Gå til innhold

Alarmknapp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet en del eldre har en sånn alarmknapp hengende om halsen hjemme som de kan trykke på om de f.eks. faller og ikke kommer seg opp, og så kommer det noen med en gang. Hva må til for å få en sånn og hvordan søker man om det?

Anonymous poster hash: cf62c...6ff
Skrevet

Trygghetsalarm heter det.

Før kunne du i hvert fall få en slik på to måter enten privat slik som en husalarm, eller det som er mest vanlig å søke gjennom kommunen hos de som styrer med hjemmehjelp og hjemmesykepleie. Gå inn på kommunen din sine hjemmesider og søk etter trygghetsalarm. De fleste betaler litt for å ha dette.

Politiet har voldsalarmer.

Anonymous poster hash: 30c1f...2af

Skrevet

Det er nok visse kriterier for å få det. Hva er grunnen til at du trenger det? Siden det er hjemmesykepleie som rykker ut tenker jeg på :)

Anonymous poster hash: 7173c...ac2

Skrevet

Fra helsedirektoratet:

​Eldre, funksjonshemmede og andre som bor alene og føler seg utrygge, kan søke om å få tildelt trygghetsalarm.

Ved vurderingen av om en person skal få trygghetsalarm, vil kommune ofte se på om det foreligger:

Sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp

Reell fare for fall

Problemer knyttet til utrygghet og engstelse

Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm. Kommunen kan, i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker, vurdere om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjenestene.

Skrevet

Er trygghetsalarm jeg tenker på ja, sånn for å ha med seg hele tiden mens man er hjemme.

Det er nok visse kriterier for å få det. Hva er grunnen til at du trenger det? Siden det er hjemmesykepleie som rykker ut tenker jeg på :)

Er ikke til meg, men til min mor. Hun ringte meg her sent på kvelden og sa at hun hadde ramlet på tur ut av dusjen og skrapt opp armen, og kom seg ikke opp av gulvet. Gikk bra med en dose flaks og noen tilfeldigheter, men nå er jeg er livredd hun skal falle på nytt(hun brakk bekkenet på tvers for noen år siden) og ikke komme seg opp.

Fra helsedirektoratet:

​Eldre, funksjonshemmede og andre som bor alene og føler seg utrygge, kan søke om å få tildelt trygghetsalarm.

Ved vurderingen av om en person skal få trygghetsalarm, vil kommune ofte se på om det foreligger:

Sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp

Reell fare for fall

Problemer knyttet til utrygghet og engstelse

Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm. Kommunen kan, i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker, vurdere om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjenestene.

Hun mottar ingen andre helsetjenester for øyeblikket, men jeg har alt begynt å tenke på om jeg skal søke om hjemmehjelp til henne om en stund. Hun er liksom ikke "syk nok" enda. Men trygghetsalarm må det nå være mulig å få fordet? Hun kan jo ende opp med å bli liggende der neste gang:(

Skrevet

Er trygghetsalarm jeg tenker på ja, sånn for å ha med seg hele tiden mens man er hjemme.

Er ikke til meg, men til min mor. Hun ringte meg her sent på kvelden og sa at hun hadde ramlet på tur ut av dusjen og skrapt opp armen, og kom seg ikke opp av gulvet. Gikk bra med en dose flaks og noen tilfeldigheter, men nå er jeg er livredd hun skal falle på nytt(hun brakk bekkenet på tvers for noen år siden) og ikke komme seg opp.

Hun mottar ingen andre helsetjenester for øyeblikket, men jeg har alt begynt å tenke på om jeg skal søke om hjemmehjelp til henne om en stund. Hun er liksom ikke "syk nok" enda. Men trygghetsalarm må det nå være mulig å få fordet? Hun kan jo ende opp med å bli liggende der neste gang:(

Trygghetsalarm kan være en fin vei inn i systemet:) jobber på sykehus og vi søker ofte om trygghetsalarm som første tiltak. For mange er det godt å ha den tryggheten og så er det ikke like avskrekkende som å slippe folk inn på tilsyn:) Men husk at du må få moren din med på dette. For å få vedtak så trenger man pasientens underskrift med mindre h*n gir samtykke til at andre kan signere/pasienten ikke har samtykkekompetanse:)

Hvordan stiller hun seg til det? Hun må også være villig til å gå med alarmen. Er mange som synes det er dumt og velger å ha den liggende på gangen eller stuebordet, da er det ikke mye hjelp i den:)

Skrevet

Trygghetsalarm kan være en fin vei inn i systemet:) jobber på sykehus og vi søker ofte om trygghetsalarm som første tiltak. For mange er det godt å ha den tryggheten og så er det ikke like avskrekkende som å slippe folk inn på tilsyn:) Men husk at du må få moren din med på dette. For å få vedtak så trenger man pasientens underskrift med mindre h*n gir samtykke til at andre kan signere/pasienten ikke har samtykkekompetanse:)

Hvordan stiller hun seg til det? Hun må også være villig til å gå med alarmen. Er mange som synes det er dumt og velger å ha den liggende på gangen eller stuebordet, da er det ikke mye hjelp i den:)

Så bra:) Hun er fult i stand til å samtykke, og det er jo selvsagt hun som bestemmer til syvende og sist, men tror ikke hun er klar over hva slags hjelp som faktisk finnes så tenkte å se nærmere på det først i alle fall. Men hun bor jo alene, så hun må jo opp på stoler og krakker, må opp å stå i sofan for å åpne/lukke ventiler og ordne persiennene(synes jeg ser hun går på ræv oppi glassbordet som står der *grøss!* ), må jo inn og ut av dusjen osv. Er jo ikke alltid hun har med mobilen eller når den fra der hun har ramlet.

Men for å få dette, tar jeg bare kontakt med kommunen der hun bor?

Skrevet

Du kan lese om det på kommunens hjemmesider.

I min kommune koster det noen hundrelapper, og man må ha hustelefon. Hustelefonen koster jo også litt.

Anonymous poster hash: 3ee0f...92a

Skrevet

Så bra:) Hun er fult i stand til å samtykke, og det er jo selvsagt hun som bestemmer til syvende og sist, men tror ikke hun er klar over hva slags hjelp som faktisk finnes så tenkte å se nærmere på det først i alle fall. Men hun bor jo alene, så hun må jo opp på stoler og krakker, må opp å stå i sofan for å åpne/lukke ventiler og ordne persiennene(synes jeg ser hun går på ræv oppi glassbordet som står der *grøss!* ), må jo inn og ut av dusjen osv. Er jo ikke alltid hun har med mobilen eller når den fra der hun har ramlet. Men for å få dette, tar jeg bare kontakt med kommunen der hun bor? Anonymous poster hash: cf62c...6ff

Forstår bekymringen din! For de fleste vil det jo være en god trygghet:)

Her kan du lese litt om det: https://helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunen/trygghetsalarm

Og du kan nok også ringe kommunen din for å høre, er et vedtakskontor/bestillerkontor i hver kommune:)

Skrevet

Mormor har en sånn trygghetsalarm. Hun bor i egen leilighet, og selv om det er i kjelleretasjen i huset til mine foreldre, så har hun nå fått det. Så tipper terskelen er ganske lav for eldre mennesker som bor alene. :)

Tror mormor fikk det etter å ha snakket med legen bare.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese om det på kommunens hjemmesider.

I min kommune koster det noen hundrelapper, og man må ha hustelefon. Hustelefonen koster jo også litt.

Anonymous poster hash: 3ee0f...92a

Forstår bekymringen din! For de fleste vil det jo være en god trygghet:)

Her kan du lese litt om det: https://helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunen/trygghetsalarm

Og du kan nok også ringe kommunen din for å høre, er et vedtakskontor/bestillerkontor i hver kommune:)

Takk for link! Tok en titt på hennes kommune sin hjemmeside, men er en så liten at man knapt finner nummeret deres :fnise:

Mormor har en sånn trygghetsalarm. Hun bor i egen leilighet, og selv om det er i kjelleretasjen i huset til mine foreldre, så har hun nå fått det. Så tipper terskelen er ganske lav for eldre mennesker som bor alene. :)

Tror mormor fikk det etter å ha snakket med legen bare.

Så bra! Kan si med henne hun kan forhøre seg neste gang hun er hos legen, hun er jo der ganske ofte pga. hjertet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...