Gå til innhold

Dercums disease.

_LanciA_

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen andre der ute som sliter med morbus dercum/lipødem?

Og har noen erfaringer å dele?

Hadde vært greit å hatt noen å dele erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Strandet

Jeg vet ingenting om dette, men av hva jeg tror jeg får med meg, så skal dette være en sjelden sykdom. Leser at det angivelig kun er i overkant av tyve tilfelle i storbritannia (Dercums disease). Det påstås i en artikkel jeg kikket over, at dette er tredje mest sjelden sykdom i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om dette, men av hva jeg tror jeg får med meg, så skal dette være en sjelden sykdom. Leser at det angivelig kun er i overkant av tyve tilfelle i storbritannia (Dercums disease). Det påstås i en artikkel jeg kikket over, at dette er tredje mest sjelden sykdom i verden.

Det stemmer nok. Også en av de mest smertefulle siden de er vanskelig å lindre.

Jeg var uheldig å trakk det loddet. Både jeg å min tante har sykdommen. Men vi har det litt forskjellig. Vet det finnes noen få flere i norge.

Hadde vært konge å hatt noen fler å dele erfaringer med.

Nå skal det sies at lipødem rammer mange flere. Disse har en tendens til å komme sammen. Men jeg tror nok en del i dette landet også har fettvevs sykdomme som ikke blir diagnosert. Jeg har blitt kalt overvektig, overspiser og lat av leger som ikke vet bedre. Men jeg har det mest på beina. Størrelse s/m på overkroppen og xl på beina. Smertene er intense og beina bare vokser. Blir jeg tynnere skjer det bare på overkroppen. Uansett hvor mye du trener ser de like ut.

Eneste som kan hjelpe litt er lymfedrenasje eller liposuction.

Og p.g.a dercums får jeg fettkuler over alt. De ikke som andre sine, de gjør forferdelig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...