Gå til innhold

Kakao som ikke er usunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår lagde jeg meg en kopp kakao, og brukte da Rema 1000 kakaopulver, samt ekstra lett melk, og kunstig søtning. Synes dette smakte kjempegodt, men lurer på om dette er usunt, slik at man bør begrense mengden, slik som med "vanlig" kakao? Jeg mener, det er jo ikke noe sukker i den, annet enn kunstig søtning (som jeg ikke bryr meg om jeg får i meg) :)

Håper noen kan svare!

Anonymous poster hash: 87847...a65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med usunn?

Anonymous poster hash: f6e79...56a
  • Liker 7
Gjest crazycatlady
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor alt skal være så overdrevent sunt hele tiden. Det er ikke sunt å være så opphengt i kalorier og sunnhet som enkelte er. Herregud, det er snart jul! Mye bedre å lage seg en kopp med skikkelig kakao eller enda bedre, varm sjokolade en sjelden gang! Litt sukker har aldri drept noen og er ikke farlig med mindre man har diabetes eller er allergisk/intolerant mot sukker da, da må man selvsagt holde seg unna. Men virket ikke som det var tilfellet her. Kunstig søtning er mye mer usunt enn sukker. Jeg holder meg langt unna kunstig søtning (mye fordi det kan gjøre sykdommen min verre, men ville holdt meg unna uansett) og prøver heller å begrense inntaket av sukker til kun helgen. Mye bedre å kose seg skikkelig av og til enn å drikke juksekakao for å "være sunn". Dessuten smaker jo skikkelig vare mye bedre! Det går også an å redusere sukkermengden om du lager kakao, bruke lett eller skummet melk og droppe kremen om du bruker krem. Lager du varm sjokolade er mørk sjokolade sunnere enn lys. På denne måten kan du redusere sukkerinnholdet litt uten å redusere kosen. :) Kos deg med kakao med god samvittighet, det er jul! :D

• Liker 13
Skrevet

Det var da voldsomt. Trådstarter bad vel ikke om en leksjon om hva som er sunt/ikke sunt og bra/ikke bra?

Jeg lager selv kakao med 2,5 dl "Kakaodryck" (kjøpt på Rema 1000), en spiseskje kakaopulver og 8 dråper med Stevia :) Hvis du tenker på mindre kalorier når du skriver sunt, så er det hvertfall en god del mindre kalorier i denne i forhold til vanlig kakao, men den er fremdeles god :)

Anonymous poster hash: d0792...bff

• Liker 1
Skrevet

Kakaopulver er i seg selv temmelig kaloririkt.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor alt skal være så overdrevent sunt hele tiden. Det er ikke sunt å være så opphengt i kalorier og sunnhet som enkelte er. Herregud, det er snart jul! Mye bedre å lage seg en kopp med skikkelig kakao eller enda bedre, varm sjokolade en sjelden gang! Litt sukker har aldri drept noen og er ikke farlig med mindre man har diabetes eller er allergisk/intolerant mot sukker da, da må man selvsagt holde seg unna. Men virket ikke som det var tilfellet her. Kunstig søtning er mye mer usunt enn sukker. Jeg holder meg langt unna kunstig søtning (mye fordi det kan gjøre sykdommen min verre, men ville holdt meg unna uansett) og prøver heller å begrense inntaket av sukker til kun helgen. Mye bedre å kose seg skikkelig av og til enn å drikke juksekakao for å "være sunn". Dessuten smaker jo skikkelig vare mye bedre! Det går også an å redusere sukkermengden om du lager kakao, bruke lett eller skummet melk og droppe kremen om du bruker krem. Lager du varm sjokolade er mørk sjokolade sunnere enn lys. På denne måten kan du redusere sukkerinnholdet litt uten å redusere kosen. :) Kos deg med kakao med god samvittighet, det er jul! :D

Hvorfor kommer hele tiden sånne innlegg? Det er jo ikke det TS spør om! Ja, vi vet at det er jul. Hva så? Herregud.

Anonymous poster hash: 6c249...da8

• Liker 2
Skrevet

Enig. Kan ikke dere kostholdsfreaks heller slappe litt av i jula og ikke være så opphengt i kalorier osv. Må være slitsomt.

Slapp av og nyt jula. Kan være sunn resten av året.

Anonymous poster hash: c0850...b9f

• Liker 4
Skrevet

Et tips til TS også: Hvis slanketråder (regner med det er greia, selv om du sverger til det mildt sagt upresise uttrykket "usunn", hvilket bare forvirrer) heller legges på Kosthold og trening, der de faktisk hører hjemme, så slipper du svar som problematiserer behovet for å lage kalorifri kakao.

Her på Mat og drikke er flere opptatt av mat og smak, og ikke så mye av å spise så nærings- og kalorifattig som mulig. ;)

• Liker 4
Skrevet

Herregud, det er ikke det TS spør om. Man trenger vel ikke fråtse i usunnheter selv om det er jul? Om ts ønsker å redusere sukkerinnholdet/kaloriene, så la henne gjøre det vel.

Anonymous poster hash: 1a427...5a7

Skrevet

Herregud, det er ikke det TS spør om. Man trenger vel ikke fråtse i usunnheter selv om det er jul? Om ts ønsker å redusere sukkerinnholdet/kaloriene, så la henne gjøre det vel.

Anonymous poster hash: 1a427...5a7

Greit for meg, men fint om hun kunne gjøre det i riktig underforum.

• Liker 1
Skrevet

TS her...

Beklager at det kom i feil underforum, burde tenkt meg om to ganger. Når det er sagt, så vet jeg at man kan kose seg i julen med god samvittighet :) Men grunnen til at jeg spurte, er at jeg synes den kakaoen jeg laget er så god at jeg gjerne kunne drukket et par kopper om dagen, og ikke bare i helgen. Begrenser sukkerinntaket og prøver å holde meg til helgene, men vil gjerne ha noen "godsaker" jeg kan kose meg med midt i uka også, uten å føle at det ødelegger et sunt kosthold :)

Skrevet

Wow.

Anonymous poster hash: ef299...b62

• Liker 1
Skrevet

Det var da voldsomt. Trådstarter bad vel ikke om en leksjon om hva som er sunt/ikke sunt og bra/ikke bra?

Anonymous poster hash: d0792...bff

Eh, jo.

Anonymous poster hash: 80abd...c4b

• Liker 3
Skrevet

TS her...

Beklager at det kom i feil underforum, burde tenkt meg om to ganger. Når det er sagt, så vet jeg at man kan kose seg i julen med god samvittighet :) Men grunnen til at jeg spurte, er at jeg synes den kakaoen jeg laget er så god at jeg gjerne kunne drukket et par kopper om dagen, og ikke bare i helgen. Begrenser sukkerinntaket og prøver å holde meg til helgene, men vil gjerne ha noen "godsaker" jeg kan kose meg med midt i uka også, uten å føle at det ødelegger et sunt kosthold :)

Problemet er at kunstige søtningsstoffer er mye mer usunne enn sukker, så det sunne kostholdet ditt som jeg håper består av rene produketer, blir automatisk usunt. Om det er kaloriene du er opptatt av, så kan du fortsette med kakao uten sukker, men det er altså ikke sunt.

Anonymous poster hash: 80abd...c4b

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bedre å droppe kakaopulver og heller bruke 86% premiumsjokolade? Eller en annen type mørk sjokolade (får kjøpt 70% kokesjokolade).

Veldig enkelt; ta litt vann i en kjele og smelt sjokoladen. Når den er smeltet så tar du i foretrukket type melk (jeg bruker rismelk).

Vil tro at det er sunnere enn pulver iallefall.

• Liker 1
Skrevet

Er det denne du har brukt?

Jeg pleier å bruke Freia bakekakao (100% kakao), en skje honning og ekstra lettmelk eller mandelmelk, føler jeg fint kan drikke en kopp eller to om dagen. Men ingenting er bra i for store mengder, alt med måte!

Anonymous poster hash: 733ef...18e
Skrevet

Er det ikke bedre å droppe kakaopulver og heller bruke 86% premiumsjokolade? Eller en annen type mørk sjokolade (får kjøpt 70% kokesjokolade).

Veldig enkelt; ta litt vann i en kjele og smelt sjokoladen. Når den er smeltet så tar du i foretrukket type melk (jeg bruker rismelk).

Vil tro at det er sunnere enn pulver iallefall.

Nei, sjokoladen inneholder mye sukker. Kakaopulveret er rent.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du bruker sukkerfri sjokolade da?

Skrevet

Men det "rene" kakaopulveret inneholder også i seg selv mye kalorier (siden du later til å være opptatt av det).

• Liker 1
Skrevet

Men det "rene" kakaopulveret inneholder også i seg selv mye kalorier (siden du later til å være opptatt av det).

Uff, kalorier.. Det beste er å sulte.

Anonymous poster hash: 12392...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...