AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #1 Skrevet 24. desember 2014 Tenk, prinsen får beskjed av kongen at han må finne en å gifte seg med på ballet, blant masse kvinner han ikke kjenner. Så da går han kun etter utseende, selvsagt, tenk hva man lærer barn som vokser opp med denne filmen med dette, kun utseende som betyr noe.Anonymous poster hash: c0672...036 6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #2 Skrevet 24. desember 2014 Hmm, jeg har ikke latt meg påvirke av det da i såfall. Jeg har sett denne filmen hver julaften siden jeg var liten jente, og nå er jeg snart 40..... Anonymous poster hash: 6bd2a...110 8
Silfen Skrevet 24. desember 2014 #4 Skrevet 24. desember 2014 Heldige prinsen som får askepott, pen OG smart. 10
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #5 Skrevet 24. desember 2014 Om du legger så mye i en gammel film, så kast ut TVen. Verre ting å la seg påvirke av enn den...Anonymous poster hash: e542e...0c9 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #6 Skrevet 24. desember 2014 Og hvorfor stakk Askepott av fra prinsen på ballet? Kunne jo bare bli med opp til kongeparet og annonsert forlovelse! Jada, dette med skoen i originalhistorien, men var liksom så ulogisk.Anonymous poster hash: c0672...036
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 24. desember 2014 #8 Skrevet 24. desember 2014 Ikke nódvendigvis. Det er ná ogsá andre symboler i filmen som hvem som er gode og hvem som er onde, og at en person bór vaere snill og god. At det ikke er bra á vaere ond. o.s.v... o.s.v.... Kommer ogsá an pá hva du laerer barna hjemme. De fleste barn vil laere mer nár de vokser opp hvordan realiteten er. Barn er ná ogsá ikke kjempe opptatt av utseende hele tiden. Det er verre press pá dette nár de blir tenáringer. Det kommer ogsá veldig an pá hvordan du ónsker á tolke den sjólv. Naturligvis sá vil vel mange smá jenter ville vaere prinsesser. Men jeg ser ikke noe galt i dette, det er en veldig normal fase for mange smá jenter. Og mange av de vil ogsá vokse opp og kanskje ikke vaere sá opptatt av det i tenára.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #9 Skrevet 24. desember 2014 Hmm, jeg har ikke latt meg påvirke av det da i såfall. Jeg har sett denne filmen hver julaften siden jeg var liten jente, og nå er jeg snart 40.....Anonymous poster hash: 6bd2a...110 Nei, fra 1975 til 1996 ble filmen sendt ca. annethvert år. Fra 1996 har den gått hvert år.Anonymous poster hash: c0672...036 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #10 Skrevet 24. desember 2014 Du har kanskje ikke nok å klage på? Nei, kanskje man skal legge ned forumet her, eller ha en komite som det gjennom hver tråd før den blir publisert, for å avgjøre om det som blir tatt opp er 'viktig nok'?Anonymous poster hash: c0672...036 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #11 Skrevet 24. desember 2014 Nei, fra 1975 til 1996 ble filmen sendt ca. annethvert år. Fra 1996 har den gått hvert år.Anonymous poster hash: c0672...036 SÅ viktig! Anonymous poster hash: a05f5...fec 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #12 Skrevet 24. desember 2014 SÅ viktig! Anonymous poster hash: a05f5...fec Viktig å kunne sin historie!Anonymous poster hash: c0672...036
Capricorn Skrevet 24. desember 2014 #13 Skrevet 24. desember 2014 Nei, kanskje man skal legge ned forumet her, eller ha en komite som det gjennom hver tråd før den blir publisert, for å avgjøre om det som blir tatt opp er 'viktig nok'?Anonymous poster hash: c0672...036 Hadde kanskje ikke vært så dumt det
NumberSix Skrevet 24. desember 2014 #14 Skrevet 24. desember 2014 Tenk, prinsen får beskjed av kongen at han må finne en å gifte seg med på ballet, blant masse kvinner han ikke kjenner. Så da går han kun etter utseende, selvsagt, tenk hva man lærer barn som vokser opp med denne filmen med dette, kun utseende som betyr noe.Anonymous poster hash: c0672...036 Han fikk nå i det minste velge! I stedet for at foreldrene bestemte, slik det gjerne var før. 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #15 Skrevet 24. desember 2014 Askepott hadde jo slør på ballet, så det kunne ikke vært så overfladisk bortsett fra den fantastiske kjolen? Og det var jo kjempemange pene, men gørrkjedelige damer på ballet. Prinsen valgte jo Askepott, som var litt mer mystisk og spennende enn resten av gjengen, som han ikke kunne se ansiktet til. Prinsen velger dessuten også å gifte seg med Askepott, på tross av bakgrunnen hennes. For meg har filmen alltid vært en positiv ting i barndommen og mitt liv som ung voksen. Jeg har alltid tolket det som det motsatte av overfladisk. Hadde prinsen vært overfladisk, hadde han ikke vært så sta og tverr på ballet. Da hadde han valgt den første og beste. Anonymous poster hash: b5ba9...6fc 16
Pawn Hearts Skrevet 24. desember 2014 #16 Skrevet 24. desember 2014 Det er et eventyr. Her har de imidlertid gjort Askepott til et aktivt handlende subjekt, ikke bare et snilt og pent objekt. Kanskje prinsen ubevisst oppfatter det på ballet, at denne jenta har mer for seg enn det man kan se? Hva betyr for eksempel det sløret? Kan det tenkes å være en metafor? Og hva er meningen med den gåten? Ikke løsningen, den er jo lett, men hvorfor gir hun ham den? Jeg har sett atskillig mer overflatiske filmer enn Tre nøtter til Askepott. Jeg skulle ønske jeg fikk sett den med tsjekkisk tale og teksting en gang; det er utvilsomt mange detaljer som forsvinner i den norske versjonen. 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #17 Skrevet 24. desember 2014 Askepott hadde jo slør på ballet, så det kunne ikke vært så overfladisk bortsett fra den fantastiske kjolen? Og det var jo kjempemange pene, men gørrkjedelige damer på ballet. Prinsen valgte jo Askepott, som var litt mer mystisk og spennende enn resten av gjengen, som han ikke kunne se ansiktet til. Prinsen velger dessuten også å gifte seg med Askepott, på tross av bakgrunnen hennes. For meg har filmen alltid vært en positiv ting i barndommen og mitt liv som ung voksen. Jeg har alltid tolket det som det motsatte av overfladisk. Hadde prinsen vært overfladisk, hadde han ikke vært så sta og tverr på ballet. Da hadde han valgt den første og beste.Anonymous poster hash: b5ba9...6fc Poenget var jo at han ikke syntes noen av de andre damene på ballet var pene nok!Anonymous poster hash: c0672...036 1
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 24. desember 2014 #18 Skrevet 24. desember 2014 (endret) Poenget er ikke at han ikke finner noen som er pen nok, men at han ikke finner noen på ballet som er ute etter annet enn berømmelsen og prinsessetittelen. Han må jo jobbe, løse gåten hun gir, for å få henne. Endret 11. november 2015 av Lindiana 3
Hoppetaujenta Skrevet 24. desember 2014 #19 Skrevet 24. desember 2014 Jeg liker Askepotts nøttefilm. Jeg har den på dvdog jeg står for det i fullt dagslys, lille trollunge.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #20 Skrevet 24. desember 2014 Poenget er ikke at han ikke finner noen som er pen nok, men at han ikke finner noen på ballet som er ute etter annet enn berømmelsen og prinsessetittelen. Han må jo jobbe, løse gåten hun gir, for å få henne. Åh, så poenget her er å fortelle kvinner at om de spiller 'hard to get', så får de drømmeprinsen umiddelbart?Anonymous poster hash: c0672...036 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå