Gå til innhold

Hva er best å gjøre med 600 000kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får snart utbetalt en uføreforsikring på 600 000kr og lurer på hva som er best å gjøre med dem.

Jeg eier, sammen med mannen en bolig med markedsverdi på ca 6mill. Har 1,5mill igjen på lånet. Betaler vi som før, vil dette være nedbetalt innen ca 7år.

Bør jeg kanskje bruke disse 600 000kr å betale mer ned på lånet? Eller er det like greit å beholde lånet?

Bør de settes de i fond eller på høytentekonto? Eller kan det lønne seg å bruke 600 000kr som egenkapital, ta opp litt lån og kjøpe en utleieleilighet ?

Anonymous poster hash: 15242...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dette er forsikringspenger, så bør du tenke deg om mange ganger før du putter dem inn i et huslån på felles bolig.

Kontakt eller les på sidene til Personskadeforbundet LNT. De kan råde på en annen måte enn folk uten erfaring med uføreforsikringserfaring.

Erstatningsutbetalinger kan og skjermes mot gjeld og mot deling ved skilsmisse, men her er ikke jeg spesialist fordi jeg har særeie på alt mitt.

Anonymous poster hash: fe2a8...56d

• Liker 2
Skrevet

Lån gir vel redusert skatt, og dessuten vil du jo i realiteten dele de med ektefelle. Det kommer an på om du vil det eller ikke. Jeg hadde satt de på høyrentekonto eller eventuelt fond (men da bør man sette seg skikkelig inn i det først, flere fond gir mindre risiko, men også mindre avkastning). Men er heller ingen ekspert. En ekspert ville kanskje visst hvordan man skulle investere en del av pengene.

Anonymous poster hash: b03d9...218

Skrevet

Jeg hadde betalt ned felles lån uten tvil :) Antar at når du er ufør har partneren din allerede største "byrden" av økonomien i hverdagen. Kan forøvrig være lurt å prate med rådgiver i banken om dere kan få mer ut av pengene ved å sette dem på fond eller lignende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde betalt ned felles lån uten tvil :) Antar at når du er ufør har partneren din allerede største "byrden" av økonomien i hverdagen. Kan forøvrig være lurt å prate med rådgiver i banken om dere kan få mer ut av pengene ved å sette dem på fond eller lignende.

Hva om TS blir skilt? Den forsikringsutbetalingen skulle vel være for resten av livet, om man kan si det slik. Man kunne eventuelt brukt deler av forsikringspengene på lånet, men ikke alle. Jeg ville ikke uten videre betalt ned felles lån. Og uansett har man mindre utbetalt som ufør, og mange mener man skal yte etter evne. Det er en byrde også for den uføre å være syk, det er ikke noe man velger eller ønsker.

Anonymous poster hash: b03d9...218

• Liker 3
Skrevet

Spørsmålet er jo hvorfor du får en uføreutbetaling? Hvor skadet og hvilken skade. Fordi hva du gjør med pengene er og avhengig av hvilken hjelp du trenger, hjelpemidler og hvor du befinner deg i Navsystemet.

Trenger du ombygging av bil eller bolig, vil uføretilstanden din endre seg til det verre i fremtidien?

Alt dette spiller en rolle for hvordan du vil bruke pengene.

Mange har brukt opp pengene omtrent før de har fått de, noe Personskadeforbundet vet mye om. I ettertid har folk stått med skjegget i postkassen og uten penger fordi de har brukt dem opp på en lite gjennomtenkt måte. Deriblant invistert i eiendom, og tapt stort ved skilsmisse eller død hos partner/ektefelle. Situasjoner de i sine villeste fantasier ikke kunne drømme om å komme i.

Så tenk deg nøye om før du bruker av pengene.

• Liker 2
Skrevet

Får snart utbetalt en uføreforsikring på 600 000kr og lurer på hva som er best å gjøre med dem.

Jeg eier, sammen med mannen en bolig med markedsverdi på ca 6mill. Har 1,5mill igjen på lånet. Betaler vi som før, vil dette være nedbetalt innen ca 7år.

Bør jeg kanskje bruke disse 600 000kr å betale mer ned på lånet? Eller er det like greit å beholde lånet?

Bør de settes de i fond eller på høytentekonto? Eller kan det lønne seg å bruke 600 000kr som egenkapital, ta opp litt lån og kjøpe en utleieleilighet ?

I disse tider så er jo mange aksjer billige, du burde da ihvertfall satse en 100.000 kr på en balansert aksjeportofølje bestående av lav til høy risiko aksjer.

Ellers er det jo mange spennende selskaper som ikke er børsnoterte engang som først nå blir satset på av myndighetene og får tilskudd ettersom oljen har fått seg en knekk. Du kan komme inn på eiersiden billig og på et tidlig tidspunkt her.

Anonymous poster hash: d6a02...a52

Skrevet

Har dere avtale om særeie? Hvem eier boligen?

Anonymous poster hash: f94c8...4f3

• Liker 1
Skrevet

Nei det tror jeg ikke er så lurt, du må finne de gode investeringene selv.

Hvis noe virkelig er en god investering så er det ingen som har hastverk i å fortelle deg om den, spessielt ikke banken :) De skal ha sin del av å administrere og flytte pengene dine og bryr seg lite om noe annet :)

Anonymous poster hash: d6a02...a52

Skrevet

TS

Vi eier 50/50 på papiret, men han stod for en mye større del av egenandelen enn meg da vi kjøpte. I tillegg er det han som nå betaler største delen av lånet.

Så skulle vi bli skilt går jeg uansett ut av forholdet med MYE mer enn jeg gikk inn i det med.

Skrevet (endret)

Hei,

Dette er en spennende problemstilling. Jeg ser for meg flere alternativer, og kan presentere deg noen enkle regnestykker som du kan ta med i din betraktning:

Sette pengene på høyrentekonto:

ya-bank opererer med innskuddsrente på 2,85% p.a. på beløp mellom 500 000 og 2 000 000.

Renteinntekt etter ett år:

600 000 * 0,0285 = 17 100 kr

Det er også mulig å splitte pengene i to forskjellige banker og oppnå en høyere innskuddsrente.

La oss si du får 3,05% p.a. hos ya-bank og 3,01% p.a. hos Sparebanken Øst for innskud opp til 500 000.

499 999*0,0305 + 100 001*0,0301 = 18 260 kr

Refinansierer boliglånet og betaler ned 600 000 kr:

7 år igjen på 1,5 mill boliglån med anslagsvis 4% nom.rente (?) gir en nedbetaling på ca. 20 500 kr i mnd

Dersom du refinansierer kan dere bli ferdige med lånet på 4 år hvis samme nominelle rente benyttes og samme avdrag opprettholdes.

Dette resulterer i en total besparelse på ca. 740 000 kr i renter og avdrag.

Investere i en bolig og leie den ut:

La oss ta for oss eksempelet hvor du investerer i en to-roms noenlunde sentralt i en by hvor utleiemarkedet er stort.

Denne leiligheten sier vi koster 2,2 mill.

Du benytter 600 000 EK og må finansiere resten ved å refinansiere boliglånet.

2 200 000 - 600 000 = 1 600 000 ekstra på boliglånet

Hvis dere ønsker å opprettholde samme avdrag på ca. 20 500,- vil lånet løpe over 18 år

​En total kostnadsøkning på ca. 2 700 000 i renter og avdrag.

I tillegg kommer skattetrekk for uteleieinntekt (28%), slik at dere må ta en viss sum for å gå i null.

Yttligere er ligningsverdi av sekundærbolig på 60% av markedsverdi (2,2 mill * 0,6 = 1,32 mill).

Skattefradrag på kommer også inn i bildet, slik at dere får litt tilbake.

Slik som regjeringen har lagt opp til det, ønsker de at det ikke skal være spesielt lønnsomt å eie en sekundærbolig. Derimot ser jeg muligheten til å tjene gode penger på utleie dersom ligningsverdien ikke stiger ennå mer, og du er flink til å skrive av på den nye utleie-leiligheten.

Min egen beslutning dersom jeg var deg:

Hadde jeg hatt tid og krefter ville jeg ha investert i en ny utleie-bolig.

edit: regnefeil under høyrente fordelt mellom to banker

Endret av Ian
  • Liker 3
Gjest Kariannne
Skrevet

Sett dem på en høyrentekonto og ha sereie på pengene om det er du som har fått dem. Vet at mange mener man skal dele alt når man er samboer/gift. Der er jeg uenig.

Skrevet

Hei,

Dette er en spennende problemstilling. Jeg ser for meg flere alternativer, og kan presentere deg noen enkle regnestykker som du kan ta med i din betraktning:

Sette pengene på høyrentekonto:

ya-bank opererer med innskuddsrente på 2,85% p.a. på beløp mellom 500 000 og 2 000 000.

Renteinntekt etter ett år:

600 000 * 0,0285 = 17 100 kr

Det er også mulig å splitte pengene i to forskjellige banker og oppnå en høyere innskuddsrente.

La oss si du får 3,05% p.a. hos ya-bank og 3,01% p.a. hos Sparebanken Øst for innskud opp til 500 000.

499 999*0,0305 + 200 001*0,0301 = 21 270 kr

Refinansierer boliglånet og betaler ned 600 000 kr:

7 år igjen på 1,5 mill boliglån med anslagsvis 4% nom.rente (?) gir en nedbetaling på ca. 20 500 kr i mnd

Dersom du refinansierer kan dere bli ferdige med lånet på 4 år hvis samme nominelle rente benyttes og samme avdrag opprettholdes.

Dette resulterer i en total besparelse på ca. 740 000 kr i renter og avdrag.

Investere i en bolig og leie den ut:

La oss ta for oss eksempelet hvor du investerer i en to-roms noenlunde sentralt i en by hvor utleiemarkedet er stort.

Denne leiligheten sier vi koster 2,2 mill.

Du benytter 600 000 EK og må finansiere resten ved å refinansiere boliglånet.

2 200 000 - 600 000 = 1 600 000 ekstra på boliglånet

Hvis dere ønsker å opprettholde samme avdrag på ca. 20 500,- vil lånet løpe over 18 år

​En total kostnadsøkning på ca. 2 700 000 i renter og avdrag.

I tillegg kommer skattetrekk for uteleieinntekt (28%), slik at dere må ta en viss sum for å gå i null.

Yttligere er ligningsverdi av sekundærbolig på 60% av markedsverdi (2,2 mill * 0,6 = 1,32 mill).

Skattefradrag på kommer også inn i bildet, slik at dere får litt tilbake.

Slik som regjeringen har lagt opp til det, ønsker de at det ikke skal være spesielt lønnsomt å eie en sekundærbolig. Derimot ser jeg muligheten til å tjene gode penger på utleie dersom ligningsverdien ikke stiger ennå mer, og du er flink til å skrive av på den nye utleie-leiligheten.

Min egen beslutning dersom jeg var deg:

Hadde jeg hatt tid og krefter ville jeg ha investert i en ny utleie-bolig.

TS

Nettopp er slikt svar jeg var ute etter :) med regnestykker og alt :)

Men når, og hvor mye vil jeg da evt få i "utbytte" på en utleieleilighet da?

Skrevet

Vi er i samme situasjon mtp eierskap. 50/50, men jeg gikk inn med mye mer penger, sånn at han betaler 60, og jeg jeg 40% av renter og fradrag. Hvis han hadde fått en del penger, så ville jeg sett at han nedbetalte på lånet, i hvert fall at det ble lik egenkapital i boligen.

Anonymous poster hash: 64cd9...cde
Skrevet

Vi er i samme situasjon mtp eierskap. 50/50, men jeg gikk inn med mye mer penger, sånn at han betaler 60, og jeg jeg 40% av renter og fradrag. Hvis han hadde fått en del penger, så ville jeg sett at han nedbetalte på lånet, i hvert fall at det ble lik egenkapital i boligen.

Anonymous poster hash: 64cd9...cde

TS

Mannen min bryr seg ikke om at vi skal ha lik eierandel. Han er interessert i at jeg/vi velger den løsningen som gir oss best avkastning på pengene

Skrevet (endret)

Hei TS,

Det er mange faktorer som gjør at svaret mitt ikke blir optimalt, men la meg prøve å gi deg en indikasjon på når og hvor mye du kan få:

La oss si at du gjennomfører kjøpet på utleie-leiligheten, og refinansierer boliglånet slik at du får boliglån på 3 100 000 kr til 4,00% nominell rente.

Utleieleiligheten har en husleie på 3000 kr mnd som dekker diverse utgifter i bygget.

Du vil at utleieinntektene skal dekke utgiftene som går med for å betale avdrag og renter ifm utleien, slik at du kan redusere nedbetalingstiden på boliglånet til 14 år (innebærer avdrag og renter på 24 000 i mnd)

Dette innebærer at du må kreve en leiepris som dekker de overskridende 3500 ekstra i mnd, pluss husleien på 3000 kr. I tillegg må du sørge for at du tar nok slik at utleieinntekten også dekker for skatten på 28%:

X - (6500 + X) *0,28 = 0

X = 2528

6500 + 2528 = 9028 kr

Du må altså kreve en leiepris på 9000 kr i mnd hvis du vil oppretteholde avdragene dine på 20 500, og at utleieinntektene skal betale for kostnadnene ifm med økte avdrag og renter. Dersom alt klaffer, vil du i realiteten tjene på dette fra dag én.

Så etter 14 år, sitter du igjen med en leilighet verdt 2,2 mill (sikkert økt betraktlig i verdi) og huset ditt på 6 mill.

Med forbehold om at det kan være regler om avskrivninger ifm. husleien, slik at du kan øke husleien ytterligere og redusere nedbetalingstiden ennå mer.

Endret av Ian
Skrevet

Hvorfor har du fått så mye penger? Ulykke?

Anonymous poster hash: f39b8...2e8
Skrevet

Hvorfor har du fått så mye penger? Ulykke? Anonymous poster hash: f39b8...2e8

Har du tatt deg bryet med å lese HI? Hun får en uføreforsikring, da har hun vært utsatt for noe som gjør henne ute av stand til å jobbe.

De berømmelige blå har jo noen planer om å skattlegge boligeiendom nummer to som brukes til utleie kraftig, så hvor gunstig det blir i fremtiden å eie for utleie kan få regnestykkene til å til å se totalt annerledes ut.

Savner Nojac sine vetuge vurderinger og svar i denne tråden! Vet ikke hvordan han kan tilkalles?

• Liker 1
Skrevet

Har du tatt deg bryet med å lese HI? Hun får en uføreforsikring, da har hun vært utsatt for noe som gjør henne ute av stand til å jobbe.

De berømmelige blå har jo noen planer om å skattlegge boligeiendom nummer to som brukes til utleie kraftig, så hvor gunstig det blir i fremtiden å eie for utleie kan få regnestykkene til å til å se totalt annerledes ut.

Savner Nojac sine vetuge vurderinger og svar i denne tråden! Vet ikke hvordan han kan tilkalles?

Var virkelig ikke deg jeg spurte.

Anonymous poster hash: f39b8...2e8

Skrevet

TS

Fordi jeg har fått en alvorlig sykdom som gjør at jeg aldri mer kan jobbe.

Uføreforsikringen skal sikre meg økonomisk i fremtiden i og med at jeg ikke lenger har mulighet til å tjene noe penger selv, og det lille man får fra NAV kommer man ikke så veldig langt med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...