Gå til innhold

Fullstendig utslitt og psykisk knekt. Sykemeldes før jul? :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har nylig begynt i ny jobb, og allerede etter 4 måneder i yrket har jeg brukt 4 egenmeldiger og en sykemeldig med varighet på en uke. Ble sykemeldt på grunn av psykisk knekk, og utmattelse. Fastlegen min sa at jeg bare måtte komme tilbake om jeg ønsket forlenget sykemelding. Jeg gjorde ikke dette, men gikk ut i jobb igjen. Nå kjenner jeg dessverre igjen at jeg ikke klarer mer. Jeg har vondt i hodet, er stresset hele tiden, sover ikke om netten osv.

For min egen psykisk helse tror jeg det er best å ringe fastlegen min i morra å få sykemelding for ut året, men jeg tør ikke fordi jeg er redd for ryktet mitt på jobben. Jeg er tross alt ny, og har hatt så mye fravær allerede. Jeg jobber innen helse og vet at de kan bli sure om noen er syke i jula og slike tider.

Jeg er også flau over dette her og sist gang jeg var sykemeldt sa jeg at det var pga. en vond fot. (De spurte, selv om de ikke har noe med det..)

Jeg trenger tid til å jobbe med meg selv. Jeg har faktisk ikke lenger energi til å løpe fulltid på en travel sengepost dag, kveld og natt.. :( Det er enten sykemelding, tvinge meg igjennom det og kanskje bli enda dårligere, eller å si opp hele jobben.

Hva ville du gjort?

*Midten av tyveårene*

Anonymous poster hash: 20992...df9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Jeg har nylig begynt i ny jobb, og allerede etter 4 måneder i yrket har jeg brukt 4 egenmeldiger og en sykemeldig med varighet på en uke. Ble sykemeldt på grunn av psykisk knekk, og utmattelse. Fastlegen min sa at jeg bare måtte komme tilbake om jeg ønsket forlenget sykemelding. Jeg gjorde ikke dette, men gikk ut i jobb igjen. Nå kjenner jeg dessverre igjen at jeg ikke klarer mer. Jeg har vondt i hodet, er stresset hele tiden, sover ikke om netten osv.

For min egen psykisk helse tror jeg det er best å ringe fastlegen min i morra å få sykemelding for ut året, men jeg tør ikke fordi jeg er redd for ryktet mitt på jobben. Jeg er tross alt ny, og har hatt så mye fravær allerede. Jeg jobber innen helse og vet at de kan bli sure om noen er syke i jula og slike tider.

Jeg er også flau over dette her og sist gang jeg var sykemeldt sa jeg at det var pga. en vond fot. (De spurte, selv om de ikke har noe med det..)

Jeg trenger tid til å jobbe med meg selv. Jeg har faktisk ikke lenger energi til å løpe fulltid på en travel sengepost dag, kveld og natt.. :( Det er enten sykemelding, tvinge meg igjennom det og kanskje bli enda dårligere, eller å si opp hele jobben.

Hva ville du gjort?

*Midten av tyveårene*

Tvunget meg igjennom det. Om du sykemelder deg nå vil kollegene dine slite max..og det unner jeg ingen i denne tiden

Mange har familier og planene er lagt. Dette kan gå utover mange mange flere enn den som må jobbe.

Anonymous poster hash: 7e1b5...d5a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvunget meg igjennom det. Om du sykemelder deg nå vil kollegene dine slite max..og det unner jeg ingen i denne tiden

Mange har familier og planene er lagt. Dette kan gå utover mange mange flere enn den som må jobbe.

De klarer å leie inn andre før jula fra vikarbyrå, men det blir nok en liten sur tone ja.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trist situasjon ts.. Jeg lurer på, vil kvaliteten/forsvarligheten i jobben du utfører være på plass om du presser deg litt til? Den type jobb du har krever at du er til stede, som du vet :) Her ville jeg vurdert ut i fra det først.

Så videre, hva sliter og stresser deg? Ny situasjon? Nye kolleger og prestasjonsangst? Dårlig samvittighet? Stressende arbeidsvakter? Opplevd noe ubehagelig på arbeidsplassen?

Det å starte i ny jobb, evt studier, livsforandringer o.l., kan kreve veldig mye, og for noen går det gjerne 6-12 mnd før man har tilpasset seg det nye. Det kan være beinhardt mens det står på, man vil gjerne prestere på noen plan, vise seg fra sine beste sider og finne sin plass. Ved siden av å gjøre den jobben som man er der for.

Egen helse må alltid taes på alvor. Her bør du vurdere realistisk, gjerne med hjelp, hva som ligger bak og om hva som er best på sikt. Med utgangspunkt i årsak vil løsningen kunne taes lettere. Er det selve situasjonen som krever mye, eller er det jobben?

Siden du er fortsatt så ny, ville jeg med utgangspunkt i egne erfaringer gjort et helhjertet forsøk på å holde deg i jobb, og jobbe deg gjennom det som stresser deg. Det kan koste mye, være tårer og utmattelse etter vakt, men på sikt kan du få så mye igjen for det. Da er det en forutsetning at du ikke blir utbrent på veien, langvarig stress kan føre til det.

Tror du må lage en plan sammen med en annen for "å kartlegge" situasjonen litt, og a det derfra. Vanskelig å gi et godt råd uten å vite så mye om deg som person, årsak og situasjoner som stresser deg. Derfor tok jeg utgangspunkt i at du er nyansatt.

Masse lykke til, og god bedring :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke takler å jobbe fulltid så syns jeg du bør snakke med arbeidsleder og forklare situasjonen din. Sikkert flere som er slitne på jobben din og det siste de trenger er å jobbe ekstra. Hvis du føler jobben er krevende uansett så vil du ikke trives heller. Da bør du si opp. Er det sånn at du ikke orket så mye så bør du si ifra at du ikke orket å jobbe så mye for en stund. Prøv og hold ut:) Vet hvordan det er å være lei og sliten. Ønsker deg en god bedring og at ting ordner seg for deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort?

*Midten av tyveårene*

Jeg ville uten tvil dratt på jobb. Jeg forstår at du har noe psyktisk du sliter med, men det er for å være brutalt ærlig ikke arbedisgiver sitt problem. Vi er mange som er slitne rundt juletider, og alle har sitt de sliter med.

Jeg har jobbet 90 % siden midten av november (ved siden av to tunge studier) og er egentlig helt utslitt, men klarer likevel å drasse meg på jobb. Jeg har dessuten egne ting jeg sliter med, for guess what? Det har vi alle.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville uten tvil dratt på jobb. Jeg forstår at du har noe psyktisk du sliter med, men det er for å være brutalt ærlig ikke arbedisgiver sitt problem. Vi er mange som er slitne rundt juletider, og alle har sitt de sliter med.

Jeg har jobbet 90 % siden midten av november (ved siden av to tunge studier) og er egentlig helt utslitt, men klarer likevel å drasse meg på jobb. Jeg har dessuten egne ting jeg sliter med, for guess what? Det har vi alle.

Forskjell på å være psykisk syk/utslitt, og det å være sliten. Gidd å klag når du velger det selv :-)

Anonymous poster hash: f3b38...3f9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over meg, hva vet du om min psykiske helse?

Dessuten klager jeg ikke.

Endret av The Kitten
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede nå etter bare 4 mnd er utslitt så burde du se deg om etter annen jobb.

Dette er en travel tid for oss i helsevesenet, og vi er mange som er utslitte nå, men vi kreker oss på jobb.

Du har rett i at det ikke blir populært blant kollegene dine om du nå sykemelder deg ut året. Julen er planlagt, og har man en etterlengtet fridag i løpet av julen sammen med familien, så la nå kollegene dine få det.

Er man så heldig å ha fri på selveste julekvelden, ja da er man så sliten at man er helt apatisk og prisgitt familie som stiller opp og lager julemiddag.

Anonymous poster hash: b0f61...4d5
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg , jobber selv i helseyrket, ble utbrent for et år siden og ble sykemeldt i 6 måneder. gikk de 2 iste måneder i 80 prosent. det har nå gått et år og jeg byner nå å få bittelitt overskudd etter jobb, men jeg har vært på grensen til å gå ned til 80 igjen. vet ikke om jeg kommer til å fortsette så mye lenger, jeg er selv i tenkeboksen da jeg ikke hr noe overskudd etter jobb. nå er det jul og første jul i mitt liv uten at jeg har glede .

DU må lyttte til deg. ikke tenk på hva andre mener og tenker, det er ingen som har noe med ditt liv. at kollegaer ska drive diskutere ¨mene å ditt og datt om sine medmennesker liv er en skikkelig ukultur som burde fjernes fra enhver jobb og ethvert menneske. om de reagerer med negative følelser så er det noe de må jobbe med i seg selv. og d ska du ikke tenke på mer. låv meg det.

om noen byner å prate om andres liv trekker jeg meg personlig vekk og gjør noe jeg selv synes er gøy. livet er for kort til å drive å lage drama.

kanskje du kan bytte til noe jobb som er litt lettere. helseyrker er tunge yrker. som krever mye psykisk,fysisk og på alle nivåer, du gir mye av deg selv. låv meg å ikke press kroppen mer. det er meningen vi ska leve og ha det godt ikke bare eksistere.

Jeg ser symptomene dine. kroppen sier ifra.

Jeg ville ringt legen, fortalt at symptomene har kommet tilbake, du er sliten og føler deg utbrent.(regner med gleden ikke er tilstede i jobben) fått sykemelding ut året.

deretter ville jeg ringt min leder om min situasjon, vært helt ærlig med alle følelser og at du rett og slett føler deg utbrent,. og du prøvde så godt du kunne når du kom tilbake etter sist sykemelding,

så ville jeg sett på nyåret om jeg var bedre. og forlenget om jeg ikke var bedre. eller gått ned i stillingsprosent,

ta det helt rolig,bygg deg opp sakte men sikkert.

du er ikke alene, holder deg i hånden gjennom denne tiden. Kjenn selv. og bruk den tiden du slapper av på å finne ut hva annet som rører seg ute i jobbverdenen, :) go klem :klemmer:

Endret av Vinterbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over meg, hva vet du om min psykiske helse?

Dessuten klager jeg ikke.

Du er ikke fasiten.

Om du klarer å drasse deg gjennom studier og jobb, betyr det ikke at alle andre klarer det samme.

Guess what? Alle er forskjellige og det synes jeg at du skal respektere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg , jobber selv i helseyrket, ble utbrent for et år siden og ble sykemeldt i 6 måneder. gikk de 2 iste måneder i 80 prosent. det har nå gått et år og jeg byner nå å få bittelitt overskudd etter jobb, men jeg har vært på grensen til å gå ned til 80 igjen. vet ikke om jeg kommer til å fortsette så mye lenger, jeg er selv i tenkeboksen da jeg ikke hr noe overskudd etter jobb. nå er det jul og første jul i mitt liv uten at jeg har glede .

DU må lyttte til deg. ikke tenk på hva andre mener og tenker, det er ingen som har noe med ditt liv. at kollegaer ska drive diskutere ¨mene å ditt og datt om sine medmennesker liv er en skikkelig ukultur som burde fjernes fra enhver jobb og ethvert menneske. om de reagerer med negative følelser så er det noe de må jobbe med i seg selv. og d ska du ikke tenke på mer. låv meg det.

om noen byner å prate om andres liv trekker jeg meg personlig vekk og gjør noe jeg selv synes er gøy. livet er for kort til å drive å lage drama.

kanskje du kan bytte til noe jobb som er litt lettere. helseyrker er tunge yrker. som krever mye psykisk,fysisk og på alle nivåer, du gir mye av deg selv. låv meg å ikke press kroppen mer. det er meningen vi ska leve og ha det godt ikke bare eksistere.

Jeg ser symptomene dine. kroppen sier ifra.

Jeg ville ringt legen, fortalt at symptomene har kommet tilbake, du er sliten og føler deg utbrent.(regner med gleden ikke er tilstede i jobben) fått sykemelding ut året.

deretter ville jeg ringt min leder om min situasjon, vært helt ærlig med alle følelser og at du rett og slett føler deg utbrent,. og du prøvde så godt du kunne når du kom tilbake etter sist sykemelding,

så ville jeg sett på nyåret om jeg var bedre. og forlenget om jeg ikke var bedre. eller gått ned i stillingsprosent,

ta det helt rolig,bygg deg opp sakte men sikkert.

du er ikke alene, holder deg i hånden gjennom denne tiden. Kjenn selv. og bruk den tiden du slapper av på å finne ut hva annet som rører seg ute i jobbverdenen, :) go klem :klemmer:

Dette var et fint innlegg!

Håper at du overser negative kommentarer og ikke tenker på hva alle andre tenker, Ts.

Det er ingen som kommer å takker deg når helsen din er på bunn.

Ta vare på det selv.

Men jeg skjønner tankegangen din. Dette er en ubehagelig situasjon å være i, særlig når du har begynt i ny jobb.

Dette er ikke din feil. Du har ikke valgt dette selv!

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ville du gjort?

*Midten av tyveårene*

Jeg ville gått på jobb i jula, og heller blitt sykemeldt etterpå hvis det er nødvendig.

Det blir helt klart upopulært at du sykmelder deg lille julaften, og det fører helt sikkert til at folk snakker om "hun ville nok bare ha fri i jula". Det blir veldig få som tar deg seriøst om du sykemelder deg nå, særlig ettersom du har mye fravær på kort tid.

Det å leie inn fra vikarbyrå er heller ikke så enkelt. Det kan være mangel på folk der også, og da blir det dine kolleger som må gå på jobb. Og om de får tak i folk gjennom vikarbyrået, så blir det mye dyrere enn å leie inn selv. Dessuten er vikarene fra byrået ukjent i avdelingen, og det betyr igjen ekstra arbeid for dine kolleger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så utmattet etter 4 måneder i ny jobb, så har du kanskje valgt feil yrkesvei? Jeg har jobbet i et høystressyrke i snart 30 år, men har knapt vært borte fra jobb på de årene. Jeg synes ikke du skal sykmelde deg nå rett før jul. Hvis du passer på å hvile deg og lade opp mellom vaktene på jobb, bør du klare å stå i jobb resten av året også.

Anonymous poster hash: 5b36c...202
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å bli utslitt ifm overgangen fra student til arbeidende, og det tar gjerne et halvt- ett år før man når et nivå der det ikke krever alle energi å være på jobb, og man igjen begynner å få overskudd til andre ting. Det er helt normalt, og ikke grunn til mye fravær ( 4 em og 1 sm på 4 mnd er mye). Er du mye vekke vil du også bruke mye lengre tid på å knekke koden og komme deg over kneika, og mangelen på mestringsfølelse kan igjen føre til en negativ spiral. Tolker det slik at du er nyutdannet sykepleier på sengepost, hvilket er en travel arbeidsplass, med mye å sette seg inn i, mye ansvar og høyt tempo. Dette forsterkes av kontinuerlig pasientebytte og mange å forholde seg til. Syns du det er for travelt å være på sykehus kan det være en ide å forsøke sykehjem der pasientene stort sett er de samme fra dag til dag, eller hjemmesykepleien der du forholder deg til mange pasienter men færre kolleger. Du må heller ikke ha full stilling, du kan begynne i deltid og jobbe deg oppover etterhvert som du har lyst til det.

Og jeg må nok si meg enig med de andre her, å sykemelde seg i julen er bare dårlig gjort, og gir et veldig dårlig inntrykk av deg. Husk at din nåværende sjef kan bli referanse ved neste jobb, da vil du ikke ha hengende ved deg at du er mye vekke og var borte i julen på kort varsel. En fra vikarbyrå kan på ingen måte erstatte en kjent, fast ansatt. Faktisk kan de gjøre det travlere ved å ikke vite hva som skal gjøres, måtte vises og forklares hele tiden, og ofte sjekkes av andre.

Anonymous poster hash: d6580...f5d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva fan er det du mener ??? tvunget seg gjennom det ?? har du noe peiling på hva du snakker om ?? hun kan bli enda verre og ødelegge helsen sin fullstendig !! dummeste rådet jeg har hørt, hun bør selvfølgelig sykemelde seg med en gang, jobben takker ikke henne om hun blir syk og aldri kommer tilbake!!

Anonymous poster hash: 6f5fb...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv v ært i samme situasjon som TS, og det endte med at jeg ALDRI kom tilbake til jobb igjen, jeg drev rovdrift på meg selv og holdt ut, og overså signalene...det førte til fullstendig at jeg møtte veggen.Ikke hør på de som sannsynligvis aldri har vært i samme situasjon som deg, bare sykmeld deg fort som svint, du har ansvaret for deg selv, og ingen har bruk for en syk person på jobb som ikke engang klarer å gjøre jobben sin ordentlig.Klem

Anonymous poster hash: 6f5fb...6db
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, som andre har nevnt, bitt tenna sammen gjennom jula, og heller gått til legen etter helligdagene. Hadde aldri hatt samvittighet til å "sykemelde meg" når jeg vet det kan gå ut over andre (mer enn vanlig), med mindre jeg var sengeliggende med oppkastbøya o.l. Og så ville jeg sett meg om etter en annen jobb.

En jobb som sliter sånn på deg, bør du ikke være i.

Anonymous poster hash: 3a15e...0e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nok om deg til å kunne si det ene eller det andre, men det jeg kan si, er at her fra skjermen min så får jeg en følelse av at du er litt lat og mangler ansvarsfølelse overfor arbeidsplassen din.

Hvis det var din private butikk som du vurderte å sykemelde deg fra, en butikk som hadde måttet holde stengt og mistet inntekt dersom du ikke troppet opp, hadde du gått på jobb eller stengt butikken?

Point is, jeg er drittlei av manglende ansvarsfølelse blandt helsearbeidere, og mener du skal ha en solid grunn for å sykemelde deg lillejuleaften.

Har du det- så er det vel strengt tatt ikke noe å spørre om her på kg

Hilsen sliten helsearbeider som tilbringer julen på jobb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...