katastrofe. Jeg kjenner et par stk som driver med stell, klipp, og bad av hund og de sier at det er umulig å holde slik pels fin. Svære floker som tover seg helt inn mot huden som gir hunden ubehag uten at man kan gjøre særlig med det. Pga de forskjellige kvalitetene til de to typene pels. Les deg opp på Drøbak Hundehotell, så ser du hvor "seriøst" slikt oppdrett er. Ellers så vil jeg heller anbefale deg å sette deg inn i hva du kan tilby en hund, hva du forventer av den. Hvilken stimuli vil du kunne gi en hund? Turer? Mental trening? Hvilken bakgrunnskunnskap har du? Vet du lite, så sett deg først inn i helt grunnleggende hundehold. Og når det er sagt så er det ikke størrelse på leilighet som avgjør hvilken størrelse du kan ha på hunden. Det er på utsiden den skal utfolde seg og få brukt kroppen. Jeg bor i en 100 kvm leilighet. Om et par år så har jeg en hund på ca 70 cm i skulderhøyde og 40-45 kg her. Og det kommer til å gå helt fint. For jeg har planlagt og vet hva som må til. Ett lite tillegg: Valpene arver ikke bare det en ser i foreldrene. De arver ting fra HELE stamtavla. Så om en oppdretter har vært heldig med ett individ som kommer etter lange linjer med klin galne individer så er det stor sannsynlighet for at valpene etter den stabile vil bli samme ulla som bestemor, oldemor, og tipptipptipp oldefar. Takk for et mer avslappende og sammenfattende svar! Jeg bor alene i en leilighet som er 92kvm, hvis ikke jeg tar feil. Har et rom som er helt tomt, som jeg tenkte kunne vær rommet til hunden. Har forresten har hund før (hun ble veldig gammel :/), men hun var nokså stor. Jeg synes synd på puddelfolket. Det kan ikke være noe artig når rasen man elsker blir brukt til å produsere moteblandinger over en lav terskel i håp om å få rasens fantastiske egenskaper i en annen innpakning. Jeg spør deg TS, et spørsmål som alle som kjøper en doodlehund burde kunne svare på: hvorfor ikke renraset puddel? Hva mangler den som du ønsker at blandingen skal ha? Synes du wurde lese den forste posten min, jeg. Hvor sa jeg at jeg hadde noe imot andre raser? Jeg er glad i hunder generelt og har hatt en før. Som jeg sa, "Iom. at jeg bor i en leilighet, tenkte jeg kanskje at cavapooer passer best til (har lest litt rundt på nettet)" Hva forsto du ikke? Utfira det jeg har lest og dett andre si på nettet, tenkte jeg kanskje denne type hund kom til å passe fint i en leilighet med meg. Til slutt sa jeg også at jeg er åpen for andre hunder - hvis de er relativt små. Hvis jeg kunne velge helt fritt, hadde jeg valgt en kjempestor "bamse". Cavalierer stort sett syke? Er du eier eller oppdretter av rasen? Det er vemmelig jeg, og jeg kan med hånden på hjerte si at de ikke er noe sykere enn andre raser! Det finnes sykdommer hos alle og noen raser blir dratt frem og fremstilles feil i media spesielt når det er snakk om en populær rase! Til deg som lurer på cavapoo, kjøp deg en renraset hund! Med en blanding vet du aldri hva utfallet blir når deg gjelder helse og gemytt! Det å drive med oppdrett handler om kunnskap om det man driver med, tid til å finne to hunder som utfyller hverandre og passer sammen.. Målet til oppdrettere er å avle frem friske og sunne rasetypiske hunder, ikke bare sette sammen to raser og se hva resultatet blir!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Takk! Har to venninner som har rene Cavalierer , og de er friske som bare det! Har du erfaringer med andre småhunder, som du kanskje kan anbefale?
serara Skrevet 27. desember 2014 Forfatter #46 Skrevet 27. desember 2014 (endret) Hvorfor vil du ha akkurat den hunden ts? Har det kun med utseende å gjøre? Har du peiling på hund, eller blir du førstegangs hundeeier? Anonymous poster hash: 641eb...991 Les første post! Typen er liten og passer til leilighet, bryr meg svært lite om uteseende - hund er hund - jeg elsker dem. Har også hatt en hund før, men hun var stor! --- Gidder ikke å svare alle som "krangler" og diskuterer hundens "rase". Det er en ekte hund, selv om den er blandet. Jeg bryr meg hverken om dens utseendet eller om de er "luksushunder". Spurte konkret om noen hadde erfaringer med denne type hund, ikke om dere aksepterer dens eksistens. Takk til alle som hjalp! Endret 27. desember 2014 av serara
Tabris Skrevet 27. desember 2014 #47 Skrevet 27. desember 2014 (endret) Jeg ville styrt unna designerblandinger. Man vet ikke hva man får av blandingshunder, dermed er det vanskelig å si noe om hvordan de er. I tillegg er det vanskelig å vite noe om hvilken helse de får, hva slags pels den blandingen vil gi osv. Hva med å kjøpe en dvergpuddel? Endret 27. desember 2014 av Tabris 5
serara Skrevet 27. desember 2014 Forfatter #48 Skrevet 27. desember 2014 Jeg ville styrt unna designerblandinger. Man vet ikke hva man får av blandingshunder, dermed er det vanskelig å si noe om hvordan de er. I tillegg er det vanskelig å vite noe om hvilken helse de får, hva slags pels den blandingen vil gi osv. Hva med å kjøpe en dvergpuddel? Takk for tips! Skal ta å skjedde dvergpuddel med engang!
fjellstreif Skrevet 27. desember 2014 #49 Skrevet 27. desember 2014 Cavalierer og dvergpudler er jo veldig forskjellige fra tornjaker, da, og da tenker jeg ikke bare på størrelse/utseende. Jeg vil egentlig anbefale deg å tenke mer på hva du ønsker i en hund og hva du skal bruke hunden til, enn på at hunden skal bo i leilighet. Skal du bedrive en hundesport? Vil du ha en førermyk hund? Hva med ønsket pelskvalitet? Hvilket aktivitetsnivå? Jaktinnstinkt? Osv... Det går som regel helt fint å ha en aktiv og stor hund i leilighet. Detmeste av aktiviseringen tar man jo utendørs. Selv bodde jeg i flere år på under 30 kvm med min aktive mellomstore hund (på str med en husky). Ikke noe problem:-) 5
Portvinpiken Skrevet 28. desember 2014 #50 Skrevet 28. desember 2014 Har flere års erfaring med Tornjaker, og har bare gode ting å si om den rasen! De er så snille! Takk for et mer avslappende og sammenfattende svar! Jeg bor alene i en leilighet som er 92kvm, hvis ikke jeg tar feil. Har et rom som er helt tomt, som jeg tenkte kunne vær rommet til hunden. Har forresten har hund før (hun ble veldig gammel :/), men hun var nokså stor. Synes du wurde lese den forste posten min, jeg. Hvor sa jeg at jeg hadde noe imot andre raser? Jeg er glad i hunder generelt og har hatt en før. Som jeg sa, "Iom. at jeg bor i en leilighet, tenkte jeg kanskje at cavapooer passer best til (har lest litt rundt på nettet)" Hva forsto du ikke? Utfira det jeg har lest og dett andre si på nettet, tenkte jeg kanskje denne type hund kom til å passe fint i en leilighet med meg. Til slutt sa jeg også at jeg er åpen for andre hunder - hvis de er relativt små. Hvis jeg kunne velge helt fritt, hadde jeg valgt en kjempestor "bamse". Takk! Har to venninner som har rene Cavalierer , og de er friske som bare det! Har du erfaringer med andre småhunder, som du kanskje kan anbefale? Jeg sier ikke at de ikke er snille. Jeg lurte på hvorfor en vurderer en rase som står på forbudslisten i nabolandet og raskt kan komme på den listen i Norge også om dette raseforbudet fortsetter. Det var også en relativt stort sprik i ønske/valg av raser, så derfor var det noen av oss som reagerte på det. Ikke verre enn det. 3
daemonia Skrevet 28. desember 2014 #51 Skrevet 28. desember 2014 Hundemenneske som jeg er så ble jeg litt nysgjerrig på Tornjak. Det er ikke mange av dem her i Norge visstnok, og det er ikke mye erfaring. Men de få som er blitt observert på utstillinger rundt omkring har visst ikke gitt noe godt inntrykk. Et par har blitt observert med munnkurv både på utstilling og ute på tur, og da ringer et par bjeller hos meg altså.... Hva er det ved den rasen som appellerer til deg, TS?
serara Skrevet 28. desember 2014 Forfatter #52 Skrevet 28. desember 2014 Hundemenneske som jeg er så ble jeg litt nysgjerrig på Tornjak. Det er ikke mange av dem her i Norge visstnok, og det er ikke mye erfaring. Men de få som er blitt observert på utstillinger rundt omkring har visst ikke gitt noe godt inntrykk. Et par har blitt observert med munnkurv både på utstilling og ute på tur, og da ringer et par bjeller hos meg altså.... Hva er det ved den rasen som appellerer til deg, TS? De er svært vanlige nede på Balkan, reiser også der på ferie vært år så har blitt "kjent" med flere Tornjaker. Kjenner også en som har en hel Tornjak familie som er helt herlige. Har i disse siste årene aldri møtt en Tornjak som ikke er hyggelig og snill. Også er de så fluffy og aktive, at det ikke går ann å ikke like de! Jeg sier ikke at de ikke er snille. Jeg lurte på hvorfor en vurderer en rase som står på forbudslisten i nabolandet og raskt kan komme på den listen i Norge også om dette raseforbudet fortsetter. Det var også en relativt stort sprik i ønske/valg av raser, så derfor var det noen av oss som reagerte på det. Ikke verre enn det. Ikke egentlig. Jeg liker som sagt alle hunder, uansett rase. Tornjaker, som jeg også svært liker, egner seg ikke i leilighet i det hele tatt. Vet du hvorfor det er forbudt med Tornjaker i Danmark, foressten?
daemonia Skrevet 28. desember 2014 #53 Skrevet 28. desember 2014 Ok, så lenge du kjenner til rasen så er det jo bra Da hørtes det litt mer gjennomtenkt ut Men jeg vil tro at de krever en haug med aktivisering og trening. Men bare du får det til så skal det vel være overkommelig
Wildberry Skrevet 28. desember 2014 #54 Skrevet 28. desember 2014 Synes du wurde lese den forste posten min, jeg. Hvor sa jeg at jeg hadde noe imot andre raser? Jeg er glad i hunder generelt og har hatt en før. Som jeg sa, "Iom. at jeg bor i en leilighet, tenkte jeg kanskje at cavapooer passer best til (har lest litt rundt på nettet)" Hva forsto du ikke? Utfira det jeg har lest og dett andre si på nettet, tenkte jeg kanskje denne type hund kom til å passe fint i en leilighet med meg. Til slutt sa jeg også at jeg er åpen for andre hunder - hvis de er relativt små. Hvis jeg kunne velge helt fritt, hadde jeg valgt en kjempestor "bamse". Jeg har lest, og har ikke sagt noe om at du ikke liker andre hunder. Første bud, hvis man vurderer en blandingshund, er jo å lese seg opp om rasene den er blanding av. Derfor lurer jeg på hvorfor du føler at en blandingshund er bedre egnet for dine behov enn rasene den er en blanding av? Hva er det med den blandingen som gjør at du har tenkt på om den kan passe deg? 2
MissPierce Skrevet 28. desember 2014 #55 Skrevet 28. desember 2014 Og dette gjør meg skeptisk til alle oppdrettere. Inkl de som driver med renrasede. Seriøst - du mener at Cavalieren ikke har mer helseutfordringer enn andre raser? Det overrasker meg ikke at dette kommer fra en oppdretter av rasen. Det er denne feilinformasjonen som har gjort at oppdrettere av denne rasen har bitt seg selv i halen et par ganger for å si det mildt. Amen!!! En oppdretter som ikke vil innrømme svakhetene på sin rase, er en oppdretter jeg holder meg LAAAANGT unna!! Kusinen min kjøpte en nydelig liten Cavalier, og den ble ikke mer enn 18uker før den måtte få slippe. Den hadde fra uke 16 gjentatte anfall. Hun lot seg overbevise av oppdretter som sa at rasen ikke var mer utsatt for sykdom enn andre raser. 4
Portvinpiken Skrevet 28. desember 2014 #56 Skrevet 28. desember 2014 De er svært vanlige nede på Balkan, reiser også der på ferie vært år så har blitt "kjent" med flere Tornjaker. Kjenner også en som har en hel Tornjak familie som er helt herlige. Har i disse siste årene aldri møtt en Tornjak som ikke er hyggelig og snill. Også er de så fluffy og aktive, at det ikke går ann å ikke like de! Ikke egentlig. Jeg liker som sagt alle hunder, uansett rase. Tornjaker, som jeg også svært liker, egner seg ikke i leilighet i det hele tatt. Vet du hvorfor det er forbudt med Tornjaker i Danmark, foressten? Jo, jeg vil si at det er et relativt stort sprik i rasevalg. Den ene er vel en stor gjeterhund som trenger relativt mye aktivisering på alle mulig måter, og den andre er blanding av to raser som ikke er avlet på gjeting + svært mye mindre av størrelse. Nei, jeg har ikke satt meg inn i raseforbudene i Danmark annet enn listen over de.
Skywise Skrevet 28. desember 2014 #57 Skrevet 28. desember 2014 Danmark bestemte seg for å utvide raseforbudet fra bare "kamphunder" til å også gjelde "vokterhunder", som ovcharkaene med flere. Raseforbudet gjelder bare store hunder med liten populasjon som kan ha voktertendenser og ser skumle ut. Andre vokterraser med like mye vokt som ikke er forbudt, er azawakh, anatolsk gjeterhund, maremma, komondor med mange flere. Tornjak er så vidt jeg vet, en rase som minner mye om berner med litt gjenværende vokt. Det er ikke en gjeterhund, men vokterhund. Den passet på husdyr, gård og familien den bodde hos, men i dag er det vel en av de rasene med mindre gjenværende vokterinstinkt. Hele greia er bare tragisk og bunner i uvitenhet. Om man faktisk skulle gå så langt som å lage raseforbud, så kunne man jo vært litt mer oppegående å forby de rasene som faktisk er involvert i legemsbeskaldelse. Men disse rasene har så mange aktive folk bak seg, at de aldri ville fått et forbud igjennom. Som mange allerede har sagt, TS, vil jeg anbefale dverg eller toy puddel over både cavalier og blanding av de to.
Portvinpiken Skrevet 28. desember 2014 #58 Skrevet 28. desember 2014 Danmark bestemte seg for å utvide raseforbudet fra bare "kamphunder" til å også gjelde "vokterhunder", som ovcharkaene med flere. Raseforbudet gjelder bare store hunder med liten populasjon som kan ha voktertendenser og ser skumle ut. Andre vokterraser med like mye vokt som ikke er forbudt, er azawakh, anatolsk gjeterhund, maremma, komondor med mange flere. Tornjak er så vidt jeg vet, en rase som minner mye om berner med litt gjenværende vokt. Det er ikke en gjeterhund, men vokterhund. Den passet på husdyr, gård og familien den bodde hos, men i dag er det vel en av de rasene med mindre gjenværende vokterinstinkt. Hele greia er bare tragisk og bunner i uvitenhet. Om man faktisk skulle gå så langt som å lage raseforbud, så kunne man jo vært litt mer oppegående å forby de rasene som faktisk er involvert i legemsbeskaldelse. Men disse rasene har så mange aktive folk bak seg, at de aldri ville fått et forbud igjennom. Som mange allerede har sagt, TS, vil jeg anbefale dverg eller toy puddel over både cavalier og blanding av de to. Jeg spør fordi jeg har lært (og leser) av rasebeskrivelser at Tornjak er en gjeterhund, og lurer derfor på hvor informasjonen er om at den ikke er dette? Det at raser er avlet både for vokt og gjeting er jo ikke unormalt, men jeg blir nysgjerrig når du sier så bastant at dette ikke er en gjeterhund, når det i FCI beskrivelsene er beskrevet som en gjeterhund - nærmere bestemt Bosnian and Herzegovinan - Croatian shepherd dog?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #59 Skrevet 28. desember 2014 Cavapoo er ikke en rase. Det er en blanding. Folk som går inn for å blande to raser med vilje, er ikke folk jeg ville ha støttet! Det finnes da nok av uhell kull og renrasete som har fått den sjekken de skal ha før de er avla på du kan skaffe fra. hvordan i svarte trur du en hunderase blir til da? Jo, to eller flere raser blir blandet sammen! Trur du alle "renraset" hunder ble skapt slik som de er, den dagen vi mennesker ble til? NEI! At du ønsker å støtte de som avler frem syke hunder fordi snuten skal være så kort som mulig, eller hode så lite som mulig, fordi det er søtt.. ja da får du ta veterinærregningen og pakke den der hvor solen skinner og hold kjeft. Og attpåtil betale de smør på flesk og hele grisen for noe som kommer til å være syk og dårlig i mange år og dø tidlig. Jeg støtter ikke slik oppdrett, å går heller for hunder som har blitt skapt via uhell. Blandingshunder er mye bedre enn reinraset hund. Anonymous poster hash: 0345d...bd7 1
Frk.K Skrevet 28. desember 2014 #60 Skrevet 28. desember 2014 hvordan i svarte trur du en hunderase blir til da? Jo, to eller flere raser blir blandet sammen! Trur du alle "renraset" hunder ble skapt slik som de er, den dagen vi mennesker ble til? NEI! At du ønsker å støtte de som avler frem syke hunder fordi snuten skal være så kort som mulig, eller hode så lite som mulig, fordi det er søtt.. ja da får du ta veterinærregningen og pakke den der hvor solen skinner og hold kjeft. Og attpåtil betale de smør på flesk og hele grisen for noe som kommer til å være syk og dårlig i mange år og dø tidlig. Jeg støtter ikke slik oppdrett, å går heller for hunder som har blitt skapt via uhell. Blandingshunder er mye bedre enn reinraset hund. Anonymous poster hash: 0345d...bd7 Lille skjønningen Jeg HAR en blandingshund, så den veterinærregningen får du stappe opp der solen aldri skinner selv altså. Jeg holder meg langt unna ødelagte raser å går for kull som ikke var planlagt. Ellers takk du Ikke prøv å si noe eller å fortelle meg noe om meg selv, når du ikke vet hva jeg har eller ikke har. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå