Gå til innhold

Stor skjevfordeling i julegaver til våre særkullsbarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig ulik historikk i prisen på julegaver til våre særkullsbarn.

Det er klart det blir surmuling når den ene siden får vesentlig dyrere gaver enn den andre.

En ting er at vi ikke kan regne med at besteforeldrene plutselig skal begynne å behandle alle likt. Det er også oss foreldrene også som har helt ulike tradisjoner og vaner.

Det er ikke lett å behandle alle likt siden det er aldersforskjell og vi er langt fra enige. Det er også et poeng at alle ikke bor der hele tiden.

Vår familie er mye rausere med å gi flotte gaver siden vi er en mye mindre familie.

Anonymous poster hash: 73146...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ikke be din familie tone det ned litt så det blir med jevnt?

• Liker 2
Skrevet

Joda, skjønner det. Blir vel at vi møtes et sted midt på...Det vi har kontroll over.

Skrevet

Vi er kanskje litt sykt opptatt at alt skal være rettferdig når det gjelder gaver. Både hans og min familie vet det og kjøper gaver til alle barna i huset. Stedatteren min på 16 skal få Iphone fra mine foreldre og sønnen min skal reise til Disneyland i mars med hans foreldre (julegave) Men vi er kanskje en litt spesiel familie. Her er det aldri vært snakk om mine,dine,våre. Vi har 4 barn.

Anonymous poster hash: 5b3b5...3f2

Skrevet

Ikke alle barn forstår hvorfor det blir skjevfordeling. Jeg vil anbefale å si fra til familiemedlemmer om dette, slik at det blir mer "rettferdig" fordeling, samtidig som jeg skjønner besteforeldre med at det blir noe ulikt på grunn av bånd. Andre forslag er eventuelt å forklare dette til barna, kommer an på alderen. Generelt ville det beste for barna vært om skjevfordelingen var mindre.

Anonymous poster hash: da952...7a8
Skrevet

Viktig at barn så tidlig som mulig lærer at verden ikke er 'rettferdig'.

Anonymous poster hash: a5293...fd3

• Liker 4
Skrevet

Nei. Ikke på julaften med små barn. En ting er når man er ungdom og har større forståelse for at det er forskjell på hvor mye folk har råd til/gidder å legge i julegaver, som et lite barn oppleves det som om stesøsknenes familie ikke liker deg noe særlig - sånn husker jeg det i alle fall.

Både jeg og min stesøster var vant til å få ganske fine gaver av våre familier, og faren min var veldig bestemt på at mine besteforeldre og andre i familien skulle gi like fine gaver til alle tre (f.eks. iPod til meg, søsteren min og stesøsteren min). Andre veien gadd de ikke å bry seg, så jeg og stesøsteren min fikk type et håndkle, en pysjbukse i for stor størrelse, slike ting som var rasket med seg og kostet en femtilapp. Attpåtil har jeg en mor som pakker masse små gaver i forskjellige pakker, så faren min og stemor fant ut at jeg ikke kunne få flere enn stesøsteren min - m.a.o fikk hun et par store, dyre pakker og jeg fikk et par småpakker som egentlig bare var ekstragreier (resten ble gjemt bort). Når man er 8-9-10 år som jeg var da, var det faktisk veldig trist med så stor skjevfordeling.

Skrevet

Mine foreldre skilte seg når jeg var 11 år, min far fant seg raskt ny samboer og de var sammen i 12-13 år.

Jeg fikk aldri en eneste gave fra hennes familie, jeg kan faktisk ikke huske at de noensinne snakket med meg når de var på besøk. Men så holdt jeg meg nok også unna, jeg følte meg ikke akkurat velkommen. Jeg synes godt de kunne vært mer inkluderende, men akkurat det med julegaver stusset jeg aldri over, ikke heller som barn og jeg oppfattet det ikke som "urettferdig".

Skrevet

God ide. Også kan de heller sette inn "reatbeløpet" på konto til barnet/a, dersom de fortsatt ønsker å gi like dyrt som før. Sparepenger kommer godt med når barna blir eldre og enten skal på språkreise, utveksling eller flytte hjemmefra.

Skrevet

Dette burde man tenkt på før man gikk fra hverandre!

Stakkars barn, som har så egoistiske foreldre, at de ikke kan holde sammen, men utsetter de uskyldige barna for masse ekstra styr, uretferighet, nye familiemedlemmer og en masse dårlige samvittighet.

Men når du først har valgt å lagen en slik familie, må du nok bare sette deg ned bed barna og forklare dem at slik er det, fordi de kommer fra forskjellige familier, og verden er ikke retferdig.

Anonymous poster hash: 31a1a...48e
  • Liker 3
Skrevet

Her er det også stor forskjell, men ingen av barna reagerer på det. Det er forklart at slik er det. Fellesbarnet får desidert mest pakker fordi han er minst og fordi han har størst familie og er minst. Så lenge alle får noe de ønsker seg er gleden stor.

Anonymous poster hash: bce09...4c8

Skrevet

Det vil aldri bli helt rettferdig når det er særkullsbarn inne i bildet. Min svoger giftet seg med en som har to barn fra før og de har ett felles barn. Hennes særkullsbarn får gaver fra hele hans side av familien, noe som betyr at de får gaver fra fars familie, mors familie og stefars familie mens fellesbarnet "bare" får fra fars og mors familie. Sånn er det.

Jeg synes godt du kan be din familie dempe seg litt. Barn får så mange gaver uansett.

• Liker 1
Skrevet

Enig, det er frekt å forlange at folk skal kjøpe dyre gaver til unger som strengt talt ikke er deres barnebarn og som kan ha forsvunnet fra familien til neste jul.

• Liker 1
Gjest Emeldina
Skrevet

Jeg kjøper like dyre gaver til niese/nevøer og "ste-nevø". Skulle bare mangle!

Skrevet

Dette burde man tenkt på før man gikk fra hverandre!

Stakkars barn, som har så egoistiske foreldre, at de ikke kan holde sammen, men utsetter de uskyldige barna for masse ekstra styr, uretferighet, nye familiemedlemmer og en masse dårlige samvittighet.

Men når du først har valgt å lagen en slik familie, må du nok bare sette deg ned bed barna og forklare dem at slik er det, fordi de kommer fra forskjellige familier, og verden er ikke retferdig.

Vet du, det høres enkelt ut å si for en som ikke har vært gjennom det selv, men barn forstår ikke dette og jeg mener at barna kommer i første rekke og fokuset burde ligge på hva en kan gjøre for at de skal ha det bra. Jeg har en stedatter som jeg ser på som mitt eget, og i julen feiret vi faktisk hos min mor (Hennes bonusmormor). ALLE i min familie, selv hennes bonusoldermor (min farmor) ser på henne som sin egen. Hun får akkurat det samme som de andre barna i familien (av alle!) og har hatt en helt fantastisk feiring. Det trenger ikke være urettferdighet for barn som ikke forstår slikt på den måten og jeg er takknemlig for at min familie har tatt henne så godt imot.

Det er ikke foreldrene som utsetter barna for det, og livet går ikke alltid slik en planlegger, men av og til burde noen gå inn i seg selv og innse at en kan gjøre noe for at barna ikke skal ha det vondt. Jeg ville gjort alt for henne. Hun er heldig og har et ekstra sett med familie som elsker henne. Stakkars??

Anonymous poster hash: da952...7a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...