Miss Lucky Skrevet 26. desember 2014 #21 Skrevet 26. desember 2014 sm er da ikke utbredt hos chihuahua
Frk.K Skrevet 26. desember 2014 #22 Skrevet 26. desember 2014 Cavapoo er ikke en rase. Det er en blanding. Folk som går inn for å blande to raser med vilje, er ikke folk jeg ville ha støttet! Det finnes da nok av uhell kull og renrasete som har fått den sjekken de skal ha før de er avla på du kan skaffe fra. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #23 Skrevet 26. desember 2014 sm er da ikke utbredt hos chihuahua I følge nyere forskningsrapporter er de også rammet... Men om noen i Norge scanner for å se om de har det er en annen sak!Anonymous poster hash: 0c47a...67d
Miss Lucky Skrevet 26. desember 2014 #24 Skrevet 26. desember 2014 (endret) I følge nyere forskningsrapporter er de også rammet... Men om noen i Norge scanner for å se om de har det er en annen sak!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Har faktisk bare hørt om 2 stykker i europa i løpet av mine 10år med rasen. Men mulig det er en del mørketall da. Vannhode derimot er ikke like uvanlig Endret 26. desember 2014 av Miss Lucky
Guybrush Skrevet 26. desember 2014 #25 Skrevet 26. desember 2014 Cavalier er jo en rase hvor en har fremprovosert og skapt store genetiske problemer. Meg bekjent er vel det en av de mer kjente rasene som har størst andel helseproblemer. Å da krysse denne med en annen rase med langt mindre helseproblemer vil ikke nødvendigvis fjerne førstnevnte. Skal en ta til seg en blandingshund bør det være en hund som er frisk og som har to friske foreldre med godt gemytt. Sannsynligheten for dette er jo her veldig redusert. 6
Gjest bustyvel Skrevet 26. desember 2014 #26 Skrevet 26. desember 2014 Du kan risikere å få en helt rævva hund både eksteriørmessig og lynnemessig. Mange hunder iblandet pudler blir nervøse og for ikke å snakke om pelsen… Gidder du å håndtere puddelpels + cavalierpels + floker og blandingspels? På en gang. Jeg har en med puddel i blodet, og han har en helt forjævlig pelstype. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #27 Skrevet 26. desember 2014 Hvorfor vil du ha akkurat den hunden ts? Har det kun med utseende å gjøre? Har du peiling på hund, eller blir du førstegangs hundeeier? Anonymous poster hash: 641eb...991 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #28 Skrevet 26. desember 2014 Nå er jeg imot bevisst blandingsavl, og ville aldri ha anbefalt noens kjøpe en blanding.. Men at en cavalier skal gjøre en kombinasjon meg utsatt for sykdom enn andre blandinger er jeg ikke enig i!Anonymous poster hash: 0c47a...67d 1
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2014 #29 Skrevet 26. desember 2014 Bitt seg selv i halen? Det er så mange som tror cavalieren er den eneste rasen som lider av sm bla. Men hvis dere undersøker så ser man fort at chihuahua, griffon (for å nevne noen) lider like mye av denne syldommen. At cavalieren tidligere har hatt problemer med hjerte er ikke til å legge skjul på, men med seriøse oppdrettere som tar rasen på alvor så har dette blitt bedret! Jeg sier ikke at cavalieren ikke har sine feil og sykdommer, det har alle raser. Men at de er sykere enn andre er et medie og menneske skapt bilde!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Og dette er en vanlig "forsvarstale" fra en god del Cavalier oppdrettere; nemlig at andre raser også er syke. Hvor lenge har du vært oppdretter av rasen? 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #30 Skrevet 26. desember 2014 Og dette er en vanlig "forsvarstale" fra en god del Cavalier oppdrettere; nemlig at andre raser også er syke. Hvor lenge har du vært oppdretter av rasen? Jeg har hatt kjenskap til rasen i godt over ti år og begynte med oppdrett for et par år siden! Som jeg har skrevet tidligere så er det ikke til å legge skjul på at rasen har sine problemer, det har alle. Det jeg vil frem til er at den ikke er noe syke enn de andre rasene! Anonymous poster hash: 0c47a...67d
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2014 #31 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har hatt kjenskap til rasen i godt over ti år og begynte med oppdrett for et par år siden! Som jeg har skrevet tidligere så er det ikke til å legge skjul på at rasen har sine problemer, det har alle. Det jeg vil frem til er at den ikke er noe syke enn de andre rasene!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Jo cavalierer er sykere enn veldig mange andre raser. Det er jo et faktum det ikke går an å snakke seg ut av. At det har blitt forbedringer skulle jo virkelig bare mangle siden rasen av flere forskere har blitt vurdert som selvutslettende om den avlen som pågikk for få år siden fikk fortsette. Det var derfor jeg spurte hvor lenge du hadde drevet med rasen, for om du begynte for kun et par år siden, så begynte du etter at det store fokuset kom på helsen til cavalieren, og dermed ikke (antagelig?) fikk med deg hva som foregikk av såkalt "seriøs" oppdrett i Norge på cavalierer for 10 - 18 år siden. Heldigvis kan det se ut til at dette har endret seg pga. det store fokuset på sykdom på denne rasen, og at det kan bli bedre. Men å påstå at cavalieren ikke er sykere enn andre faller på sin egen urimelighet, og enhver med litt kunnskap på hund vet nå at man skal være svært forsiktig i valget av oppdretter på denne rasen. Nettopp pga. helseproblemer. Det finnes nok av oppdrettere som ikke vil innrømme helseutfordringene så vær snill og ikke fall i den fellen selv. Det blir nemlig litt for dumt. Om du skulle være riv ruskende uenig med meg, så send/post gjerne linker til reelle tall som viser forbedringen mht hjerte og sm på Cavalieren og at de er "friskemeldt" for dette. Å gjemme seg bak at andre også har helseproblemer løser overhode ingenting. En bør feie for egen dør først og fremst. Jeg beklager om jeg høres veldig skarp ut i innlegget men jeg har inngående kjennskap til denne rasen og blir så lei meg hver gang jeg møter hundeeiere med en hjertesyk cavalier eller en som har sm. For ikke å snakke om mine personlige erfaringer med rasen gjennom mange år. Du har sikkert også det, og kan selvfølgelig ha andre erfaringer, men faktum er at altfor, altfor mange har erfaringer med cavalierer som måtte avlives tidlig pga hjerte eller sm. Og som oppdretter er det svært viktig å være sitt ansvar bekjent. Det tror jeg vi kan være enig i. 9
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2014 #32 Skrevet 26. desember 2014 Jeg kan ingenting for det, men jeg blir irritert når folk etterspør bastarder. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #33 Skrevet 26. desember 2014 Og dette er en vanlig "forsvarstale" fra en god del Cavalier oppdrettere; nemlig at andre raser også er syke. Hvor lenge har du vært oppdretter av rasen? Ja i følge den logikken der kan en like gjerne kjøpe seg mops! Ja det finnes frittpustende individer der også, men det alt for store flertallet har mange plager som både sees lett og som ikke kan sees over hodet. Men hva gjør vel det? Border Collie har jo hele 15% forekomst av HD (blant de hundene som faktisk blir sjekket), så da er det bare til å kjøpe! Anonymous poster hash: 49a82...085 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #34 Skrevet 26. desember 2014 Jo cavalierer er sykere enn veldig mange andre raser. Det er jo et faktum det ikke går an å snakke seg ut av. At det har blitt forbedringer skulle jo virkelig bare mangle siden rasen av flere forskere har blitt vurdert som selvutslettende om den avlen som pågikk for få år siden fikk fortsette. Det var derfor jeg spurte hvor lenge du hadde drevet med rasen, for om du begynte for kun et par år siden, så begynte du etter at det store fokuset kom på helsen til cavalieren, og dermed ikke (antagelig?) fikk med deg hva som foregikk av såkalt "seriøs" oppdrett i Norge på cavalierer for 10 - 18 år siden. Heldigvis kan det se ut til at dette har endret seg pga. det store fokuset på sykdom på denne rasen, og at det kan bli bedre. Men å påstå at cavalieren ikke er sykere enn andre faller på sin egen urimelighet, og enhver med litt kunnskap på hund vet nå at man skal være svært forsiktig i valget av oppdretter på denne rasen. Nettopp pga. helseproblemer. Det finnes nok av oppdrettere som ikke vil innrømme helseutfordringene så vær snill og ikke fall i den fellen selv. Det blir nemlig litt for dumt. Om du skulle være riv ruskende uenig med meg, så send/post gjerne linker til reelle tall som viser forbedringen mht hjerte og sm på Cavalieren og at de er "friskemeldt" for dette. Å gjemme seg bak at andre også har helseproblemer løser overhode ingenting. En bør feie for egen dør først og fremst. Jeg beklager om jeg høres veldig skarp ut i innlegget men jeg har inngående kjennskap til denne rasen og blir så lei meg hver gang jeg møter hundeeiere med en hjertesyk cavalier eller en som har sm. For ikke å snakke om mine personlige erfaringer med rasen gjennom mange år. Du har sikkert også det, og kan selvfølgelig ha andre erfaringer, men faktum er at altfor, altfor mange har erfaringer med cavalierer som måtte avlives tidlig pga hjerte eller sm. Og som oppdretter er det svært viktig å være sitt ansvar bekjent. Det tror jeg vi kan være enig i. HAr du eid denne rasen? Jeg far vært oppdretter i noen år, men eid rasen i godt over 10 år. Jeg har vært med på og fått med meg alt av sykdommer og kjenner rasen godt! Det jeg ikke forstår helt er hvordan rasen de siste årene har blitt populær når den i dine øyne er så syk?! At jeg og du ikke sitter med samme inntrykket kan ikke jeg gjøre noe med, vi får være enige om å være uenige! Anonymous poster hash: 0c47a...67d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #35 Skrevet 26. desember 2014 En ting til.. Jeg har fortsatt til gode å eie en cavalier som er syk, dette etter godt over ti år som eier av rasen! Anonymous poster hash: 0c47a...67d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #36 Skrevet 26. desember 2014 cavalier får som oftest hjerteproblemer mellom 3 og 6 års alder.. Sunn rase liksom...! Anonymous poster hash: 143b6...b4a 2
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2014 #37 Skrevet 26. desember 2014 HAr du eid denne rasen? Jeg far vært oppdretter i noen år, men eid rasen i godt over 10 år. Jeg har vært med på og fått med meg alt av sykdommer og kjenner rasen godt! Det jeg ikke forstår helt er hvordan rasen de siste årene har blitt populær når den i dine øyne er så syk?! At jeg og du ikke sitter med samme inntrykket kan ikke jeg gjøre noe med, vi får være enige om å være uenige!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Jada, jeg har hatt flere cavalierer (både fra valpestadiet og omplasseringer), og den første fikk jeg for ca. 20 år siden. Jeg har også innhatt verv i Norsk Cavalierklubb og hatt veldig god kjennskap til både styre og stell og mange av oppdretterene. Det er ikke bare "i mine øyne" denne rasen sliter med helseproblemer og alvorlig sykdom. Det burde du som oppdretter i hvert fall vite. Rasen ble veldig populær for endel år siden, men populæriteten dalte jo da det kom frem hvor mye helseproblemer de hadde/har. At disse har blitt bedre vil jeg som sagt forvente. 10
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #38 Skrevet 26. desember 2014 Jada, jeg har hatt flere cavalierer (både fra valpestadiet og omplasseringer), og den første fikk jeg for ca. 20 år siden. Jeg har også innhatt verv i Norsk Cavalierklubb og hatt veldig god kjennskap til både styre og stell og mange av oppdretterene. Det er ikke bare "i mine øyne" denne rasen sliter med helseproblemer og alvorlig sykdom. Det burde du som oppdretter i hvert fall vite. Rasen ble veldig populær for endel år siden, men populæriteten dalte jo da det kom frem hvor mye helseproblemer de hadde/har. At disse har blitt bedre vil jeg som sagt forvente. Som tidligere skrevet de sitt og stri med..Anonymous poster hash: 0c47a...67d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #39 Skrevet 26. desember 2014 En ting til.. Jeg har fortsatt til gode å eie en cavalier som er syk, dette etter godt over ti år som eier av rasen!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Men nå har du ikke eid samtlige cavalierer i dette landet, eller i verden. Så hva som gjelder for dine hunder, og hva som gjelder for rasen, er ikke nødvendigvis helt det samme vel? Den logikken er like bra som vedkommende som kjenner en blandingshund som ble 18 år, og derfor er de mye mer friske enn rasehunder. Anonymous poster hash: 9b838...1d7 4
daemonia Skrevet 26. desember 2014 #40 Skrevet 26. desember 2014 Til samtlige som kverulerer her: Hva med å sjekke opp hvilke satser som gjelder hos forsikringsselskapene? De gir ganske gode indikasjoner på hvordan helsa er på rasene på generell basis. Jeg har ikke sjekket Cavalier, og heller ikke noen av puddelrasene fordi det er for meg totalt uaktuelle raser. Men når man ser at raser som er kjente for å ha dårlig helse som f.eks. Berner Sennen, Schæfer, Mops, Grand Danois, +++ er langt dyrere å ha forsikret til sammenligning med f.eks Papillon, Beauceron, Hovawart, og en rekke andre som er kjente for god helse så er det abslutt noe å tenke på. Det har ikke med størrelse å gjøre. Forsikringsselskapene har sine statistikker å gå etter, deriblant statistikk hentet fra meldinger fra veterinærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå