AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #1 Skrevet 23. desember 2014 Vet ikke om det er vanlig elker ikke, har iallfall ikke opplevd det før jeg flyttet hit. Både igår og idag har det kommet jenter i 8/9 alderen og spurt om de kan gå tur med min hund. Har en pomeranian som er veldig livlig, drar mye i båndet og man må ha godt grep i båndet ellers kan det gå galt. Pomeranian hunder er også kjent for å løpe mot og under bilen, hvorfor aner ikke jeg.. Så jeg tør ikke la noen barn gå tur med han. Jeg vet at jeg kan si det til jentene, men jeg har rett og slett ikke tid å stå der og forklare det for dem, midt i julestresset mitt. De kommer gjerne flere ganger om dagen, og jeg kjenner jeg blir bare mer stresset og sinna. Hva hadde du gjort?Anonymous poster hash: ee2c6...828
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #2 Skrevet 23. desember 2014 Jeg hadde bare sagt at hunden min ikke liker å gå tur med fremmede. Enkelt og greit. Da slipper du at de spør igjen. Anonymous poster hash: 5ec9a...9b3 4
Djungelvrål Skrevet 23. desember 2014 #3 Skrevet 23. desember 2014 Fortell at den er redd og helst bare liker å går tur med deg.
Rainbow Skrevet 23. desember 2014 #4 Skrevet 23. desember 2014 Jeg hadde sagt det. Du sier du ikke har tid til å forklare det midt i julestresset, men har du tid til å åpne døra flere ganger om dagen, sånn egentlig? Forklar at han er vanskelig å gå tur med og at du derfor ikke vil la andre gjøre det. Fortell feks at du øver på å gå pent i bånd med ham, og da må dere trene sammen, andre kan ikke prøve. Ta den tiden det tar å forklare det, så slipper du at de renner ned døra di. Jeg hadde aldri latt barn gå med min hund. Han er supersnill, men stor og sterk, ung og gira, så det hadde vært å be om bråk. Han hadde vel slitt seg og løpt rett bort til nærmeste hund for å leke, uavhengig om det hadde vært bilvei i mellom. Det er en grunn til at vi trener mye på å gå pent og på passeringer. Og da må treningen være jevn, de kan ikke få tur med noen som tillater ting du selv prøver å trene bort... 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #5 Skrevet 23. desember 2014 Hadde fortalt dem at jeg ikke tillater fremmede å gå tur med hunden min, men at jeg synes det var koselig av dem å tilby seg.Anonymous poster hash: 1d679...e6f 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #6 Skrevet 23. desember 2014 Igår sa jeg faktisk at han har vondt i foten sin (noe han egentlig har hatt lenge) og fått beskjed om å ta det med ro. Men neste gang kanskje? Og 3 timer etterpå kom de igjen, men da åpnet mannen døren. Tror de ha det inn med t-skje. Skjønner at noen lar andre gå tur med hunden deres, men jeg nekter det, altfor glad i min hund og altfor dyr å miste. TsAnonymous poster hash: ee2c6...828
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #7 Skrevet 23. desember 2014 Bare si nei. Dette er ikke noe å forklare eller forsvare, det er din hund og du bestemmer. Selv har jeg store hunder med mye jakt i seg, men uansett type ville jeg aldri sendt hunden min avgårde med femmede småunger. Plutselig møter de andre hunder som setter dem i en situasjon de ikke har forutsetninger til å håndtere.Anonymous poster hash: 02ab7...981 3
Rosalie Skrevet 23. desember 2014 #8 Skrevet 23. desember 2014 Bare si nei. Dette er ikke noe å forklare eller forsvare, det er din hund og du bestemmer. Selv har jeg store hunder med mye jakt i seg, men uansett type ville jeg aldri sendt hunden min avgårde med femmede småunger. Plutselig møter de andre hunder som setter dem i en situasjon de ikke har forutsetninger til å håndtere.Anonymous poster hash: 02ab7...981 Enig! 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #9 Skrevet 23. desember 2014 Hadde fortalt dem at jeg ikke tillater fremmede å gå tur med hunden min, men at jeg synes det var koselig av dem å tilby seg.Anonymous poster hash: 1d679...e6f Hiver meg på denne De spørr jo bare fordi de liker hunden til TS, det er jo ikke for å forstyrre Anonymous poster hash: 6fdcf...4d4 3
Gjest HeiHade Skrevet 23. desember 2014 #10 Skrevet 23. desember 2014 Hadde samme problem der jeg bodde før. Jeg ga beskjed til de til jeg bodde med at hvis noen småunger spurte etter hunden min skulle de bare si nei. Hvis jeg var den som åpnet døren sa jeg bare det samme -- nei dessverre, hunden min går med meg. Hun var valp uansett og i den perioden der jeg jobbet med å forme henne og lære henne hvordan hun skal gå i bånd, så det hadde ikke vært aktuelt å sende henne avgårde med noen småunger som ikke vet hvordan de skal håndtere en hyper valp i læringsfasen. 3
Wildberry Skrevet 23. desember 2014 #11 Skrevet 23. desember 2014 Igår sa jeg faktisk at han har vondt i foten sin (noe han egentlig har hatt lenge) og fått beskjed om å ta det med ro. Men neste gang kanskje? Og 3 timer etterpå kom de igjen, men da åpnet mannen døren. Tror de ha det inn med t-skje. Skjønner at noen lar andre gå tur med hunden deres, men jeg nekter det, altfor glad i min hund og altfor dyr å miste. TsAnonymous poster hash: ee2c6...828 Det er ikke rart de kom tilbake! Høflighetsfraser og barn går ikke alltid så godt sammen. "Kanskje neste gang" betyr "prøv igjen senere" i et barns ører, og det gjorde de da også! Kunne jo hende at hunden hadde fått hvile og var god i foten sin. Her er det bare å ta seg tid til å forklare. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #12 Skrevet 23. desember 2014 Det er ikke anbefalt (kanskje ulovlig også?) å overlate ansvaret for dyr til barn under 15 år Det bør være god nok grunn, en 8-9 åring er ikke ansvarlig nok, eller tenker lenger enn nesa si. Så du får være kort og konsis og si nei, ikke nå eller senere Anonymous poster hash: 74ba0...52a 4
NumberSix Skrevet 23. desember 2014 #13 Skrevet 23. desember 2014 Du må jo si nei med en gang, og det tar deg ti sekunder å si at det er uaktuelt at de får gå tur med hunden. De trenger ingen forklaring, men du må jo være konsekvent og klare å si nei, uten å stå der og dille med disse ungene. Om du absolutt skal gi dem en forklaring så må du si det som det er, at du ikke vil at andre skal gå tur med hunden fordi de ikke klarer å kontrollere den. Hadde aldri latt noen fremmede, verken barn eller voksne, få gå tur med min hund - uansett. 5
Howl Skrevet 23. desember 2014 #14 Skrevet 23. desember 2014 (endret) Nå gikk jeg tur med nabolagets hunder i en alder av 8/9 år, men jeg selv tillater ingen å gå tur med min hund, utenom meg og mine foreldre. Edit: Til TS, jeg hadde høflig fortalt barna at jeg ikke lar andre gå tur med hunden. Endret 23. desember 2014 av Howl
Plotty Skrevet 23. desember 2014 #15 Skrevet 23. desember 2014 kan du ikke si noe sånt som at, Vettu jeg kan ikke la dere gå tur med hunden min alene. hva skjer hvis det kommer en stor hund og angriper den, hva gjør du da? derfor så kan du ikke få gå tur med hunden min alene. Og hvis du har så dårlig samvittighet for at du sier nei. kan du ikke bare invitere jentene inn en ettermiddag du har litt tid, så kan de få være sammen med hunden din med deg tilstede? Jeg skjønner deg godt altså... da jeg er oppvokst med pappilon i familien og ingen unger fikk gå tur med den alene.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #16 Skrevet 23. desember 2014 Nå du sier "kanskje neste gang" så er det ikke rart de kommer tilbake. Da ber du jo om det problemet du beskriver. Du må si klart nei. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 75069...4d1 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #17 Skrevet 24. desember 2014 Samme greia her, jeg sier at en voksen må være med på tur.Anonymous poster hash: 1c024...01b
Alice123 Skrevet 24. desember 2014 #18 Skrevet 24. desember 2014 Jeg hadde barn rekende på døra i et år før det tok slutt (sinnssykt mye unger i nabolaget). Sa bare (hyggelig med et smil), at hunden er for vill og sterk til at kun voksne kan gå med den (hunden er veldig søt og "bamsete", men veldig sterk og ugrei å gå med).
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #19 Skrevet 24. desember 2014 Tusen takk for alle svar, alle sammen, setter pris på det og takket være dere vet jeg hva jeg skal si neste gang Takk så mye og God Jul alle sammen Anonymous poster hash: ee2c6...828
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå