AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #1 Skrevet 23. desember 2014 Jeg skal kjøpe meg inn i samboers rekkehus nå over jul. Hvordan gjøres dette mest riktig? Jeg har arvet 1 mill som jeg har som egenkapital. Årslønn på 420.000,- studielån på 350.000,- Vi har særkullsbarn begge toAnonymous poster hash: 95694...343
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #2 Skrevet 23. desember 2014 pris vurdering på rekkehuset så får du % vis av hvor mye 1 million er av ette. Anonymous poster hash: fb565...fd8
nojac Skrevet 23. desember 2014 #3 Skrevet 23. desember 2014 Skal du bare betale ham 1 mill ? Eller skal du i tillegg overta betjening av en del av restgjelden på huset? Uansett må dere bli enige om verdien av boligen i dag, for å fastsette din eierandel og prisen for denne. Og bli for all del enige om hvordan det skal gjøres dersom dere senere skulle skille lag. Jeg antar at han da skal kjøpe deg ut. Lag skriftlig avtale! 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #4 Skrevet 23. desember 2014 Det beste er nesten at du går i banken, sjekker hva du kan låne opp, og så bruker EK + lån til å kjøpe en egen leilighet, som du leier ut. Så betaler du heller samboeren din for faste utgifter i hans bolig, mens du samtidig henter inn kapital og verdistigning fra ditt eget objekt. Pga. særkullsbarn, arv, skifte evnt. fremtidig samlivsbrudd (selv om det selvsagt er håpløst å snakke om nå som dere holder på å flytte sammen) så vil det aller enkleste være å ikke eie noe sammen. Men samtidig bør du være med i markedet. Det er mitt beste tips i allefall - selv om jeg vet mange synes dette er "håpløst", "forhåndsdømmende" etc. Men samtidig - hvis hele livet går på skinner, man aldri flytter fra hverandre, begge dør samtidig etc., så ville det heller aldri oppstått situasjoner hvor å "kjøpe seg inn hos en annen" ville vært et tema til diskusjon. Det hele ender opp i hva man gjør dersom det rosenrøde ikke lenger er rosenrødt om 10 år. Anonymous poster hash: ea7ac...a82
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #5 Skrevet 23. desember 2014 Jeg skal kjøpe meg inn i samboers rekkehus nå over jul. Hvordan gjøres dette mest riktig? Jeg har arvet 1 mill som jeg har som egenkapital. Årslønn på 420.000,- studielån på 350.000,- Vi har særkullsbarn begge toAnonymous poster hash: 95694...343 Dere bestemmer dere for eierbrøk. 50/50, 10/90, 20/80 eller hva dere måtte ønske/ha råd til. Så får dere takst på huset (her vil jeg anbefale minst to uavhengige). Deretter deler dere verdien opp etter brøken og du betaler enten inn din andel på hans lån eller til hans bankkonto - fritt valg. Må du ta opp lån så ha separate lån, det er alltid mest ryddig. Tinglys eierbrøkene. Sørg samtidig for å tegne gjennsidig livsforsikring så den ev. gjennlevende kan beholde huset, skriv samboeravtale som spesifiserer hvem som skal ha huset ved brudd, og sørg for at parten som må ut på boligmarkedet har råd til å med enkelhet skaffe ny bolig - gjerne i samme skolekrets. Sett til side en buffer på 1-200' hver som med letthet kan tappes av ved brudd uten å først gjøre opp internt dere imellom: greit å ha til advokatutgifter og leige (og i tilfelle taket på huset går fløyten). Anonymous poster hash: d0c2c...d23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå