AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #1 Del Skrevet 24. desember 2014 Hjelp, jeg er fortvilet! Jeg har en mellomschnauzer på 1,5 år som har et veldig høyt jaktinstinkt. Hvis jeg slipper han løs, kan han sette nesen i været, og bare løpe avsted. Han har vært borte i 10 minutter på det lengste, noe som var helt grusomt. Jeg var livredd for at han skulle skade seg, og i værste fall bli påkjørt hvis han løp langt unna og kom ut på en vei. Jeg har trent og trener innkalling, men finner han noe mer spennende, så driter han fullstendig i at jeg står der å roper. Jeg har vært så fortvilet at jeg har vurdert slik sprutehalsbånd med fjernkontroll for å avbryte han når han løper avsted å ikke hører på innkallingen. Jeg har prøvd å gjemme meg når han tar seg en runde, men han tar det med knusende ro at ikke han finner meg med det første. Jeg mistenker at han kjenner lukten min, og har kontroll på hvor jeg er selv om han ikke ser meg med en gang. Det som er så rart er at noen steder når jeg bare går alene med ham, holder han seg i nærheten av meg, og stikker ikke av. Mens når vi går sammen med andre hunder, er han mye verre, selv om de andre hundene er i nærheten av oss, setter han av sted på sine jaktrunder. Nå begynner jeg å bli fortvilet. Jeg stoler ikke på ham, og går med ham nesten kun i bånd. Han krever jo en del mosjon, og en hund som kun må gå i bånd, har et trist liv i mine øyne. Hva skal jeg gjøre for å få dette under kontroll? Blir jaktinstinktet lavere når han blir voksen? Jeg trener innkalling, men har ikke sjans til å konkurrere med rådyrlukt eller ei røy som flyr opp. Noen som har samme erfaringer, som har funnet en måte å løse dette på? Å vær så snill ikke bare si at han må gå i bånd. Som jeg sa over her synes jeg et hundeliv i bånd er et trist, trist liv.... Anonymous poster hash: 7e306...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #2 Del Skrevet 24. desember 2014 Til opplysning ble han kastrert for en måned siden. Kan det hjelpe med å roe ham ned? Hilsen TS. Anonymous poster hash: 7e306...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #3 Del Skrevet 24. desember 2014 Til opplysning ble han kastrert for en måned siden. Kan det hjelpe med å roe ham ned? Hilsen TS. Anonymous poster hash: 7e306...f20 Jaja.... Så mye gjaldt den "trist liv" tanken din. Anonymous poster hash: 9e5bb...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 24. desember 2014 #4 Del Skrevet 24. desember 2014 1) Finn en supergod belønning. Den beste belønningen hunden kan tenke seg, enten i form av godbit eller lek. Eller begge deler. 2) Bruk langline i innlæringsfasen. Du kan trene innkalling når han er i enden av linen, de må ikke være løse for at man skal kunne trene på det. Enten vil det bedre seg med mengdetrening og rett belønning, eller så vil det ikke det. I så fall får du gå på tur med langline og finne på andre måter å variere turene på (kløv, trekk, finne et inngjerdet område å leke på o.l.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
h/k Skrevet 24. desember 2014 #5 Del Skrevet 24. desember 2014 Stikker hunden av må den være i bånd. En hund som ikke går helt løs kan ha et fint liv for det. Du kan bruke langline du holder i, flexibånd, snørekjøring på ski, jogge, kløv og slippe han i inngjerdet område. Det er uansvarlig overfor dyr å ha en hund løs som jager dyr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 24. desember 2014 #6 Del Skrevet 24. desember 2014 Vet ikke hvor du bor, men kurs er en god ting:http://gooddog.no/innkalling/ Du behøver heller ikke "mistenke" at han lukter deg. Det gjør han i ca. 1 uke etter at du har gått der. Hunder har en ekstrem luktesans. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #7 Del Skrevet 24. desember 2014 Noen hunder kan dessverre ikke gå løse, uansett hvor mye trening man gjør. Langline er et godt alternativ for din hund, da får den muligheten til å surre litt rundt mens du går, uten at den kan stikke av. Vet også om mange som har hunden i langline, som henger løst, men om den løper kan man tråkke på linen. Anonymous poster hash: e85d8...254 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #8 Del Skrevet 24. desember 2014 En hund er ikke et menneske bare så det er klart. Du kan aktivere hunden på andre måter enn å slippe den fri. Så lenge den får kjørt seg er den fornøyd. Du må selvfølgelig alltid ha den i bånd. Om du fortsatt slipper den er du dessverre en egoistisk person som setter din hund foran tryggheten til andre. Anonymous poster hash: 1a004...364 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålrot Skrevet 24. desember 2014 #9 Del Skrevet 24. desember 2014 Vår hund kan dessverre ikke gå løs, men lever et fabelaktig liv og lever overhodet ikke et trist hundeliv! Vi bruker langline i hverdagen, vi er ute å løper med henne og nå ligger hun som et slakt ved siden av meg etter en lang skitur. Hun er ingen trist hund! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #10 Del Skrevet 25. desember 2014 TS her. Takk for innspill. Jeg får trene videre på innkalling, og spørre fagfolk om råd. Å la hunden leve et liv i bånd er ikke noe tema. Dette må kunne være mulig å få kontroll over. Men takk for deres synspunkter ; ) Anonymous poster hash: 7e306...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #11 Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg hadde en hund med mye jakt i seg. Og når hun satte nesa i været og dro avgårde, så kunne jeg drite i innkalling. Og dette var den hunden som var råeste på innkalling når vi trente aktivt LP. Men det som brøt av henne, var om jeg knakk av en pinne. Hun var pinnegal, så om hun dro avgårde var det bare å knekke av en pinne, og all jakt ble avbrutt. Men jeg var allikevel veldig påpasselig med hvor jeg slapp henne. Hun gikk også mye i langline. Anonymous poster hash: dad19...023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 25. desember 2014 #12 Del Skrevet 25. desember 2014 Vår unghund kan også finne på å stikke sånn. Du må bare fortsette å trene og trene på innkallingen. Vi har begynt å bruke fløyte med stort hell, men finner han feks ei frøken med løpetid blir han døv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #13 Del Skrevet 25. desember 2014 TS her. Takk for innspill. Jeg får trene videre på innkalling, og spørre fagfolk om råd. Å la hunden leve et liv i bånd er ikke noe tema. Dette må kunne være mulig å få kontroll over. Men takk for deres synspunkter ; ) Anonymous poster hash: 7e306...f20 Hva om hunden din aldri lærer seg innkalling 100% da? Skal du drite i det, og ta sjansen på å ha hunden løs i skogen? En hund i bånd er ingen ulykkelig hund, om du bruker langline og lar den løpe løs på inngjerdet fotballplasser. Anonymous poster hash: e85d8...254 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 25. desember 2014 #14 Del Skrevet 25. desember 2014 Hvilken form for oppdragelse og trening har du gitt denne hunden fra den var valp? Din kommentar om bruk av halsbånd virker å være skrevet som om du anser hunden for å ha menneskelige følelser og behov? En hund trenger faste rutiner og rammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #15 Del Skrevet 25. desember 2014 TS her. Takk for innspill. Jeg får trene videre på innkalling, og spørre fagfolk om råd. Å la hunden leve et liv i bånd er ikke noe tema. Dette må kunne være mulig å få kontroll over. Men takk for deres synspunkter ; ) Anonymous poster hash: 7e306...f20 Det er ikke et "synspunkt". Det er du som driter i alt som heter sunn fornuft og norske lover. Hunder er drevet av instinkt, ikke rasjonelle tanker og logikk. Hva om hunden din mens den springer rundt havner i en situasjon med et lite barn som reagerer med redsel, sparker hunden og hunden igjen biter tilbake? Du må da avlive hunden som verste resultat. Eller hva om hunden din møter en annen hund og ender opp i slåsskamp? Eller om den angriper et annet dyr? Tanketom, naiv og totalt uansvarlig tror jeg vi kaller deg.... Anonymous poster hash: 526a1...3f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #16 Del Skrevet 25. desember 2014 Det er ikke et "synspunkt". Det er du som driter i alt som heter sunn fornuft og norske lover. Hunder er drevet av instinkt, ikke rasjonelle tanker og logikk. Hva om hunden din mens den springer rundt havner i en situasjon med et lite barn som reagerer med redsel, sparker hunden og hunden igjen biter tilbake? Du må da avlive hunden som verste resultat. Eller hva om hunden din møter en annen hund og ender opp i slåsskamp? Eller om den angriper et annet dyr? Tanketom, naiv og totalt uansvarlig tror jeg vi kaller deg.... Anonymous poster hash: 526a1...3f3 Hahaha... Skrevet av en småbarnsmor som mener at det kun er "poden" sin har rett på by, land, skog og fjell. Jeg vet vel da for pokker at hunden min ikke angriper mennesker! Den har ingen som helst interesse for folk. Men derimot en go' lukt i skogen kan føre til at den setter avsted. Den har hverken fysikk eller "killerinstinkt" til å ta livet av så mye som en hare, men å løpe etter er supert! Egoister er det jeg kaller slike som dere som mener hunder skal gå i bånd hele året. Å du over her som snakker om å ha 100% innkalling. INGEN har 100% kontroll på noe her i livet. Det gjelder hunden sin, barna sine eller seg selv. Faste rutiner og rammer løser ikke alle problemer vettu; ) Det er snakk om levende dyr, med instinkter. Barn skal vel også ha faste rutiner og rammer, og ikke minst en konsekvent oppdragelse, men det ser vel ikke ut som det løser alle problemer der heller. Og de kan man i tillegg snakke med. Det er lett å sitte bak et tastatur å forlange av andre, men ser dere godt rundt dere, så har dere vel kanskje noen ting å gripe fatt i selv også? Jeg kan leve med både å være egoist og uansvarlig, men jeg kan ikke leve med å frarøve hunden min all mulighet til frihet. Ja, ja.. Man kan vel ikke vente seg fornuftige råd og tips på et slikt forum som dette. TS Anonymous poster hash: 7e306...f20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #17 Del Skrevet 25. desember 2014 § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Om du ikke har kontroll har du faktisk ikke lov til å ha hunden løs. Hat selv en hund som blokkerer helt om han lukter eller ser noe spennende. Uansett hvor mye jeg synes han skal få springe løs kan han det ikke når han ikke kommer på innkalling om noe er mer spennende enn oss. Vår er 4 år og lider ingen nød med å holdes i bånd og langline, det krever bare at vi er kreative. Mer hjernetrim, jogger, snøkjører, kløver og kjettingtrekk osv. Som hundeeier har du både andvar for hundens ve og vel nen du har også ansvar om å overholde de få lovene som gjelder hundehold.Anonymous poster hash: 50014...81e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 25. desember 2014 #18 Del Skrevet 25. desember 2014 Hvilken form for oppdragelse og trening har du gitt denne hunden fra den var valp? Din kommentar om bruk av halsbånd virker å være skrevet som om du anser hunden for å ha menneskelige følelser og behov? En hund trenger faste rutiner og rammer. Til info føler hunder smerte på samme måte som mennesker, så å ikke ville bruke strømhalsbånd er ikke å menneskeliggjøre hunder. Om noe er, så er dominansteorien en mye mer "menneskeliggjøring". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 25. desember 2014 #19 Del Skrevet 25. desember 2014 Hahaha... Skrevet av en småbarnsmor som mener at det kun er "poden" sin har rett på by, land, skog og fjell. Jeg vet vel da for pokker at hunden min ikke angriper mennesker! Den har ingen som helst interesse for folk. Men derimot en go' lukt i skogen kan føre til at den setter avsted. Den har hverken fysikk eller "killerinstinkt" til å ta livet av så mye som en hare, men å løpe etter er supert! Egoister er det jeg kaller slike som dere som mener hunder skal gå i bånd hele året. Å du over her som snakker om å ha 100% innkalling. INGEN har 100% kontroll på noe her i livet. Det gjelder hunden sin, barna sine eller seg selv. Faste rutiner og rammer løser ikke alle problemer vettu; ) Det er snakk om levende dyr, med instinkter. Barn skal vel også ha faste rutiner og rammer, og ikke minst en konsekvent oppdragelse, men det ser vel ikke ut som det løser alle problemer der heller. Og de kan man i tillegg snakke med. Det er lett å sitte bak et tastatur å forlange av andre, men ser dere godt rundt dere, så har dere vel kanskje noen ting å gripe fatt i selv også? Jeg kan leve med både å være egoist og uansvarlig, men jeg kan ikke leve med å frarøve hunden min all mulighet til frihet. Ja, ja.. Man kan vel ikke vente seg fornuftige råd og tips på et slikt forum som dette. TS Anonymous poster hash: 7e306...f20 Nå vet ikke jeg hvordan og hvor mye du har trent, men jeg sier som jeg sa tidligere, at det kan lønne seg å gå på et rent innkallingskurs eller evt. en privattime hos en god hundetrener for å få tips og råd i praksis hvordan du skal trene. Det er et par faktorer her: - hunden din er fremdeles unghund og dermed "hormonielt tilbakestående"... hehehe. I praksis betyr dette at i denne periode kan hunder "glemme" det de tidligere har lært, i tillegg til at lukter og nye synsinnstrykk er utrolig mye mer spennende. - innkalling bør trenes hele tiden og mange ganger for dag. En begynner med innendørs, og deretter ut i hagen, så ute på veien uten forstyrrelser, så med litt forstyrrelser for deretter å øke forstyrrelser og trene på dette i mange ulike settinger og nye steder. - bruk gjerne langline når du trener for å føle deg ekstra trygg på at den ikke stikker -desto flere vellykkede innkallinger, desto bedre sitter de etterhvert - belønningen for å komme til deg må stige i takt med hvilke og hvor mye forstyrrelser det er - gå gjerne tilbake til start og begynn innkallingstreningen på nytt fra grunnen. Det ville jeg ha gjort i ditt tilfelle. Her er en link til en god blogg som jeg liker og innlegg om innkalling: https://adferdstrening.wordpress.com/om-meg/innkallingstips/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildberry Skrevet 26. desember 2014 #20 Del Skrevet 26. desember 2014 Min neste hund vil nok ha ganske sterke jaktinnstinkter, og jeg har tenkt å trene innkalling fra den er valp. Likevel er jeg klar over at jeg muligens kommer til å ende opp med en hund som alltid er i bånd. Joda, jeg synes det er kjipt. Det er helt klart et pluss når man har en hund man kan ha løs i trygge områder utenom båndtvangen, sånn som jeg har nå. Det er jo en av grunnene til at de som er veldig opptatt av at hundene skal kunne gå løse holder seg unna jakthunder. Kjøper man en liten jeger, så vet man på forhånd at den kanskje ikke kan gå løs. Langline og flexi er ikke det samme, spesielt ikke for hunder som helst vil holde seg på 50 meters avstand fra eier, men det er bedre enn ingenting. Man må finne en balanse mellom frihet og trygghet. Når din hund har såpass stor sjangse til å sette seg selv i potensielt livsfarlige situasjoner, så ville i allefall jeg ha kuttet ned på friheten for å øke tryggheten. En død hund har ingen glede av å løpe fri, og en hund som lett stikker av kan man miste før man vet ordet av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå