Gå til innhold

Reise eller betale ned på boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte leilighet i vår. Jeg er 23 år og føler meg veldig "fanget" i hverdagen. Har fullført utdanning, fast jobb, bolig, bil, samboer og lånekassen. Typisk a4 liv med andre ord. Har reist en del ved siden av også, men ikke så mye jeg skulle ønske. Hele tiden har planen min vært å betale ned så fort som mulig på boliglån, kjøpe noe større med kjæresten om noen år, etablere oss og få familie sammen. Men i det siste har disse tankene blitt vanskelige å forholde seg til, jeg kjeder meg.. Har ikke livsgnist i det hele tatt. 2015 blir et spareår, planen er egentlig å betale ned på boliglån, men nå driver jeg og ser litt på verden rundt reiser.. Kan glatt spare opp 150k på ett år, har både fulltidsjobb og deltidsjobb og er veldig nøye med penger.

Men spm er om jeg skal betale ned på boliglån eller spare for å reise i starten av 2016? Jeg mener da å betale ned ekstra, betaler jo såklart mnd.beløpene uansett. Hvis jeg derimot reiser vil jeg være 24, er det gammelt med en slik reise? Kjæresten min er da 28.. Vi kan leie ut leiligheten. Tenker å være borte i rundt 3-4 mnd. Hva hadde dere gjort i min situasjon?

Anonymous poster hash: 95e70...c3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med begge deler? Å korte turen ned til 2 mnd og betale resten på huslånet?

Anonymous poster hash: d9023...f4c

• Liker 2
Skrevet

Reis! For alt i verden - reis!! :) Dere er kjempeheldige som har denne muligheten, om dere betaler på huslånet i ett år mer, tenker dere ikke på det allikevel når dere er blitt så gamle :) Dere kommer til å si at det var verdt det, fordi dere har fått minner for livet av reisen ;) Jeg hadde definitivt hoppet i det!

• Liker 4
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Reis! Du kommer alltid til å angre hvis ikke.

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Betal! Først kvitter du deg med gjeld, så reiser du.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kjøpte leilighet i vår. Jeg er 23 år og føler meg veldig "fanget" i hverdagen. Har fullført utdanning, fast jobb, bolig, bil, samboer og lånekassen. Typisk a4 liv med andre ord. Har reist en del ved siden av også, men ikke så mye jeg skulle ønske. Hele tiden har planen min vært å betale ned så fort som mulig på boliglån, kjøpe noe større med kjæresten om noen år, etablere oss og få familie sammen. Men i det siste har disse tankene blitt vanskelige å forholde seg til, jeg kjeder meg.. Har ikke livsgnist i det hele tatt. 2015 blir et spareår, planen er egentlig å betale ned på boliglån, men nå driver jeg og ser litt på verden rundt reiser.. Kan glatt spare opp 150k på ett år, har både fulltidsjobb og deltidsjobb og er veldig nøye med penger.

Men spm er om jeg skal betale ned på boliglån eller spare for å reise i starten av 2016? Jeg mener da å betale ned ekstra, betaler jo såklart mnd.beløpene uansett. Hvis jeg derimot reiser vil jeg være 24, er det gammelt med en slik reise? Kjæresten min er da 28.. Vi kan leie ut leiligheten. Tenker å være borte i rundt 3-4 mnd. Hva hadde dere gjort i min situasjon?

Reis!

150.000,- på et boliglig lån utgjør ikke nødvendigvis så mye, Men du kan pusse opp ganske mye og øke verdien for samme sum. Men vil du det? Vil du betale ned 150.000,- i dag og fortsette livet ditt slik det nå er?

Du og samboeren din har tanker om å reise, og dere har pratet om å reise i tillegg. Det er jo dette dere vil. Nå vet jeg ikke om du skal betale for deg selv eller for begge? Betaler du kun for deg selv vil du sitte igjen med en hel del etter en 3-4 måneder. Resten setter bruker du på nedbetaling, eller sparekonto, BSU eller pensjonsparing.

Du skriver du lett kan spare 150k i året. Hva med å spare det du trenger til reisen og resten sparer(netbetaling etc)?

Du er ikke i økonomisk trøbbel. Din økonomi er god, og det er ingenting i veien for å reise i 3-4 måneder. Å nedbetale gjeld kan fort ta 10 år, avhengig av hvor stort lånet er. Da er du 34-35 år. Ikke nødvendigvis for seint, men det er jo nå du vil reise. Ta deg en ferie og reis!

Du er ikke for gammel til å reise. Jeg er noen år eldre enn samboeren min, men jeg reiser. Så lenge jeg har helse til å reise, så gjør jeg det og tenker ikke på alderen - og det burde ikke du heller. Reis og opplev. Du lærer så mye, møter så mange, så mye inntrykk. Det er en stor opplevelse å reise. Som det påpekes her inne, du vil angre om du ikke reiser. Begynn å planlegg og reis til neste år!

Endret av Amable
Skrevet

Så lenge renten er så lav som den er så utgjør ikke ekstra innbetalingene så mye ekstra renter. Jeg ville reist. Når dere får barn blir det langt vanskeligere å realisere disse drømmene!

Jeg ville også kanskje delt det litt opp. Du trenger jo ikke være 4 mnd vekke. Det går jo fint å korte det litt ned. Uansett bør dere ikke ha avdragsfrihet når dere reiser. Betal etter nedbetalingsplanen.

• Liker 2
Skrevet

Reis Reis Reis :) før dere får barn og det er enda vanskeligere å få til :)

Anonymous poster hash: a65e9...010

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde uten tvil reist. Var selv 25 år da jeg reiste "jorda rundt" i 5 måneder og det er mine best investerte penger på nå 40 år. Hadde ikke nølt et eneste sekund, men spart penger og reist i minimum 3 måneder hvis det er mulig. Eneste minuset med å reise såpass lenge er at du får lyst til å reise mer og mer og mer.

Anonymous poster hash: b64b0...1e1
  • Liker 2
Skrevet

Reis! :)

Det er alltid lurt å betale ned på lån, men enkelte ting i livet er viktigere enn penger. Du sier selv at du kjeder deg og mangler livsgnist. Du virker som et ansvarlig menneske som har tatt utdannelse, betaler gjelden din og har planlagt fremtiden. Du høres ikke ut som noen kandidat til Luksusfellen, og jeg vil derfor råde deg til å bruke litt mindre penger på det som er fornuftig (nedbetaling av bolig) og litt mer på det som du ønsker deg (jorden rundt-reise). Man bør alltid være fornuftig med økonomien, men noen ganger er det mest økonomisk fornuftig å prioritere din egen lykke.

Gjelden betaler du ned så raskt du vil, men ikke la det gå utover livskvaliteten din. Betjen gjelden, men ikke la den gjøre deg til slave. Du skal leve også.

24 år? Da er du ung og i perfekt alder til å reise jorden rundt, men man blir aldri for gammel til å reise. Det blir bare vanskeligere desto eldre man blir, først på grunn av forpliktelser og før eller siden på grunn av helse. Hvordan verdenssituasjonen og verdensøkonomien ser ut om 50 år er også vanskelig å gjette, så det er ingen garanti for at du får mulighet til å reise når du blir gammel. Reis nå mens du kan.

• Liker 1
Skrevet

Reis! Lev livet!

Får helt flatt av hvor utrolig fornuftige folk skal være hele tiden. Så lenge dere betaler boliglånet, og ikke sitter med 200.000 i kredittkortgjeld eller reiser på kredittkortlån så skal dere reise. Som andre skriver, det er lettere å angre på å ikke ha reist.

Selv ble jeg alvorlig syk etter å ha vært ute og reist i åtte måneder (ikke relatert til reisen), og noe av det jeg tenkte da jeg lå på sykehuset var at jeg var glad for at jeg hadde vært ute og reist i stedet for å ha levd på nudler for å spare penger.

Vær litt unge! :)

• Liker 2
Skrevet

Reis!!

Betale ned jan dere gjøre parallelt med barn osv. Reising blir vanskeligere.

Å reise er det jeg er mest glad jeg har fått gjort litt av før vi fikk barn. Alt annet får man jo til senere også.

Skulle ønske jeg hadde fått reist mer... Men en del ble det.

Anonymous poster hash: 0b363...e60

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Da blir det jorden rundt reise på oss! Har allerede vært og tatt en titt på reiser og ser for meg denne reiseruten:

Oslo-Johannesburg-Sao Paulo//Rio-Lima-Los Angeles-Fiji-Sydney// Brisbane-Bali-Tokyo-Beijing-Oslo

Lengden er ca 4 mnd. Nå gleder jeg meg skikkelig til å spare og reise! Tenker å spare opp ca 120k til reisen og 30k i buffer. Ble skikkelig inspirerert og motivert av svarene deres:) Tusen takk! Gleder meg masse nå!

• Liker 4
Skrevet

Og til den som lurte; betaler bare for meg selv og mitt lån/sparer til meg selv. Samboer har allerede betalt ut sin halvdel av lånet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...