serara Skrevet 24. desember 2014 #1 Skrevet 24. desember 2014 Heisann! Så har det seg slik at jeg mest sannsynlig kommer til å få meg en hund om ikke så veldig lenge (ikke så snart heller da). Iom. at jeg bor i en leilighet, tenkte jeg kanskje at cavapooer passer best til (har lest litt rundt på nettet). Er det noen som har erfaring med denne typen hund som kan fortelle litt hvordan de er og oppfører seg osv? Jeg kommer mest sannsynlig til å ta kontakt med en cavapoo kennel, men dersom noen har tips til andre småhunder, så lytter jeg veldig godt! :D
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #2 Skrevet 24. desember 2014 Siden dette er en blandingshund vil jeg tro at erfaringene spriker. Jeg blir alltid veldig skeptisk til de som driver "seriøs" oppdrett av blandingshunder. Anonymous poster hash: 8159e...ee1 17
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #3 Skrevet 24. desember 2014 Så lenge du kjøper disse fjollete "designhundene", så vil du mest sannsynlig betale en latterlig sum fordi noen har funnet ut at man kan "pooe" diverse raser. Mentaliteten vil sprike, pelsen vil sprike, utseende vil sprike, du har antakelig ikke noen kontroll på sykdommer som vil kunne være et problem. Rett og slett en blandingshund, uansett hva slags fancy poo-navn den får. Bruksegenskaper har jo ikke en "cavapoo" overhode, så det slipper du jo at kan være et problem. Like stor mulighet å lykkes med en random valp fra Finn da, eller en fra et omplasseringsbyrå. Ang pels forresten. Noen av disse poo-greiene får en helt forferdelig pels som er nærmest umulig å gjøre noe med, annet enn å barbere. Er du "heldig", så får du et real helvete med pelsen... Anonymous poster hash: 9b838...1d7 15
serara Skrevet 24. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 24. desember 2014 Siden dette er en blandingshund vil jeg tro at erfaringene spriker. Jeg blir alltid veldig skeptisk til de som driver "seriøs" oppdrett av blandingshunder. Anonymous poster hash: 8159e...ee1 Takk for svar. Jeg har sett at mange er det, og skjønner jo litt hvorfor. Selv har jeg lyst på en "sikkelig" hund (stor en), som feks Tornjak, men har ikke plass.. Så lenge du kjøper disse fjollete "designhundene", så vil du mest sannsynlig betale en latterlig sum fordi noen har funnet ut at man kan "pooe" diverse raser. Mentaliteten vil sprike, pelsen vil sprike, utseende vil sprike, du har antakelig ikke noen kontroll på sykdommer som vil kunne være et problem. Rett og slett en blandingshund, uansett hva slags fancy poo-navn den får. Bruksegenskaper har jo ikke en "cavapoo" overhode, så det slipper du jo at kan være et problem. Like stor mulighet å lykkes med en random valp fra Finn da, eller en fra et omplasseringsbyrå. Ang pels forresten. Noen av disse poo-greiene får en helt forferdelig pels som er nærmest umulig å gjøre noe med, annet enn å barbere. Er du "heldig", så får du et real helvete med pelsen... Anonymous poster hash: 9b838...1d7 Jeg bryr meg ikke om status eller hva det nå er med disse hundene. Igrunnen trenger jeg bare en liten en som egner seg godt til leilighet! Det med pelsen hørtes ikke moro ut i det hele tatt, heller ikke sykdommene. Men arver ikke valpene genene til foreldrene? Hva om deres stamtavler er "rene"? Er det da mindre sjanse for sykdommer? Takk for svar foressten. Det hjalp veldig!
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #5 Skrevet 24. desember 2014 Problemet blir at de fleste ikke tester avlsdyr eller søsken når de driver med blandingsavl. Så i realiteten har du som oftest null mulighet for å finne ut helsestatus på de. Tidligere avkom har du heller ikke mulighet til å sjekke spesielt mye. Og ja, den pelsen er jævlig på noen av de. Det snakkes ofte også kun om de røytefrie, friske, fine og mentalt bra individene, og ekstremt sjelden om de dårlige. Men det er nok av de og. En annen ting er å finne en som har gjort litt mer enn å parre med naboens puddel og som gir en god start på livet til valpen. Ingen garantier med kjøp av hund, uansett rase eller blanding. Men å blande raser som står langt fra hverandre kan gi ekstremt mye rart...Anonymous poster hash: 9b838...1d7 9
Portvinpiken Skrevet 24. desember 2014 #6 Skrevet 24. desember 2014 Tornjak er det vel ikke så mange av i Norge, og de er jo forbudt i Danmark. Hvorfor ikke velge en rase som er litt "enklere". 5
Nutz Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Åh, kjenner jeg blir dårlig av alle som gir blandingshuder nye rasenavn. Tjuvparringer kan skje og jeg har ingenting i mot blandingshunder, men folk som driver bevisst "oppdrett" av dette og selger det på finn som sjelden vare har jeg ingenting til overs for. En blandingshund er en blandingshund og den skal selges til halv pris. Etter at begge foreldrene selvfølgelig har blitt helsesjekket, du kommer ikke unna det selv om du ikke skal innom et avlsråd! 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Det er mye smartere da å enten kjøpe seg en Cavalier eller en toypuddel, ingen blanding mellom disse to. Billigere, og du vet hva du ender opp med. Toypuddel er morsomme, små hunder som egner seg godt i leiligheter, så lenge de får tur og hjernetrim. Anonymous poster hash: 26e5e...cd9 7
Sugerøret Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Tror jeg ville valgt en litt "lettere" rase enn Tornjak .. Puddel er en friskere rase enn cavalieren. Blandingshund kan være fint,eller du får en med "alle" sykdommer. Seriøs og blandingshundsavling i samme setning gir meg bismak i munn asså... 8
Gjest Gaea Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Kjøp deg heller en puddel om du tror en cavapoo kunne passe. Cavialierer er regelrett syke, sånn er det bare, blandingsavl er stort sett useriøst og overpriset atpåtil.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 blandingshunder er mye bedre enn rasehunder. Rasehunder er avlet etter utseende og ikke helse! Hadde blandingshund som ble 15 år (alle rasene i han har bare 8-10 år som forventet levealder) En annen hund ble 18, blanding. Mens de rasehundene dør tidlig, og sliter ofte med masse sykdommer på grunn av dårlig og innavl. Så ikke kom her å si at blandingshunder er dårligere enn reinraset hunder. De er overpriset og syke hunder. Anonymous poster hash: 0345d...bd7 1
daemonia Skrevet 25. desember 2014 #12 Skrevet 25. desember 2014 (endret) Alle hunder som har en beskrivelse som slutter med "poo" ville jeg styrt unna. Det er ikke gjennomtenkt i forhold til hva man vil med hundene, det tas overpris for en blanding man faktisk ikke får forsikret for mer enn 6000 kroner dersom en velger det, og hos samtlige poo'er er det stort problem med pelsen. Puddelpels blandet med "vanlig" pels sier seg selv at er en katastrofe. Jeg kjenner et par stk som driver med stell, klipp, og bad av hund og de sier at det er umulig å holde slik pels fin. Svære floker som tover seg helt inn mot huden som gir hunden ubehag uten at man kan gjøre særlig med det. Pga de forskjellige kvalitetene til de to typene pels. Les deg opp på Drøbak Hundehotell, så ser du hvor "seriøst" slikt oppdrett er. Ellers så vil jeg heller anbefale deg å sette deg inn i hva du kan tilby en hund, hva du forventer av den. Hvilken stimuli vil du kunne gi en hund? Turer? Mental trening? Hvilken bakgrunnskunnskap har du? Vet du lite, så sett deg først inn i helt grunnleggende hundehold. Og når det er sagt så er det ikke størrelse på leilighet som avgjør hvilken størrelse du kan ha på hunden. Det er på utsiden den skal utfolde seg og få brukt kroppen. Jeg bor i en 100 kvm leilighet. Om et par år så har jeg en hund på ca 70 cm i skulderhøyde og 40-45 kg her. Og det kommer til å gå helt fint. For jeg har planlagt og vet hva som må til. Ett lite tillegg: Valpene arver ikke bare det en ser i foreldrene. De arver ting fra HELE stamtavla. Så om en oppdretter har vært heldig med ett individ som kommer etter lange linjer med klin galne individer så er det stor sannsynlighet for at valpene etter den stabile vil bli samme ulla som bestemor, oldemor, og tipptipptipp oldefar. Endret 25. desember 2014 av daemonia 10
daemonia Skrevet 25. desember 2014 #13 Skrevet 25. desember 2014 blandingshunder er mye bedre enn rasehunder. Rasehunder er avlet etter utseende og ikke helse! Hadde blandingshund som ble 15 år (alle rasene i han har bare 8-10 år som forventet levealder) En annen hund ble 18, blanding. Mens de rasehundene dør tidlig, og sliter ofte med masse sykdommer på grunn av dårlig og innavl. Så ikke kom her å si at blandingshunder er dårligere enn reinraset hunder. De er overpriset og syke hunder. Anonymous poster hash: 0345d...bd7 Blandingshunder er disponible for sykdommer fra ALLE rasene de er blandet med. Og nei, ALLE rasehunder lever ikke kun 8-10 år. Jeg kjenner til flere miniatyrraser som har blitt 16-17 år. Og blandingshunder som ikke er blitt ett år en gang pga mye sykdom. Og store raser har blitt opp mot 15 år. Og dersom de blir godt ivaretatt så er det 0 problem! Sjekk opp alle helseproblemer på en blandingshund som forekommer hos de rasene den er blandet med. HD, AD, patella lux, øyesykdommer, høy forekomst av kreft, allergier, epilepsi, hudproblemer, ++++ De som argumenterer med at blandingshunder aldri er syke bør ta samtlige blandingshunder med til en grundig sjekk. Grunnen til at den myten fortsatt lever er fordi disse i de aller fleste tilfeller ikke blir sjekket. For det eieren ikke ser eksisterer vel ikke heller, eller...? 10
Wildberry Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Jeg synes synd på puddelfolket. Det kan ikke være noe artig når rasen man elsker blir brukt til å produsere moteblandinger over en lav terskel i håp om å få rasens fantastiske egenskaper i en annen innpakning. Jeg spør deg TS, et spørsmål som alle som kjøper en doodlehund burde kunne svare på: hvorfor ikke renraset puddel? Hva mangler den som du ønsker at blandingen skal ha? 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Kjøp deg heller en puddel om du tror en cavapoo kunne passe. Cavialierer er regelrett syke, sånn er det bare, blandingsavl er stort sett useriøst og overpriset atpåtil. Cavalierer stort sett syke? Er du eier eller oppdretter av rasen? Det er vemmelig jeg, og jeg kan med hånden på hjerte si at de ikke er noe sykere enn andre raser! Det finnes sykdommer hos alle og noen raser blir dratt frem og fremstilles feil i media spesielt når det er snakk om en populær rase! Til deg som lurer på cavapoo, kjøp deg en renraset hund! Med en blanding vet du aldri hva utfallet blir når deg gjelder helse og gemytt! Det å drive med oppdrett handler om kunnskap om det man driver med, tid til å finne to hunder som utfyller hverandre og passer sammen.. Målet til oppdrettere er å avle frem friske og sunne rasetypiske hunder, ikke bare sette sammen to raser og se hva resultatet blir!Anonymous poster hash: 0c47a...67d 1
Gjest Gaea Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Cavalierer stort sett syke? Er du eier eller oppdretter av rasen? Det er vemmelig jeg, og jeg kan med hånden på hjerte si at de ikke er noe sykere enn andre raser! Det finnes sykdommer hos alle og noen raser blir dratt frem og fremstilles feil i media spesielt når det er snakk om en populær rase!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Nei, jeg har litt peiling på hunder (med andre ord er det totalt uaktuelt med cavalier). Du kan si hva du vil med hånden på hjertet, det er like fullt feil. Hvis det er noe vits kan jeg godt lete opp linker som dokumenterer hvor mange prosent som har syringomyelia og hjertefeil, vil du det?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 Nei, jeg har litt peiling på hunder (med andre ord er det totalt uaktuelt med cavalier). Du kan si hva du vil med hånden på hjertet, det er like fullt feil. Hvis det er noe vits kan jeg godt lete opp linker som dokumenterer hvor mange prosent som har syringomyelia og hjertefeil, vil du det? For min del trenger du ikke det! Jeg har stor kjennskap til rasen og er oppdretter av den! Etter ti år med rasen har jeg fortsatt til gode og eie og oppdrette en hund med sm og hjertefeil i ung alder. Noen av hundene har fått en liten bilyd på hjertet etter fylte 9 år, altså som et resultat av aldring! Du kan jo slå opp på andre hunderaser så ser du at de er like syke som en cavalier. Problemet er at cvaliereb fikk etter sin økende popularitet mye negativ omtale i media pga dokumentar om sm fra England. Det er på langt nær så mye sm som enkelte skal ha det til! Om det ikke er en rase for deg og du ikke har kjennskap til den annet enn det du leser så blir det feil å uttale seg med tanke på lite kunnskap!Anonymous poster hash: 0c47a...67d 2
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Cavalierer stort sett syke? Er du eier eller oppdretter av rasen? Det er vemmelig jeg, og jeg kan med hånden på hjerte si at de ikke er noe sykere enn andre raser! Det finnes sykdommer hos alle og noen raser blir dratt frem og fremstilles feil i media spesielt når det er snakk om en populær rase! Til deg som lurer på cavapoo, kjøp deg en renraset hund! Med en blanding vet du aldri hva utfallet blir når deg gjelder helse og gemytt! Det å drive med oppdrett handler om kunnskap om det man driver med, tid til å finne to hunder som utfyller hverandre og passer sammen.. Målet til oppdrettere er å avle frem friske og sunne rasetypiske hunder, ikke bare sette sammen to raser og se hva resultatet blir!Anonymous poster hash: 0c47a...67d Og dette gjør meg skeptisk til alle oppdrettere. Inkl de som driver med renrasede. Seriøst - du mener at Cavalieren ikke har mer helseutfordringer enn andre raser? Det overrasker meg ikke at dette kommer fra en oppdretter av rasen. Det er denne feilinformasjonen som har gjort at oppdrettere av denne rasen har bitt seg selv i halen et par ganger for å si det mildt. 15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Og dette gjør meg skeptisk til alle oppdrettere. Inkl de som driver med renrasede. Seriøst - du mener at Cavalieren ikke har mer helseutfordringer enn andre raser? Det overrasker meg ikke at dette kommer fra en oppdretter av rasen. Det er denne feilinformasjonen som har gjort at oppdrettere av denne rasen har bitt seg selv i halen et par ganger for å si det mildt. Bitt seg selv i halen? Det er så mange som tror cavalieren er den eneste rasen som lider av sm bla. Men hvis dere undersøker så ser man fort at chihuahua, griffon (for å nevne noen) lider like mye av denne syldommen. At cavalieren tidligere har hatt problemer med hjerte er ikke til å legge skjul på, men med seriøse oppdrettere som tar rasen på alvor så har dette blitt bedret! Jeg sier ikke at cavalieren ikke har sine feil og sykdommer, det har alle raser. Men at de er sykere enn andre er et medie og menneske skapt bilde!Anonymous poster hash: 0c47a...67d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Jeg ville vært utrolig skeptisk til å parre en rase med mye sm med en rase med enda mindre hode. Det finnes mange relativt friske småraser. Anonymous poster hash: 61fba...dd7 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå